Concentus Moraviae mám zarytý pod kůží. Dokonalost a svoboda podle Pavla Fischera

31. květen 2022, 1:00

Concentus Moraviae mám zarytý pod kůží. Dokonalost a svoboda podle Pavla Fischera

S houslistou Pavlem Fischerem jsme se potkali u metra na Budějovické a cestou k divadlu Dobeška stihli probrat jeho dovolenou v Itálii. Zároveň jsme už naplňovali podtitul letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae „Od kořenů k budoucnosti“. Vedle Dobešky, kde hrává divadlo Sklep, totiž stojí takzvaný dřevník, kde už pětatřicet let zkouší Škampovo kvarteto. Pavel Fischer byl zakládajícím členem ansámblu, z něhož odešel v době, kdy sklízel jeden mezinárodní úspěch za druhým. Jak sám říká, lákala ho větší hudební volnost i klidnější život. Na Dobešce ho po našem rozhovoru čekal koncert s violoncellistou Olinem Nejezchlebou a kytaristou Norbim Kovácsem. Začali jsme u něj, i když naším hlavním tématem byla Fischerova rezidence na letošním ročníku Concentu Moraviae.

Za pár hodin začne váš koncert, co jste si s Olinem Nejezchlebou a Norbim Kovácsem nachystali?

Je to částečně můj repertoár, něco si přinesli Olin a Norbi. Všichni hrajeme v různých seskupeních a na společné koncerty zařazujeme i věci, které hrajeme každý zvlášť. Ale máme také společný reprtoár, který nehrajeme nikde jinde. Olin má spoustu folklorních věcí z Moravy, odkud pochází a hráo tam v cimbálce, Norbi hraje hodně maďarských lidovak, ale dává jim swingový kabát. Já trávím hodně času v Manchesteru a na severu Anglie, odkud jsem si přinesl reely, jigy a vůbec jejich muziku. Nástrojovým obsazením housle, kdytara, violoncello dostane všechno jiný zvuk. Nesnažíme se hrát autenticky, spíš hledáme průsečíky v přístupu tří rozdílných lidí.

Toho by se od vás letos měli dočkat i návštěvníci Concentu Moraviae. Jak dlouhá je vaše společná historie s festivalem, na kterém jste hrál už se Škampovým kvartetem?

V mých jánošíkovských dobách jsem na Concentu hrál se svojí bývalou skupinou Kamael, později to bylo Bardolino, se kterým hraji dodnes. Můj poslední projekt je spolupráce s akordeonistou Jakubem Jedlinským, s nímž budeme letos na festivalu hrát poprvé. S jeho ředitelem Davidem Dittrichem se znám spoustu let, takže mám Concentus zarytý pod kůží.

Vaše JeFis Duo s Jakubem Jedlinským mi připadá trošku jako light verze Bardolina, ve kterém oba hrajete.

V Bardolinu je minimální prostor pro improvizaci. S Jakubem ale dbáme na to, aby přibližně padesát procent hudby vznikalo přímo na pódiu. Je to úplně volná improvizace, která má pro nás hraje velkou roli.

V programu festivalu ale uvádíte koncerty sestavené z balkánské hudby.

Podobně zaměřený program jsme dělali už s Jihočeskou filharmonií a dirigentem Janem Talichem. Je v tom obsažený klezmer, bulharské râčenice, ukrajinská hudba i moje vlastní skladba, kterou jsem si v podobném duchu vymyslel.

Hledání kořenů v muzeu i v hospodě

Jak si k různým folklorům nacházíte cestu? V Manchesteru, kde hodně učite, je za tím osobní zkušenost, ale co třeba Bulharsko nebo Polsko?

Ty cesty jsou různé. Moje tchyně pracuje v muzeu v Pyšelích, lidé jí tam nosí různé poklady a jsou mezi nimi třeba i ruční zápisy lidových písní. V Manchesteru znám člověka, který pochází z Ukrajiny, kde zapsal asi dvacet tamních tanců z Karpat. V Anglii je i živá tradice pubů, kde se kapely napíšou na tabuli podle toho, jak do hospody přijdou. V tom pořadí pak taky hrají a občas uslyším něco, co se mi líbí. Čerpám samozřejmě i z Bartoše nebo ze Sušila, ale nesnažím se budit zdání, že hrajeme třeba autentické horňácké písničky. Spíš si z různých zdrojů poskládám výsledek, který se mi líbí.

