Jaroslav Kneisl: Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor pro mě představují téměř synonyma

Jaroslav Kneisl: Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor pro mě představují téměř synonyma

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.

Jardo, jakou roli pro tebe osobně má lidová hudba ve vysílání Českého rozhlasu Brno?

Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor to jsou skoro synonyma, alespoň já bych si to přál. Je tomu tak už od roku 1952, kdy zde vznikl nejen Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů, ale i samotná folklorní redakce. Od té doby zde pracovalo mnoho osobností, které se tomu věnovaly. My se snažíme navázat na jejich práci. Ať už to byl Jaromír Nečas, Jaroslav Jurášek, Jaroslav Jakubíček nebo Josef Prudil. Naše studio má velký archiv, a nejen proto i velký potenciál.

V září se po několikaleté rekonstrukci znovu otevřela zrekonstruovaná budova brněnského rozhlasu od architekta Ernsta Wiesnera. Jakou roli v tom hrála folklorní redakce?

Podíleli jsme se na koncertu, který byl součástí celodenního programu otevírání nově zrekonstruované budovy. Ten měl za úkol představit nejen “novou” budovu, ale především náš nový koncertní cimbál.

Jak konkrétně představení probíhalo?

Jednalo se o představení cimbálu v jeho různých podobách. Ta hlavní samozřejmě spočívala v lidové písni, o což se postaral BROLN, který byl hlavním uměleckým tělesem programu. Po několika desítkách let hrál BROLN dokonce se dvěma cimbalisty a dvěma cimbály, na které jsme si zahráli s kolegou Janem Káčerem. Posluchači si ale mohli vychutnat vzpomínaný nástroj také v artificiální muzice nebo jazzu.

kneisl_jaroslav_Foto_Ludmila_Opltova_01

A které interprety bylo při koncertu možno slyšet?

Při přípravě koncertu jsem vsadil na kartu mladých a nadějných cimbalistů, kteří jsou na začátku své sólové dráhy. Artificiální muziku skladatele Jana Meisla zahrála Gabriela Krchňáčková z Nivnice. Speciální jazzový kousek od Pata Methenyho zahráli na dva cimbály Jakub Šíbl a Michal Procházka.

Také bych rád zmínil, že patronkou nového cimbálu se stala dlouholetá cimbalistka a sólistka BROLNU paní Helena Červenková. Druhým patronem se stal generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Máte s tímto nástrojem další plány?

Brněnské rozhlasové studio má po mnoha desítkách let opět cimbál, což znamená, že se nástroj může používat nejen pro cimbálové muziky a soubory. Byl bych rád, kdyby se natáčela sólová a komorní hudba, ve které má cimbál svoje místo – a to i jazzová nebo moderní pojetí. Cimbál dává skutečně velké možnosti. Nyní ho máme přímo ve studiu a můžeme toho naplno využít.

Pojďme však k aktuálním událostem. Proč by si tedy měli milovníci lidové hudby naladit frekvence Českého rozhlasu Brno právě v listopadu?

Je to tuším třetím rokem, co se tady listopad stal měsícem folkloru. Jak všichni pravidelní posluchači vědí, březen je měsícem knihy. A my jsme si s vedoucím vysílání Jiřím Kokmotosem řekli, že by chtělo dát ve vysílání brněnského rozhlasu občas ještě trochu více prostoru lidové kultuře a lidové muzice. Listopad je navíc takový pošmourný měsíc, tak ho alespoň trochu rozveselíme touto muzikou. Tedy letos potřetí bude dán na frekvencích Českého rozhlasu Brno, ale i Českého rozhlasu Zlín větší prostor právě lidové hudbě a tradicím.

Ve kterých pořadech se mohou posluchači na tento folklorní koncept těšit?

Naši hlavní vlajkovou lodí je pořad Na pěknú notečku. Jeho díly budou v tento měsíc ještě o něco speciálnější než obvykle. Bude se v nich pouštět např. nově natočená muzika, která vznikla v brněnském studiu, což budou ve většině případů dokonce premiéry. Navíc budou přizváni i samotní interpreti, ale i jiní hosté. Rozhovory budou nejen v Notečkách, ale i v dopoledním pořadu Apetýt. Vše můžete sledovat v naší facebookové skupině Radiofolklor.

kneisl_jaroslav_Foto_Ludmila_Opltova_03

Budou vznikat i nějaké další nové nahrávky?

Ano, v listopadu bude v brněnském rozhlase “folklorně” živo a taky se se budou natáčet další zajímavé projekty. Jmenovitě půjde o VUS Ondráš a CM Luďka Běťáka.  Také se těším, že spojíme dvě metropole, protože bude natáčet ženský pěvecký sbor Lada z Prahy, který doprovodí CM Vojtěcha Konečného, která má zase sídlo v Brně. Dotáčet se bude také projekt na pomezí žánrů Michala Grombiříka.

A závěrem: na co se v tomto Listopadu - měsíci folkloru těšíš osobně a na co bys rád posluchače pozval?

Pomyslným vrcholem celého měsíce by měl být přímý přenos z jedné takové “folklorní jam session”, kde bude hrát CM Grossianka a další muzikanti. Ta by se měla vysílat živě i s video přenosem na youtube. Dojde k tomu na svatou Kateřinu tedy 25. listopadu v jednom z brněnských podniků, kde se tyto akce pravidelně konají. Ovšem v tuto chvíli zatím nechci potenciální zájemce příliš vnadit, protože teprve uvidíme, co vše nám covid dovolí.

Foto/ Ludmila Opltová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.  více

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Dvanáct studentů, šest skladatelů, šest skladeb, střet šesti naprosto odlišných světů. I tak by se dal popsat projekt Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) ve spolupráci s Royal Conservatoire The Hague (RC). Dle úvodních slov prorektora pro strategie a rozvoj JAMU a pedagoga kompozice na Katedře kompozice a multimediální tvorby Ivo Medka, projekt trvá již šestým rokem a je založen na výběru tří skladatelů z obou škol. Kromě nich se také pro každý ročník vybírá originální obsazení – letos sestavené z houslí, violoncella, elektrické kytary, trombonu, příčné flétny a bicích nástrojů – opět namíchané po třech lidech z obou zemí a doplněno o dirigenta. Spolupráce vyvrcholila pátečním koncertem v Komorním sále Hudební fakulty JAMU.  více

Tento rok tomu bude přesně tři sta let, co dvorní vicekapelník císaře Karla VI. Antonio Caldara zkomponoval pro oslavu jmenin císařovny Alžběty Kristýny gratulační serenatu La concordia de' pianeti (Harmonie planet). Císařský pár však měl ještě jeden významný důvod k oslavě. Alžběta Kristýna čekala potomka a naděje manželů se upínali k mužskému dědici trůnu. Že vláda bude souzena Marii Terezii, tehdy ještě nikdo netušil. Novodobé koncertní premiéry, která se uskutečnila 7. února v brněnském Besedním domě se ujal orchestr Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího souboru Romana Válka. Sbor řídila sbormistryně Tereza Válková. Rolí planet, které opěvují císařovnu se ujali Dagmar Šašková (Venuše), Hana Blažíková (Diana), Andreas Scholl (Jupiter), Valer Sabadus (Apollon), Franco Klisovic (Mars), Jaroslav Březina (Merkur) a Adam Plachetka (Saturn).  více

V polovině 20. let 20. století se začala psát historie jedné z nejsvéráznějších čtvrtí Brna. Ve vytěženém pískovcovém lomu se postupně usazovali dělníci z nedaleké cihelny. O pár let později už na tomto místě s výhledem na tehdy vznikající veletržní areál a Staré Brno bylo možné napočítat stovku domků. Čtvrť existuje dodnes a nese název Kamenná kolonie. V neděli 5. února se v Kamence, jak ji Brňané nazývají, konala už tradiční fašanková obchůzka.  více

Ještě koncem ledna byly v Galerii města Blanska zahájeny dvě výstavy. Obě částečně vychází z našich kořenů, ale i lidové kultury. Krojové veselí s cimbálovkou na nich však rozhodně nečekejte. Svá díla zde vystavuje Eva Juračková a David Severa. Absolvovala jsem první část doprovodného programu k výstavám, který se odehrál prvního února v prostorách galerie. V debatě na téma Folklor a ochrana přírody se zde s návštěvníky sešla ředitelka ekologické Nadace Veronica Helena Továrková.  více

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.  více

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.  více