Putování světovými stranami by mělo dojít k srdci

Putování světovými stranami by mělo dojít k srdci

Na konci tohoto týdne nás čeká Květná neděle a s ní i tradiční začátek Velikonočního festivalu duchovní hudby. O jeho dvaadvacátém ročníku i o změnách, které mu předcházely, jsme rozmlouvali s dramaturgem festivalu Vladimírem Maňasem.

Velikonoční festival loni přestal tolik lpět na Petrově a vydal se na cestu brněnskými kostely. Jaké k tomu byly důvody?
První důvod byl akustický, protože na Petrově zní kromě gregoriánského chorálu a jiné produkce z kůru máloco dobře. Problematický je zejména jakýkoliv symfonický repertoár 19. a 20. století. Byla to tedy volba pragmatická a snažíme se z ní vytvořit přednost.

Vnímáš takové putování i jako propojení židovské a křesťanské tradice, což je historicky silné brněnské téma?
Pro letošní ročník rozhodně. Nechtěl jsem o tom vlastně ani mluvit, protože mi to přijde dostatečně zřetelné. Někdy se mi zdá lepší, když si návštěvník festivalu některé motivy uvědomí sám, stojí to za to. Proč všechno servírovat, říkat to otevřeně, když se v rámci festivalu objeví více vrstev, které je možné postupně odhalovat. Záleží samozřejmě na tom, kdo si co objeví. Pro mě je ideální návštěvník takový, který navštíví všechny koncerty, protože celek festivalu dává dohromady nějaký smysl. To už by ale byly instrukce ve smyslu orientačního běhu.

Festival se změnil i dramaturgicky, přibylo novodobých autorů, od klasiků se uvádějí spíš méně známé skladby. Byla to tvoje iniciativa, dostal jsi zadání, proč se to děje?
Je to moje iniciativa a vycházela primárně právě z akustických podmínek. Petrov je jediný chrám, který má takovou kapacitu, aby se v něm dala provozovat symfonická hudba, ale shodli jsme se na tom, že je akusticky nevyhovující. Orchestrální produkce v jiných chrámech jsou přinejmenším diskutabilní. Proto se hledání dramaturgických možností rozprchlo před rok 1800 a do dvacátého století. Dosavadní repertoár festivalu stál naopak především na skladbách devatenáctého a začátku dvacátého století. Nějaká změna je tedy přípustná a snad i odpustitelná.

Jak lehce nebo těžce se změny oproti dlouholeté tradici prosazovaly, čím jsi argumentoval a jaké argumenty byly nejúčinnější?
Prosazovat vlastně nebylo potřeba vůbec nic, protože nejdřív se změnil provozovatel celého Mezinárodního hudebního festivalu, stala se jím Filharmonie Brno. Já jsem byl až následně přizván jako externí dramaturg a koncepce dosavadních dvou ročníků, tedy 2012 a 2013, byly přijaty bez výhrad. Spolupráce v rámci dramaturgické rady je dost podnětná, protože jsme společně ještě dotvářeli jednotlivá témata, hledali možnosti a skuliny toho, co vlastně lze uskutečnit.

Dostáváš tisíce děkovných, nebo spíš rozhořčených dopisů, jak na to všechno reaguje publikum?
Tak jako se ve škole vyhýbám čtení studentských anket, tak záměrně nesbírám ani ohlasy na festival. Občas se ke mně samozřejmě dostane nějaká místní šeptanda, ale jsou to jen minimální zlomky. Jako historik si představuji, že bych byl nesmrtelný a přečetl si je za dvě stě let, kdy už by mě tolik nerozčilovaly. Upřímně řečeno tedy nevím, co se říká, protože změna je rasantní. Za sebe ale doufám, že změna je ve prospěch hudby i posluchače, byť se někdo může cítit ochuzen, že neuslyší jednou za dva roky Stabat Mater na Petrově. Snad mi to bude na věčnosti odpuštěno.

Můžeš třeba jen rámcově srovnat minulý a předminulý ročník z hlediska návštěvnosti, tržeb a podobně – jak se projevily všechny ty změny v konkrétních číslech?
To nedokážu. Nakolik si ale pamatuji údaje z produkce, tak množství platících diváků mezi rokem 2011 a 2012 se výrazně nezměnilo, bylo to kolem dvanácti set. S novým provozovatelem ovšem nastoupila také nová politika magistrátu, která přinesla omezení volných vstupenek. Propad návštěvnosti se odehrával především v této rovině. Počet prodaných vstupenek je tedy přibližně stejný, ale to je dotaz spíš pro produkční festivalu. Jiná věc je zaplnění chrámu, protože my jsme změnu dramaturgie vědomě navázali na jiné prostory. Počítali jsme s tím, že méně navštívený koncert soudobé nebo barokní hudby nebude působit tak tristně. Nebude to poloprázdný Petrov, ale třeba téměř zaplněný svatý Tomáš. Hraje tam tedy roli prolnutí s chrámem, navíc Filharmonie začala i číslovat místa, což je pro posluchače pohodlnější.

Úvodní koncert letošního ročníku svede dohromady Pavla Haase, Benjamina Brittena a Franka Martina, to vypadá jako výzva ke sjednocení bez ohledu na vyznání. Měl jsi na mysli i tento aspekt, nebo se tito autoři sešli čistě hudebně?
Já jsem dlouhou dobu usiloval o to, aby mohl zaznít Žalm 29 Pavla Haase, a všem třem skladbám z tohoto programu je společná obtížná uchopitelnost v rámci běžného koncertního provozu. Všechny mají kolem dvaceti minut a jsou určeny pro specifické obsazení. Když jsem zvažoval možné kombinace, tak vznikl tento triptych skladeb, které se jakoby hledaly. A to nejen z hudebního hldiska, ale i tím, kam směřují. Tak jako jsme loni dali dohromady Jamese MacMillana, Arvo Pärta a poprosili jsme o kompozici ještě profesora Emmerta, tak i tady jsem hledal možnost vytvořit program. Měl být ekumenický, šířeji uchopitelný a symbolizovat propojení židovské i křesťanské tradice a nejen jich.

Ondřej Štochl napsal svou skladbu …vlídnost…světlo duše… na objednávku festivalu. Počítá jeho dílo také s konkrétním prostorem Červeného kostela, kde bude uvedeno, bude možné takovou věc hrát i někde jinde?
Ondřej Štochl zná Červený kostel, protože Ensemble Opera Diversa tam v roce 2012 provedl jeho skladbu Modrá, čistá, křehká. To je skladba, se kterou vyhrál soutěž Nuberg 2011, a to byl také jeden z důvodů, proč jsme jej oslovili s objednávkou skladby. Časové zadání bylo velmi volné jen s tím, že má předcházet provedení Tehilim Steva Reicha. Daný byl tedy Červený kostel a přibližně stejné obsazení. Skladba byla odevzdána teprve nedávno, takže se jedná o premiéru a jak bude přenositelná, ještě nevím. Koncipována je ale na míru místa.

Dva koncerty festivalu se konají pod záštitou velvyslanectví, jednou italského, jednou USA. Co taková záštita v praxi znamená?
V praxi přinejmenším to, že by alespoň při koncertu Societas Incognitorum z děl italských mistrů měl být přítomen velvyslanec. A my to považujeme za možnost upozornit i Italy na jejich rodáka Giovanni Battistu Alvisiho zapomenutého v Brně. Ten ve své době zřejmě patřil mezi velice oblíbené nebo alespoň vydávané skladatele. A tím, že svázal celý svůj život s Moravou, se na něj v evropském kontextu skoro zapomnělo. A nám tyto záštity umožní konkrétní projekty víc medializovat. Myslím, že si to zaslouží.

Závěrečný koncert z díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho je věnován Petru Fialovi k jeho významnému jubileu, jak se praví v programu. Jaké je to jubileum a jaká je vůbec úloha Petra Fialy pro festival a jeho historii?
Tady se vracíme ke kořenům festivalu, protože Petr Fiala je jeho iniciátorem a dlouholetým dramaturgem. Jeho úloha končila s jubilejním dvacátým ročníkem v roce 2011, který byl také koncipován jako výběr těch nejlepších skladeb z uplynulých let. Petr Fiala je uměleckým vedoucím Českého filharmonického sboru Brno, který se ujme závěrečného koncertu. Filharmonie Brno se rozhodla tento koncert Petru Fialovi věnovat s tím, že na úvod bude zařazeno dvousborové Mendelssohnovo moteto Ehre sei Gott!, které si oddiriguje sám sbormistr, a teprve potom bude následovat orchestrální program.

Z loňského ročníku si kromě pěkných věcí pamatuji i otřesný výkon smyčců orchestru Czech Virtuosi, dá se takovým věcem předcházet, jak si hlídáš úroveň interpretů?
Nevím, jak se tomu dá předcházet, přinejmenším ne z pozice muzikologa, který není tolik ve styku s provozovací praxí. Tam, kde mi to mé profesní zázemí dovoluje, se snažím pracovat s ověřenými interprety, vytvářím si okruh lidí, jejichž doporučení můžu důvěřovat. Jindy spíš bojuji s paranoiou, protože vím, že jednoduše nic nenadělám a doufám, že volba interpreta bude rámcově úspěšná a nedojde ani na ty částečné výpadky. Pro mě to byl naštěstí jediný výrazný výkyv. U Michaela Pospíšila a jeho ansámblu při loňském uvedení rensponsorií Jakuba Jana Ryby to bylo dáno spíš tím, že v návaznosti na rožmitálskou praxi záměrně pracoval s amatéry.

Současná dramaturgie festivalu je celkem jasná, mísí novou i starou hudbu, snaží se vyhýbat klišé v podobě mechanického opakování různých Requiem, Stabat Mater a podobně. V tom je i jisté vymezení vůči předchozí podobě festivalu. Jaká je ale tvoje pozitivní vize, kam bys chtěl festival směrovat třeba ve výhledu deseti a více let?
Já jsem si sám pro sebe stanovil pracovně pětiletku. Jsem jen externím spolupracovníkem Filharmonie a sám si nejsem jist, nakolik bude moje představa nosná a přínosná jak pro festival samotný, tak pro brněnské publikum po čtyřech letech. Je možné, že z koncepce, kterou mnoho lidí považuje za systematické vytahování prskavek a neznámých věcí, může být leckdo unaven. Tento kurz bude poněkud oslaben v následujícím roce. My jsme se vydali směrem putování nejen po brněnských kostelech, ale také po tématech spjatých se světovými stranami. Ty nám částečně tematizují i další motivy. Letos je to Exodus, vyjití, což ale zároveň znamená něco si uspořádat, smířit se. Příští rok by to měl být východ, orient, což je pro mě zároveň téma ženství, zrození a s tím spojených motivů. Je otázka, jak dopadne západ v roce 2015, aby z toho nebylo prvoplánové dobyvatelské, apokalyptické vnímání. Moje pětiletka se uzavře v roce 2016, kdy by se po putování světovými stranami mělo dojít k srdci, ať už si pod tím představíme cokoliv. Po hudební stránce bych ale rád akcentoval domácí tvorbu všech století. Záleží na tom, jestli se podaří naučit brněnské publikum chodit na festival a já bych stál také o návštěvníky přespolní – bratislavské, pražské či z moravského hlavního města Vídně. Jestliže lidé přijmou princip této hudební poutě, bude možné předkládat jim zcela neznámé skladby, které ale stojí za to, aby se hrály. Vytvářejí totiž zeminu, substrát, z nějž žijeme. Možná o tom ani nevíme, ale jsou součástí naší identity.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více