Naděžda Brzobohatá: Nic není špatně ani správně, jen jsme všechno zapomněli

Naděžda Brzobohatá: Nic není špatně ani správně, jen jsme všechno zapomněli

Jóga v Evropě i Americe zdomácněla už dávno a stala se součástí západního světa. Pro někoho je to jedno z běžných cvičení, pro jiné především cesta k poznání. O spojení jógy a současné hudby se pokouší festival Wonderpark. Mluvili jsme o něm s jeho organizátorkou Naděždou Brzobohatou v jejím jógovém studiu. A začali jsme u čaje.

Dívám se, že brněnští jogíni pijí pytlíkový čaj…
Je pohodlný. Musela bych se jinak přípravě víc věnovat, a při tom provozu, co tu máme, to nezvládnu. Až budu mít recepční, tak se třeba budu víc věnovat i čaji.

Jen jsem si vzpomněl na čajové rituály. Hodně lidí si nějaké rituály spojuje také s jógou. Patří k ní?
Napadá mě třeba obyčejné chození na čas. V józe a vůbec v chodu studia se stává, že chce přijít někdo nový a zkusit to. Když ale přijde pozdě, jak je třeba zvyklý odjinud, tak naruší celý začátek lekce. Respekt k ostatním je věc, kterou by si lidé měli z jógy do svých životů přenést. Není to možná rituál v pravém slova smyslu, ale jedna ze základních věcí určitě. 

Nemá vést jóga taky k tomu, aby člověk nerušil sám sebe?
Když začne člověk praktikovat jógu, tak se naopak vyruší, protože se stane hodně věcí. Začne vnímat sám sebe trochu jinak a díky tomu se změní i to, jak vnímá okolí. Všechno je najednou jiné, než jak byl do té doby zvyklý. Často mluvím při lekcích o tom, co se stane: svět, který člověk znal, se obrátí úplně naruby. Měl nějaký vztah, práci, všechno se zdálo v pořádku. Začne cvičit jógu, a všechno se zhroutí. Postupem času se ale všechno znovu vybuduje, naladí se na svůj vnitřní rytmus a najde cestu sám k sobě.

Když má někdo pocit, že je všechno v pořádku, co ho vůbec ke cvičení jógy přivede?
Jóga je populární. Hodně lidí mi píše nebo volá, že o józe slyšeli, chtěli by to zkusit. To je nejčastější první důvod, který lidi k józe přivádí. Cvičí ji kamarádi a kamarádky, viděli videa na YouTube a jsou zvědaví. 

A co čekají – že budou stát na hlavě nebo chodit po žhavém uhlí?
Chtějí vědět, co na józe je, když se jí věnuje tolik lidí. To je pořád ta samá zvědavost. Ale pokud něco čekají, tak většinou přijde něco úplně jiného. Bývá to šok.

Když přijdou a chtějí cvičit, co dělají – nějaké cviky?
V zásadě ano, ale je v tom hodně rozhlížení. Začátečník se rozhlíží a pořád zkoumá, jestli něco nedělá špatně. Protože pocit, že je potřeba dělat všechno správně, v sobě máme zažitý. Správně stát, správně sedět. Jsme tak vychovaní, všechno je pro nás buď špatně, nebo správně, černé, nebo bílé. A hodně lidí čeká právě takový návod – dělejte to tímto způsobem, tak je to správně. 

A když těm lidem neříkáš, co je špatně a co je správně, tak co jim říkáš?
Aby se snažili vnímat svoje tělo a učili se dýchat. Většinou se na to jde skrze dýchání – je potřeba si uvědomit nádech a výdech. Všechno zastřešuje hatha jóga, ze které ty ostatní, ve kterých se dýchá a pohybuje, vycházejí. To je ta fyzická část.

Někdo tedy dýchá, uvědomuje si to, a co přijde potom?
Obvykle je překvapený, že se umí zhluboka nadechnout a potom se uklidnit. Že spolu dýchání a vnitřní klid souvisí.

Dostane k tomu dýchání nějakou radu – třeba nadechnout se do břicha?
Hlavně aby dýchal nosem, ne ústy – to je takový nevědomý zvyk. A můj učitel David Life říkal, že zvyk je pro jogína sprosté slovo.

To do určité míry platí pro každou tvůrčí činnost, to nemusí být jóga…
Ano, jóga právě bortí naučené vzorce a to je možná hlavní důvod, proč u ní lidé zůstávají.

Dýchání je snad nejdůležitější věc u zpěvu – kdo chce umět zpívat, musí umět dýchat. Chodí k tobě nějací zpěváci?
Nevím o tom. Jednu dobu sem chodila paní, která hrála ve Filharmonii Brno na nějaký dechový nástroj. Ta si jógu hodně pochvalovala, protože jí cvičení s dechem pomáhala při hře. Zpěváci jsme tady ale vlastně všichni, zpíváme mantry.

Pro hru na dechové nástroje existuje technika cirkulačního dechu, která umožňuje vytvoření „nekonečného“ tónu bez přerušení. Může se to tady člověk naučit?
Tos mě zaskočil. Ale věřím, že s vědomým dechem by se k takové schopnosti dopracoval.

Patří to tedy spíš k vedlejším schopnostem, které člověk s praktikováním jógy může získat, ale neměl by se na nich zaseknout, protože nejsou podstatné?
V józe mají tyhle věci speciální název, říká se jim siddhis. To jsou získané kouzelné moci a schopnosti. Mnohdy to ale dopadne tak, že u nich člověk zůstane, a potom už dělá jen kejkle. Je to jen jeden z důsledků té praxe, ale není to cílem.

A cílem je tedy co?
Unie s Bohem. Realizace sebe vede k realizaci Boha – samādhi. My jsme jogíni, kteří žijí v této době, a máme spoustu věcí, které z ní můžeme získat a všechny je potom sdílet. Protože slovo „jóga“ vlastně znamená spojení, propojení, jednota. A když je člověk spokojený a radostný, tak ty pocity může i snadno sdílet. A s jógou se z toho stává přirozený stav. Jóga ve skutečnosti je náš přirozený stav.

Stav, na který jsme zapomněli?
Zapomněli, a teď se tady scházíme a zpětně si jej připomínáme. Proto taky nic není špatně ani správně, jen jsme všechno zapomněli. A jsme jeden druhému učitelem.

Kde jsi k józe přišla?
V Americe. Žila jsem tam a jednou jsme šly s kamarádkou na lekci. Asi jako když ses mě ptal na začátku, proč lidi přicházejí cvičit. Prostě jsme šly zkusit, jaké to je.

Proč v Americe a ne v Indii?
K tomu jsem ještě neměla příležitost, jsem možná poslední jogín v Brně, který ještě v Indii nebyl. Tady je ale tolik lidí, se kterými se dá studovat…

Ale přece jen jsou věci, kde se vyplatí být u zdroje. Není jóga tak trochu „napsaná“ pro Indii, neimplementujeme si ji sem uměle?
To je otázka linie guru, učitelů a jejich následovníků, jak jsme schopni s tím splynout. Je potřeba před tím učením trošku sklonit hlavu. Jóga je na předávání z učitele na žáka založená. Neměli bychom zapomenout, že už tu byla před tisíci let a je to stará metoda, ale důležité je být u svého učitele a cítit přenos toho učení. Cesta do Indie může být užitečná, když člověk ví, proč tam jede a co tam hledá.

V červnu chystáš v Lužánkách festival Wonderpark. Proč – děláš reklamu sobě, józe, chceš se setkat s lidmi…?
Napadlo nás to s bratrem, ten dřív organizoval hudební akce. A já jsem začala s jógou v Brně před třemi lety. Chtěli jsme zkusit, jestli je možné tyhle dva světy propojit dohromady. A touha setkat se s lidmi je přítomná vždy.

Ale když jsem se díval na kapely, co tam budou hrát, tak se od nich asi nedá čekat zpívání manter.
To je ale účel. Olda si s jógou začal hrát tak před dvěma lety, takže jeho dosavadní život – ať už osobní nebo hudební – neměl s jógou nic společného. 

Znáš ty kapely – třeba Dva, Monikino Kino, Ghost of You?
Znám Dva a na ostatní jsem hrozně zvědavá.

Takže to bude nějaké cvičení a nějaké písničky – co ty dva světy spojí?
Spojí je právě ti lidé, kteří přijdou. Přes den se bude cvičit a koncerty těch kapel budou až večer, takže k přímému prolínání nedojde. Spíš mám představu, že si lidé zacvičí, bude jim potom snad dobře a večer půjdou na koncert. Nebo někdo přijde jenom večer na koncert a prostředí ho natolik inspiruje, že druhý den zkusí jógu. 

Nenapadlo tě udělat jógový festival s hudbou na tradiční indické harmonium, bubínky a tak?
Takový festival máme v listopadu, už byly dva ročníky. Zkušenost z tohoto festivalu teď s bratrem přenášíme na Wonderpark. Ten by měl spojit něco, co je nám oběma blízké.

Proti listopadovému festivalu bude červnový venku v Lužánkách…
Ta cvičicí část bude vevnitř, už kvůli pevnější podlaze na cvičení. A večer budou koncerty na terase, kde bude částečně i jarmark.

A co se tam bude prodávat? Omezovali jste něčím nabídku?
Festival má podtitul „objev svůj zázrak“, takže bychom chtěli, aby na jarmarku lidé představovali svoje zázraky. Jsme ale veganský festival, podmínkou pro všechny produkty je úcta k přírodě.

Je podle tebe úcta k přírodě bez veganství možná?
Až si člověk uvědomí všechny souvislosti, tak pochopí, že ne.

To mi připomíná džinismus…
Nenosíme roušky přes ústa, abychom neublížili hmyzu. Já se před těmi lidmi skláním, ale my žijeme tady a džinismus je od nás vzdálený, co se týká kilometrů i stavu mysli. Ale už jen tím, že si uvědomujeme důsledky svého chování na životní prostředí, děláme hrozně moc. Když dokážeme pomoci okolí na vzdálenost vlastní paže, tak už je to důležité. Je to takové zametání před vlastním prahem.

Tyhle myšlenky ale existují i v našem ideovém světě, třeba hlubinná ekologie Arneho Næsse. Tak proč je hledat v Indii?
Já jsem k těmto věcem přišla až s jógou, tehdy jsem je začala prožívat na úrovni srdce ‒ že co způsobuji vesmíru i druhým, způsobuji sama sobě. A všechno se nám to vrací zpátky.

K tomu všemu se dají najít analogie i v evangeliích. Ale když si Evropan přečte něco z východních nauk, je to pro něj vznešené tajemství nezatížené všemi negativními aspekty z historie i běžného života.
Možná na emoční úrovni, nemá je propojené s předchozími prožitky a zkušenostmi. Vidí v nich čistou mystiku, a snad právě proto se rozhodne je zkusit. Ale když se vrátím zpátky k józe, tak je to soubor praktických pomůcek, jak být v každodenním životě a jak se chovat k ostatním i k sobě. To je základ a stejně jako má křesťanství své desatero, tak má i jóga svá pravidla. O těch se moc často nemluví, ale jsou důležitější než samotná fyzická praxe – ta je až na třetím místě. A první pravidlo je „neubližovat“. A neshromažďovat zbytečnosti. Když člověk shromažďuje, nemůže myslet na přítomnost.

Festival Wonderpark se bude konat v Lužánkách od 11.–12. června 2016

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více