David Radok: Kdybychom byli nesmrtelní, tak nikdy nic v životě neuděláme

18. listopad 2014, 0:24

David Radok: Kdybychom byli nesmrtelní, tak nikdy nic v životě neuděláme

Režisér David Radok se na české operní scéně objevil naposledy v roce 2001, kdy režíroval v pražském Národním divadle Kouzelnou flétnu a Vojcka. Minulý týden jsme se spolu sešli v Janáčkově divadle, kde připravuje novou inscenaci opery Věc Makropulos. Mluvili jsme spolu o práci na tomto představení, jak a proč nevylepšovat Janáčka, o opeře obecně, ale dotkli jsme se i jeho vztahu k otci a také otázky, jaké jsou opravdové hodnoty. Ta původně nebyla vůbec v plánu, ale se včerejším výročím Sametové revoluce se střetla dokonale.

Vracíte se do českého operního divadla po třinácti letech, proč po tak dlouhé době? Nechtělo se vám, nikdo vám nic nenabídl, nebyl čas…
Pokaždé když přijde nový šéf opery do Národního divadla v Praze, tak mi něco nabídnou a říkají, že by o spolupráci stáli. Nejsem si ale úplně jistý, jestli o ni stojí opravdu. Všichni mě oslovili, byli milí, a nic z toho nebylo… není to ale jejich chyba, možná spíš moje. Já už asi deset let dělám dost málo věcí. Raději toho dělám míň a strávím na tom větší čas, protože čím je člověk starší, tím víc mu ubývá energie a líp zvládá řemeslo, ale zároveň má pořád míň co říct. Takže se pokouším pracovat tak, aby to mělo smysl především pro mě. A nemám žádné velké výdaje, takže můžu dělat jen věci, které mě zajímají, což je neuvěřitelný luxus.

Na Věc Makropulos se dá jistě nahlédnout z mnoha úhlů: může to být opera o nesmrtelnosti, nekonečném stárnutí, strachu ze smrti, o marném pachtění za zbytečnostmi… o čem je podle vás?
Je to opera o relativitě hodnot a času, tyhle věci jsou spolu spojené. Člověk v životě dělá spoustu věcí, o kterých si myslí, že mají smysl a hodnotu. A když postupně stárne, tak zjišťuje, že ji ztrácejí, a přicházejí jiné, které pokládá za hodnotné. Ty začnou svou hodnotu také ztrácet, a o tom je Věc Makropulos. Nesmrtelnost je jen jakási absurdní věc, která nás upozorňuje na to, že právě naše smrtelnost dává životu smysl. Kdybychom byli nesmrtelní, tak nikdy nic v životě neuděláme. Nepořídili bychom si žádné domy, žádné ženy, děti, nic, všechno bychom odkládali, protože bychom si mohli zajet do Londýna třeba za sto padesát let.

A co je tedy podstatou Věci Makropulos a jaká je Emilia Marty?
Ve většině oper prochází hlavní postava vývojem a ty ostatní přihrávají ve svých jasně daných charakterech. Věc Makropulos je zajímavá tím, že její hlavní postava Emilia Marty neprochází vůbec žádným vývojem. Ona má neskutečně mnoho výjevů vzpomínání, zloby, chová se špatně, škála té role je široká, ale vývojem neprochází. Jediný vývoj je ten, že na konci řekne, že už nechce dál. Ostatní postavy procházejí jistým poznáním toho, že hodnoty, které pokládaly za důležité, nejsou začátek ani konec všech věcí. Kristýnka chtěla být slavná, Gregor žije pro 150 milionů a uhelné doly, které má zdědit. Prus patří k určité sociální skupině vyvolených, chová se dle jistých pravidel té skupiny, a nakonec v podstatě zabije svého syna a zjistí, že je všechno jinak. To všechno ale není smysl života.

