Laďa Kerndl: Jsem tu už dvacet let přesčas

19. květen 2015, 7:00

Laďa Kerndl: Jsem tu už dvacet let přesčas

Zpěvák Laďa Kerndl se narodil v Brně 16. května 1945. Před několika dny, u příležitosti svých sedmdesátých narozenin, vydal své devatenácté album You. Hovořili jsme také o Laďově nové knize, o spolupráci s jeho dcerou Terezou, o boji s rakovinou a zmínili jsme i epizodu, kterou skupina Květy kdysi vtělila do názvu své písně Když L. Kerndl zpíval na lodi.

Album You, které jsi vydal u příležitosti svých sedmdesátých narozenin, začíná skladbou Thanks For Bringing Love Around Again, známou například v podání Raye Charlese. Proč právě ona desku otevírá?
Hlavními tématy mé nové desky jsou láska, smutek, zášť – všechno, co přináší život. Když řekneš: „Děkuji ti za to, že jsi přinesla lásku zpět“, je to asi reakce na předchozí těžké rozhořčení a rozchod. Řeknu-li: „Děkuji, že se láska vrátila díky tobě“, vyžaduje to pokoru. Člověk si uvědomí, že něco v životě neudělal tak, jak si to jeho partner představoval, a proto se rozešli. A toto je píseň o návratu. Je to krásné téma, a proto jsem tu píseň zařadil jako úvodní.

Zpíváš především převzaté melodie z nevyčerpatelné studnice americké písňové tvorby, skladby, které vznikaly během několika dekád. Jak moc ti záleží na obsahu jejich textů? Nebo jdeš jen po líbivosti melodií?
Ty písně zpravidla korespondují s tím, co jsem v životě prožil. Zažil jsem spoustu zklamání a pádů, ale také velmi radostné návraty. V bookletu nového alba jsem napsal, že jsem do těch skladeb dal všechny své emoce, radost, štěstí, zklamání i smutek za sedmdesát let svého života. A jsem rád, že ještě mohu zpívat.

Nahrával jsi alba se svým vrstevníkem Felixem Slováčkem nebo s kytaristou Romanem Pokorným, o generaci mladím, než jsi ty. Tentokrát se však po tvém boku objevují výrazně mladší muzikanti.
Ano, je to kapela, která na koncertech doprovází mou dceru Terezu, a já bych ji chtěl vyzdvihnout. Hrají velmi moderně, a i když album obsahuje staré skladby, aranže jsou přesně takové, jak to tito muzikanti, kterým je kolem pětadvaceti let, cítí. A dělají to opravdu velmi dobře. Také bych rád doplnil, že moje dcera Tereza zaranžovala a zpívá veškeré doprovodné vokály.

V čem je to pro tebe jiné – zpívat se svými vrstevníky a zpívat s takto mladými muzikanty?
Spolupráce s muzikanty, kteří mě běžně doprovázejí, to už je taková zaběhnutá věc. Podíváme se na sebe a každý ví, co má přesně hrát. Tito kluci jsou mladí a nezkušení, ale mají úžasnou vervu a chuť tvořit to, co ještě nikdy nedělali. Tato muzika je zajímá, přestože jsou to často skladby staré jako já, tedy i sedmdesát let. Já jsem jim nechal volnou ruku, aby ty písně pojali moderně, v novém kabátě. Jen jsem zadal témata a oni to natočili tak, jak cítili, že bych si to mohl přát.

Dokážeš odhadnout, co mladé hudebníky na písních starých několik desítek let vůbec baví?
Domnívám se, že takzvaná tuc tuc muzika začíná jít trochu stranou a že lidé přicházejí k hudbě, která je kvalitní a která vyjadřuje nějaký děj a melodii. Mladí muzikanti – a to mluvím obecně – to cítí a vracejí se k soulu a jazzu. Prvky těchto žánrů pak vládají i do svých vlastních skladeb. To je inspiruje a posunuje o schod výš.

Tvoje dcera si už jako malá zazpívala po tvém boku na tvých deskách. Určitě jsi ji potom pozorně sledoval, jak vedle tebe hudebně rostla. Jak vnímáš hudbu, které se teď jako zpěvačka věnuje? Je ti to blízké, nebo se ti spíše vzdaluje?
Když jsme spolu před mnoha lety začínali, zpívala Tereza se mnou a s velkými orchestry jazz a swing. Ve čtrnácti letech se potakala s Terezou Černochovou, dcerou Karla Černocha, a s Helenou Zeťovou, nevlastní dcerou Leška Semelky. Vystoupily spolu v televizi, Dan Hádl pro ně začal psát písničky, a tak vzniklo trio Black Milk. Existovalo několik let a pak se, jak už to bývá, rozpadlo. Každá ze zpěvaček se vydala na svou vlastní dráhu. A i když sleduji jen svou dceru, myslím, že se daří všem třem. Tereza to podle mne dělá dobře a má i několik hitů, které se úspěšně vysílají v řadě rozhlasových stanic. Většinou jsou to písně, které jí píše její manažer a nyní už také manžel René Mayer.

