Gustav Brom v kostce na 4 CD a Karel Velebný jako bonus

10. červen 2022, 1:00

Gustav Brom v kostce na 4 CD a Karel Velebný jako bonus

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.

Komplet Gustav Brom – 100 let jste produkovali společně s vydavatelem Jaromírem Kratochvílem. Měli jste od začátku jasno v tom, že nahrávky budete řadit tematicky a ne chronologicky?

Ano, našli jsme shodu a smysl v tom, aby kolekce měla logické uspořádání a dostalo se na všechny typy hudby, které Gustav Brom se svým orchestrem hrál. A aby to byly zejména skladby „z vlastních řad“, pokud jde o autory i hráče. Uspořádání do tematických kapitol je podle mne lepší. Chronologicky se to děje ve většině případů, ale Gustav Brom byl osobnost několika tváří díky proměnlivosti orchestru. Vždyť tam vedle sebe existovalo vibrafonové kombo, moderní jazzové kombo, dixielandová skupina a celý big band.

Celé 4CD rámují dvě verze Znělky Orchestru Gustava Broma. První album pak zahajuje skladba U sta Bromů, nahraná v roce 1991, což je jeden z nejmladších snímků celé kolekce.

To je skladba Jaromíra Hniličky se sólem bubeníka Cyrila Zeleňáka. Gustav Brom se narodil na Slovensku a měl po dlouhou dobu dobrý vztah se slovenskými hudebníky. Někdy v roce 1988, kdy měl doslouženo nejdéle sloužící bubeník Václav Skála, obnovil Brom rytmickou sekci ze slovenských hráčů. Byl tam Peter Breiner na piano, Stano Herko na basu a právě Cyril Zeleňák na bicí nástroje.

Po této skladbě přichází ostrý střih a posluchač se ocitá v roce 1960.

Ano, snažili jsme se představit i některé hodně historické nahrávky a to se nám podařilo právě v šestici snímků s účastí Edmonda Halla, neworleanského rodáka, ve své době velmi vzácného hosta v Československu, jednoho z prvních Afroameričanů u nás. Ten s Gustavem Bromem natočil čtyři snímky pro Supraphon a šest pro brněnský rozhlas. A právě těchto šest nahrávek zde dáváme poprvé dohromady. Edmond Hall byl klarinetista, dlouholetý člen skupiny All Stars skupiny Louise Armstronga, člověk opravdu z extra ligy.

Vědělo se o existenci těchto nahrávek?

Dvě byly vydány už na předchozích nosičích někdy po roce 2000, ale o zbytku se moc nevědělo. Věděl jsem o nich já a archivářka, která s námi spolupracovala, ale jinak to bylo zapomenuto. Vždyť z členů orchestru, kteří tehdy Edmonda Halla doprovázeli, už dnes skoro nikdo nežije.

Nahrávky s Edmondem Hallem jsou výjimkou potvrzující pravidlo. Dále už totiž kolekce opravdu představuje především kmenové autory a sólisty orchestru.

Ano, pak přichází další obrat o 180 stupňů, protože nastupuje Jaromír Hnilička, nejdéle působící autor a hráč na několik nástrojů. Jeho tvorba zatím také není příliš známá a takto souborně vydaná. Snažili jsme se jej tedy představit v několika autorských skladbách a už plánujeme další titul, který by měl vyjít asi za rok a který bude věnován jenom jemu. Zde jsou zařazeny i velmi závažné práce cyklického rázu, což nebývá v jazzu zvykem. Jen připomenu, že Jaromír Hnilička se v 60. letech stal autorem první české jazzové mše, která vznikla v roce 1969 a po několik provedeních, než stačila být nahrána, byla zakázána.

Druhý disk kompletu pak představuje další kmenové autory…

Ano, a současně to jsou hlavní sólisté orchestru, které jsme tak obdivovali. Jsou to – seřadíme-li je podle věku – barytonsaxofonista Josef Audes, trombonista Mojmír Bártek a klavírista, varhaník a hobojista Josef Blaha. Orchestr však měl i další výrazné hráče. S Mojmírem Bártkem tvořil trombonové duo Jan Formánek. Společně vyhrávali celostátní soutěže dávno předtím, než pomysleli, že budou hrát u Gustava Broma. A nedocenitelný byl v orchestru tenorsaxofonista Zdeněk Novák. Měl nejlepší sluch a později se dal na dráhu hudebního režiséra. V orchestru dokázal zkoordinovat saxofonovou sekci, aby hrála v dobrém ladění a dýchali spolu jako jeden. Dovedl velice pohotově aranžovat. V době, kdy bylo třeba rychle připravit program pro hostujícího sólistu, byl velmi cenný. Jako tenorsaxofonista se dokázal postavit americkým hostům jako rovnocenný partner. To dokázal pouze on a Josef Blaha.

Kdo z kmenových autorů orchestru byl nejplodnější?

Jaromír Hnilička napsal pro orchestr nejméně dvě stě kompozic. Josef Audes a Josef Blaha zhruba po šedesáti, ale daleko víc než oni toho zkomponoval Mojmír Bártek. Dodnes je to největší psavec a o jeho kompozičním zápalu svědčí i to, že v době, kdy byl již etablovaným sólistou a skladatelem, se dal ještě na studia kompozice na Janáčkově akademii. V dospělém věku si tedy vystudoval tento obor, kompozice jej strašně zajímala a začal psát náročné skladby, podobně jako před ním Jaromír Hnilička. Já jsem pro Mojmíra vymyslel přezdívku Brněnský Mozart – pro četnost tvorby a lehkost, s jakou tvoří.

brom_booklet_CD

Orchestr Gustava Broma svým významem výrazně přesahoval hranice naší země. Které období bylo v tomto ohledu nejzásadnější?

