Jiří Heřman: Vlastně pořád objevuji, co to opera je

12. leden 2015, 9:04

Jiří Heřman: Vlastně pořád objevuji, co to opera je

Nový šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović se před třemi dny představil inauguračním koncertem. S novým ředitelem opery, režisérem Jiřím Heřmanem jsme se setkali o den dříve. Mluvili jsme pochopitelně o jeho započaté práci v Brně, o budoucích sezónách, přednostech i slabinách našeho operního souboru i provozu.

Národní divadlo v Praze, národní divadlo v Brně. Jaký je v tom rozdíl?
Hlavní rozdíl je v tom – a byl také důležitý pro moje rozhodnutí odejít do Brna –, že soubor opery tu má svůj operní dům, který sdílí s baletem, ale už s nikým dalším. To je pro mě zásadní, protože v Praze byl tak přetížený provoz, že neumožňoval zkoušení v takové míře, v jaké to bude možné tady. Tady mám konečně pocit, že je to divadlo, které opeře patří, koneckonců je to největší operní dům u nás. Myslím, že pro každého režiséra je to ideální scénický prostor a pro mě to byl důležitý impuls jít sem nejen jako šéf opery, ale i jako tvůrce. Je tu dobré zázemí – orchestrální sál, zkušebna, sborový sál, to jsem v Praze neměl. Rasantní rozdíl je ve financích. Co jsem měl na realizaci jedné premiéry v Praze, to mám tady na všech pět. To je klíčový rozdíl, ale já jsem do toho šel. Nejdřív je důležité něco udělat a ukázat, že to má smysl – potom člověk může žádat víc.

Jako ředitelé se v minulých letech objevili dirigent, režisér, hudební pedagožka, s vámi přichází opět režisér. Jak se občanská profese promítá do manažerské funkce v čele divadla?
Hlavní impuls pro můj odchod do Brna byl v tom, že mi chyběla práce se stálým souborem, a propojení tvůrčí práce s manažerskou, to je pro mě velice důležité. Organizační schopnosti i jako režisér mám, měl jsem kolem sebe výborný tým a hodně jsem se v manažerské práci naučil. Jde to ruku v ruce.

Nestane se z Janáčkovy opery vaše studiová scéna?
Nastoupil jsem teď v polovině sezóny, abych mohl dostát svým předchozím závazkům, a kladl jsem si za cíl, abych mohl se souborem maximálně pracovat. K původně plánovaným dvěma premiérám jsem proto přidal ještě Hry o Marii. Nejde však o vytváření studiové scény, ale o nastartování silné umělecké spolupráce. V příští sezóně budu studovat se souborem jednu premiéru a v přespříští dvě. Co se týká hostujících osobností, tak se tu v příští sezóně potkají tři reprezentanti mladé režisérské generace, kteří vzešli z JAMU: Linda Keprtová, Tomáš Pilař a Tomáš Studený.

Jaké jsou podle vás silné stránky současného souboru, na čem se dá beze změny stavět?
Už s nástupem Tomáše Hanuse začalo docházet k výrazným změnám v orchestru a právě muzikalita a vůbec schopnost interpretace tu má obrovský potenciál. Jak orchestr, tak sbor považuji za velká pozitiva Janáčkovy opery, ale platí to i pro ansámbl, Je to vždy otázka toho, kdo s nimi pracuje a jestli mají příležitost s někým pracovat kontinuálně. Jsou tu výborní sólisté: Honza Šťáva, Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Tereza Merklová… Je to tým dobrých umělců, panuje v něm otevřenost a vůle pracovat.

A jaké jsou slabiny, co je potřeba posílit nebo změnit? Potřebujeme tenora, nápovědu, lepší uvaděčky…
Slabinou bylo plánování. Na tak velké divadlo vyprodukovat tři premiéry za sezónu není úplně v pořádku. Zdejší divák potřebuje výběr z repertoáru poněkud širší a v příští sezóně už by se mělo dělat pět premiér. Potom je to určitě práce na komunikaci s divákem a propagaci, to považuji za klíčové. Panu řediteli Glaserovi se podařilo začít silným gestem, kterým byl nový vizuální styl, ale teď to musí jít mnohem dál, co se týká jednotlivých souborů. Za operu jsou tady velké rezervy, takže jde o rozvoj komunikace – bez něj lidi do divadla nedostaneme. Na to navazuje další rezerva a to jsou programy nejen pro děti, ale také doprovodné programy pro dospělé, které jsou spojeny s Janáčkovou operou. Přibližují dění v divadle a dají člověku možnost poznat práci souboru a začlení diváky do procesu vzniku díla.

Do repertoáru ještě v této sezóně přibyde vaše inscenace Her o Marii, rodinná opera Čarokraj Marka Ivanoviće a Tosca, ta ve vaší nové inscenaci. Daly by se z toho odhadnout vaše repertoárové preference – něco jako česká moderna, italská klasika, soudobá opera pro každého?
Každá sezóna bude jiná, nechci se uzavírat do žádného uzavřeného konceptu. Příští sezóna bude sahat od barokní opery až po současnou světovou operu. Čeká nás v ní krásné výročí 50 let otevření Janáčkova divadla, takže bude nové nastudování Jenůfy – Janáčkovu dílu se budeme kontinuálně věnovat. Chceme pokračovat v českém repertoáru, dlouho se zde nehrála Smetanova Hubička. A pak to bude soudobá opera Powder Her Face světové hvězdy Thomase Adése, kterou uvedeme v Redutě. S Markem Ivanovićem chceme vrátit zpět do Brna tradici uvádění českých i světových premiér. Světová premiéra si ještě počká, i když je mým přáním, aby Marko Ivanović pro tento soubor operu napsal co nejdříve. Je podstatné, abychom to, co se dnes hraje na světových jevištích, dokázali hrát i tady. Jsou to často díla už osvědčená a kvalitní, například Láska na dálku úžasné finské skladatelky Kaiji Saariaho.

A když se vrátíme ještě ke klasice…
Důležitá je kontinuální obnova starého repertoáru. Je samozřejmě krásné, když divadlo má inscenace, které se drží řadu let, ale také časem vidíte, jak už to pokulhává. Takže přijde nová inscenace Carmen a příští sezónu uzavřeme večerem, který netradičně spojí dvě díla. Bude to scénické provedení Eposu o Gilgamešovi, které už mám dlouho v hlavě, takže to není návaznost na Filharmonii Brno. Je to klíčové uvedení pro mě – ten přesah od opery někam dál do scénického rituálu – a je to i velká výzva pro sbor. Ve druhé části večera pak bude barokní opera Dido a Aeneas. Chci uvést barokní operu na velké jeviště, kam podle mě patří. Funguje to různě ve světě, třeba v Salcburku, proč by to nefungovalo i tady.

Jako šéfdirigent s vámi přichází Marko Ivanović. Nastudováním Věci Makropulos se uvedl dobře, ale na operu se dosud přímo nespecializoval, snad ji měl i poněkud na okraji zájmu – proč jste si vybral zrovna jeho?
S Markem se znám už od dob studií a považuji za ideální spojení jeho skladatelských i dirigentských schopností. Působil i v opeře Národního divadla v Praze, kde dirigoval za mého působení, takže ho znám i z této spolupráce a neřekl bych, že je to pro něj okrajová záležitost. Myslím ale, že je důležité si klást výzvy, a zvlášť po Věci Makropulos jsem rád, že cesta je nastartovaná a myslím, že velice dobře. Marko má organizační schopnosti, intenzivně se zajímá také o to, jak funguje zdejší orchestr a také o akustickou problematiku Janáčkova divadla. Ta volba je pro mě jednoznačně inspirativní.

Opera je strašně drahé umění,na tom se asi shodneme, je to po všech stránkách luxus. Jak to udělat, aby byl obecně dostupný a zároveň neztratil svou exkluzivitu?
Já takto vůbec nepřemýšlím. Já myslím, že opera podporu dostane, slibuji si to i od nového vedení města Brna. Samozřejmě nekřičím, mělo by k tomu dojít v průběhu našeho období tady. Panu řediteli se podařilo dorovnat platy zaměstnanců, což je nejzásadnější, ale jsou zde pořád rezervy. Umělci jsou tady ráno i večer, dávají tomu spoustu času. Je to spíš investice dovnitř souboru. Mým cílem je nastavení komunikace mezi souborem a veřejností. Chceme oslovit diváky, kteří do divadla nejsou zvyklí chodit, ať už různými happeningy nebo akcemi mimo divadlo. Nicméně opera peníze potřebuje a já bych si přál, aby ji nepodporovalo jen město Brno, ale i ministerstvo kultury – je to přece jen největší operní dům v republice. Už jen prostředky na scénografii při tak velkém jevišti jsou obrovské a z běžného rozpočtu si je nemůžete dovolit investovat do každé premiéry v plné míře. Snažíme se pracovat s tím, co je, ale chceme, aby se to zlepšilo. Protože pokud divák bude mít na co koukat, bude se mu dostávat zajímavých interpretací, budou peníze na pořádnou výpravu, tak se domnívám, že divadlo bude plné. Také výnosy budou lepší a bude nám líp všem.

Možná je to poněkud přízemní otázka, ale co říkáte na nabídku divadelních bufetů – neměla by se trocha operní exkluzivity projevit i tady?
Janáčkovo divadlo má uvnitř svoji atmosféru a jakési retro k ní patří. Já to beru jako raritu a zatím si ji užívám. Myslím, že jsou tady ale zásadnější věci k řešení, třeba zázemí umělců. Když si projdete některé šatny, tak se nestačíte divit.

Sám říkáte, že pro váš režijní styl je důležitý duchovní rozměr. Vybíráte si díla tak, aby v nich byl jasně obsažen, vnášíte ho do nich, nebo se vám vynořuje prostě ze všeho?
Já jsem začal dělat divadlo právě proto, že má duchovní rozměr, takže odpověď je jasná: vynořuje se mi ze všeho.

Minulý rok jste inscenoval Schubertův písňový cyklus Zimní cesta v barrandovských ateliérech. Budete jako ředitel divadla mít čas na podobné projekty, nebo vás práce pro brněnskou operu úplně vytíží?
Příští sezónu to nebude, ale rozhodně bych tu rád rozvinul další divadelní cestu, kdy hudbu propojujete se zajímavými prostory. Takové projekty určitě budou a doufám, že se podaří už v sezóně 2016/17. Velice se mi také líbí, jak je zrekonstruované prostranství před Janáčkovou operou a byl bych rád, kdyby právě tento prostor byl otevřený pro zahajovací koncerty, happeningy, cokoliv podobného.

Včera došlo v Paříži k atentátu na redakci týdeníku Charlie Hebdo, v Redutě dnes hostuje Nové operetní studio s premiérou operety Na tý louce zelený. Jak se má postavit dlouhodobě plánované divadlo k aktuálnímu dění, jak na něj má nebo nemá reagovat? Minutou ticha, ničím…
Já myslím, že přítomnost uvědomění během krátkého času před představením je cestou – důležité je, co se v těch hlavách odehraje. Dnešní svět se stává nebezpečným a všichni jsme toho součástí. Všichni si budeme muset připustit, že to není někde daleko ve Francii, ale že se to týká nás všech. Je to jakési souznění a uvědomění propojenosti do společného přání, aby se takové věci neděly a abychom především sami v sobě ještě víc zakotvili, že lidskost je jen jedna, stejně jako vzájemný respekt. A musíme to mít neustále v srdci.

Jak se vůbec díváte na operetu v operním divadle?
Pokud vím z minulosti, tak opereta byla součástí divadla, byl to čtvrtý soubor, který sídlil v Redutě. Ten se přesunul do Městského divadla Brno a mělo by být jeho posláním, aby tento žánr nadále pěstoval a rozvíjel. Soubor Janáčkovy opery uvádí operety, ale to není naše poslání. To poslání bylo předáno někomu jinému a prostředky, které jsou věnovány na operu, by měly sloužit k rozvíjení operního repertoáru.

V Brně se hodně zdůrazňuje operetní minulost Reduty. Ta trvala nějakých padesát let, ale 300 let předtím už se tam hrála opera. Chcete Redutu využívat pro komorní operní produkce, experimenty, už jste to naznačil…
Reduta má pro takové věci ideální prostorové dispozice. Klíčová je pro mě ale momentálně obnova repertoáru v Janáčkově divadle.

Jak se díváte na působení Ensemble Opera Diversa v Redutě, neuvažujete o nějaké bližší spolupráci nebo propojení s „velkým“ operním souborem?
S Tomášem Studeným jsme teď navázali režijní spolupráci. Na nějaké další debaty ještě nebyl čas, ale těším se na to, že se podívám na více představení a věřím tomu, že se cesta najde.

Salieriho opera říká „Nejdřív hudba, potom slovo“ – je to pravda?
Ne. Pro mě je klíčový celek, ve kterém má všechno svoji hodnotu a všechno se propojuje. Já vlastně pořád objevuji, co to opera je. Pořád hledám formu, jak jí dát prostor a jak ji uvést, aby zarezonovala v současném divákovi. Je to krásná cesta a proto tady jsem.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Novým ředitelem brněnské opery bude režisér Jiří Heřman. Do funkce nastoupí až v lednu 2015, přece jen jsme mu ale už teď položili několik otázek.  více

Nenápadný luxus advokátní kanceláře, v níž se protne několik obyčejných životů s jedním neobyčejným, a nekonečným. K tomu dráždivě pichlavá energie hudebního nastudování. To je nová brněnská inscenace Janáčkovy Věci Makropulos v kostce.  více

Novým ředitelem souboru brněnské opery se stal od začátku ledna režisér Jiří Heřman, jako šéfdirigent s ním přišel Marko Ivanović. Ten se v Brně už představil nedávno úspěšným nastudováním Věci Makropulos.  více


Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 včerejší maďarské představení opery Salome od Richarda Strausse promptně nahradil. Národní divadlo Brno namísto zrušeného hostování nabídlo koncertní program pod prostým názvem Orchestr Janáčkovy opery. Posluchači tak po dlouhé době mohli spatřit hráče, kteří za normálních okolností zůstávají skryti v orchestřišti. Kromě orchestru, který řídil dirigent Robert Kružík, vystoupili také houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera. Program sestával příznačně pouze z děl Leoše Janáčka, a poněvadž původně plánovaná představení se již ve stále se zpřísňujícím karanténním prostředí nepodaří inscenovat, představoval večer na půdě Janáčkova divadla rozloučení s festivalem jako takovým. Posledním živým koncertem festivalu Janáček Brno 2020 je ještě dnešní vystoupení Filharmonie Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně.  více

Nedělní odpoledne se neslo ve znamení dalšího z koncertů festivalu Janáček Brno 2020. Prostor v Mozartově sále Reduty dostala hudba komorní v podání souboru Josef Suk Piano Quartet. Tento (rokem založení i věkovým složením) mladý ansámbl si pro návštěvu Brna přichystal skutečně krásný a rozmanitý program. S odpovídajícím nasazením jej také divákům představil.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více

Hrubá hudba se ve svém krátkém, ani ne ročním životě stala fenoménem. Projekt Jiřího Hradila s jeho kapelou Lesní zvěř a Horňáckou muzikou Petra Mičky opěvují kritici, nutí však k přemýšlení i milovníky folkloru, obohacuje klubovou scénu a vyprodává sály. Nejinak se tomu stalo také předposlední zářijový večer v brněnském Kabinetu múz. A to i přes přísná hygienická opatření: povinnost sedět na židlích a dalších omezeních. Jednalo se již o druhý vyprodaný koncert této fúze ve stejném klubu. První se uskutečnil v únoru a byl zároveň křtem alba. Koncerty byly však velmi odlišné a je na nich dokonale vidět, jak se kvůli známým důvodům změnila situace.  více

Třetí (avšak první koncertní) večer sedmého ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehrál na vysoké úrovni a přinesl kladné body festivalu v období jeho nynější nejisté budoucnosti. Nebyla to skutečnost překvapivá, jednalo se o koncert světově proslulého vídeňského sboru Arnold Schoenberg Chor, který na nesoutěžní přehlídku zavítal po čtyřech letech. Těžiště programu tkvělo ve tvorbě 20. století, přesáhl ovšem i do obou století sousedních.  více

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více

Národní divadlo Brno na závěr léta připravilo dětskou operu skladatele Evžena Zámečníka Ferda Mravenec podle předlohy Ondřeje Sekory. Příběhy optimistického mravence, který „všechno umí a všechno zná“ a neštítí se „práce všeho druhu“, se však nyní v Janáčkově divadle neobjevily poprvé. Zámečníkovo dílo o osmi obrazech si mezi lety 1977 a 1986 s ohromným úspěchem získalo srdce brněnského publika; pomohlo přivést celou řadu dětí k nejvytříbenější formě hudebního divadla, tedy k opeře. Dnes se tito již dospělí hudebníci, herci, inscenátoři, osvětlovači a mnozí další rozhodli vzdát hold skladateli, který pro brněnský hudební život také vykonal spoustu „práce všeho druhu“.  více

Dlouho očekávaný program s jednotným názvem Obrázky z výstavy zazněl včera pod širým nebem při 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Většina stálých diváků Filharmonie Brno ví, jakými peripetiemi právě tento chystaný koncertní program prošel, když z původního dvojího uvedení v březnu v Janáčkově divadle sešlo na poslední chvíli. Už tehdy se těleso nenechalo odradit koronavirovými omezeními a koncert nakonec vysílalo online, pro velký úspěch dokonce dvakrát. Tento skvělý počin můžeme brát jako netradiční, avšak intenzivní veřejnou generálku, která předeslala včerejší, velmi vydařené živé provedení za přítomnosti diváků.  více

Polovina května zavdala (nejen) české hudební scéně důvod k radosti – spolupráce klavíristy Ivo Kahánka, dirigenta Jakuba Hrůši a orchestru Bamberger Symphoniker. Tato součinnost v podobě alba Dvořák & Martinů: Piano Concertos byla odměněna BBC Music Magazine Award v kategorii Nejlepší koncert. Ocenění patří k nejprestižnějším, které lze ve světě artificiální hudby získat. Přehlížený a nezřídka dehonestovaný Dvořákův Klavírní koncert g moll na koncertních pódiích často zazníval v úpravě klavíristy a pedagoga Viléma Kurze. Nyní stanul po boku Klavírního koncertu č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů, díla, které při svém uvedení sice bylo chváleno za skvělou instrumentaci a imaginativní virtuozitu, avšak kritizováno za eklekticismus a absenci formální homogenity. Na první pohled se tedy nejedná o repertoár vykalkulovaný z oblíbených skladeb a z obecně uznávaných vrcholů klavírní koncertní literatury. A to je toliko jeden z mnoha sympatických aspektů této nahrávky.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 sliboval velkolepé finále. Janáčkovo divadlo mělo hostit Bamberské symfoniky s jejich šéfdirigentem a brněnským rodákem Jakubem Hrůšou. Když se protivirová opatření rozjela naplno, zdálo se, že večer s díly Leoše Janáčka a Richarda Strausse bude muset být zrušen a konec festivalu vyšumí do ztracena. Bamberští symfonikové se však koncertu vzdát nechtěli, a tak společně s organizátory festivalu připravili živý stream nezměněného programu přímo z koncertní síně v Bamberku. V české premiéře zazněla Velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky v dirigentově úpravě, druhou polovinou programu se stala Alpská symfonie Richarda Strausse.  více