Kromě JeFis Dua povedete na festivalu svůj rezidenční soubor. Jací jsou v něm lidé?

Se všemi jsem v poslední době hrál. Na různých festivalech se často setkáte s různými spoluhráči a u některých si řeknete, že to sice bylo ok, ale opakovat se to nemusí. A potom přijde někdo, s kým se cítíte úžasně a chcete si s ním ještě někdy zahrát. Z těchto případů jsem sestavil ansámbl pro Concentus Moraviae. Je v něm rakouský violoncellista Erich Oskar Hütter, se kterým jsme měli sexteto v Salcburku. Belgický violista Diede Verpoest byl můj student a dnes hraje ve vynikajícím St. George Quintetu. Mimořádná klavíristka Katya Apekisheva přijede z Londýna, od nás pochází houslistka Markéta Janoušková, se kterou jsme také již mnohokrát hráli. Její tatínek navíc hrál v cimbálovce a získala od něj blízký vztah k lidové hudbě. Fantastický violista Martin Stupka dnes hraje ve Škampově kvartetu. Jsou to všechno lidé, které dobře znám osobně i jako muzikanty.

S mírně obměňovaným rezidenčním souborem budete hrát dva programy. V jednom bude Martinů a Dvořák, ve druhém váš Morava Quartet a dvakrát Bartók. Jak dlouhá je cesta od Dvořákova romantického ducha k folkloristovi Bartókovi?

V obou případech se jedná o výsostnou stylizaci. Dvořákův kvintet se dvěma violami obsahuje ohlasy rytmů původních Američanů i melodii, kterou původně složil jako americkou hymnu. V Bartókově kvintetu jsou zcela jasně zjevné maďarské kořeny. Nejsou to ovšem žádné citace. Bartókův kvintet je pozoruhodný tím, že ho skladatel zavrhnul. Komponoval ho začátkem 20. století, kdy byl ještě pod vlivem Richarda Strausse, a jeho hudba se nesla v duchu pozdního romantismu. Pozdější úspěch kvintetu v roce 1921 Bartóka rozčilil, protože už si tehdy vytvořil svůj osobitý a hodně disonantní styl. Partitura byla pokládána za zničenou, ale v roce 1963 ji znovu objevil Bartókův žák Denijs Dille. Kvintet sice nepředstavuje Bartóka v superavantgardní podobě, ale je to mistrovské dílo.

Tři madrigaly pro housle a violu od Bohuslava Martinů budete hrát s Martinem Stupkou?

Ano, chtěl jsem, aby se také mohl něčím blysknout, protože belgický violista bude hrát mimořádně exponovanou první violu v Dvořákově kvintetu. Madrigaly jsou moje srdeční záležitost, kterou jsem miloval už v začátcích studia s Milanem Škampou. Dodnes mám vinylovou desku, na které je hraje s primáriem Smetanova kvarteta Jiřím Novákem. Je to typický Martinů, zvláště ze druhé věty jeho styl i moravská melodika úplně září.

fischer_pavel_foto_credit_norbi_kovacz

Nedokonalosti se přísně zapovídají

Milan Škampa patřil k vašim učitelům přesně a důsledně hrané klasiky. Jak je to ale na vašich koncertech jako třeba na tom, který vás teď čeká s Olinem Nejezchlebou a Norbim Kovácsem. Máte všechno připravené, improvizujete, případně v jakém poměru jsou tyto dvě složky?

Máme v programu hodně improvizace, i když formy a pořadí skladeb známe předem, takže architektura večera je daná. Představuje ale sloupy, mezi nimiž je tak padesát procent hudby tvořené na místě. V současné době dělám vážnou a „nevážnou“ hudbu asi tak půl napůl a líbí se mi, že do vážné si můžu brát kus svobody a spontaneity, která nebazíruje na každé tečce. Naopak z vážné si ponechávám pedantství, co se týká techniky a ochoty jít do detailů, když je to nutné.

