Jsme skvělí a krásní lidé

V listopadu 1995 ukončila Všeobecná rámcová smlouva pro mír v Bosně a Hercegovině, známá jako Daytonská smlouva, krvavý konflikt v této balkánské zemi. V roce 2003 v Bosně vznikla hudební skupina Dubioza kolektiv, která texty svých písní bojuje proti stále přežívajícímu nacionalismu. Po deseti letech existence má nekompromisní kapela téměř 230 000 fanoušků na Facebooku a právě vydala nové album Apsurdistan. Přijela je představit také do Brna, a to 25. dubna. Krátce před koncertem, který proběhl na Flédě, skupina zahrála několik svých písní také ve studiu Radia Proglas. Tam vznikal i následující rozhovor, kterého se účastnili Brano Jakubović (klávesy), Armin Bušatlić (kytara) a Vedran Mujagić (basa).

Na obalu alba Apsurdistan uvádíte sedm členů skupiny, ale ve skutečnosti je vás ještě o jednoho víc…
Brano: Ano, skupina má osm členů. Kromě nás tří jsou to dva mladí zpěváci, kteří se jmenují Almir a Adis. Dále „divoch“ Senad Šuta hraje na bicí, Mario Ševarac na saxofon a plnohodnotným členem skupiny je také mistr zvuku, můj bratr Dragan Jakubović. Členové naší kapely pocházejí ze čtyř různých měst, z nichž tři leží přímo v Bosně – Sarajevo, Zenica a Mostar. Náš saxofonista je ze Somboru z Vojvodiny. Naše složení je tedy velmi pestré, alespoň pokud jde o místa, kde máme své kořeny.

Armin: A promíchaní jsme také, co se týká národností. Nechceme se však dělit na Chorvaty, Srby a Muslimy. Jsme prostě z Bosny a o zbytek se nestaráme. Je to vědomá součást našeho postoje. Nemáme totiž rádi, když někdo rozděluje lidi podle náboženství nebo národnosti. Všichni jsme členové jedné kapely, všichni jsme skvělí a krásní lidé.

Letos slavíte deset let od vzniku kapely. Byla už na samém začátku touha sdělit hudbou, že nechcete dělit lidi a že se cítíte jako jeden národ?
Vedran: Ano, už na počátku jsme chtěli mluvit o tématech, která se týkala naší společnosti a která jsme považovali za velmi důležitá. V té době nebylo moc obvyklé, že by se hudebníci politicky angažovali a že by ve svých písních řešili podobná témata. Rozhodli jsme se tedy od počátku pro tuto cestu a skrze hudbu jsme chtěli lidem předávat konkrétní poselství. Jedním z těchto poselství od samého počátku bylo, že jsme chtěli vystupovat striktně proti nacionalismu a etnickému rozdělení, které na začátku 90. let naši zemi zničilo.

A je to i osmnáct let po podpisu Daytonské smlouvy stále aktuální téma?
Brano: Bohužel je to stále aktuální. Na současné politické scéně v Bosně dominují jednak přímo nacionalistické strany, jednak strany, které sice prvoplánově k nacionalismu netíhnou, ale které tuto lacinou kartu přesto používají jako lákadlo pro voliče. Politikové, místo toho, aby se snažili posílit ekonomiku a nastartovat hospodářský růst, stále hovoří o rozdělení národa.

Texty – zpíváte mimochodem bosensky i anglicky – jsou ve vašem případě tedy velmi důležité. Snažíte se na koncertech v zahraničí vysvětlovat, o čem zpíváte a proti čemu bojujete?
Armin: Dva jazyky používáme záměrně. Jednak zpíváme bosensky, vydáváme nahrávky v našem mateřském jazyce a ty distribuujeme především v zemích bývalé Jugoslávie. Na těchto albech se věnujeme tématům, která jsou důležitá pro lidi v našem regionu. Ale kromě toho nahráváme také v angličtině a tato alba šíříme po celém světě. Jsem totiž přesvědčen, že dobrých devadesát procent témat, kterým se věnujeme, platí nejen u nás v Bosně, ale kdekoli jinde, například u vás v České republice. O ekonomické recesi, o nacionalismu nebo o fašismu můžeme zpívat všude. Například naše poslední anglická deska Wild Wild East byla v distribuci opravdu všude a jejím hlavním tématem je pravicový populismus především v západní Evropě. Je tolik témat, která jsou na celém světě stejně aktuální jako v naší zemi… My jsme jen extrémní případ, protože jsme řadu těchto problémů zažili v praxi. Na vlastní kůži jsme bohužel okusili, jak nebezpečné je extrémně pravicové myšlení. Zmíněné album jsme tedy pojali jako varování lidem na západě, aby si s nacionalismem a fašismem nezahrávali, protože během několika málo let se tyto myšlenky mohou obrátit v opravdové peklo.

Vkládáte do písní i konkrétní příběhy, které prožily vaše rodiny?
Armin: O osobních příbězích, o svých vlastních zkušenostech mluvit nechceme. Stejně jako se nesnažíme například o nějaké poetické pojetí. Jde nám o něco jiného, o pravdivá témata, o opravdový život. Také bych zdůraznil, že se na konci písně vždy snažíme nabídnout konkrétní řešení. Je jednoduché o problému mluvit. Ale je třeba to doplnit něčím, co by mohlo fungovat.

Vedran: Armin mluvil o tom, že nám nejde o poetické texty. Ale s metaforami pracujeme. Například v písni Eurosong nám známá písňová soutěž, oblíbená v celé Evropě, posloužila jako metafora pro to, jak pokrytecky se Evropská unie chová k méně důležitým zemím, mezi něž patří i Bosna a Hercegovina. Zpíváme o tom, že Bosna se stává součástí Evropy pouze během těch tří minut, kdy se účastní této soutěže.

A chcete, aby se Bosna stala součástí Evropské unie?
Brano: Určitě by to bylo dobré, protože v naší zemi a obecně v celém regionu je takový nepořádek, který pramení z už zmíněného nacionalismu, že členství v Evropské unii by pro nás alespoň zpočátku bylo výhodou. Později bychom zřejmě trpěli stejnými problémy jako ostatní východoevropské země, kterým se nedaří být v Evropské unii plnohodnotnými členy a vyrovnat se silným evropským státům. Naši politici by měli namísto hlásání nacionalismu připravit naši zemi a její ekonomiku na důstojné členství v Evropské unii.

Vedran: Lidé se nás někdy ptají, proč Evropskou unii kritizujeme. Ale nám nejde o kritiku Evropské unie, ale bosenských politiků. Ti totiž, když nemají na nějaký problém řešení, pouze falešně slibují: „Staneme se součástí Evropské unie a problém sám zmizí.“ A právě to se snažíme kritizovat. Bosna se totiž na členství potřebuje nejprve dobře připravit, musí být silná sama o sobě, a teprve potom by se měla stát součástí EU. Proč by měla Evropa přijímat chudou zemi, která jí nic nepřinese?

Armin: To souvisí i se současnou ekonomickou situací. Když se Evropě daří, nemá problém přijmout Bulharsko, Polsko nebo Rumunsko, protože tam všude žijí lidé, kteří si budou kupovat evropské zboží. Ale v době krize si Západoevropané stěžují na rumunské Romy nebo na polské pracovníky… A to je to pokrytectví, které kritizujeme.

Další vaše píseň se jmenuje USA. Jak tedy vnímáte Ameriku?
Armin: To je uprchlická píseň. Hodně cestujeme po Evropě a v řadě zemí potkáváme lidi, kteří pocházejí z Bosny, ale žijí už patnáct nebo dvacet let například v Německu na ulici. Pro nás jsou zajímaví z několika hledisek. Jednak jsou to lidé, kteří do Německa přinesli kus Bosny. Ale zároveň mají v hlavě zmatek, protože nemají domov. A podobné je to i s Bosňany, kteří žijí v Americe. Touží po návratu domů, ale ve skutečnosti se už nikdy nevrátí. To je pro nás zajímavé téma.

V písni zpíváte o Soše svobody, kterou můžeme vnímat jako důležitý a známý symbol. Co ale pro vás osobně symbolizuje svobodu?
Vedran: Podle mne je tím nejdůležitějším vyjádřením svobody samotná možnost svobodně zpívat, vyjadřovat se texty i hudbou. To je ta nejvyšší úroveň svobody, když vám nikdo nezakazuje říkat to, co chcete.

Volnost cítím i z vaší hudby, která částečně vychází ze svobodomyslného jamajského ska a reggae. I to byl záměr?
Armin: Nikdy jsme přímo programově neplánovali, že budeme hrát ten a ten hudební žánr. U nás byly na prvním místě texty a teprve poté jsme si zvolili hudbu, která vychází z různých žánrů. Smíchali jsme je všechny dohromady, protože jsme hledali správný základ pro šíření našich názorů. Důležité je však i to, že naše hudba částečně vychází z bosenského folklóru. Když hrajeme poprvé například na festivalu ve Francii, posluchači by po deseti vteřinách měli poznat, odkud pocházíme. Právě spojením poselství z našich textů a hudební složky našich písní vzniká celý příběh, který chceme posluchačům zprostředkovat.

A vycházíte konkrétně z bosenského folklóru, nebo používáte i hudební prvky z dalších balkánských zemí?
Vedran: V naší hudbě můžete vysledovat obecně prvky balkánského folklóru. Když však půjdete víc do hloubky, určitě tam najdete odkaz na hudbu sewdah a další čistě bosenské styly, stejně jako postupy z balkánské dechové hudby nebo motivy, které mohly vzniknout kdekoli na Balkáně, od Bulharska po Slovinsko.

Jedna z nejvýraznějších písní na novém albu Apsurdistan se jmenuje Brijuni. Její refrén začíná slovy srozumitelnými i nám Čechům: „Politika je kurva.“ Opravdu si to myslíte?
Brano: Politika je obecně špinavá věc, ale může být samozřejmě špinavá víc nebo méně. Konkrétně tato píseň je inspirována setkáváním prezidentů Bosny, Chorvatska a Srbska. Ti se přibližně jednou za dva roky sejdou, aby v bývalé Titově rezidenci prodiskutovali důležitá témata, a většinou to nemá žádné výsledky. Nadělá se kolem toho hodně hluku, ale k ničemu to nevede. My jsme v té písni navíc použili Tita jako jakousi halucinaci poté, co prezidenti konzumovali alkohol a drogy. Tito je nejprve straší vězením, ale pak je uklidní a říká jim: „Vždyť jsme přece všichni staří kamarádi…“ Chceme tou písní kritizovat lidi v bývalé Jugoslávii, kterým se stýská po starém režimu a kteří čekají na nějakého nového Tita, který by za ně vyřešil problémy.

Vedran: Snažíme se oslovit ve svých písních konkrétní lidi a nebojíme se nazvat je jejich jmény. V písni Brijuni se tedy objevují konkrétní jména prezidentů Chorvatska a Srbska a všech tří bosenských prezidentů. Když se díváte na zprávy a vidíte záběry z jejich setkávání, je to zábavné. Scházejí se v krásném prostředí, pijí, jedí a po třech dnech přijdou pokaždé se stejnými závěry: Že bychom měli jít do Evropy, že Evropa je skvělé místo apod. Prostě takové prázdné fráze, něco jako Make love, not war.

Shrňme tedy na závěr – co najdou vaši fanoušci na nové desce?
Armin: Album Apsurdistan vyšlo 15. dubna my je na našem webu www.dubioza.org nabízíme ke stažení zdarma. Jeho tématem je země, jejíž občané zažívají čím dál absurdnější situace, ale oni to akceptují a jdou s davem. V deseti písních alba se pokoušíme popsat životní podmínky v tomto absurdistánu.

Foto Tomáš Kurfürst

Dubioza kolektiv – Apsurdistan – download

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Minulý týden hráli na Flédě Dubioza Kolektiv. Než s nimi přineseme 13. května rozhovor, zde je ukázka jejich vystoupení v pořadu MTV Live.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více