Copánky nevinnosti: Mahsa Vahdat o hudbě, exilu a Íránu

2. duben 2025, 1:00

Copánky nevinnosti: Mahsa Vahdat o hudbě, exilu a Íránu

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.

Album Braids of Innocence jste nahrála s norským sborem SKRUK. Jak začala vaše spolupráce s ním?

Tento sbor jsem poprvé slyšela před mnoha lety v rámci projektu, který realizovali s ázerbájdžánskými hudebníky. Myslím, že to bylo něco spojeného s původem naší země – ten projekt měl norský název, ale už si jej nepamatuji. Jen vím, že to album se tehdy stalo velmi populárním mezi lidmi v Íránu. Já jsem o tomto sboru tehdy nic nevěděla, jen jsem slyšela jejich hudbu a moc se mi líbila. Až později jsem zjistila, že spolupracovali se stejným producentem, se kterým pracuji i já – s norským producentem Erikem Hillestadem. Jednou jsem se totiž Erika zeptala, jestli tento sbor zná, a on mi odpověděl, že jejich hudbu produkoval. A pak mi navrhl projekt I vinens spail, V zrcadle vína, můj společný projekt se sborem SKRUK, založený na básních Háfize a Rúmího. Erik s nimi hodně pracoval, stejně jako se mnou a s mou sestrou Marjan, a tak nám tuto spolupráci doporučil. Erik Hillestad se velmi dobře vyzná v perské básnické tradici, a dokonce některé básně překládal. Já jsem složila většinu melodií a použila jsem i některé tradiční motivy, zatímco Erik přizpůsobil texty hudbě. Pianista Tord Gustavsen, se kterým jsem vystupovala i na vašem festivalu v Brně, pak hudbu aranžoval pro sbor, klavír, kontrabas a perkuse.

mahsa_vahdat_maraton_hudby_2024_foto_milan_tesarfoto archiv Milana Tesaře

Jak se tato vaše první spolupráce povedla?

Byla to opravdu nádherná spolupráce. Podílela jsem se na mnoha mezinárodních projektech, ale tento byl mimořádně povedený. Nahrávali jsme v roce 2009 v kostele v norské Voldě. Sbor SKRUK existuje už padesát let a většina jeho členů žije na západním pobřeží Norska, kde jsme také celý projekt natočili. Album V zrcadle vína vyšlo v roce 2010. V Íránu bylo přijato velmi dobře, i když jsme ho tam oficiálně nemohli vydat. Lidé si ho ale stejně našli neoficiálními cestami. Pamatuji si, že stejně jako většina mých CD v té době, se prodávalo tajně – v obchodech je měli schované pod pultem. Poté jsme s tímto projektem začali hodně koncertovat. Například jsme vystupovali v Istanbulu, vystupovali jsme v Norsku, dokonce i v Íránu – i když to bylo na italském velvyslanectví v Teheránu. Sbor měl potom v Teheránu ještě jedno vystoupení ve veřejném sále, ale beze mne. Můj koncert na italském velvyslanectví samozřejmě později rozzlobil úřady, protože šlo o jakýsi tajný koncert. Ale mnoho lidí na něj přišlo, mohli tu hudbu zažít a užít si ji, což bylo opravdu úžasné. V dalších letech jsme s tímto projektem vystupovali i v San Franciscu a na mnoha dalších místech. V dalších letech jsme s mým manželem, který je skladatel a aranžér, začali uvažovat o další spolupráci s tímto sborem.

To už asi hovoříme o albu Braids of Innocence?

Ano. Začali jsme na něm pracovat v době, kdy jsme s manželem, který je skladatel, postupně opouštěli Írán. Od roku 2015 jsme tam žili jen občas, ale od roku 2017 jsme už většinu času mimo. Můj manžel musel kvůli mně opustit svou práci univerzitního profesora – právě proto, že jsem v Íránu zpívala. Kvůli silnému tlaku ze strany úřadů jsme nakonec museli odejít. Měla jsem na výběr – buď budu mlčet, nebo odejdu. A protože si neumím představit život bez zpěvu, rozhodla jsem se odejít. A tak jsme odešli. V těch letech jsme hluboce prožívali pocit odloučení – cítili jsme je až do hloubi srdce. Když jsme pak začali pracovat na těchto projektech, byli jsme v Berkeley v Kalifornii, stále velmi blízko domovu v myšlenkách. Začala jsem skládat melodie a oslovili jsme školní sbor, se kterým jsme už měli krásnou spolupráci. Dirigent byl z této nové spolupráce nadšený. Můj manžel napsal některé texty a na albu jsou také básně Rúmího a jednoho současného básníka.