Můžete to přenášení spontaneity z lidové hudby popsat trošku detailněji? Dnes už přece ani v cimbálkách nehrají samouci, ve vážné hudbě nebylo a není zdaleka všechno zapsané…

Posuzuji to především z hlediska vlastního vývoje. Nejdřív jsem byl veden výhradně k vážné hudbě a v rodině víceméně nebyly dovoleny žádné výlety jinam. Sice jsem hrál s kamarády na kytaru, ale tak trochu na zapřenou a navíc. Na konzervatoři u profesorky Grumlíkové pokračovala striktně klasická výchova s důrazem na perfekcionismus a později to ještě umocnil profesor Škampa a další členové Smetanova kvarteta, u nichž jsem studoval. To stejné bylo s Perem Farullim a Walterem Levinem. Ti všichni byli posedlí dokonalostí ve smyslu co nejvěrnějšího přehrávání zápisu v partituře.

To ale samo o sobě těžko představuje chybu.

Jedná se v zásadě o dobrou věc, ale když se přežene, může člověku vzít radost ze samotného hraní. Tahle obrovská disciplína a svázanost nás se Škampovým kvartetem občas vedla k pocitu, že nad námi pořád visí nahrávací mikrofon nebo nás někdo sleduje s partiturou v ruce a dělá si poznámky. Pořád jsme sami sebe posuzovali, zda jsme dost dobří na to, abychom uspěli. Lidová hudba ale daleko víc vychází z chuti udělat lidem radost. Vážná hudba to nakonec v sobě musí mít taky, ale člověku to dlouho nedochází, protože je pod neustálým tlakem, ze kterého vzniká obsese a strašlivá sebekontrola…

…nebo i větší psychické problémy.

Člověk by měl i ve vážné hudbě občas používat rozum. V době, kdy jsem studoval, absolutně nepřicházel v úvahu argument, že se mi něco líbí. Důležité bylo, jaká je tradice a co se musí. Důležité bylo zahrát všechno správně.

Řekl bych, že tradice přitom měla často přednost před zápisem. Partiturou nebylo myšleno dílo skladatele, ale papíry, které se válely v archivu nějaké instituce a byl na nich nános spousty pozdějších poznámek a zažitých stereotypů.

Když jsem cvičil skladby žijících autorů, tak jsem měl možnost poznat, že většina skladatelů tímto způsobem ani neuvažuje. Když jsme hráli kvartet Petru Ebenovi a měli nějaké nesrovnalosti v partituře, tak jsme se ho ptali, jak to myslel. Podíval se do not a řekl nám, že už si to nepamatuje a ať v tom místě hrajeme, co chceme. Měl jsem pocit, že si sám představoval větší svobodu, než jakou jsme sami sobě dovolili.

Nepodstatné detaily ve správně uchopeném celku

Podle mě se zvětšuje disproporce mezi tím, jak se o hudbě uvažuje nebo píše, a jak se hudba provozuje. V kritikách se občas objevuje pochvalně míněná floskule, že hudebníci naplnili záměr skladatele. Co vlastně naplňujete, když hrajete třeba Bartóka?

Určitě je potřeba brát jistý ohled na okolnosti, za jakých hudba vznikla. Bartók možná není ten nejlepší příklad, protože měl tendenci co nejpečlivěji všechno zapisovat. Ale i  v jeho hudbě jsou věci, které zapsat nelze. Zrovna tak u Janáčka, který sesbíral spoustu lidových písní, ale nemohl do zápisu dostat každou nepravidelnost, která se v nich objevila. To se promítá i do jeho skladeb, které obsahují moravské frázování: když se nezahraje, tak to vadí. Nekonečné hovory se vedou o Janáčkově prvním kvartetu, protože v edicích Milana Škampy a Miloše Štědroně jsou jiné noty. Pátrání v janáčkovských pramenech je totiž hodně složité, protože své rukopisy často nedatoval a pořád v nich něco měníl. Já se domnívám, že je úplně jedno, jestli je na určitém místě c nebo cis, pokud člověk vyjádří celkový charakter skladby.

Za tohle vás janáčkovští badatelé nebudou mít rádi.

Na začátku kvartetu Listy důvěrné Janáček líčí okamžik, kdy poprvé uviděl svou lásku Kamilu Stösslovou. Na takovém místě se kvarteto nemůže rozhodnout, že bude hrát bez vibrata. V tom musí být vášeň, a pokud není, tak vezmete hudbě její podstatu. Když se u Bartóka ozve rytmus verbuňku, což je často, tak se nemůžete rozhodnout, že to budete hrát nahoru-dolů. Druhá nota by tím dostala úplně špatný akcent. Když se ale ve dvou pramenech k jedné skladbě najdou sem tam různé noty, tak se mi zdá, že na tom skoro nezáleží. Ze skladatelova záměru si vybírám to, co se mi líbí.

Takový přístup předáváte i svým studentům?

Občas za mnou někdo z nich přijde a řekne: „Pane profesore, mně se to takhle strašně líbí, ale asi se to nesmí.“ Říkám jim, že „líbí se mi“ je docela dobrý argument, zvláště když vím, že se jedná o člověka, který o hudbě opravdu přemýšlí. Na druhé straně dnes existují i velmi slavní sólisté, kteří jdou do jiných extrémů a za každou cenu hrají všechno opačně. Když je v notách piano, tak hrají forte. Všichni ostatní se víceméně drží litery, oni ji otáčejí naruby, aby byli jiní. Tradice jsou sice soubor špatných návyků, jak se občas říká, ale některé se ustálily z dobrých důvodů.

fischer_pavel_foto_vaclav_halacek_02

Tradice se má rozvíjet, ne konzervovat.

Když člověk vyjádří ducha doby i hudby, tak by v tomto smyslu skutečně měl podpořit autorský záměr. Rozhodně by ale neměl puntičkářsky trvat na tom, co se údajně dělalo odjakživa.

Hroutit se nemá smysl

S puntičkářstvím klasických hudebníků přece musíte mít po téměř dvaceti letech se Škampovým kvartetem bohaté zkušenosti.

V dobách Škampova kvarteta jsme se pochopitelně snažili hrát co nejlíp. To je samo o sobě strašná dřina, ale psychické tlaky jsou horší. Do toho přijde ještě cestování, člověk občas sedí v letadle a nemůže si vzpomenout, kam vlastně cestuje. Říkal jsem si tehdy, jestli chci takovým způsobem žít do konce života, a odpověď „ne“ byla stále zřetelnější. Bylo tam samozřejmě přechodové období, kdy jsem se začal zajímat o jiné žánry. Brzy se ukázalo, že to s hraním v kvartetu nelze kombinovat, protože kvarteto je zaměstnání na plný úvazek.

Není současná klasika množstvím vynikajících výkonů přesycená?

To je dáno obrovskou informovaností. Kdysi tu byli houslisté Jasha Heifetz a David Oistrach, kteří tvořili skoro celou světovou špičku, ostatní byli pod nimi. V dobách Smetanova kvarteta cestovalo po světě deset špičkových ansámblů, dnes jsou jich stovky. Pokud se chce sólista prosadit, tak toho nelze docílit bez absolutní technické dokonalosti. Musí být ale výjimečný ještě osobnostně nebo jinak.

Nevede to k nezvládnutelnému permanentnímu stresu?

Často se kvůli tomu vytrácí radost ze samotné hudby. Znám spoustu lidí z oboru, kteří na první pohled působí naprosto sebevědomým a vyrovnaným dojmem, ale přitom jsou odkázaní na psychofarmaka nebo na psychoanalýzu, hroutí se a před vstupem na pódium jsou v totální agónii. Možná to pro ně i pro posluchače má nějaký smysl, ale já o tom pochybuju.

Rozhovor vznikl na objednávku festivalu Concentus Moraviae

Foto Václav Haláček a Norbi Kovácz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Concentus Moraviae 2022 I JeFis Duo

1.6.2022, 19:30 / Radnice, Ivančice

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více