Říkáte, že Věc Makropulos pojednává především o relativitě hodnot a času. Co je ta absolutní hodnota, před kterou se všichni zastaví – smrt, Bůh, nicota, chcete ji pojmenovat?
Jsou dvě hodnoty, které mají smysl, i když si z nich teď bohužel dělají všichni legraci. Jsou to pravda a láska, jak to říkal Václav Havel. Nikdo si vás nebude po vaší smrti pamatovat, protože jste měl sto padesát milionů a jezdil v Lamborghini, ale pokud jste byl člověk, kterého měli lidé rádi, tak přežijete. A pravda… většina politiků mluví pejorativně o pravdoláskařích… tak pravda je v tom, že je člověk pravdivý sám k sobě. Nehraje si na něco, co není, chová se pravdivě k věcem, jaké jsou, a nežije ve lži. Když se podíváte na dnešní politickou garnituru, tak osmdesát procent z nich – bez přehánění – žije ve lži. A oni si myslí, že tu lež jako národ spolkneme, protože jsme blbí. Pravda je ale otázka toho, aby člověk viděl věci tak, jak jsou, a sám sebe také. Nic jiného není hodnota – sláva, moc ani peníze.

Je pro vás něčím důležité nebo zvláštní dělat Věc Makropulos zrovna v Brně?
Jistě, Janáček je autor tak jedinečných věcí, že nacházet se v místě, kde žil, podívat se do jeho domku, být fyzicky v jeho městě je prima. Když jsem dělal Dona Giovanniho ve Stavovském divadle, tak jsem chodil stejnou ulicí jako Mozart, bydlel jsem o číslo vedle než bydlíval on a říkal jsem si, že je to neuvěřitelné. Teď sice nejsme ve stejném divadle jako při premiéře Věci Makropulos, ale je to Brno. Kromě toho moje maminka byla z Olomouce, takže mám k této části světa blízko. Salcburk dělá Mozartovy koule, všechno možné, prostě Mozartem žije a kdyby ho neměl, tak nemá nic. Oni ho tedy exploatují tak, až je to nechutné, ale Janáček je stejně velký. Kdybych byl politikem v Brně, tak z něj udělám Janáčkovo město.

Berete třeba konkrétně u Janáčka ohled na to, jestli pracujete pro české či jiné publikum, nebo jsou jeho sdělení tak univerzální, že to není potřeba?
To záleží, jakého Janáčka děláte. Třeba Mrtvý dům je něco úplně jiného v Čechách a ve Švédsku, protože Sibiř, vězení, nesvoboda znamená něco jiného pro Čecha než pro Švéda, který měl tři sta let válku. Takže tenhle ohled se trošku musí brát. Když jsem dělal Šostakovičkovu Lady Macbeth, tak to bylo ve Švédsku nebo Dánsku něco jiného než v Praze, protože publikum má úplně jiné reference. Když jsem ale dělal Její pastorkyňu, tak tam naopak je dobré to moc nepřibližovat. Není samozřejmě nutné ji umisťovat do české vesnice, i když život, který má svůj vesnický koloběh a předpoklady, je těžké umisťovat někam do Afghánistánu. Tím to ztratí celý podklad, který je důležitý. Všechny reference k Moravě a folkloru, to koupí každý národ.

V nedávném rozhovoru pro rozhlas jste mezi operními autory, kteří vám nejsou osobně blízcí, jmenoval i Pucciniho, kterého vnímám do značné míry jako svéráznou Janáčkovu paralelu. Co je vám na Janáčkovi blízké a na Puccinim naopak cizí?
Puccini hraje na sentimentalitu, a Janáček je absolutně nesentimentální skladatel. Janáček má spoustu sentimentu, ale nemá sentimentalitu. Puccini má spoustu sentimentality a ta, když převrší, tak je to taková šlehačka na něčem ne moc hutném. Já jsem míval Pucciniho rád, ale už bych ho nechtěl dělat, protože to je pro mě teď povrchní záležitost s ne moc dobrými příběhy. Mimi je Mimi, ale když přijde se svíčkou, tak mě prostě ta pizzicata už nebaví. Když končí Věc Makropulos, tak mi úplně vyhrknou slzy, ale to není sentimentální, to je esence hudby. Sentimentalita je taková, že si zapláčete, otřete slzu a jste z ní venku, ale když vás chytí opravdový sentiment, tak ve vás zůstane.

