Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

14. prosinec 2015, 0:42

Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

Hudba provází člověka v lidové tradici od narození až do smrti, ve všech rituálních i osobních souvislostech. Antologie moravské lidové hudby začala vycházet před čtyřmi lety. Měla podat reprezentativní obraz folkloru tak, jak je možné se s ním na Moravě reálně potkat. K prvním pěti dílům přibyly letos na podzim další dva. Šest z dosavadních sedmi alb sestavila hudební publicistka Helena Bretfeldová.

Kdo přišel s nápadem vydávat Antologii moravské lidové hudby, a kdy začal nápad dostávat konkrétní podobu?
Je to tak pět až šest let. S majitelem labelu Indies Scope Milanem Pálešem jsme se znali řadu let – průběžně jsem recenzovala nebo do svých pořadů v Českém rozhlasu využívala téměř všechnu lidovou muziku, kterou Indies takřka od počátku své existence vydávali. Měla jsem, myslím, solidní přehled téměř o všem, co na Horňácku i jinde v lidové hudbě funguje. Milan se tehdy vrátil z veletrhu world music WOMEX a byl rozčilený, jak špatně se tam prezentujeme. Každá země tam měla svůj stánek, všude byla k dostání profilová alba s lidovou hudbou i té nejmenší zemičky a všechna vycházela se státní podporou. My jsme neměli nic. Oslovil mě tedy a společně jsme přemýšleli, zda by nešlo něco udělat a jaký tomu dát rámec. Bylo nám jasné, že to nemůže být jen jedno album – první návrh počítal se dvěma CD. Když jsem potom psala předběžné rozvržení podle oblastí, tak se nám to rozrostlo na čtyři alba. Shodli jsme se na samostatném albu pro Horňácko, kde je kontinuita nepřerušená a každá obec má svůj pohled na věc a své nuance, které místní kapely reflektují. Je tam i dobře zachovaná tradice za posledních šedesát let, což se u ostatních regionů nedá říct. Potom jsme ale zjistili, že i Valašsko s Lašskem a Luhačovským Zálesím zaberou samostatné album, a Dolňácko se nám rozdělilo na dvě části podle blízkosti k hranicím.

Antologie moravské lidové hudby začala vycházet v říjnu 2011 a do prosince 2012 bylo prvních pět dílů venku…
Ta první čtyři alba věnovaná oblastem vyšla najednou – a to byl set určený na WOMEX 2011. Když byl ve výhledu další ročník, uvažovali jsme, čím tu původní sadu doplnit, a bylo z toho album vánoční. To mohlo jít na trh i samostatně a zároveň ukazovalo i jedno konkrétní téma.

Pauza do vydání letošních dvou dílů byla dost dlouhá, považovali jste tehdy Antologii za ukončenou?
Ano, protože jednička až čtyřka mapovaly regiony, i když ne v úplnosti, bezezbytku. My jsme na kompletní zmapování rezignovali, protože jsme vycházeli z materiálu, který byl k dispozici na nahrávkách. Brát třeba Brněnsko natočené Hradišťanem nebo Horácko, kde existují až velmi novodobé nahrávky, to by byl problém – třeba i s autorskými právy. Ale hlavně je tam problematická historická kontinuita, kterou jsme si u zmapovaných regionů byli jistí. Dávala jsem jako autorka výběru přednost těm regionům, které dobře znám. Pokud by Milan našel někoho, kdo by ty ostatní regiony dokázal dobře zpracovat, asi by na ně i došlo. Pro mě ale byla Antologie z toho hlediska, co jsem pro ni mohla udělat já, uzavřená. Měla jsem dost přesnou představu, které písně a nahrávky tam chci mít, bavilo mě například srovnávat různá zpracování stejného tématu v různých regionech; tady se nedoceňuje nelehká úloha produkční Zuzany Pálešové, která vstupovala do potenciálního konfliktu s kapelami. Některé z nich totiž umanutě řešily, proč chceme do výběru zrovna tuto věc a ne jinou – vždyť tam nehraje náš primáš, vždyť jsou tam nějaké hostující zpěvačky, nahrajeme to znovu, jinak, líp …

První čtyři CD byla tematicky rozdělená podle zásadních regionů, potom přišlo dělení podle typu písní – první byly vánoční.
My jsme si říkali, že u vánočních písní ví každý, o co jde…

jsou všeobecně srozumitelné a dobře se prodávají.
Jednak, ale také se dobře srovnávají s jinde známými, přinejmenším po celé Evropě a Americe. Když ukážeme, jakou kontinuitu a návaznost na křesťanskou tradici u nás mají, dají se v tom hledat srovnání mezi jednotlivými místy. Dala jsem si s tím ještě o něco víc práce než s regionálními výběry, dost záleželo na vysvětlení našich motivací i vývoje těch písní, který začal někdy ve středověku.

