Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

14. prosinec 2015, 0:42

Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

Hudba provází člověka v lidové tradici od narození až do smrti, ve všech rituálních i osobních souvislostech. Antologie moravské lidové hudby začala vycházet před čtyřmi lety. Měla podat reprezentativní obraz folkloru tak, jak je možné se s ním na Moravě reálně potkat. K prvním pěti dílům přibyly letos na podzim další dva. Šest z dosavadních sedmi alb sestavila hudební publicistka Helena Bretfeldová.

Kdo přišel s nápadem vydávat Antologii moravské lidové hudby, a kdy začal nápad dostávat konkrétní podobu?
Je to tak pět až šest let. S majitelem labelu Indies Scope Milanem Pálešem jsme se znali řadu let – průběžně jsem recenzovala nebo do svých pořadů v Českém rozhlasu využívala téměř všechnu lidovou muziku, kterou Indies takřka od počátku své existence vydávali. Měla jsem, myslím, solidní přehled téměř o všem, co na Horňácku i jinde v lidové hudbě funguje. Milan se tehdy vrátil z veletrhu world music WOMEX a byl rozčilený, jak špatně se tam prezentujeme. Každá země tam měla svůj stánek, všude byla k dostání profilová alba s lidovou hudbou i té nejmenší zemičky a všechna vycházela se státní podporou. My jsme neměli nic. Oslovil mě tedy a společně jsme přemýšleli, zda by nešlo něco udělat a jaký tomu dát rámec. Bylo nám jasné, že to nemůže být jen jedno album – první návrh počítal se dvěma CD. Když jsem potom psala předběžné rozvržení podle oblastí, tak se nám to rozrostlo na čtyři alba. Shodli jsme se na samostatném albu pro Horňácko, kde je kontinuita nepřerušená a každá obec má svůj pohled na věc a své nuance, které místní kapely reflektují. Je tam i dobře zachovaná tradice za posledních šedesát let, což se u ostatních regionů nedá říct. Potom jsme ale zjistili, že i Valašsko s Lašskem a Luhačovským Zálesím zaberou samostatné album, a Dolňácko se nám rozdělilo na dvě části podle blízkosti k hranicím.

Antologie moravské lidové hudby začala vycházet v říjnu 2011 a do prosince 2012 bylo prvních pět dílů venku…
Ta první čtyři alba věnovaná oblastem vyšla najednou – a to byl set určený na WOMEX 2011. Když byl ve výhledu další ročník, uvažovali jsme, čím tu původní sadu doplnit, a bylo z toho album vánoční. To mohlo jít na trh i samostatně a zároveň ukazovalo i jedno konkrétní téma.

Pauza do vydání letošních dvou dílů byla dost dlouhá, považovali jste tehdy Antologii za ukončenou?
Ano, protože jednička až čtyřka mapovaly regiony, i když ne v úplnosti, bezezbytku. My jsme na kompletní zmapování rezignovali, protože jsme vycházeli z materiálu, který byl k dispozici na nahrávkách. Brát třeba Brněnsko natočené Hradišťanem nebo Horácko, kde existují až velmi novodobé nahrávky, to by byl problém – třeba i s autorskými právy. Ale hlavně je tam problematická historická kontinuita, kterou jsme si u zmapovaných regionů byli jistí. Dávala jsem jako autorka výběru přednost těm regionům, které dobře znám. Pokud by Milan našel někoho, kdo by ty ostatní regiony dokázal dobře zpracovat, asi by na ně i došlo. Pro mě ale byla Antologie z toho hlediska, co jsem pro ni mohla udělat já, uzavřená. Měla jsem dost přesnou představu, které písně a nahrávky tam chci mít, bavilo mě například srovnávat různá zpracování stejného tématu v různých regionech; tady se nedoceňuje nelehká úloha produkční Zuzany Pálešové, která vstupovala do potenciálního konfliktu s kapelami. Některé z nich totiž umanutě řešily, proč chceme do výběru zrovna tuto věc a ne jinou – vždyť tam nehraje náš primáš, vždyť jsou tam nějaké hostující zpěvačky, nahrajeme to znovu, jinak, líp …

První čtyři CD byla tematicky rozdělená podle zásadních regionů, potom přišlo dělení podle typu písní – první byly vánoční.
My jsme si říkali, že u vánočních písní ví každý, o co jde…

jsou všeobecně srozumitelné a dobře se prodávají.
Jednak, ale také se dobře srovnávají s jinde známými, přinejmenším po celé Evropě a Americe. Když ukážeme, jakou kontinuitu a návaznost na křesťanskou tradici u nás mají, dají se v tom hledat srovnání mezi jednotlivými místy. Dala jsem si s tím ještě o něco víc práce než s regionálními výběry, dost záleželo na vysvětlení našich motivací i vývoje těch písní, který začal někdy ve středověku.

Potom přišly svatební písně a verbuňky. Kam chcete jít dál, jestli vůbec chcete jít dál?
Práce na Antologii mi chyběla a tiše jsem si říkala, že podobně srozumitelné jako ty vánoce by mohly být vojenské písně. Myslím, že každá lidová tvorba v každé zemi nějak zpracovává válku, okolnosti odvodů, dopady kdysi doživotní služby ve vojsku na život i rodinu. A aniž jsem o tom věděla, tak Milana zaujal ve Strážnici pořad Magdaleny Múčkové věnovaný svatebním písním. Když jsme se potom potkali, tak jsem Milanovi nabídla verbuňky a on se ptal, jestli se neurazím, když Magda udělá pro další díl Antologie výběr svatebních písní. To je téma, do kterého bych ani nešla, protože se v něm tolik nevyznám, a došli jsme k tomu, že by se tato dvě témata mohla dobře doplňovat. Myslím, že na rukopisech obou alb je poznat práce dvou různých lidí a že je to dobře. Já na to nechci mít žádný monopol.

A chcete tedy nějak pokračovat?
Začínám pomalu sbírat materiál k ukolébavkám a doufám, že na to Milan přistoupí. Zase jde o téma srozumitelné a srovnatelné ve všech lidových kulturách, ale bojím se, že narozdíl od vojenských nebo vánočních písní bude komplikované najít už natočené materiály – jsou bohužel poměrně vzácné.

Folklor má zjednodušeně řečeno dvě zásadní funkce: jednou je potřeba osobní výpovědi, druhou užitková hudba k událostem od křtin až po pohřby. Které z nich dávají vaše výběry přednost?
Užitková funkce si žije svůj život. Jak se hraje na svatbách, jak se hraje na pohřbech, jak se hraje při tom, co zůstalo folklorem a nestalo se folklorismem, to je zachytitelné buď přímo v tom okamžiku, nebo živou nahrávkou. Pokud děláme výběr, tak musíme přistupovat k funkci reprezentativní, ukázkové. Já jsem „nevzdělaný“ folklorista, neprošla jsem patřičným akademickým vzděláním příslušného oboru, a mám pořád ještě především posluchačský přístup. A posluchači je jedno, jestli tomu akademici říkají folklor, nebo folklorismus. Buď ho to míjí, nebo naopak zaujme a dál se po tom pídí. Moji rodiče – rodilí Brňáci – byli natolik zaujatí folkloristé, že chodili na koncerty Moravské muziky, kterou vedl Jindřich Hovorka a zpívali v ní oba bratři Holí. Máti byla na koncertě i čtrnáct dní před mým narozením. Měla jsem k folkloru dlouhá léta velmi rezervovaný vztah, zdál se mi příliš protlačovaný. Muziku jsem vždy dělila na dobrou, špatnou a dechovku, takže jsem to s folklorem v tradičním dechovkovém podání, které protežovala socialistická média, měla velmi problematické – změnila to až osobní zkušenost s Horňáckými slavnostmi před dvaadvaceti lety. Když pak po letech „práce v oboru“ lidové muziky přišla příležitost sestavit reprezentativní antologii moravské lidové hudby, brala jsem svůj výběr jako návrhy k posouzení pro tuzemské i cizozemské posluchače, zprostředkování prvního kroku k moravské lidové písni. Proto jsme do CD zařadili i medailony a ke všem interpretům napsali výběrovou diskografii, aby byli dohledatelní. Antologie taky byla původně určená pro zahraniční trh. Měla ukázat, jak moravská lidová hudba vypadá a v jaké podobě ji návštěvník Moravy může dnes slyšet.

Ale stejně jste si nějakou hranici mezi autenticitou a prezentací museli určit…
Milan Páleš měl logicky tendenci protlačit na album co nejvíc kapel a osobností, které vydali samotní Indies – například usiloval o co největší zastoupení dobře prodejného Hradišťanu. Obtížně jsem mu vysvětlovala, že současný Hradišťan a jeho současné pojetí a interpretace lidové muziky pro můj koncept alba není vhodným reprezentantem tradičního folkloru Uherskohradišťska. Zvolila jsem jiné kapely, stěžejní pro mě byla Cimbálová muzika Jaroslava Čecha, protože u ní je ta historická kontinuita s tradiční podobou místní lidové hudby naprosto zřejmá. Musela jsem zavrhnout například některé perfektně zahrané věci, které interpretoval na Valašsku Technik a na jižní Moravě BROLN. Byla to třeba krásná horňácká, která není nahraná jinak a Český rozhlas by nám ji i poskytl, ale velkokapelové podání by nebylo autentické, to v regionu nikde naživo nepotkáte. Výběr nejzajímavějšího materiálu se střetával s mezí, že musí být možné se s tou hudbou setkat přímo. Ta dvě hlediska, na která jste se ptal, se u mě střetávala v tom, že jsem nechtěla překročit hranici směrem k „uměleckosti“. Původnost, nebo snad zemitost byla důležitější.

Není při všech možných sběrech a potom i při obecném vnímání folklor až nepatřičně idealizovaný jako čistá osobní výpověď nezkažená komercí?
Přesně tento náhled jsem od dětství měla. Později jsem se s přítelem kontrabasistou ocitla na Horňáckých slavnostech a byla najednou konfrontovaná s tím, jak vypadá folklor v přirozeném prostředí. Najednou z něj opadaly šupiny umělosti, kterou pro mě tehdy reprezentoval BROLN, a najednou bylo všechno na svém místě, ti lidé si na nic nehráli. V městské škole může být degradovaný někdo, kdo není schopen dobrých výkonů v tělesné výchově, je to šumák bez pozice. Na Horňácku je degradovaný ten, kdo nezpívá ani netancuje. A není to nic uměle vnuceného, děti v tom vyrůstají.

Mně někdy přijde, že v tom extrémně užitkovém smyslu je největším pokračováním folkloru tancovačka s nějakou agrometalovou kapelou.
Jistě, protože ten vývoj pokračuje a vyvíjí se i folklor. Jsou kapely, které jdou mnohem dál než Hradišťan nebo Čechomor. Vezmou jen melodii a dál s ní pracují jako s materiálem. Indies před lety vydali výběr Čarohraní, který dokazuje, že lidová muzika má vývoj. Například Veselá bída Františka Segrada, to je „folkbigbít“, který používá valašskou muziku jako výchozí zdroj, kterému dodává osobitou podobu vlastními aranžemi. Ale když máme ukázat, odkud všechno vyšlo, tak musíme ukázat kontinuální folklor a zároveň ho zesrozumitelnit – to byl cíl naší Antologie. Je to systém, který dává možnosti: uslyšíš, zalíbí se ti, můžeš za tím jít dál, ale nikdo tě nenutí.

Když jsme po křtinách Antologie seděli v penzionu na pokoji a Jitka Šuranská s Jirkou Plockem hráli, bylo to výborné. Když po nich ale kdosi chtěl „něco, co znají všichni“, tak se s bídou donutili zahrát Nepij, Jano, nepij vodu, vůbec se jim do toho nechtělo a vlastně to skoro neuměli. Jak je to možné?
To, co dělá Jirka a teď už hlavně Jitka, je pro lidovku desetkrát cennější než Čechomor. Je na ní poznat, že ví, o čem zpívá, její reflexe je prožitá jiným způsobem. Ale není hospodským hráčem, který u vína zahraje, cokoliv si kdo poručí, třeba i „pačemu garíla smačíla…“, jednotlivý muzikant tak nefunguje. Když se ale sejde větší kapela, tak jsou v ní třeba muzikanti se zkušenostmi odjinud a ty obzory se rozšíří. Dva jsou na to málo – kdyby jich hrálo deset jako na svatbě, tak by jeden určitě začal a ostatní by to pochytali.

Záznamy lidových písní začínaly koncem 18. století obvykle u textů, potom se přidaly notové zápisy nápěvů, až přišly i první primitivní nahrávky, dnes už máme k dispozici v zásadě dokonalou techniku. Jakou má nahrávka výhodu a nevýhodu proti zápisu?
Každý z „našich“ zpěváků má určité charisma, bylo to také důležité kritérium při výběru. Například Petr Ulrych rád vypráví, jak se na Horňácku, v rodném kraji své první manželky, ocitl v hospodě, kde hrála kapela primáše Joženy Kubíka. Jeho první reakce byla: „Proboha, vždyť hraje falešně, vždyť to skřípe, vždyť je to strašné!“ Jenže si brzy uvědomil, že čím déle tam sedí, tím víc chápe Kubíkovu jedinečnost. Že důležitá není dokonalá intonace, ale autenticita, charisma živé hudby. Výhoda je tedy v tom, že my můžeme slyšet ty zpěváky a muzikanty zachycené na autentických nahrávkách a když máme štěstí, tak je uslyšíme i v jejich přirozeném prostředí. Všechno osobité se do slov a not převést nedá.

Není vlastně každá lidová píseň takový malý mýtus?
Samozřejmě, většina. Souvisí to také s tématem, které mám v hlavě a kterého se pro jeho šíři a obtížnost výběru trochu bojím – přemýšlím o reprezentativním výběru z moravských balad, tak na dvoucédéčko. Bylo by to takové opus magnum. Balady jsou černou kronikou své doby, ale také osobní výpovědí interpretů. A myslím, že by nebylo lepší zrcadlo moravské muziky než lidové balady a jejich zpěváci se životní zkušeností. Přátelím se třeba s Vlastou Grycovou a vím, že před třiceti lety patrně zpívala balady průzračnějším, jasnějším hlasem, ale sdělnost, prožitost jejích sedmdesáti let je dnes někde úplně jinde. Totéž paní Kománková, která si dnes možná nevzpomene na všechny sloky své oblíbené balady a zpívá jemným tremolem, ale není to podstatné – nese ve svém stáří paměť komunity i oblasti. Balady by měly být poklonou nejlepším zpěvákům regionu. Nejsem si ale jistá univerzální sdělností balad a jak by asi působily v nabídce CD na WOMEXu. O tom bychom se museli s Milanem pobavit.

Brzo budou Vánoce, co byste popřála Antologii teď i do budoucnosti?
Pro tuto chvíli bych jí přála, aby se díly, které se teď objevily, byly vnímány jako zajímavé, vybízely k poslechu. Aby je lidé, kteří v těch regionech hrají, brali jako pozitivní reflexi toho, co dělají dobře, a nebyli na nás naštvaní, že jsme nevybrali zrovna „ten jejich“ verbuňk. A do budoucna bych Antologii přála, aby byl důvod vydávat další díly, aby taková reflexe byla potřebná a někdo ji poslouchal.

A sama sobě?
Co nejvíc práce.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Byl také aktivním zpěvákem a hudebníkem,“ objevilo se o Dušanovi Holém v online zpravodajství Masarykovy univerzity, když před dvěma lety přebíral zlatou medaili a Cenu ministerstva kultury v oboru Tradiční lidová kultura a folklor. Dvaaosmdesátiletý Dušan Holý natočil letos na jaře album Nejen zahrádečky se souborem Musica Folklorica. Trošku ironicky se tím pousmál nad minulým časem úvodní věty, stejně jako nad mou – prý až příliš pochvalnou – recenzí svého zatím posledního alba. Sešli jsme se po besedě u klavíru, při které jsme se na JAMU setkali s jeho vnukem, také Dušanem. Rozhovor jsem nakonec nevedl ani tak s emeritním profesorem, vědcem, folkloristou a národopiscem, jako spíš s ostříleným Horňákem a jeho ženou Ludmilou.  více

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více

Já mám dost sprostou písničku Kamil a všichni si myslí, že je o mém současném klukovi. Ale ona vznikla šest roků zpátky. Někdy se to tak sejde a je to jeden z lepších paradoxů mýho života.“ Písničkářka Nikola Muchová byla nedávno na festivalu v Banátu, který podporuje české osady v Rumunsku, dnes v Kabinetu múz hraje pro lidi, kteří pomáhají uprchlíkům. Mluvili jsme spolu o tom, co se jí v hudbě i životě poslední dobou schází i neschází.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více




Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce