Omar Sosa a Seckou Keita: Prostor v hudbě symbolizuje průzračnost vody

Omar Sosa a Seckou Keita: Prostor v hudbě symbolizuje průzračnost vody

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.

Proč jste si jako hlavní téma společného alba vybrali průzračnou vodu?

Sosa: Na albu hovoříme o vodě a o její průzračnosti a také o našich kořenech a tradicích. Seckou pochází ze Sengalu, Gustavo je z Venezuely a já jsem z Kuby. Na albu máme hosty také z Japonska a Číny. A průzračná voda je stejně důležitá pro tradice všech našich zemí. Aby byla voda pitná, musí být čistá a průhledná. Když průhledná není, nemůžete ji pít. Celým tímto albem tedy vzdáváme poctu tomu nejzákladnějšímu živlu na naší planetě a tím je právě čistá voda. Už dnes máme velké problémy s vodou po celém světě – ve Venezuele, v Africe, v karibské oblasti i ve Spojených státech, dokonce i v Evropě. A tyto problémy budou ještě narůstat. Na tomto albu jsme se tedy všichni spojili a ukazujeme, jak můžeme naše problémy a také naši tradiční kultury sdílet. Nasloucháme si navzájem, společně tvoříme hudbu a fungujeme jako jedno společenství. Název Průzračná voda má tedy i určitou symboliku – všechno musí být průhledné a jasné.

Hudebně stojí album především na kombinaci zvuku strun africké kory a klavíru. Jak jdou tyto dva nástroje k sobě?

Keita: Zní to dobře, když řeknete „kora a klavír“, ale za každou hudební spoluprací stojí konkrétní muzikanti. Omar je velmi otevřený hráč, který se stále snaží pronikat na samé hranice dosavadního hudebního poznání. I já se snažím jít po své cestě stále hlouběji a hledám zajímavé průniky. A z tohoto úhlu pohledu je kora a klavír bezvadná kombinace.

Jak jste vůbec přišli na to, že byste mohli společně udělat takový projekt?

Sosa: Na počátku bylo pozvání – náš společný přítel, bubeník Marque Gilmore, jeden z průkopníků stylu drum’n’bass, nás pozval do Londýna, abychom hráli s jeho kapelou. V noci po koncertě jsem seděl u klavíru. Asi ve dvě hodiny v noci přišel Seckou, zapojil svou koru a začal hrát. Mně se to líbilo, a tak jsem mu nabídl, že bychom mohli vytvořit něco společně. On souhlasil, ale hned poznamenal, že lidé si na něj takto občas berou číslo, ale pak už se mu nikdy neozvou. Ale já jsem mu opravdu zavolal a naše spolupráce začala. Na týden jsme se zavřeli do studia v německém Osnabrücku, hovořili jsme o našich národních tradicích, hráli jsme a postupně jsme dávali dohromady tento projekt. V průběhu práce jsem navrhl, že bychom na albu pozvali ještě další hráče. Seckou tomu byl otevřený, a tak jsme přibrali jako třetího člena hráče na perkuse Gustava. Kromě něj máme na albu hráče japonské koto, na čínský nástroj šeng, indického perkusistu nebo korejského hudebníka. Ale kostru tohoto projektu jsem vytvářel se Seckou Keitou a s Gustavem. Albem Transparent Water ostatně naše spolupráce nekončí. V roce 2020 chceme nahrát druhé album.

Keita: Doplnil bych, že když jsme přijeli do studia, otevřela se nám řada možností. Každý z nás přišel se svými nápady, jamovali jsme, hráli jsme sóla, doprovázeli jsme se, zkoušeli jsme všechno možné… Bydleli jsme týden ve studiu. Sami jsme si vařili a hráli jsme. Byli jsme tam jen my dva. Když už jsme byli unaveni, udělali jsme si nějaké jídlo, a pak jsme se znovu věnovali hudbě. Když jsme byli u konce, byli jsme s výsledkem práce velmi spokojeni. A teprve potom jsme se domluvili, že do projektu pozveme i další muzikanty. Zde bych podtrhl roli Gustava, který je jako bubeník opravdu úžasný. Přesně věděl, kdy a jak se nástroje dotknout, aby jeho hra propojila zvuk kory a klavíru. Tak se z nás stalo trio.

Každý z vás pochází z jiného kontinentu. Máte vůbec hudebně něco společného?

Sosa: Máme společné kořeny. Každý z nás sice pochází z jiné země, ale ve skutečnosti jsme Seckou a já oba Afričané. Kuba je totiž svým způsobem provincií Afriky. Kdybyste Kubu přemístil doprostřed Afriky, nepoznal byste rozdíl. Když jedu do Afriky, cítím se jako doma. Nepotřebuji mluvit stejným jazykem jako lidé kolem mě. Stačí, když se cítím podobně jako oni. Stačí nám tedy být spolu, naslouchat jeden druhému a něco se zajímavého vznikne.

Každý z vás má i další hudební projekty. Omar Sosa nedávno vydal album Aguas s kubánskou houslistkou a zpěvačkou Yilian Cañizares, Seckou Keita se v Náměšti představí také s velšskou harfenistkou Catrin Finch. Čím je výjimečný váš společný projekt Transparent Water?

Keita: Základním prvkem našeho alba je prostor. Omar i já máme spoustu dalších hudebních aktivit, v mnoha z nich hrajeme opravdu hodně not. Ale tady opravdu potřebujeme prostor, který symbolizuje onu průzračnost vody. Používáme méně not a pauzy mezi jednotlivými tóny jsou v tomto případě velmi důležité.

Foto/ Alicia Carrera

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více