Album jste pojmenovali podle písně, která se váže k jedné vaší příhodě z dětství.

Ano, píseň Copánky nevinnosti je inspirovaná mou vzpomínkou z Teheránu z doby, kdy mi bylo 10 nebo 11 let. Můj strýc byl tehdy politickým vězněm v nechvalně známé věznici Evin. Šla jsem jej do vězení navštívil. Měla jsem tehdy dlouhé vlasy. Moje matka mi je běžně zaplétala do dvou copů, ale když jsme šly na nějakou slavnostní událost, udělala mi třeba deset nebo více copánků. Když jsme se chystaly na návštěvu strýce – jejího bratra – ve věznici Evin, rozhodla se mi vlasy upravit právě tímto způsobem. Tehdy tam bylo vězněno mnoho politických vězňů, a bohužel stále je. Jako dívka jsem musela mít hlavu zahalenou. Když jsme přišly do vězení, setkání probíhalo přes skleněnou přepážku a mluvili jsme spolu přes telefon. Byli tam i další političtí vězni. A pak, v jednom krátkém okamžiku, moje matka na pár vteřin nadzvedla můj šátek a ukázala mé copánky strýci, aby ho potěšila. Upravila mi vlasy opravdu speciálním způsobem, a když to strýc viděl, později nám řekl, že si toho všimli i ostatní vězni. Řekli mu, že ten moment jim rozjasnil den, přinesl radost. Tato vzpomínka mě nikdy neopustila. Toužila jsem ji proměnit v píseň. Požádala jsem tedy svého manžela, Atabaka Elyasiho, který je také básník, aby napsal text inspirovaný tímto příběhem. On jej napsal, já jsem k němu složila melodii, a on poté vytvořil aranžmá pro sbor a harfu. Tak vznikla první píseň alba.

Album ovšem nakonec není jen historickou reminiscencí nebo vaší osobní vzpomínkou, ale pojí se s aktuálními událostmi v Íránu.

Ano, ukázalo se, že se téma alba pojí i s událostmi v Íránu v roce 2022 – konkrétně s hnutím Žena, život, svoboda, které začalo po smrti dívky zavražděné kvůli jejím vlasům. Aniž bych to tehdy tušila, začala jsem na albu pracovat ještě před těmito událostmi. O jeho názvu jsme přemýšleli dlouho předtím, než se vše odehrálo – album jsme nahráli v srpnu 2022, zatímco hnutí Žena, život, svoboda propuklo v září. Deska vyšla v prosinci téhož roku. Všechno se tedy nečekaně propojilo a význam slov Copánky nevinnosti získal ještě silnější rozměr. Na album jsme zařadili i další skladby, které se velmi úzce dotýkaly našeho života – mého stesku po domově, zejména v době, kdy jsem nemohla cestovat do Íránu. Celé album je tedy hluboce spjaté s naším životem v exilu a s naším vztahem k rodné zemi.

MahsaVahdat2

Jak album vznikalo?

Nahrávání probíhalo znovu ve Voldě na západním pobřeží Norska, v nádherné krajině. Atmosféra toho místa měla na celý proces velký vliv. Můj manžel Atabak je velmi osobitý skladatel a aranžér. Ovládá jak íránskou hudbu, tak západní hudební tradici, a má svůj vlastní, jedinečný přístup k harmonii. Je trochu rebel – neřídí se konvenčními postupy, ale vytváří hudbu s hlubokým citem pro detail, jako by pracoval na jemném řemeslném díle. Projekt byl náročný, zejména kvůli práci s nemetrickou hudbou a hledání způsobu, jak vést hudební dialog mezi jednotlivými prvky. Přesto jsme během několika dnů prošli intenzivními zkouškami a následně nahrávali společně se sborem. Celý proces podpořil produkční tým z vydavatelství KKV a producent Erik Hillestad – jejich práce byla opravdu fantastická. Sbor má také svůj jedinečný zvuk. Jsou velmi otevření novým zkušenostem, což je činí ještě zajímavějšími pro spolupráci. Album vyšlo v prosinci a my jsme spolu se sborem vystupovali na dvou nebo třech koncertech.

Dostala se nahrávka i k posluchačům ve vašem rodném Íránu?

Před několika lety, když jsem to album vytvářela, sociální média ještě nebyla tak silná. Dnes jsou však mnohem vlivnější, i když v Íránu mají lidé omezený přístup k platformám jako Spotify nebo YouTube. Mohou k nim sice získat přístup pomocí VPN, ale není to pro ně snadné. Přesto vím, že album bylo velmi pozitivně přijato mezi mnoha lidmi v Íránu. Bylo to pro ně velmi silné a dojemné, i když bohužel nemáme přímé spojení, protože nemám možnost tam koncertovat. Správně by lidé měli mít možnost si album koupit v obchodech s cédéčky nebo snadno streamovat. To ale není možné. Ale ti, kdo nás sledují, si album opravdu zamilovali. Bylo to pro mě i pro mého manžela Atabaka velmi silné a speciální. Byla to jedna z našich nejúplnějších a nejbližších spoluprací. Na tomto projektu jsme pracovali tři roky.

Zpíváte texty staré několik století, ale také současnou poezii. Je v tom pro vás nějaký zásadní rozdíl?

Když zpívám básně od Rúmího nebo Hafíze, které jsou staré 700 nebo 800 let, je velmi důležité si uvědomit, že i když jsou tyto básně velmi staré, stále zůstávají aktuální. Pocity, které v nich jejich autoři vyjadřují, jsou v podstatě věčné otázky lidské existence – o pochybnostech, otázkách, vášni, moudrosti, extázi. Téma lásky, které v nich zaznívá, je něco, co je stále živé a co si můžeme užívat i dnes. Pokaždé, když je zpívám, chci samozřejmě odrážet svůj vlastní individuální projev jako současná osoba. Takže pokaždé, když k těmto básním přistupuji, přináším do nich nový druh duše, nový způsob vyjádření. Chci je vyjádřit po svém, přetvořit je tak, jak je prožívám. Ať už vybírám básně staré nebo současné, je pro mě velmi důležité, aby s nimi byla nějaká osobní souvislost. Může to být duchovní, emocionální nebo politické. Jsem velmi pečlivá při výběru básní, které chci zpracovat – starých i současných. Odpověď je tedy ano, opravdu chci reflektovat svůj vlastní projev, jako osoba, která žije dnes, jako žena, která žije v tomto světě. Všechno se odehrává ve mně.

V Brně vás při koncertě doprovázel jazzový pianista Tord Gustavsen. Jak náročné je pro vás a pro něj spojit perské hudební cítění se západním jazzem?

Tord Gustavsen má velmi zvláštní přístup k hudbě a harmonii. Samozřejmě je jazzový muzikant, ale zároveň čerpá z bohaté tradice norské lidové hudby a také z liturgické duchovní hudby. Je to také fantastický improvizátor. Když spolupracujeme nebo hrajeme, přesahuje to všechny tyto vlivy a styly. Během těch let jsme se naučili, jak spolupracovat a jak vést dialog. Na začátku to nebylo snadné, když jsem před více než dvaceti lety začala dělat tyto mezikulturní spolupráce, ale postupně jsme se víc a víc učili, a s Gustavsenem se to stalo organičtější, přirozenější. Teď už víme, jak se navzájem propojit. Jeho smysl pro hudbu je obrovský. Je otevřený experimentování. Vytvořili jsme mezi sebou velmi, velmi zvláštní dialog, který jde za všechny konvence, které se týkají harmonie, jazzu, stylu. Takže jde o velmi osobní přístup, jak z jeho, tak z mé strany. Našli jsme způsoby, jak spolupracovat. Je pravda, že někdy se spolupráce s mnoha muzikanty nevyvine příliš dobře. Ale Tord je jedním z těch, kteří mají hluboký, opravdu hluboký cit pro hudbu a také výjimečný způsob naslouchání. Hodně poslouchá a je skvělý improvizátor. Byla to pro mě vždy skvělá výzva, když jsem spolupracovala s těmito umělci napříč kulturami. Třeba i s Kronos Quartetem, který pracoval s mnoha různými muzikanty. Způsob, jakým nás jeho členové naslouchali, a jak jsme se vzájemně učili, to je něco velmi speciálního. Je to velmi důležité, když obě strany jsou otevřeny novým experimentům, naslouchání a citlivosti.

Mahsa Vahdat/ foto archiv umělkyně

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více