Potom přišly svatební písně a verbuňky. Kam chcete jít dál, jestli vůbec chcete jít dál?
Práce na Antologii mi chyběla a tiše jsem si říkala, že podobně srozumitelné jako ty vánoce by mohly být vojenské písně. Myslím, že každá lidová tvorba v každé zemi nějak zpracovává válku, okolnosti odvodů, dopady kdysi doživotní služby ve vojsku na život i rodinu. A aniž jsem o tom věděla, tak Milana zaujal ve Strážnici pořad Magdaleny Múčkové věnovaný svatebním písním. Když jsme se potom potkali, tak jsem Milanovi nabídla verbuňky a on se ptal, jestli se neurazím, když Magda udělá pro další díl Antologie výběr svatebních písní. To je téma, do kterého bych ani nešla, protože se v něm tolik nevyznám, a došli jsme k tomu, že by se tato dvě témata mohla dobře doplňovat. Myslím, že na rukopisech obou alb je poznat práce dvou různých lidí a že je to dobře. Já na to nechci mít žádný monopol.

A chcete tedy nějak pokračovat?
Začínám pomalu sbírat materiál k ukolébavkám a doufám, že na to Milan přistoupí. Zase jde o téma srozumitelné a srovnatelné ve všech lidových kulturách, ale bojím se, že narozdíl od vojenských nebo vánočních písní bude komplikované najít už natočené materiály – jsou bohužel poměrně vzácné.

Folklor má zjednodušeně řečeno dvě zásadní funkce: jednou je potřeba osobní výpovědi, druhou užitková hudba k událostem od křtin až po pohřby. Které z nich dávají vaše výběry přednost?
Užitková funkce si žije svůj život. Jak se hraje na svatbách, jak se hraje na pohřbech, jak se hraje při tom, co zůstalo folklorem a nestalo se folklorismem, to je zachytitelné buď přímo v tom okamžiku, nebo živou nahrávkou. Pokud děláme výběr, tak musíme přistupovat k funkci reprezentativní, ukázkové. Já jsem „nevzdělaný“ folklorista, neprošla jsem patřičným akademickým vzděláním příslušného oboru, a mám pořád ještě především posluchačský přístup. A posluchači je jedno, jestli tomu akademici říkají folklor, nebo folklorismus. Buď ho to míjí, nebo naopak zaujme a dál se po tom pídí. Moji rodiče – rodilí Brňáci – byli natolik zaujatí folkloristé, že chodili na koncerty Moravské muziky, kterou vedl Jindřich Hovorka a zpívali v ní oba bratři Holí. Máti byla na koncertě i čtrnáct dní před mým narozením. Měla jsem k folkloru dlouhá léta velmi rezervovaný vztah, zdál se mi příliš protlačovaný. Muziku jsem vždy dělila na dobrou, špatnou a dechovku, takže jsem to s folklorem v tradičním dechovkovém podání, které protežovala socialistická média, měla velmi problematické – změnila to až osobní zkušenost s Horňáckými slavnostmi před dvaadvaceti lety. Když pak po letech „práce v oboru“ lidové muziky přišla příležitost sestavit reprezentativní antologii moravské lidové hudby, brala jsem svůj výběr jako návrhy k posouzení pro tuzemské i cizozemské posluchače, zprostředkování prvního kroku k moravské lidové písni. Proto jsme do CD zařadili i medailony a ke všem interpretům napsali výběrovou diskografii, aby byli dohledatelní. Antologie taky byla původně určená pro zahraniční trh. Měla ukázat, jak moravská lidová hudba vypadá a v jaké podobě ji návštěvník Moravy může dnes slyšet.

Ale stejně jste si nějakou hranici mezi autenticitou a prezentací museli určit…
Milan Páleš měl logicky tendenci protlačit na album co nejvíc kapel a osobností, které vydali samotní Indies – například usiloval o co největší zastoupení dobře prodejného Hradišťanu. Obtížně jsem mu vysvětlovala, že současný Hradišťan a jeho současné pojetí a interpretace lidové muziky pro můj koncept alba není vhodným reprezentantem tradičního folkloru Uherskohradišťska. Zvolila jsem jiné kapely, stěžejní pro mě byla Cimbálová muzika Jaroslava Čecha, protože u ní je ta historická kontinuita s tradiční podobou místní lidové hudby naprosto zřejmá. Musela jsem zavrhnout například některé perfektně zahrané věci, které interpretoval na Valašsku Technik a na jižní Moravě BROLN. Byla to třeba krásná horňácká, která není nahraná jinak a Český rozhlas by nám ji i poskytl, ale velkokapelové podání by nebylo autentické, to v regionu nikde naživo nepotkáte. Výběr nejzajímavějšího materiálu se střetával s mezí, že musí být možné se s tou hudbou setkat přímo. Ta dvě hlediska, na která jste se ptal, se u mě střetávala v tom, že jsem nechtěla překročit hranici směrem k „uměleckosti“. Původnost, nebo snad zemitost byla důležitější.

Není při všech možných sběrech a potom i při obecném vnímání folklor až nepatřičně idealizovaný jako čistá osobní výpověď nezkažená komercí?
Přesně tento náhled jsem od dětství měla. Později jsem se s přítelem kontrabasistou ocitla na Horňáckých slavnostech a byla najednou konfrontovaná s tím, jak vypadá folklor v přirozeném prostředí. Najednou z něj opadaly šupiny umělosti, kterou pro mě tehdy reprezentoval BROLN, a najednou bylo všechno na svém místě, ti lidé si na nic nehráli. V městské škole může být degradovaný někdo, kdo není schopen dobrých výkonů v tělesné výchově, je to šumák bez pozice. Na Horňácku je degradovaný ten, kdo nezpívá ani netancuje. A není to nic uměle vnuceného, děti v tom vyrůstají.

Mně někdy přijde, že v tom extrémně užitkovém smyslu je největším pokračováním folkloru tancovačka s nějakou agrometalovou kapelou.
Jistě, protože ten vývoj pokračuje a vyvíjí se i folklor. Jsou kapely, které jdou mnohem dál než Hradišťan nebo Čechomor. Vezmou jen melodii a dál s ní pracují jako s materiálem. Indies před lety vydali výběr Čarohraní, který dokazuje, že lidová muzika má vývoj. Například Veselá bída Františka Segrada, to je „folkbigbít“, který používá valašskou muziku jako výchozí zdroj, kterému dodává osobitou podobu vlastními aranžemi. Ale když máme ukázat, odkud všechno vyšlo, tak musíme ukázat kontinuální folklor a zároveň ho zesrozumitelnit – to byl cíl naší Antologie. Je to systém, který dává možnosti: uslyšíš, zalíbí se ti, můžeš za tím jít dál, ale nikdo tě nenutí.

Když jsme po křtinách Antologie seděli v penzionu na pokoji a Jitka Šuranská s Jirkou Plockem hráli, bylo to výborné. Když po nich ale kdosi chtěl „něco, co znají všichni“, tak se s bídou donutili zahrát Nepij, Jano, nepij vodu, vůbec se jim do toho nechtělo a vlastně to skoro neuměli. Jak je to možné?
To, co dělá Jirka a teď už hlavně Jitka, je pro lidovku desetkrát cennější než Čechomor. Je na ní poznat, že ví, o čem zpívá, její reflexe je prožitá jiným způsobem. Ale není hospodským hráčem, který u vína zahraje, cokoliv si kdo poručí, třeba i „pačemu garíla smačíla…“, jednotlivý muzikant tak nefunguje. Když se ale sejde větší kapela, tak jsou v ní třeba muzikanti se zkušenostmi odjinud a ty obzory se rozšíří. Dva jsou na to málo – kdyby jich hrálo deset jako na svatbě, tak by jeden určitě začal a ostatní by to pochytali.

Záznamy lidových písní začínaly koncem 18. století obvykle u textů, potom se přidaly notové zápisy nápěvů, až přišly i první primitivní nahrávky, dnes už máme k dispozici v zásadě dokonalou techniku. Jakou má nahrávka výhodu a nevýhodu proti zápisu?
Každý z „našich“ zpěváků má určité charisma, bylo to také důležité kritérium při výběru. Například Petr Ulrych rád vypráví, jak se na Horňácku, v rodném kraji své první manželky, ocitl v hospodě, kde hrála kapela primáše Joženy Kubíka. Jeho první reakce byla: „Proboha, vždyť hraje falešně, vždyť to skřípe, vždyť je to strašné!“ Jenže si brzy uvědomil, že čím déle tam sedí, tím víc chápe Kubíkovu jedinečnost. Že důležitá není dokonalá intonace, ale autenticita, charisma živé hudby. Výhoda je tedy v tom, že my můžeme slyšet ty zpěváky a muzikanty zachycené na autentických nahrávkách a když máme štěstí, tak je uslyšíme i v jejich přirozeném prostředí. Všechno osobité se do slov a not převést nedá.

Není vlastně každá lidová píseň takový malý mýtus?
Samozřejmě, většina. Souvisí to také s tématem, které mám v hlavě a kterého se pro jeho šíři a obtížnost výběru trochu bojím – přemýšlím o reprezentativním výběru z moravských balad, tak na dvoucédéčko. Bylo by to takové opus magnum. Balady jsou černou kronikou své doby, ale také osobní výpovědí interpretů. A myslím, že by nebylo lepší zrcadlo moravské muziky než lidové balady a jejich zpěváci se životní zkušeností. Přátelím se třeba s Vlastou Grycovou a vím, že před třiceti lety patrně zpívala balady průzračnějším, jasnějším hlasem, ale sdělnost, prožitost jejích sedmdesáti let je dnes někde úplně jinde. Totéž paní Kománková, která si dnes možná nevzpomene na všechny sloky své oblíbené balady a zpívá jemným tremolem, ale není to podstatné – nese ve svém stáří paměť komunity i oblasti. Balady by měly být poklonou nejlepším zpěvákům regionu. Nejsem si ale jistá univerzální sdělností balad a jak by asi působily v nabídce CD na WOMEXu. O tom bychom se museli s Milanem pobavit.

Brzo budou Vánoce, co byste popřála Antologii teď i do budoucnosti?
Pro tuto chvíli bych jí přála, aby se díly, které se teď objevily, byly vnímány jako zajímavé, vybízely k poslechu. Aby je lidé, kteří v těch regionech hrají, brali jako pozitivní reflexi toho, co dělají dobře, a nebyli na nás naštvaní, že jsme nevybrali zrovna „ten jejich“ verbuňk. A do budoucna bych Antologii přála, aby byl důvod vydávat další díly, aby taková reflexe byla potřebná a někdo ji poslouchal.

A sama sobě?
Co nejvíc práce.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Byl také aktivním zpěvákem a hudebníkem,“ objevilo se o Dušanovi Holém v online zpravodajství Masarykovy univerzity, když před dvěma lety přebíral zlatou medaili a Cenu ministerstva kultury v oboru Tradiční lidová kultura a folklor. Dvaaosmdesátiletý Dušan Holý natočil letos na jaře album Nejen zahrádečky se souborem Musica Folklorica. Trošku ironicky se tím pousmál nad minulým časem úvodní věty, stejně jako nad mou – prý až příliš pochvalnou – recenzí svého zatím posledního alba. Sešli jsme se po besedě u klavíru, při které jsme se na JAMU setkali s jeho vnukem, také Dušanem. Rozhovor jsem nakonec nevedl ani tak s emeritním profesorem, vědcem, folkloristou a národopiscem, jako spíš s ostříleným Horňákem a jeho ženou Ludmilou.  více

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více

Já mám dost sprostou písničku Kamil a všichni si myslí, že je o mém současném klukovi. Ale ona vznikla šest roků zpátky. Někdy se to tak sejde a je to jeden z lepších paradoxů mýho života.“ Písničkářka Nikola Muchová byla nedávno na festivalu v Banátu, který podporuje české osady v Rumunsku, dnes v Kabinetu múz hraje pro lidi, kteří pomáhají uprchlíkům. Mluvili jsme spolu o tom, co se jí v hudbě i životě poslední dobou schází i neschází.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více




Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce