Jan Kysučan: Kdo ztvární bohyni, bylo jasné hned od začátku!

Jan Kysučan: Kdo ztvární bohyni, bylo jasné hned od začátku!

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.

Celý náš rozhovor se bude točit kolem tvého úspěšného představení s názvem Bohyně. To původně vzniklo jako magisterská práce na VŠMU, kde jsi studoval choreografii lidového tance. Jak ses dostal ke studiu choreografie?

Já jsem se vlastně rozhodl v roce 2019, když jsem ještě studoval historii na Filozofické fakultě v Brně, že bych chtěl znovu zkusit přijímačky na VŠMU do Bratislavy. Hlásil jsem se tam už jednou na bakaláře po maturitě. Řekl jsem si, že už mám bakalářský titul z historie, tak bych to mohl zkusit rovnou na magistra. Oni mě vzali a završením studia bylo právě představení Bohyně.

To je úspěch, když tě vzali napoprvé a navíc přímo na magistra, nemýlím se? Na umělecké školy se lidé často hlásí i vícekrát po sobě, než jim to vyjde...

Choreografie je dost specifický obor. Za prvé se na něj nehlásí moc lidí a za druhé ani moc lidí neberou. Jsou často roky, kdy nevezmou vůbec nikoho, takže jsou ročníky dost daleko od sebe. Hlásil jsem se jediný a vzali mě. Po mně se hlásil kluk, který byl i na bakaláři a nebyl přijatý.

Ono asi není úplně určující, co člověk studoval před tím. Na magistrovi musí mít hlavně zkušenosti. Mít za sebou už nějakou odvedenou práci nebo nastudovaný materiál, se kterým může během studia dál pracovat, protože je hodně praktické.

Jak už jsme zmínili, bavíme se o tvém závěrečném představen. Šlo tedy o zkoušku, za kterou ti byl udělen titul. Jak se vlastně takové představení hodnotí?

Tak v první řadě vše poměrně dlouho konzultujete se školitelem. Můj školitel byl Ján Ševčík, který mě choreografii učil. Oponoval to Ján Blaho.

Hodnotí se hodně aspektů. Mezi ně patří jak dramaturgie, tak režie, potom samotná choreografie nebo například práce s materiálem. Taky se odnotí i produkční stránka představení, kterou si musí student zařídit sám. Musí si pronajmout divadlo nebo nějakou scénu, kde vše odprezentuje. Musí si zařídit všechny scénografické nezbytnosti a také propagaci.

A kdy premiéra proběhla?

Já jsem měl končit v červnu 2021. Přišel však covid, tak jsem si udělal státnice. Praktickou část, což bylo zmíněné představení, jsem si musel odložit o půl roku. Nakonec se premiéra uskutečnila 19. dubna 2022 v Klubu kultury v Uherském Hradišti. Zde pracuje David Pavlíček, který mi s tím hodně pomohl.

Jak probíhá tvůrčí proces. Máš nějakou úvodní myšlenku a pak postupuješ jednotlivými tanci nebo třeba už na začátku bylo něco, co jsi rozvíjel?

Já jsem už v rámci choreografie jako svoji semestrální práci dělal takovou krátkou skeč na stejné téma a odpíchl se od toho. Hlavní nosná myšlenka byla dost tradiční, kterou si podle mě hodně lidé s bohyněmi spojují – někdo chce lásku a fungují tedy magické formule, které ji mají přičarovat. Od toho se vlastně odvíjel celý příběh, který jsem ale dál rozvíjel a šel jsem hlouběji do materiálů. Četl jsem si o rituálech, magii, učil se, kdo bohyně jsou. Přemýšlel jsem i nad přírodními živly, léčitelstvím nebo pohanstvím v dávnějších dobách. Celý příběh jsem postavil na ústřední dvojici a bohyni. Když je představení založené na nějakém konkrétním páru nebo konkrétním člověku, tak se divák může daleko lépe vcítit do děje. A samozřejmě v dnešní době přichází inspirace i z každodenního života člověka, pozorování lidí, ale i z filmů a bezedné studnice na YouTube.

Kopaničářské bohyně, které člověka napadnou asi jako první, nebyly jediným zdrojem inspirace pro hlavní postavu?

Určitě tam jsou lidové prvky, protože jsem hodně vycházel z publikací Dagmar Pintířové nebo Jiřího Jilíka. Já jsem si vzal podstatu těch bohyní. Zahrnul jsem například nejzákladnější magickou formuli, kterou bohyně odříkávaly, přišlo mi to stěžejní. Ale nechtěl jsem se zastavit jenom na jednom regionu, protože by to bylo velmi složité a nedokázal bych z toho vystavit příběh. Kdyby to bylo v krojích, musel bych se držet určitého regionu a člověk začíná být velmi svázaný. Nemělo by to ani takový dopad na diváka. Lidové umění v této podobě dokáže oslovit daleko širší spektrum diváků, kteří k lidové kultuře nemají vztah.

Zastavme se také na chvíli u výběru tanečníků, jak takový proces probíhá?

V první fázi jsem šel nejjednodušší cestou, že vše udělám s profesionální složkou Ondráše. Protože jsem s nimi pracoval denně. Samozřejmě jsme to nemohli nacvičovat v práci, protože nešlo o představení pro Ondráš. Takže jsme měli hodně soustředění mimo. A navíc jsem si ještě vytipoval bývalé tanečníky z Ondráše, většinou z profesionální složky, které jsem oslovil. A oni se proto nadchli, možná proto, že docela dlouho netancovali. Takže do spolupráce šli a bylo to krásné zkoušení i hledání. A dost nás stmelilo jako kolektiv.

Takže jsi měl hned jasno i o hlavní roli?

Hned od začátku jsem věděl, že Lenka Fučíková musí být bohyně. Roli musel ztvárnit někdo s životními zkušenostmi. Hodila se mi tam jednoznačně nejvíc.

My jsme se vlastně teď sešli po repríze v divadle Husa na provázku, jak jsi s ní byl spokojený? Bylo to jiné? Museli jste zkoušet dlouho nebo to šlo rychle?

Představení je pokaždé jiné. Zkoušet jsme dlouho nemuseli, protože jsme je obnovili už před půl rokem, kdy jsme vystupovali v Kyjově a na Vsetínském Krpci. Husa je ale velmi specifický prostor pro taneční představení. Hraje se tady zejména činohra. Prostor je menší než místa, kde obvykle vystupujeme. Tanečníci se s tím museli sžít. Velmi se ze začátku obávali i kontaktu s divákem, který od nich byl na půl metru. Ale nakonec, když si zpětně vezmu jejich pocity, si to užili. Viděli reakce diváků a mohli zažít interakci nablízko.

Představení má také poměrně výraznou hudební linku, za kterou stojí podle programu tajemný Los Koplíkos, domnívám se správně, že jde o houslistu Pavla Koplíka nebo jde o větší hudební uskupení?

Je to Pavel a udělal vše naprosto sám. Bylo neuvěřitelné, že do toho se mnou šel. Nikdo tehdy nevěděl, jak výsledek dopadne, ale on se všeho neskutečně ujal.

Vznikla napřed hudba nebo šlo o postupný proces?

Mám na začátku námět, který postupně doplňuji o podrobnější scénář. Vždy když jsem napsal nějakou část, hned jsem ji poslal Pavlovi. Věděl tudíž, co právě potřebuji. Zpracoval to a poslal k posouzení. Vycházel z lidové hudby, obvykle se držel nějaké ústřední melodie. Já mu napsal, zda se to hodí a souzní to s choreografií. A buď jsme to nechali anebo to ještě předělal.

Co bude s představením dál? Bude ještě nějaká repríza? 

Je to složité, protože prostor, kde se dá představení uvést, je málo. Jde obvykle o divadla a ne každá scéna má peníze nebo vyhovující prostory. Bojí se, že by se to nevyprodalo a nevyplatilo by se to. Ale já doufám, že najdeme třeba pět, šest míst, kde ještě vystoupíme.

Jaké jsou tvoje další plány, ať už choreografické nebo jiné?

Upřímně nevím, jestli nějaké choreografické plány v nejbližší době budou, protože za poslední tři roky jsem se trochu vyšťavil. Je potřeba dát si pauzu, aby se člověk úplně nezničil a nevyhořel. Ale v letošním roce jsem dělal nějaké choreografie na výročí amatérských souborů: Jasénky, Ekonomu z Bratislavy nebo Vlčnovjanu. Na duben ještě připravuji nové představení pro profesionální složku Ondráše, které se jmenuje Karpatami. Bude hodně tradiční a jsem velmi zvědavý, jak výsledek přijme divák Ondráše. Půjdu daleko víc do původnějšího materiálu. A v červnu plánuji udělat představení na Strážnici ke stému výročí narození Jaroslava Juráška, kde bude Ondráš společně s BROLNem. Ještě tam bude spolupráce s Mladinou, Kunovjanem a Danajem. Potom si doufám dám od choreografie trošku klid. Třeba se budu moci více věnovat výzkumu lidového tance a etnochoreologii, protože právě tímto směřovat bych v budoucnu rád směřoval.

Bohyně/ foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více