Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton je režisér a producent dokumentárních filmů s hudební tematikou. K jeho nejrozsáhlejším počinům patří dokumentární seriál European Roots o evropské tradiční hudbě, jehož součástí byl i film věnovaný fašanku ve Strání. Mimořádný je i jeho film o hudbě v Afghanistánu a Hudba terezínského ghetta – titul, který právě přiváží na festival Terezínské hvězdy. Kromě filmařské činnosti je také šéfredaktorem časopisu Songlines zaměřeného na world music. Využili jsme jeho návštěvy Brna a položili mu několik otázek, které nakonec vždy skončily u hudby, ať už začaly jakkoliv.

Simone, máš právě za sebou rychlou prohlídku vily Tugendhat. Jaké jsou tvé dojmy, jak se ti líbí v Brně?
Já jsem byl v Brně mnohokrát, poprvé už v roce 1978. Potom jsem tu byl v roce 1984, ale do vily Tugendhat jsem se nedostal kvůli rekonstrukci. Udělal se tam velký kus práce, je to fantastické, kolik věcí se povedlo najít a zachránit po tom, co s nimi udělali Němci i Rusové. Vila je důležitá součást světové architektury a jedna z mimořádných věcí, která je v Brně k vidění.

Změnil se tvůj pohled na město?
Pomůže vám to uvědomit si modernistický ráz Brna, jeho čisté linie, které kontrastují s hutnější zástavbou typickou pro dřívější dobu. Vliv Adolfa Loose je tu silně patrný.

 To souvisí i s tvou prací a uměleckými aktivitami. Vila Tugendhat patřila židovské rodině, Židé tvořili významnou část obyvatel Brna a byl mezi nimi i Pavel Haas, který byl mezi deportovanými do Terezína...
Můj zájem o Terezín se probudil před mnoha lety díky českému festivalu v Bristolu. Hostovalo tam Divadlo Husa na provázku s inscenací z dětských básní z Terezína. Bylo to děsivé, ohromný nápor na emoce. Zabýval jsem se potom tím, co se v Terezíně dělo – je neuvěřitelné, za jakých podmínek tam vzniklo množství úžasné hudby. A přitom vlastně vůbec nezáleží na tom, kde ta hudba vznikla, mohla by být odkudkoliv. Její autoři zemřeli v Osvětimi nebo podobných táborech a tím jako by ztratili svoje místo v hudební historii. Bylo by správné podívat se na tu hudbu bez ohledu na místo vzniku a uvědomit si, jak je dobrá. Není důležité, že vznikla v ghettu, důležitá je její síla. A ti skladatelé už měli jméno ještě dřív, než se dostali do Terezína. Operu Hanse Krásy Zásnuby ve snu uvedlo Nové německé divadlo v Praze, jeho Symfonie pro malý orchestr se hrála v Curychu, Paříži a Bostonu. Viktor Ullmann byl asistentem Alexandra Zemlinského, Pavel Haas významným žákem Leoše Janáčka. Říká se, že Janáček nevytvořil školu, ale jeho škola zemřela v Osvětimi a vůbec během Druhé světové války.

Ví se o takových věcech v Británii?
Víceméně ne – čas od času se něco vynoří, třeba pěkná inscenace Císaře z Atlantidy. Ale v Londýně se teď hodně hraje hudba 20. století, London Philharmonic Orchestra ji hraje téměř výhradně. Hudba terezínských autorů je její součástí, takže se objevuje také, což je dobře. Mám rád, když se tato díla provádějí v běžných hudebních souvislostech – třeba v Rudolfinu jsem slyšel Haasovu Studii pro smyčce hrát společně s Dvořákem a Beethovenem.

Myslíš, že jsi jediný britský odborník na terezínskou hudbu?
Ne, jsou tu i jiní. Musím ale hlavně říct, že mě k tomuto tématu nepřivedl žádný osobní zájem, nemám žádné příbuzné, kterých by se to přímo dotklo, nejsem Žid. Ta hudba mě prostě fascinovala, a vlastně celý terezínský příběh.

Ty jsi ale možná ještě větší odborník na Moravu. Když jsem tě poprvé potkala, byla jsem překvapená, kolik kapel z Horňácka i Dolňácka znáš, jejich jména, nahrávky… jak jsi k nim vlastně přišel?
Seznámil mě s nimi Jiří Plocek. Ale když jsem k vám přijel v roce 1978 poprvé, byl jsem na dobrovolnickém táboře v Blansku – kopali jsme díry pro značky a setkávali se se členy komunistické strany. Ti nám vykládali, jak skvělý systém se jim povedlo vytvořit. Byla to ale dobrá příležitost jak poznat zemi, dostávali jsme deset dolarů na den, ty jsme si vyměnili na černém trhu a žilo se nám dobře. Strávili jsme dva týdny na tom táboře a dva týdny jsme cestovali. Byli jsme v Bratislavě a pokračovali i do Budapešti, kde jsem se setkal s velmi aktivními lidmi kolem tradiční hudby. A byli to mladí lidé v klubech, kteří mi říkali, že se musím podívat do Transylvánie, což se mi časem povedlo. Zjistil jsem, co všechno může hudba znamenat v lidském životě a nastartovalo to můj zájem o etnickou hudbu na celém světě. S vaším folklorem jsem se ale seznámil až později, tehdy se mi moc nelíbil, v komunistických časech jsem se nedostal k živé tradici. To se stalo až později.

Natáčení hudebních dokumentů European Roots byl tvůj nápad?
Přivedl mě k tomu Henk van der Meulen z holandské televize. Organizoval jsem kolem toho řadu workshopů a diskusí, kde se řešilo, které hudbě a z jaké země věnovat pozornost. Natočili jsme nakonec tři série. Petr Hajn natočil ve Strání Fašank, v Británii ale bohužel zrovna tento díl nevzbudil příliš velkou pozornost. V koprodukci s portugalskou televizí RTP jsem já sám natočil pro sérii film Mariza aneb příběh fada.

A tvůj film o Afghánistánu?
Myslíš Breaking the Silence: Music in Afghanistan (Prolomit ticho: hudba v Afghánistánu), je to další úchvatný příběh. Hudba v Afghánistánu byla úplně zakázaná, to se snad nikde jinde nestalo. Byl tam hlad, lidé utíkali pryč přes Pakistán a zakázaná byla tak triviální věc jako hudba. Natočil jsem také ještě film Sufi Soul: The Mystic Music of Islam (Duše Súfi: mystická hudba islámu). Chtěl jsem ukázat i jinou stránku islámu než extremismus a terorismus, o kterých se pořád mluví. Hudba je pro súfi způsob, jak se přiblížit k Bohu.

Jsi šéfredaktorem časopisu Songlines, co bys o něm řekl?
Věnujeme se world music. Název Songlines pochází z jazyka Aboridžinců a označuje nebeské i pozemské cesty stvoření. V angličtině evokuje hudbu, hledáme hudební spojení mezi různými místy po celém světě. Věnujeme se veškerým stylům mimo anglo-americký rock, pop a jazz. Myslím, že máme dobrou pověst a naše předplatitele najdete všude, nejen v Británii, Petr Hajn je také jeden z nich. Jinak u nás najdete zprávy, rozhovory, kritiky, jako v každém hudebním časopise. V Londýně je každý týden koncert někoho opravdu významného z oblasti, která nás zajímá, v posledních patnácti letech zájem o tuto hudbu neuvěřitelně vzrostl. O desítkách menších koncertů ani nemluvím.

Není tedy pravda, že doba „multikulti“ je pryč?
Londýn i jiná britská města prostě jsou multikulturní – je to stav, který k nám přišel a neodchází. Festivalů world music ale přibývá všude, překvapilo mě to třeba v Polsku. Je tam množství kapel, které se snaží oživit starou lidovou hudbu.

Souhlasil bys s tím, že Leoš Janáček je v Británii nejznámější český skladatel?
To bude spíš Dvořák. Janáček se ale hraje hodně – jak opery, tak orchestrální hudba. Je to skladatel velmi přístupný a originální zároveň. Třeba jeho druhý smyčcový kvartet je fascinující, co to muselo být v roce 1925 – neuvěřitelný člověk!

Při natáčení dokumentu o Charlesi Mackerrasovi jsem byla překvapená, kolik detailních informací o Janáčkovi od něj mají John Eliot Gardiner nebo Simon Rattle. Gardiner se mě dokonce ptal, jestli mají jeho zpěváci správnou výslovnost brněnského dialektu v Lišce Bystroušce...
Já jsem začal poslouchat Janáčka před mnoha lety a mám rád také Martinů. V jeho díle ale najdete i průměrnou hudbu, musíte si vybírat. Třeba jeho Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány je ale úžasný.

A co tvoje současná práce?
Natočil jsem pro BBC dokumentární seriál o historii symfonie, jak odráží dějiny celkově. Začíná Haydnem a končí Šostakovičem a Druhou světovou válkou.

Natočil jsi také sérii dokumentů All The Russias (Všechna ta Ruska). Jaký byl pohled na Rusko skrz hudební historii?
Série měla pět částí, ústřední postavou byl Valerij Gergijev a orchestr Mariinského divadla. V prvním dílu jsem se věnoval ruské vesnici, z níž vychází veškerá ruská kultura. Byl to pohled na hlubokou tradici, která je ukrytá i v hudbě nejznámějších autorů. Od Glinky přes Rimského-Korsakova a Stravinského až po současné autory, jako je třeba Martynov. Rusko je obrovská a pestrá země plná okolních vlivů a umí svou hudbou vyprávět neuvěřitelné příběhy. A když o ní točíte dokument, dodává mu to sílu, stejně jako v případě Terezína. Hudba je součástí politiky i světa, který se v ní neustále odráží.

Foto Jiří Sláma

Terezínské hvězdy – kompletní program

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více