Podle mne to bylo od nástupu Josefa Blahy v roce 1965 a skončilo to jeho předčasnou smrtí v roce 1973, kdy se stal jedinou obětí jediné havárie Bromova autobusu za celých 55 let.

S postupujícími 70. léty už zasáhla do života orchestru normalizace?

Hlavně ubývalo možností pro čistě jazzové programy. Gustav Brom byl soukromník a jeho orchestr se musel nějak uživit. Nebyl napojený na rozhlas nebo divadlo a musel opravdu shánět práci pro těch svých třináct lidí i pro hostující zpěváky. Musel tedy do repertoáru přijmout i písně lehčího charakteru, které byly pouze sezónní záležitostí.

Třetí disk kolekce představuje další jména, která jsme zatím nezmínili.

Mezi hráči orchestru najdeme další skupinu autorů, kteří sice nebyli tak plodní, ale také po sobě zanechali zajímavé skladby. Byl to například basista Jan Hubáček, klavírista Milan Vidlák, saxofonista Miloslav Petr. Ti všichni přispívali do repertoáru hodnotnými jazzovými skladbami. Mimochodem měl jsem radost, že s některými dosud žijícími členy orchestru jsem měl možnost svůj výběr konzultovat. Konkrétně Milan Vidlák si sám vybral skladbu Kdyby z roku 1975, ve které hraje na Hammondovy varhany a možná i na nějaký syntezátor.

Jak to vůbec měl Bromův orchestr s použitím syntezátorů?

Z dnešního hlediska to nic zázračného není, ale musíme si uvědomit, že mluvíme o nahrávkách starých více než 30 let. Orchestr Gustava Broma měl výhodu v tom, že v souvislosti s hostováním švýcarské zpěvačky Sonji Salvis, jejíž manžel byl bohatý podnikatel, získal díky jeho daru Hammondovy varhany. To nebyla maličkost, i dnes tento nástroj stojí kolem tři čtvrtě milionu. A jim spadl do klína jen za to, že s touto zpěvačkou natočili desku. Jinak syntezátory jsou jen přídavná zařízení, která nesmějí vévodit zvuku. Musí jen dobarvovat. Jakmile se to zvrhne v sólový nástroj, hudba je zabitá.

Vraťme se ke třetímu CD kolekce. Jeho druhá polovina je žánrově opět odlišná.

Ano, ta nám dokazuje, že se Gustav Brom nevyhýbal tomu, co se dělo ve vážné hudbě. Brno bylo v té době důležitým centrem soudobé kompoziční tvorby. Existovala zde tvůrčí Skupina A v čele s Josefem Bergem. Důležitými autory byli – a ty právě představuje třetí CD naší kolekce – Miloš Štědroň, Arnošt Parsch a Pavel Blatný. Přidali jsme k nim Alexeje Frieda, který sice brzy odešel do Prahy, ale s Brnem a Gustavem Bromem neztrácel spojení a v 70. a 80. letech napsal řadu velmi podstatných dlouhých a náročných kompozic.

Disk č. 4 pak obsahuje jednak nahrávky pražských hostů orchestru, jako jsou Karel Velebný, Josef Vejvoda, Emil Viklický, Karel Růžička a Per Kořínek, a dále snímky se zpěvačkami a zpěváky. Tady se dostáváme i k jedné výjimce. Zatímco celý komplet 4 CD obsahuje nahrávky z brněnského rozhlasu, pouze píseň Už jedou vozy s bílou slámou se zpěvem Jiřího Štědroně vyšla na desce u Supraphonu. Proč jste zařadili právě ji?

Jiří Štědroň byl dlouhá léta přehlížen až diskriminován. V brněnském rozhlase natočil desítky snímků a ty kamsi zmizely. Zůstal tam jen jeden a ten se nám do výběru nehodil. To je tedy opravdu jediná nahrávka, kdy jsme sáhli do archivu Supraphonu.

Jedním ze zmíněných pražských hostů orchestru byl Karel Velebný. K němu jste se pak vrátili ještě na samostatně vydaném CD Karel Velebný – Sedm zastavení s Gustavem Bromem. Co na tomto albu najdeme?

To je velmi vzácná kolekce složená z jednotlivostí, které probíhaly v letech 1969–81. Karel Velebný vždy jednou za čas přijel do Brna s partiturami a vibrafonem. Orchestr při každé z těchto návštěv nastudoval dvě jeho skladby, zaranžované mu na míru. Zde je třeba uvést, že Orchestr Gustava Broma byl takzvaný ekonomický neboli střední big band. Neměl pět saxofonů, čtyři trombony a čtyři trumpety, ale v každé sekci bylo o jednoho hráče méně. Karel Velebný s orchestrem vždy ony dvě své skladby natočil, což se stalo celkem sedmkrát. Tak vzniklo čtrnáct skladeb. Pak existují další čtyři, které pro Bromů orchestr zkomponoval, ale už v nich nefiguruje jako sólista. To jsou skladby, které poslal a orchestr je nahrál ve svém běžném obsazení, tedy bez vibrafonu. To vše dohromady tvoří naprosto konzistentní a kompletní kolekci, která se v této podobě nikdy dříve takto pohromadě neobjevila.

Foto Milan Tesař

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více