Že jsi Terezu v jejích začátcích hudebně ovlivnil, o tom není pochyb. Ale ovlivnila nějak i ona tebe?
Před několika lety jsem s ní natočil desku Pár příběhů, která obsahuje písně českých autorů. To mě natolik oslovilo, že jsem potom sám udělal ještě jednu českou desku, na které se podílel kytarista Roman Pokorný jako skladatel a kterou otextovalo asi sedm textařů. Jmenuje se Zdá se to pár dní. Obě ta alba byla úspěšná, já nelituju, že jsem se k nim dal přemluvit, ale nakonec jsem se opět vrátil k tvorbě světoznámých autorů. Moje nová deska, kterou jsem si vydal k sedmdesátinám, je ostatně už moje devatenáctá.

Proč vlastně zpíváš především anglicky?
V mládí jsem s tátou poslouchal v té době zakazované rozhlasové stanice jako Radio Luxembourg, Deutsche Welle nebo Radio London. Táta byl velký fanoušek této hudby a mě to pravděpodobně oslnilo natolik, že jsem chtěl anglicky mluvit a zpívat. Spoustu let jsem také vystupoval na amerických lodích a byl tento repertoár přímo vyžadován. Mohl jsem se mu tedy věnovat do hloubky, rozšiřovat počet písní, které znám, a tyto léty prověřené písně se staly mým zdrojem obživy.

Na většině svých alb čerpáš z této pokladnice především americké populární hudby. Je ještě kde brát?
To je nevyčerpatelný zdroj. Jen slavných filmových melodií a evergreenů od nejlepších autorů je tolik, že bych mohl natočit dalších několik desítek cédéček a nikdy bych nebyl u konce.

Jazzové standardy vznikly často právě z filmových nebo muzikálových melodií. Vybíráš si písně i podle toho, zda jsi dotyčné filmy viděl?
Milostné písně z filmů jako Love Story nebo Kmotr jsem natočil právě proto, že jsem ty filmy viděl. Jsou to tak krásné melodie a dojemné texty, že jsem je na svá alba prostě musel zařadit. Obecně když film vidím, určitě mě píseň oslovuje víc.

Vytváříš si v mysli vlastní filmy, jakousi vizualizaci písní?
Určitě. Text si vždy pečlivě prostuduju a v případě, že jsem film neviděl, představím si nějakou situaci, za které píseň vznikala.

Na tvé koncerty chodí i starší posluchači a ne každý z nich rozumí anglicky. Jak to děláš, aby věděli, o čem zpíváš?
Když mě na koncertě poslouchají starší lidé, rád jim o písně něco málo povím. Ale skladby jako What A Wanderful World od Louise Armstronga jsou tak krásné samy o sobě, že tam není třeba nic vysvětlovat.

Současně s novým albem ti vyšla také kniha Kariéra na druhý dech. Předpokládám, že asi navazuje na tvou první knížku Moře, přístavy a lásky z roku 2006…?
Kniha Moře, přístavy a lásky pojednává o době od mého narození pár dnů po válce po rok 1994, kdy jsem onemocněl rakovinou krku. V nové knize sice najdete i pár vzpomínek z minulosti nebo vyznání od mých kolegů zpěváků, od herců nebo pánů prezidentů, ale jinak je zaměřena především na to, jak jsem se potýkal s touto nemocí. Už jsem neměl naději za přežití, vypadalo to velmi špatně a já teď děkuji Bohu, že jsem tu už dvacet let přesčas. Kniha tedy vypráví o mé nemoci, o návratu na pódia a o tom, jak je těžké dělat kariéru v padesáti. Zpěváci a herci totiž zpravidla začínají od mládí, ale já jsem se tady objevila po mnoha letech a měl jsem štěstí, že jsem se dostal tam, kde teď jsem.

Máš už nápad, jak by mohlo vypadat tvé dvacáté album?
Celý život jsem skládal písně do šuplíku – někdy jen melodie, jindy i s textem. Říkal jsem si tedy, že by možná bylo dobré uzavřít tím hudební kariéru. To je jedna možnost. Potom mám malý dluh ke karibským ostrovům, jejichž hudba mě vždy oslňovala. A pak je tu samozřejmě možnost udělat best of. Ještě tedy nevím, jak se rozhodnu.

Zpíval jsi na lodi, působil jsi v Norsku, Švýcarsku, Německu, máš rád Karibik, ale narodil ses v Brně a na Moravě bydlíš. Kde se cítíš doma?
Já se cítím doma u nás. Letos mám 70 koncertů po celé republice a na všechna místa se moc těším.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více