Janáček měl ale Pucciniho rád a Madama Butterfly dokonce posloužila jako jedna z inspirací při tvorbě Káti Kabanové. Není to zvláštní, že je vnímáte jako úplné protipóly?
Ale Janáček měl taky rád Berga. Puccini vycházel z jisté tradice a je do ní zasazený, ale Janáček je pro mě stejný unikát jako Kafka v literatuře, to mi přijde hrozně zvláštní.

A oba dostal do světa Max Brod…
Ano a Kafka byl úplně neznámý. Janáček sice úplně ne, ale měl všechny problémy, každý se ho pokoušel opravovat. Každý mu říkal: „Vy jste takový Brňák, vy to moc neumíte, tak to musíme vylepšit. Instrumentace to není zrovna vaše, tady je to moc rychle, na konci musíme přidat trombóny, aby to mělo lesk.“ A Janáček už v pokročilém věku poslouchal všechny ty průměrné lidi a někdy se zatvrdil, jak víme z jeho dopisů. Ale jindy na to přistoupil.

On se ale Janáček různě upravuje pořád.
Ano, ale to je jako kdybyste chtěl přepsat Kafku tak, aby se to lidem víc líbilo. Když si vezmete třeba Zámek, do kterého on nikdy nepřijde, tak by se do něj připsal popis nějaké krásné komnaty. Když jsme s Markem Ivanovićem procházeli důkladně partituru, tak třeba říkal: „Tady se to obvykle dělá tak, že se ta replika dává, až když skončí orchestr, aby byla slyšet.“ Tak jsme se nad tím zamysleli a řekli si, že Janáček třeba nechtěl, aby to bylo slyšet. Jinde zase mluví dva dohromady a to se dělává tak, že jeden domluví a pak začne ten druhý. Ale to není Janáček, to je někdo jiný, kdo ho jakoby vylepšuje. A my se pokoušíme ho nevylepšovat. Vylepšovat můžete Rossiniho recitativy, protože jsou místy úplně nemožné, ale u některých věcí to nejde. Já třeba do Vojcka nesáhnu.

Čím vás přitahuje zrovna opera, proč nerežírujete třeba filmy, muzikály nebo lední revue?
Já jsem přišel k opeře náhodou. Muziku mám rád, ale občas si kladu otázku, proč jsem celý život dělal něco tak podivného. Měl jsem ale díky tomu neuvěřitelné štěstí, že jsem mohl žít celý život s hudbou. Kdybych se dostal k filmu a naučil se řemeslo, tak bych asi dělal film. Činohru jsem dělal občas, protože opera se plánuje dlouho dopředu, ale dělal jsem ji jen málo. Opera je tak podivná, nečistá forma umění, ta stylizace hudby a všechny ty složky okolo: výtvarná, básnická, herecká, to nikde není.

Herec Jan Skopeček o vás v rozhovoru pro Divadelní noviny řekl, že jste pohodář – narozdíl od svého otce. Jak byste rozdíly mezi vámi a vaším otcem popsal vy?
Můj táta byl posedlý divadlem a taky se vždy pokoušel rozbít všechny zvyklosti, manýry a machy herců a potom to skládal dohromady. Já jsem asi jiná povaha, mám rád, když se ke mně lidé chovají slušně a vychovaně, nerad křičím, nerad jsem sprostý a zlý, i když někdy jsem. Můj táta nebyl zlý ani sprostý a stejně jako já nesnášel všechny ty herecké berličky, pokaždé do toho hodil granát a nechal to vybuchnout. On byl schopen říct při generálce herci, snad Vydrovi: „Za co vy jste zasloužilý umělec?“ Vyvolal konflikt, aby se něco stalo. Ne kvůli konfliktu, ale aby se ten herec vybudil. V ranných stadiích jsem taky byl ostřejší a párkrát to přineslo ovoce. Jsem ale daleko raději, když pracuji intenzivně, s lidmi, kteří jsou ochotni obětovat nějaký čas a energii, a jsem rád, když máme dobré vztahy.

Vy jste i držitelem ceny Alfréda Radoka za Lady Macbeth Mcenského újezdu a Vojcka v Národním divadle. Jaké to je dostat cenu pojmenovanou po svém otci?
Je to divné a všichni si myslí, že jsem si tu cenu udělil sám. Když sedím na vesnici se svými kamarády, tak se tomu smějí a já se jim snažím vysvětlit, že to udělovali kritici. Můj táta měl strach, co bude s mojí budoucností, protože jsem se špatně učil, tak jsem si při každém ocenění říkal, že by bylo prima, kdyby věděl, že nežebrám na ulici.

Prošel jste divadlními profesemi od statisty a kustoda přes asistenta režie až k samostatné práci. Znát provoz od píky je určitě dobré, ale nenese to  s sebou i riziko přílišného pochopení pro běžný provozní šlendrián?
Naopak. Když něco řemeslně umíte a víte, jak to funguje, tak se jenom nenecháte ošálit. Když vám někdo tvrdí, že něco není možné, tak prostě víte, že to možné je.

Jste perfekcionista?
Nejsem, ale vidím mladé lidi, kteří přicházejí ze školy, kde se vyučili režii, a nevědí, jak svítí HáeMÍčko, jak svítí párová lampa, a netuší, co to je, neumějí udělat aranžmá šesti lidí na jevišti. Řemeslo se učíte tím, že ho děláte, to vám teoreticky nikdo nepředá. Nevýhoda mé nevzdělanosti byla v tom, že jsem musel objevovat věci, které už byly dávno objevené. Tak jsem objevoval Mejercholda, Stanislavského, neznal jsem je.

„Umění musí zrcadlit to, v čem se nacházíme,“ říkal jste v rozhovoru pro stanici Vltava. V čem se podle vás nacházíme tady a teď?
Nacházím se ve velkém úpadku morálních a etických hodnot. Na začátku devadesátých let měl národ jakousi otevřenost a chtěl žít svobodně a to nějak vyprchalo. Téměř všichni lidé, kteří mají tyto hodnoty nastavené, se z politického života stáhli. Nechci říkat, že je všechno špatně, ale hodnota života nemůže být jen v tom, že vydělám spoustu peněz a můžu se chovat jako pan Janoušek. Ideál člověka současné společnosti je v tom, že má jachtu, žije v Monaku nebo vlastní nějaké doly. Takové ideály jsou pro národ strašné a je v nich i nesmírná popularita pana Babiše. Nejpopulárnější jsou lidé, kteří jsou morálně znehodnocení. A Věc Makropulos i většina umění se zabývá tím, co jsou opravdové hodnoty.

David Radok (1954) režíroval během své kariéry přes padesát oper. Jako režisér debutoval v Götteborgu Menottiho operou Medium, předtím prošel divadelními profesemi od statisty a kulisáka až po asistenta režie. Do Švédska odešel s rodiči v roce 1968, jeho otec byl režisér Alfréd Radok. Do České republiky se David Radok začal vracet v 90. letech, kdy ve Stavovském divadle inscenoval Dona Giovanniho a Kouzelnou flétnu. Velký divácký i kritický ohlas zaznamenaly jeho pražské inscenace Vojcka a Lady Macbeth Mcenského újezdu. V pražském divadle Archa také režíroval hru Václava Havla Odcházení. Působí většinou ve Švédsku a Dánsku.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Letošní ročník festivalu Janáček Brno s podtitulem Happy Birthday Leoš přináší premiéru opery Věc Makropulos v režii Davida Radoka a hudebním nastudování Marka Ivanoviće. Jednou z nejočekávanějších událostí je vystoupení souboru Kronos Quartet. Festival je součástí oslav 160. výročí narození Leoše Janáčka.  více

Práce Simona Broughtona se soustřeďuje na hudbu – točí o ní dokumentární filmy, vede časopis Songlines věnovaný world music. Rozhovor jsme pořídili během jeho krátké návštěvy v Brně, kde se zastavil cestou na festival Terezínské hvězdy.  více

Prvním impulsem pro setkání s basistou Richardem Novákem byl letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Skoro jsme u něj začali, potom jsme u něj i skončili, ale zkuste mluvit o letošku s člověkem, který zpívá už šedesát let. Richardu Novákovi bude letos osmdesát tři let a zpívá pořád výborně. A kdybyste měli v následujícím textu pocit, že se snad místy trochu chlubí, nenechte se mýlit. Jsou to všechno prostě sdělené skutečnosti.  více


S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce