Rudolf Brančovský: Moje mapa Brna je malá

Rudolf Brančovský: Moje mapa Brna je malá

„Banjo je moje vášeň. Pokaždé, když slyším nebo jen vidím banjo, mám radost,“ řekl před časem v jednom rozhovoru Rudolf Brančovský, zpívající výtvarník, kapelník skupiny Poletíme? K novému rozhovoru jsme se sešli krátce po vydání nového alba Turbošansón. O banju jsme se tentokrát nebavili, ale dostali jsme se například k flašinetům nebo k pohřební hudbě.

Nové album skupiny Poletíme? začíná písní Hadi, která se objevila už v roce 2005 na CD tvé tehdejší skupiny Veselá zubatá Hodná sestra zlého Smrťáka Tvrďáka. Proč ses, Rudolfe, rozhodl k ní vrátit?
To už je mnoho let, co vyšla. Já jsem si přehrával některé své starší písničky a poslouchal staré desky. Tahle píseň ve mně zůstala dlouho uložená, a tak jsem si řekl, že by bylo zajímavé po ní znovu sáhnout a oživit ji aspoň pro koncertní hraní. A nakonec jsme se rozhodli natočit ji i na desku.

Poletíme? na Veselou zubatou částečně navázali, ale každá ta kapela měla jiný charakter, používala jiné nástroje, hrála jiný styl hudby. Vnímáš tam po letech nějakou kontinuitu?
Ty dvě kapely měly společnou jednu věc – já jsem je řídil, přinášel jsem do nich písničky. Nejprve jsem měl skupinu lidí, která se jmenovala Veselá Zubatá a teď mám skupinu lidí, která se jmenuje Poletíme? Ten personál se tak proměnil, že jsem potřeboval jiný název. A také jsem za Veselou Zubatou potřeboval udělat tlustou čáru, protože se z mého autorského pohledu zdála témata, která jsme zpracovávali, už vyčerpaná. Byl čas přijít s něčím jiným a trochu se zbavit nálepky, která byla s Veselou zubatou spojena, abychom mohli pracovat s ostřejšími nástroji.

Co tím přesně myslíš?
Jako chirurg při operaci. Veselou zubatou lidé vnímali jako křesťanskou nebo „polokřesťanskou“ kapelu. Mladí křesťané měli sice radost, že v tom trochu skleníkovém prostředí mají zastání, ale já jsem cítil svázané ruce, nemohl jsem moc otevírat nová témata. Nebavilo by mě to dělat, kdybych nemohl být absolutně upřímný. I proto jsem tedy potřeboval nový název. Když se tedy vrátím k té kontinuitě, tak tenkrát jsem nosil nějaké písničky a v kapele hráli nějací lidé. Teď nosím jiné písničky a hrají se mnou jiní lidé. A taky jsem starší.

Skupina Poletíme? existuje šest let a za tu dobu vydala už čtyři alba, což je slušná bilance. Nápady ti tedy chodí?
Koukám se kolem sebe, inspirují mě věci, chci o nich napsat písničku. Udělám to, strčím ji do šuplíku, kde jich mám už hromadu, a pak z nich vybírám. Už teď mám připravené další na potenciální příští desku. To samozřejmě neznamená, že se na ní skutečně objeví, ale napsané jsou.

Říkáš, že tě inspirují věci kolem tebe. V písni Flašinety například zpíváš o první světové válce – v roce, kdy si připomínáme sto let od jejího rozpoutání…
Já pro inspiraci nechodím daleko, čerpám většinou z vlastních příhod. Flašinety jsou příběh mého praprapradědečka, jak mi o něm vyprávěla babička. Je to písničkový přepis toho, co on dělal a čím byl známý. Spíš než že by flašinety vyráběl, uměl do nich udělat nové písničky. Flašinetářů a flašinetů bylo dost, ale byli odkázáni na jednu píseň, kterou hráli pořád dokola. A on uměl vyrobit novou píseň, tu starou si pak nechal a dal ji zase někomu jinému. A tak pořád dokola. Takhle jsem to slyšel od babičky, ale ta už je taky dlouho po smrti.

Vidíš, zrovna před pár dny se ke mně dostalo nově vydané CD Starý dobrý flašinet s více než dvaceti flašinetovými nahrávkami. Pořád je tedy o tuto starou „technologii“ zájem.
Flašinet je úžasný nástroj. Chtěl jsem si dokonce jeden pořídit a i tato deska měla být hodně flašinetová. Ale nakonec jsem od toho ustoupil, protože je to hodně drahá záležitost.

Kdybys uměl dělat flašinetové písničky jako tvůj praprapraděda, kterou ze svých vlastních písní bys vyrobil jako první?
Asi Fousy, to je taková kramářská píseň, tu mají lidi nejradši.

Pokračujme v odkrývání tvých inspiračních zdrojů. V písni Černá Hana zpíváš o krasavici, která „obří silou mlátí chlapy, láme kosti, trhá, škrtí, drápe a vyráží zuby“. Nebudu se ptát, jestli v tomto případě jde o skutečnou postavu, ale spíše, jestli se obecně inspiruješ lidmi, které potkáváš?
Já se to nebojím říct. Ona existuje, i když se jmenuje jinak. Nedávno jsem ji potkal a řekla mi, že se zlepšila, že už to s ní není tak hrozné. Ve svém okolí však mám několik kamarádů, kteří museli po setkání s ní vyhledat lékařskou pomoc.

Černá Hana v písni je „postrachem města Brna“. Ty v Brně žiješ a tvoříš. Vnímáš Brno jako inspirativní město?
Je to můj domov a všude, kde člověk je, se dějí věci, kterých si může všímat a soustředit se na ně. Každý kreativní člověk, který má potřebu tvořit, takové věci vnímá kdekoli. Brno mi přijde ideální v mnoha ohledech pro mne i pro kapelu. Náš saxofonista Pavel Križovenský je Pražák, náš basista Honza Beran je z Olomouce. Sjíždíme se z různých koutů a Brno je hezky uprostřed republiky, což je ideální.

Máš oblíbenou část Brna?
Moje mapa Brna je velice malá. Zahrnuje území, kam od svého bydliště dojdu za deset minut. Bydlím na moc hezkém místě v centru a všude kolem jsou obchody nebo podniky, které potřebuju k životu. Nemusím z centru nikam chodit, což mi vyhovuje.

Máte s Poletíme? oblíbený klub nebo domovskou scénu?
V Brně máme několik možností. Potřebuju, aby byl klub příjemný pro lidi a aby měl i pro nás ideální podmínky. Odpadají například „naleštěné“ kluby, kde se člověk bojí, aby něco nerozbil nebo nepolil. Jeden novinář se mě například ptal, jestli bychom byli ochotni hrát v Sonu. Ale tam se nesmí kouřit a mně pořád připadá, že by to našim posluchačům vadilo. Mockrát jsme hráli v Metru, líbí se nám Kabinet múz a větší koncerty děláme na Flédě. To jsou základní možnosti, které má v Brně každý. V Praze pak máme rádi Rock Café a křest nového alba bude probíhat ve Futuru.

Jsi výtvarník a přitom skládáš písničky. Máš tyto dvě profese v hlavě oddělené, nebo se prolínají?
Já bych řekl, že když má člověk puzení nějak se umělecky vyjadřovat, rozlévá se mu to v různých rovinách. Například já jsem teď unavený z natáčení a vydávání desky a moc se těším, až začnu malovat. Předtím jsme v lednu a v únoru neměli žádné koncerty a v té době jsem hlavně maloval a hrozně mě to bavilo. Do žádné z těch činností se nemusím příliš nutit, ony si samy o sebe řeknou. Vystupují nahoru jako bubliny, když vařím krupicovou kaši.

Zpracováváš jako výtvarník a autor písní podobná témata?
Obrazy tvořím v různých kolekcích a některé jsou tak abstraktní, že se o prolínání s textem nebo s hlubší myšlenkou nedá příliš mluvit. Součástí bookletu nového alba je naopak kolekce obrazů panáčků, lidí, a ty písničky jsou o lidech. Aniž bych tedy booklet cíleně ilustroval, rozřezal jsem svou výtvarnou tvorbu, a ono se to hodí k sobě. Dlouho jsem se tomu ale bránil, nechtěl jsem hlídat zároveň dva psy na jednom vodítku.

Jak se zrodil název alba Turbošansón?
My neustále hledáme slovo, které by nás jako kapelu vystihovalo, což je složité. Psali jsme si na plakáty „skupina dobře vypadajících mužů“, potom „original banjo punk future jazz band“. Když jsem se to snažil zjednodušit, napadl mě „turbošansón“ – příběhy, které nehrajeme jako klasický barový šanson, ale energickou formou, která je pro Poletíme? typická. Proto jsem si řekl, že budeme „na chvíli“ turbošansón. A když jsme hledali název na desku, bylo to.

Mluvili jsme o rozdílech mezi Veselou zubatou a Poletíme? Vnímáš ale jako autor a kapelník i nějaký posun u Poletíme? od jedné desky k druhé, třetí a čtvrté?
My jsme se při nahrávání vždycky snažili zachytit aktuální stav kapely. První deska tedy odpovídá stavu, ve kterém kapela byla před šesti lety a poslední je naše současnost. Díky častému koncertování si naše muzikantství příjemně sedá, jako hráči se rozvíjíme stále víc, takže nové album je vyhranější. Když jdeme teď točit desku, už víme, jak to bude fungovat, jak se na to připravit. Na starších albech je ještě samozřejmě slyšet tréma začínající kapely. Musím ale říct, že na všech deskách, ať jsou natočené jakkoli, máme hity, které lidé na koncertech chtějí slyšet. A to je asi to nejdůležitější.

V době, kdy čím dál víc kapel vydává své nahrávky vlastním nákladem a bez velkých vydavatelů se obejde, jste desku vydali u Supraphonu, tedy u velké firmy s dlouholetou tradicí.
Já moc nevím, jaký byl Supraphon dřív. Ale teď je tam milá paní ředitelka a velmi vstřícný personál. Jako kapela jsme dostali tým lidi, s nimiž spolupracujeme a kteří nám odborně pomáhají s věcmi, kterým sám nejsem ani schopen rozumět, například s komunikací s novináři nebo se sociálními sítěmi.

Svá první alba jste s Poletíme? nabízeli na webu i k bezplatnému stažení. Dokonce jsi mi před časem řekl: „Chceme, aby naše hudba šla mezi lidi a žádná bariéra by jí v tom neměla bránit. Je na každém posluchači, jestli si desku koupí, nebo stáhne zdarma.“ Změnil se nějak tvůj přístup po přestupu k velkému vydavateli?
My si už v současné době můžeme dovolit desku prodávat, protože lidé si od nás nekupují zajíce v pytli. Náklady na kapelu rostou. Kdysi jsme se spokojili s klipem, který jsme si udělali sami, teď jsme natáčeli s profesionální produkcí a máme v plánu další věci, které stojí peníze. Třeba jen samotný booklet alba, na kterém pracovali profesionální fotografové a grafik… Proto jsme se desku tentokrát rozhodli nedat ke stažení, ale pokoušíme se ji prodat.

Album Turbošansón produkoval Ondřej Ježek, v tomto oboru jeden z nejlepších u nás. Proč jste si vybrali právě jej a jaká byla přesně jeho role?
O Ondřeji Ježkovi všichni mluvili jako o legendě, ale já jsem se tomu zpočátku trochu bránil. Říkal jsem si totiž trochu pyšně, že my to uděláme jinak, že nejsme jako ostatní. Nakonec jsme však po neúspěšném prvním pokusu s nahráváním alba u Ondřeje skončili. A jsem tomu rád, protože jsme si výborně lidsky sedli. Jeho přínos byl v tom, že uměl zachytit naši realitu bez jakýchkoli studiových bariér a hlavně nám zprostředkoval to, že jsme se cítili naprosto svobodně.

Říkal jsi, že jedním z důvodů přerodu Veselé zubaté v Poletíme? byla potřeba zbavit se nálepky křesťanské kapely. Na minulé desce jste ale měli píseň Muž neviditelný – o tom, že člověk si sám nemůže vzít život, protože si jej sám „nedal“. Na novém albu v písni Moje poslední vůle se opět objevuje křesťanská naděje: „Já to vím, lidská duše žije dál a podle skutků svých nekonečno prožívá, a proto nemám strach, protože na misce vah andělé naměří…“ Přemýšlíš o posledních věcech člověka?
Smrt člověk vidí kolem sebe, když se před ní neuzavírá. Muž neviditelný byl příběh bezdomovce, který ještě pořád žije, daří se mu dobře a dokonce si pořídil bydlení. Píseň Moje poslední vůle jsem napsal po návštěvě pohřbu jednoho blízkého člověka. Řekl jsem si, že musím mít píseň, která se bude hrát na mém pohřbu. Jednak abych se s lidmi, kteří přijdou, rozloučil, jednak aby ty věci nevnímali tak strašně negativně. A další důvod je, že když si lidé tuto píseň oblíbí, mohou si ji nechat zahrát i na svých pohřbech. Vždyť tam se nemusí hrát jen depresivní cajdáky.

Komentáře

Reagovat
  • Hana

    6. říjen 2014, 12:47
    Nova deska je skvela! Posloucham stale dokola a obal tez dokonaly. Rudolfa mam moc rada i jako vytvarnika. Jen tak dal...

Dále si přečtěte

Šedesáté narozeniny letos v březnu oslavil Jiří Vondrák, významná postava brněnské kultury – písničkář, dokumentarista, režisér, autor divadelních her i prózy, někdejší vydavatel a principál Divadla šansonu. Povídali jsme si u něj doma. O zahraničních úspěších skupiny Bowle, o setkávání s Bulatem Okudžavou, o vztahu k Řekům nebo o novém albu šansonů, na kterém právě pracuje. Mimochodem Jiří Vondrák se ve skutečnosti jmenuje Vondráček a z Brna nepochází.  více

Kapela Děti kapitána Morgana a její autsajdr pop se cítí nejlíp v klubech a hospodách, ale frontman Jaroslav Záděra a kytarista Ivan Manolov se přece jen i rozpovídali. Mluvili jsme s nimi o textech, hudbě a také o jejich posledním albu S rozkoší vylizuju omáčku. To jsme na našem webu loni v létě recenzovali a navíc se dostalo mezi deset nejlepších alb roku 2013 podle hudebního redaktora Týdne Antonína Kocábka.  více

Aktuální album Bílé včely skupiny Květy odměnila porota nezávislých hudebních cen Vinyla hlavní cenou Deska roku 2012. Byla to také hlavní, ale nikoli jediná záminka pro rozhovor s frontmanem Květů, zpěvákem, kytaristou a autorem písní Martinem E. Kyšperskýmvíce


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce