Luboš Mareček: Na jeviště se raději dívám, než na něm stojím

Luboš Mareček: Na jeviště se raději dívám, než na něm stojím

Pamatuješ si, kdys poprvé napsal divadelní kritiku a na co byla?
Já jsem začal psát divadelní kritiky už na vysoké škole. Ale naplno to vlastně začalo až po absolvování Filozofické fakulty MU, když jsem nastoupil do Brněnského večerníku. Tam jsem začal soustavně psát recenze na činoherní divadlo a posléze v tom pokračoval v Lidových novinách a MF Dnes. Na první kritiku si ale opravdu nevzpomenu.

Co tě kromě povolání k psaní kritik přivedlo – vnitřní puzení, chuť se vyjádřit, nebo si jako ostatní kritici a léčíš si psaním mindráky?
Možná teď na sebe pošlu hromy a blesky praktikujících divadelníků, protože já chtěl nejdříve mezi ně. Už na gymnáziu jsem se rozhodoval, že půjdu na činoherní herectví na JAMU. Bohužel ale zemřel režisér Hugo Domes, který slíbil, že mě na zkoušku připraví. Zvolil jsem tedy studium historie a českého jazyka a literatury, ale divadlo ve mě bylo stale jaksi zasunuté. Objevil jsem si ho už na zmíněném gymnáziu. Utíkal jsem i z vyučování, a hodiny a hodiny jsem proseděl ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti i během zkoušek. Tam jsem poznal divadelní svět jak na jevišti, tak i velmi důvěrně zákulisí v podobě všech profesí, které se kolem divadla točí. Často jsem hodiny o divadle proklábosil třeba s inspicientkou Aničkou. Zjistil jsem, že mám v sobě velkou fascinaci divadlem. Ale už během prvního ročníku na filozofické fakultě mi bylo jasné, že mě baví ten svět spíš okukovat, pozorovat, vyjadřovat se k němu a hodnotit jej než se ho aktivně účastnit. Nejvíc jsem si to uvědomil na konci devadesátých let, kdy Vladimír Morávek udělal v Hradci Králové projekt, během nějž jsme si s herci prohodili profese. Hodně českých deníkových kritiků se sjelo na třídenní soustředění a mělo nastudovat třetí dějství Hamleta. Herci nás u toho pozorovali a měli na to napsat kritiku. Skončilo to polovičatě: my jsme vystoupili, já jsem tam měl dvě věty, které jsem si nebyl schopný zapamatovat, ale herecké reflexe našich výkonů už se mi do ruky nedostaly. Podstatné ale je, že jsem si přes tuto krátkou zkušenost uvědomil, že se na jeviště raději dívám, než na něm stojím, i když jsem se dlouhá léta aktivně věnoval uměleckému přednesu.

Dlouho jsi vedl v brněnské MF Dnes kulturní rubriku – ta v oblastních vydáních přestala existovat už před lety. Ustupuje zájem o umění mezi čtenáři a noviny se přizpůsobují, nebo je to naopak?
Já myslím, že to souvisí s celkovým stavem tištěných médií. Jejich náklady se dramaticky propadají, noviny přicházejí o své čtenáře. Za mého mnohaletého působení nám byla vždy podsouvána idea, že kultura je taková popelka. Já jsem si to nikdy nemyslel. A potvrzoval jsem si to vždy, když třeba došlo k přesahům kultury na přední stránky zpravodajství – jako rozhovor se známým hercem nebo netradiční premiéra –, čtenářský hlad po těchto osobnostech a událostech se vždycky projevil. Ústup kulturních rubrik je jev, který souvisí s mnoha negativními trendy, není to jen krize novinového papíru a přesun čtenářů na web.

Po svém odchodu z MF Dnes jsi zakotvil na JAMU jako tiskový mluvčí a specialista pro vnější vztahy. Jsi schopen od toho odhlédnout, kdybys měl psát kritiku na představení vašeho Divadla na Orlí, nebo je lepší to vůbec nepokoušet?
Já jsem se nikdy takovému pokušení nevystavil. Abych byl konkrétní: z Divadelních novin mě prosili minulou sezónu o recenzi na velice zdařilé představení Kabaret Hrabal. Odmítl jsem to z důvodů, na které ses ptal. Nejde tady ani tak o pokušení jako o férovost a tady by to byl jasný a prokazatelný střet zájmů. Bez ohledu na pokušení nebo schopnosti mu odolat – to se prostě nedělá. O to raději ale píšu a zpracovávám zprávy o všech uměleckých produkcích JAMU a šířím je do světa, protože nejen na Orlí ale i ve studiu Marta vznikají skutečně pozoruhodné studentské projekty. Mám je navíc i jako nereferující divadelní kritik opravdu rád.

Jaký je rozdíl mezi divadlem a hudebním divadlem. Co odlišuje činohru s vloženými písničkami třeba od muzikálu?
Viděl jsem činohry nabízející velké hudební plochy a znám taky muzikály, ve kterých se víc mluvilo než zpívalo a nebylo to jen nějaké singspiely. Pokud nechceme teoretizovat o definicích žánrů, může zústat tento dotaz otevřený. Muzikálům se třeba vyčítá jistá povrchnost, která je pro mě vyvážená profesionálním nasazením aktérů, kteří skutečně musí umět nejen pořádně hrát, ale i bravurně zpívat a tančit. To není tak automaticky přítomné v činohře, která je pro mě ale skutečně oduševnělejším a hlubokomyslnějším žánrem. Mám ale rád jak činohru, tak hudební divadlo, a s přibývajícím věkem stále víc propadám kouzlu vážné hudby a kvalitní dobré opery.

Co si slibuješ od příchodu Mária Radačovského do čela brněnského baletu – jestli vůbec něco?
Ta otázka ještě není na místě, protože pan umělecký šéf nastoupil počátkem listopadu a žádná baletní inscenace nespadá na vrub jeho týmu. Nemám rád nějaké předjímání. Chtěl bych posuzovat až konkrétní kroky, kam ten soubor povede, dramaturgické plány a podobně. Zatím si tedy při nejlepší vůli ani není co myslet a slibovat.

Jaký podle tebe je hudebně divadelní život v Brně – co ti v něm chybí, přebývá, čeho je akorát?
Co se týká hudebních žánrů i produkcí, tak je zde život rozmanitý a vybrat si může každý. Nejsme v poslední době svědky nějakých bombastických show populární hudby, což asi souvisí s celkovou ekonomickou situací. Po takových monstrakcích se mi ale nestýská. Ve městě funguje zajímavá klubová scéna a co se týká koncertního života mohl bych teď naříkat nad stále nestojícím koncertním sálem. Je tu hodně agilní jazzová scéna…

a to hudební divadlo?
Tam bych jednu výhradu měl a bude to takový paradox. Já jsem nenašel nikdy zalíbení v operetě, kromě takových velkých čísel jako je třeba Netopýr nebo Veselá vdova, na nichž si i velcí operní zpěváci ve světě brousí své hlasy, svůj herecký, hudební a dramatický um. Když jsem ale mluvil o tom, že si tu může vybrat každý, tak tu chybí slušně dělaná opereta. Myslím, že je pořád hodně posluchačů, kteří by žánr vděčně navštěvovali. Já jsem k němu cestu nenašel, ale možná jsem jen neměl štěstí na dobrá představení.

Věnuješ se hudbě i aktivně? Přinejmenším jsem tě slyšel slušně zpívat lidovky…
Hudbě se věnuji aktivně potud, že zejména když piju víno, tak potom zpívám lidovky – jako kovaný Moravský Slovák a letitý tanečník v souborech Hradišťánek a Čechovci. Nikdy jsem nepřilnul k dechovce, ale lidové písně k cimbálu mám opravdu rád, i když mi někdy při mém halekání okolí dává najevo, že je to moc nahlas.

Když se odpoutám od muziky, jednou jsem tě potkal i s košíkem zeleniny cestou z Kraví hory – tos dostal, nebo jsi někomu přelezl plot?
Vzhledem k tomu, že pocházím z malé vesnice od Uherského Hradiště, tak ve mě asi nějaké ty rurální rozměry zůstávají. Takže to, o čem mluvíš, byl košík mých vlastních výpěstků. Zahrádkaření je pro mě jeden z typů ideální relaxace vedle saunování. V saunování jsem se zhlédl po vzoru Ludvíka Kundery, který tak vášnivě mluvil o pití čaje a saunování, že jsem jeho kouzlu před lety podlehl a jsem tomu hrozně vděčný. Jsem vášnivý saunatér a neméně vášnivý zahrádkář.

A jaká bude tvoje práce pro Město hudby – slibuješ, že budeš potírat divadelní nešvary na zemi, ve vodě i ve vzduchu a budeš mluvit jenom čistou pravdu?
To zní skoro jako nějaký slib nebo místopřísežné prohlášení. Odpovím na to velice jednoduše: nemusím nic takového slibovat, protože jsem myslím nějakou záměrnou nepravdu nikdy nepsal. To se mi v recenzentské práci občas i vymstilo nevraživostí jistých divadelních kruhů, ale k tomu není potřeba se vracet. Nemusím tedy slibovat něco, co automaticky dělám.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Rozhovor s hudebním kritikem a publicistou Borisem Klepalem se uskutečnil u tazatele doma, kde tázaný našel útočiště ve starém ušáku. Během hloubavých čtyřiceti minut nás provedl svým hudebním i lidským osudem a postoji k hudbě i k rodnému městu. Krom soustředěných úvah také často docházelo na kumpánské salvy smíchu, jaké by nezasvěcený stěží očekával u špičkového experta v oblasti opery.  více

S muzikologem a hudebním kritikem Janem Špačkem jsme se sešli u něj doma. Hovořili jsme o hudbě brněnské, z Brna dostupné, o cestách k hudbě, ozvučených ušácích i hospodách. Rozhovoru byl přítomen i duch janáčkovského badatele Johna Tyrrella, který přispěl k atmosféře károvanou konvičkou na čaj.  více


Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více