Jaroslav Kneisl: Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor pro mě představují téměř synonyma

Jaroslav Kneisl: Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor pro mě představují téměř synonyma

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.

Jardo, jakou roli pro tebe osobně má lidová hudba ve vysílání Českého rozhlasu Brno?

Brněnské studio Českého rozhlasu a folklor to jsou skoro synonyma, alespoň já bych si to přál. Je tomu tak už od roku 1952, kdy zde vznikl nejen Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů, ale i samotná folklorní redakce. Od té doby zde pracovalo mnoho osobností, které se tomu věnovaly. My se snažíme navázat na jejich práci. Ať už to byl Jaromír Nečas, Jaroslav Jurášek, Jaroslav Jakubíček nebo Josef Prudil. Naše studio má velký archiv, a nejen proto i velký potenciál.

V září se po několikaleté rekonstrukci znovu otevřela zrekonstruovaná budova brněnského rozhlasu od architekta Ernsta Wiesnera. Jakou roli v tom hrála folklorní redakce?

Podíleli jsme se na koncertu, který byl součástí celodenního programu otevírání nově zrekonstruované budovy. Ten měl za úkol představit nejen “novou” budovu, ale především náš nový koncertní cimbál.

Jak konkrétně představení probíhalo?

Jednalo se o představení cimbálu v jeho různých podobách. Ta hlavní samozřejmě spočívala v lidové písni, o což se postaral BROLN, který byl hlavním uměleckým tělesem programu. Po několika desítkách let hrál BROLN dokonce se dvěma cimbalisty a dvěma cimbály, na které jsme si zahráli s kolegou Janem Káčerem. Posluchači si ale mohli vychutnat vzpomínaný nástroj také v artificiální muzice nebo jazzu.

kneisl_jaroslav_Foto_Ludmila_Opltova_01

A které interprety bylo při koncertu možno slyšet?

Při přípravě koncertu jsem vsadil na kartu mladých a nadějných cimbalistů, kteří jsou na začátku své sólové dráhy. Artificiální muziku skladatele Jana Meisla zahrála Gabriela Krchňáčková z Nivnice. Speciální jazzový kousek od Pata Methenyho zahráli na dva cimbály Jakub Šíbl a Michal Procházka.

Také bych rád zmínil, že patronkou nového cimbálu se stala dlouholetá cimbalistka a sólistka BROLNU paní Helena Červenková. Druhým patronem se stal generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Máte s tímto nástrojem další plány?

Brněnské rozhlasové studio má po mnoha desítkách let opět cimbál, což znamená, že se nástroj může používat nejen pro cimbálové muziky a soubory. Byl bych rád, kdyby se natáčela sólová a komorní hudba, ve které má cimbál svoje místo – a to i jazzová nebo moderní pojetí. Cimbál dává skutečně velké možnosti. Nyní ho máme přímo ve studiu a můžeme toho naplno využít.

Pojďme však k aktuálním událostem. Proč by si tedy měli milovníci lidové hudby naladit frekvence Českého rozhlasu Brno právě v listopadu?

Je to tuším třetím rokem, co se tady listopad stal měsícem folkloru. Jak všichni pravidelní posluchači vědí, březen je měsícem knihy. A my jsme si s vedoucím vysílání Jiřím Kokmotosem řekli, že by chtělo dát ve vysílání brněnského rozhlasu občas ještě trochu více prostoru lidové kultuře a lidové muzice. Listopad je navíc takový pošmourný měsíc, tak ho alespoň trochu rozveselíme touto muzikou. Tedy letos potřetí bude dán na frekvencích Českého rozhlasu Brno, ale i Českého rozhlasu Zlín větší prostor právě lidové hudbě a tradicím.

Ve kterých pořadech se mohou posluchači na tento folklorní koncept těšit?

Naši hlavní vlajkovou lodí je pořad Na pěknú notečku. Jeho díly budou v tento měsíc ještě o něco speciálnější než obvykle. Bude se v nich pouštět např. nově natočená muzika, která vznikla v brněnském studiu, což budou ve většině případů dokonce premiéry. Navíc budou přizváni i samotní interpreti, ale i jiní hosté. Rozhovory budou nejen v Notečkách, ale i v dopoledním pořadu Apetýt. Vše můžete sledovat v naší facebookové skupině Radiofolklor.

kneisl_jaroslav_Foto_Ludmila_Opltova_03

Budou vznikat i nějaké další nové nahrávky?

Ano, v listopadu bude v brněnském rozhlase “folklorně” živo a taky se se budou natáčet další zajímavé projekty. Jmenovitě půjde o VUS Ondráš a CM Luďka Běťáka.  Také se těším, že spojíme dvě metropole, protože bude natáčet ženský pěvecký sbor Lada z Prahy, který doprovodí CM Vojtěcha Konečného, která má zase sídlo v Brně. Dotáčet se bude také projekt na pomezí žánrů Michala Grombiříka.

A závěrem: na co se v tomto Listopadu - měsíci folkloru těšíš osobně a na co bys rád posluchače pozval?

Pomyslným vrcholem celého měsíce by měl být přímý přenos z jedné takové “folklorní jam session”, kde bude hrát CM Grossianka a další muzikanti. Ta by se měla vysílat živě i s video přenosem na youtube. Dojde k tomu na svatou Kateřinu tedy 25. listopadu v jednom z brněnských podniků, kde se tyto akce pravidelně konají. Ovšem v tuto chvíli zatím nechci potenciální zájemce příliš vnadit, protože teprve uvidíme, co vše nám covid dovolí.

Foto/ Ludmila Opltová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Daviesvíce

V pořadí druhý koncert slavnostní desáté sezóny hudebního tělesa Brno Contemporary Orchestra nazvaný Kamenné mantry představil v pondělí 22. listopadu v brněnském pavilonu Anthropos skladby Fausta Romitelliho, Michala Rataje, Miloslava Ištvana a nedávno zesnulého (brněnským posluchačům dobře známého) litevského skladatele Bronia Kutavičiuse. Vedle samotného orchestru vystoupili také sopranistka Irena Troupová, hráč na marimbu Martin Opršál a recitátor Pavel Zajíc, který nahradil v programu původně uvedeného Otakara Blahu. Koncert pořádaný ve spolupráci s Moravským zemským muzeem řídil umělecký vedoucí tělesa Pavel Šnajdrvíce

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.  více

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor brněnský Valášek.  více

Tvorba britského skladatele Benjamina Brittena tvoří zásadní část současné operní produkce. V celosvětovém měřítku dokonce jde o nejčastěji inscenovaného autora narozeného ve 20. století. Operou, která určila směr také dalším Brittenovým hudebně-dramatickým dílům, se stal Peter Grimes na libreto Montagu Slatera a na motivy básně George Crabbea. A právě titulem Peter Grimes zahájilo Národní divadlo Brno svoji operní část sezóny 2021/2022. Příběh hrubiána a drsného rybáře, kterému zahynou brzy po sobě hned dva malí učedníci a on v důsledku toho odplouvá na moře, kde potápí svoji loď a s ní i sebe, měl československou premiéru právě v Brně v červnu roku 1947. Po takřka 75 letech nyní opět ožívá v režii Davida Radoka a v hudebním nastudováním Marka Ivanoviće v Janáčkově divadle příběh o rybářské vesnici, zášti, krutosti a pomluvách. V titulní roli se představil tenorista Joachim Bäckström a ovdovělou učitelku Ellen Orfordovou, která nalezla v Grimesovi zalíbení, ztvárnila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Není to poprvé, co se tito dva setkávají na společném pódiu – právě s Markem Ivanovićem a Davidem Radokem totiž spojili již dříve své síly při inscenaci Juliette / Lidský hlas. Dále vystoupili Jana Hrochová (Tetička), Andrea Široká (Neteř), Tereza Kyzlinková (Neteř), Svatopluk Sem (Balstrode), Jitka Sapara-Fischerová (Paní Nabob Sedleyová), Jan Šťáva (Swallow), Vít Nosek (Bob Boles), Petr Levíček (Horace Adams), David Nykl (Hobson), Jiří Hájek (Ned Keene), Ivo Šiler (Dr. Crabbe) a další.  více

Slavný román Jane Eyrová od spisovatelky Charlotte Brontëové inspiroval řadu umělců. Mimořádná próza patří k vrcholům romantické literatury. O jejím významu svědčí také přes třicet filmových, televizních a muzikálových adaptací. A právě v české premiéře uvedlo o víkendu Městské divadlo Brno (MdB) její muzikálové zpracování. Inscenace režiséra Petra Gazdíka představuje silné a působivé hudební divadlo, které zaujme hudebním nastudováním, pěveckými i hereckými výkony, ale také kostýmním, scénografickým i pohybovým zpracováním.  více

Pod „šifrou“ 29/2 (čti „Dvacátý devátý únor“) se skrývá kapela, která vznikla tak trochu z legrace. Použila kompoziční postupy, které by při psaní písní vůbec neměly fungovat. Sjednotila muzikanty, kteří si už z podstaty snad ani nemohou navzájem rozumět. A přitom vzniklo album velmi silných písní, které při vší experimentálnosti mají hlavu a patu a funguji i jako celek.  více

Hudební festival Moravský podzim včera došel do finále – v průběhu sedmnácti dní zazněla hudba skladatele Jana Nováka, díla světových minimalistů i tvorba arménských umělců. A právě arménská dramaturgická linka 51. ročník festivalu v sále Janáčkova divadla uzavřela. Nejednalo se však o arménskou hudbu v nastudování Filharmonie Brno, která festival pořádá, ale o skutečnou Arménskou filharmonii v čele s dirigentem Eduardem Topčjanem. Jako sólista vystoupil violista Luca Ranieri a zazněla díla Tigrana Mansurjana, Aveta Terterjana a Arama Chačaturjana. Koncert se konal při příležitosti 30. výročí arménské nezávislosti a byl zaštítěn J. E. Ashotem Hovakimianem, velvyslancem Arménské republiky v tuzemsku.  více

Letošní ročník hudebního festivalu Moravský podzim se svým tematickým ukotvením ani okrajově nedotýká skladatelského odkazu Antonína Rejchy. Jeho Umění variace aneb 57 variací pro klavír (L’Art de varier ou 57 Variations pour le piano-forte), op. 57, věnované knížeti Louisi-Ferdinandovi Pruskému, se však objevilo na program úterního koncertu 12. října v Besedním domě. Není se čemu divit: Filharmonie Brno, která festival pořádá, se propagaci díla tohoto českého rodáka poměrně intenzivně věnuje ve svých abonentních koncertech či nedávno vydanou nahrávkou skladatelovy Lenory. Tento rok si navíc připomínáme výročí 185 let od Rejchova úmrtí. S celovečerním cyklem variací vystoupil srbsko-americký klavírista Ivan Ilić, který momentálně pracuje na pětidílné řadě kompaktních disků s názvem Reicha Rediscovered, z níž třetí a momentálně nejnovější přírůstek vyšel v lednu tohoto roku.  více

Brněnskému kytaristovi Milanu Kašubovi, se kterým v poslední době koncertuje, připravila knihu k osmdesátinám. Současně dala dohromady další knížku s vlastními texty a ilustracemi. Vyšlo jí živé album a průběžně připravuje videoklipy, ve které jsou její texty tlumočeny do českého znakového jazyka. Zpěvačka, textařka a výtvarnice Dáša Ubrová prožívá pestré tvůrčí období.  více

Novinkou Městského divadla Brno je hudební inscenace První rande. Co vše se může stát na prvním dostaveníčku naslepo, se dozvíte v této svižné muzikálové komedii, která měla premiéru před sedmi lety na Broadwayi. Její brněnská podoba v evropské premiéře a v režii Stanislava Moši představuje vtipné, herecky svižné, plnokrevné a hudebně přitažlivé divadlo.  více

Jedním z koncertů hudebního festivalu Moravský podzim, které jsou věnovány památce skladatelského – a v tomto případě i básnického – odkazu Jana Nováka, se stal páteční večer s názvem Ludicra. V sále Besedního domu zaznělo v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a ansámblu Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra pět světových premiér na latinskou poezii Jana Nováka z částečně autobiograficky laděné sbírky Ludicra. Novákovu poezii zhudebnili Jakub Rataj, Lenka Nota, Barry Wan, David Carpenter a Jana Vöröšová.  více

Barvitá dramaturgie letošního ročníku festivalu Moravský podzim vsadila také na tradiční francouzské písně v podání souboru Le Poème Harmonique, který řídí loutnista, kytarista a dirigent Vincent Dumestre. Renomovaný soubor představil program Na palácových schodech (Aux marches du palais), kterým si již dávno získal světový věhlas u posluchačů i kritiků. Brněnské publikum jej vyslechlo včera v Besedním domě.  více

Hudební festival Moravský podzim v Janáčkově divadle vykročil do druhé padesátky. Program jeho včera zahájeného 51. ročníku připomíná především skladatelský odkaz Jana Nováka, jehož stoleté narozeninové jubileum připadá na tento rok. Kromě Novákových děl v provedení nejrůznějších ansámblů a sólistů zazní také díla amerických, českých a ruských minimalistů. Dramaturgickou trojici letošního ročníku uzavírá hudba z Arménie, která vyvrcholí závěrečným festivalovým koncertem Arménské filharmonie. Včerejší zahájení festivalu ale obstarala pořadatelská Filharmonie Brno v čele s Dennisem Russellem Daviesem. Dále vystoupili zpěvačka Angélique Kidjo a varhaník Christian Schmittvíce

Kontrabasista František Uhlíř je nejen vynikajícím kontrabasovým interpretem, ale také neuvěřitelně plodným autorem - k loňským sedmdesátinám si nadělil hned trojici alb: s triem MUH (Magris-Uhlíř-Helešic) s italským pianistou Robertem Magrisem album A Step Into Light, s dalším triem KUH (Kohldorfer-Uhlíř-Helešic) desku Old Souls a do třetice reprezentativní CD Story Of My Life, velkolepou sedmidílnou suitu pro jazzový septet. Koncertní provedení této hudební autobiografie bylo na programu přehlídky JazzFestBrno už pro loňský ročník, ale covidové restrikce vše odsunulo na letošní září. Šťastný dramaturgický záměr tady vše spojil se symbolickou oslavou červencových osmdesátin Vincence Kummera, rovněž absolventa oboru kontrabas na brněnské konzervatoři (což starší z jubilantů v pozvánce na koncert vtipně glosoval slovy „brněnská basová škola slaví“). Zbytečná skromnost: oba jubilanti předvedli na pódiu skvělé výkony popírající jakékoliv věkové limity a potvrdili, že patří (spolu s nedávno zesnulým Jiřím/Georgem Mrázem a Miroslavem Vitoušem) ke světově uznávané české kontrabasové škole. Dvojkoncert obou jubilantů tak nabídl každému z nich jeden „poločas“, při kterém dostali možnost představit vlastní tvorbu (Uhlíř autorskou, Kummer převážně aranžérskou), spoluhráče a hosty.  více

Nejčtenější

Kritika

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Daviesvíce