Omar Sosa a Seckou Keita: Prostor v hudbě symbolizuje průzračnost vody

Omar Sosa a Seckou Keita: Prostor v hudbě symbolizuje průzračnost vody

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.

Proč jste si jako hlavní téma společného alba vybrali průzračnou vodu?

Sosa: Na albu hovoříme o vodě a o její průzračnosti a také o našich kořenech a tradicích. Seckou pochází ze Sengalu, Gustavo je z Venezuely a já jsem z Kuby. Na albu máme hosty také z Japonska a Číny. A průzračná voda je stejně důležitá pro tradice všech našich zemí. Aby byla voda pitná, musí být čistá a průhledná. Když průhledná není, nemůžete ji pít. Celým tímto albem tedy vzdáváme poctu tomu nejzákladnějšímu živlu na naší planetě a tím je právě čistá voda. Už dnes máme velké problémy s vodou po celém světě – ve Venezuele, v Africe, v karibské oblasti i ve Spojených státech, dokonce i v Evropě. A tyto problémy budou ještě narůstat. Na tomto albu jsme se tedy všichni spojili a ukazujeme, jak můžeme naše problémy a také naši tradiční kultury sdílet. Nasloucháme si navzájem, společně tvoříme hudbu a fungujeme jako jedno společenství. Název Průzračná voda má tedy i určitou symboliku – všechno musí být průhledné a jasné.

Hudebně stojí album především na kombinaci zvuku strun africké kory a klavíru. Jak jdou tyto dva nástroje k sobě?

Keita: Zní to dobře, když řeknete „kora a klavír“, ale za každou hudební spoluprací stojí konkrétní muzikanti. Omar je velmi otevřený hráč, který se stále snaží pronikat na samé hranice dosavadního hudebního poznání. I já se snažím jít po své cestě stále hlouběji a hledám zajímavé průniky. A z tohoto úhlu pohledu je kora a klavír bezvadná kombinace.

Jak jste vůbec přišli na to, že byste mohli společně udělat takový projekt?

Sosa: Na počátku bylo pozvání – náš společný přítel, bubeník Marque Gilmore, jeden z průkopníků stylu drum’n’bass, nás pozval do Londýna, abychom hráli s jeho kapelou. V noci po koncertě jsem seděl u klavíru. Asi ve dvě hodiny v noci přišel Seckou, zapojil svou koru a začal hrát. Mně se to líbilo, a tak jsem mu nabídl, že bychom mohli vytvořit něco společně. On souhlasil, ale hned poznamenal, že lidé si na něj takto občas berou číslo, ale pak už se mu nikdy neozvou. Ale já jsem mu opravdu zavolal a naše spolupráce začala. Na týden jsme se zavřeli do studia v německém Osnabrücku, hovořili jsme o našich národních tradicích, hráli jsme a postupně jsme dávali dohromady tento projekt. V průběhu práce jsem navrhl, že bychom na albu pozvali ještě další hráče. Seckou tomu byl otevřený, a tak jsme přibrali jako třetího člena hráče na perkuse Gustava. Kromě něj máme na albu hráče japonské koto, na čínský nástroj šeng, indického perkusistu nebo korejského hudebníka. Ale kostru tohoto projektu jsem vytvářel se Seckou Keitou a s Gustavem. Albem Transparent Water ostatně naše spolupráce nekončí. V roce 2020 chceme nahrát druhé album.

Keita: Doplnil bych, že když jsme přijeli do studia, otevřela se nám řada možností. Každý z nás přišel se svými nápady, jamovali jsme, hráli jsme sóla, doprovázeli jsme se, zkoušeli jsme všechno možné… Bydleli jsme týden ve studiu. Sami jsme si vařili a hráli jsme. Byli jsme tam jen my dva. Když už jsme byli unaveni, udělali jsme si nějaké jídlo, a pak jsme se znovu věnovali hudbě. Když jsme byli u konce, byli jsme s výsledkem práce velmi spokojeni. A teprve potom jsme se domluvili, že do projektu pozveme i další muzikanty. Zde bych podtrhl roli Gustava, který je jako bubeník opravdu úžasný. Přesně věděl, kdy a jak se nástroje dotknout, aby jeho hra propojila zvuk kory a klavíru. Tak se z nás stalo trio.

Každý z vás pochází z jiného kontinentu. Máte vůbec hudebně něco společného?

Sosa: Máme společné kořeny. Každý z nás sice pochází z jiné země, ale ve skutečnosti jsme Seckou a já oba Afričané. Kuba je totiž svým způsobem provincií Afriky. Kdybyste Kubu přemístil doprostřed Afriky, nepoznal byste rozdíl. Když jedu do Afriky, cítím se jako doma. Nepotřebuji mluvit stejným jazykem jako lidé kolem mě. Stačí, když se cítím podobně jako oni. Stačí nám tedy být spolu, naslouchat jeden druhému a něco se zajímavého vznikne.

Každý z vás má i další hudební projekty. Omar Sosa nedávno vydal album Aguas s kubánskou houslistkou a zpěvačkou Yilian Cañizares, Seckou Keita se v Náměšti představí také s velšskou harfenistkou Catrin Finch. Čím je výjimečný váš společný projekt Transparent Water?

Keita: Základním prvkem našeho alba je prostor. Omar i já máme spoustu dalších hudebních aktivit, v mnoha z nich hrajeme opravdu hodně not. Ale tady opravdu potřebujeme prostor, který symbolizuje onu průzračnost vody. Používáme méně not a pauzy mezi jednotlivými tóny jsou v tomto případě velmi důležité.

Foto/ Alicia Carrera

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více

Nejčtenější

Kritika

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více