Sonocentrum: z klubu se musí stát fenomén

Na Veveří vzbuzuje už delší dobu pozornost stavba nezvyklé budovy. Vzniká zde klub se špičkovou akustikou zvaný Sono Centrum. Vlastní koncertní prostor bude umístěn v kouli, která je vmáčknutá mezi dvě zaoblené části po stranách. Ty budou skrývat mimo jiné zázemí pro umělce, hotel a restauraci. Co se v Sono Centru hrát bude, co všechno by se v něm hrát mohlo a proč se vůbec staví, o tom jsme mluvili s dramaturgem Sono Centra Danem Giačem a investorem Jiřím Štoplem, který je zároveň spolumajitelem nahrávacího studia Sono Records. Oba pánové sice u rozhovoru nebyli zároveň, ale kladl jsem jim stejné i doplňující otázky a s mým postprodukčním mixem souhlasili.

Začnu trochu od lesa – měl jste v poslední době nějaký mimořádný hudební zážitek?
Dan Giač: Líbil se mi Dan Bárta nedávno v Semilasse. Nebyl jsem na jeho koncertě několik let a bylo to příjemné.

Chtěl byste ho do Sono Centra?
DG: Už se to domlouvá.

Sono Centrum má mít špičkové akustické parametry – jakou to hraje roli při vytváření dramaturgie, je to zásadní kritérium?
DG: Já se ty akustické možnosti snažím konzultovat s různými lidmi, byli jsme tam s ředitelkou Filharmonie Brno Marií Kučerovou, s lidmi, co dělají JazzFestBrno, nicméně na starosti to mají lidé ze studia Sono Records v Nouzově. Akustika je alfa a omega celého toho prostoru a věřím, že je nastavená tak, aby byla co nejuniverzálnější. Akustika je i ze strany majitele hlavní parametr celého projektu. Tím se chceme i pochlubit, že umíme udělat tak dobrý zvuk v kouli.

Takže je to takový akustický showroom?
DG: Dá se to tak říct.
Jiří Štopl: Ten prostor je už stavebně takový, aby akusticky fungoval. Rocková muzika aby zněla správně, musí mít nějaký stupeň vytlumení – s tím pomáhal pan Karlík ze studia Sono Records. Není problém folk a jazz, trošku jinak se tváří vážná hudba, ale to se dá řešit doplňujícími akustickými předměty a ambientním dozvučením. Primárně je ale prostor určený na elektrickou muziku, jde o minimální dozvuk a tomu to bude celé podřízené. Všem kapelám můžeme nabídnout i živé nahrávky, je tam přístup pro přenosový vůz a cesty na kabeláže, takže počítáme i s televizními přenosy.

Podstatným faktorem je samozřejmě i kapacita hlediště a rozměr pódia. Co v tomto směru Sono Centrum umožňuje?
DG: Myslím, že tam můžou a musí být i velká tělesa, jeviště je celkem rozměrné – má třináct metrů na šířku a devět do hloubky. Počítáme s tím, že budeme přistavovat i praktikábly zepředu a zvětšovat pódium do hlediště. Kapacita hlediště by měla být mezi šesti a sedmi sty místy na sezení, na stání dvojnásobek.

Bylo na začátku vaší spolupráce nějaké zadání, co je preferovaný žánr, nebo dostala dramaturgie volnou ruku?
DG: Jiří Štopl je od přírody rocker, zeppelíňák, takže by se nejraději ubíral touto cestou a ubírat se jí i budeme. Já jsem mu ale už na začátku naší spolupráce říkal, že to musí být multižánrový prostor. V Brně se s tak velkým projektem nikdy nemůžeme orientovat na jeden žánr nebo konkrétní styl. Ten záběr musí být co nejširší a hlavním faktorem z naší strany je kvalita produkce. Žánrově to bude otevřené, příští rok na podzim to vypadá, že by tam mohl být Kronos Quartet.
: Já mám jednoznačně rád rockovou hudbu, moje nejoblíbenější kapely jsou Led Zeppelin, Rolling Stones, Zappu už nevzkřísím, tuhle muziku preferuji. Dana jsem moc neovlivňoval, protože náš vkus se celkem protnul, nevidím tam velké různice. Rok má tři sta šedesát pět dní, každý den asi akce nebude, ale časový prostor je tak velký, že kromě rockové muziky – tuzemské a děláme si ambice i na zahraniční – tam bude i ledacos jiného.

Mělo by dojít k nějakému provázání dramaturgie klubu s hudebníky, kteří natáčejí v Sono Records?
DG: Ano, to je další přínos studia kromě toho, že tam budou občas pracovat jeho mistři zvuku. Spolupracujeme s manažerkou studia Karolínou Kalandrovou a už nám nabídla několik věcí. Oni už mají za těch dvacet let existence vybudované vztahy se světovými i českými interprety, takže se určitě dostaneme i na lepší ceny, něco se dá vybarterovat a podobně.
: S těmi kapelami už je díky studiu minimálně kontakt, takže už to není anonymní dotaz na management. Když je zpěvák spokojený ve studiu, tak si řekne, že by mohl klub vypadat podobně a je vstřícnější k další spolupráci. Dají se potom dohodnout i zvláštní podmínky toho koncertu a budeme nabízet i bartery. Když se potká termín koncertu s tím, že kapela chce točit desku, tak jim to nabídneme. Sono má slušné reference v zahraničí, takže je možné kapele třeba nezaplatit honorář a za odpovídající částku jí umožnit natáčení. Sono Centrum a Sono Records si to pak mezi sebou vyrovnají. Tohle nabízíme a už máme i kladné reakce, takže se může stát, že v Sono Centru uvidíme kapely, na které se v klubu normálně nedostanete.

Něco se proslýchalo o Rolling Stones…
: To jsou fámy, takové věci musí ještě počkat. Každý je sice dosažitelný, klub je skvěle vybavený, což je v zahraničí samozřejmost, a má i výbornou akustiku, což už samozřejmost není. Musí si ale vytvořit historii, musí se vědět, že dobře funguje, že pořadatel platí a dodržuje podmínky. A potom se můžeme dostávat i k Rolling Stones – styční lidé, kteří v Sono Records nahrávali, tu jsou. Dovolit si to ale můžeme až po nějaké historii, ať z toho není ostuda.

S kým například jsou v Sono Records dobré vztahy?
DG: Třeba s Living Colour nebo s Joss Stone, která tam nahrávala, byl tam i David Bowie, takže opravdu zvučná jména. A z českých kapel je to půlka našeho bigbítu.

Předpokládám, že se jedná spíš o mainstreamový bigbít…
DG: Ano – Lucie, Wanastowi wjecy, Divokej Bill a tak podobně.

Mezi budoucími účinkujícími se má objevit Helena Vondráčková, Michal Horáček, bratři Ebenové, to je od rocku dost daleko…
: To jsou koncerty jiných promotérů, kterým Sono Centrum pronajímáme. Zájem je celkem velký, protože v současné době v Brně takových sálů moc není. Nevím jak Boby, Semilasso, Fléda…

Co lidem kromě vynikajícího zvuku nabídnete – co u vás najdou a v jiných klubech ne?
: Třeba parkování. Řekl bych ale, že také esteticky trošku hezčí prostor, což může být věc vkusu. Budeme mít stupňovité hlediště, takže je předpoklad, že všichni dobře uvidí. Máme více variant uspořádání od stání přes klasické sezení až po taneční parket, dvě galerie – takže nabídneme velkou variabilitu. Bude u toho i hotel, takže mimobrněnští budou mít na místě i ubytování a také dobrou restauraci.

Takže počítáte s tím, že na rock už chodí střední vrstva, která s ním v mládí vyrostla, dnes už má peníze a chce si to užít v pohodlí?
: Myslím si, že tahle vrstva už tu je a že by si ten klub mohla najít. Tím samozřejmě nevyvracím, že by tam neměly být akce pro mladší publikum. V plánu jsou i taneční party, promotéři těchto akcí už jeví zájem a chystají se termíny. V sále bude wifi připojení pro čtyři sta lidí najednou, počítáme i s módními přehlídkami, kongresy, může tam být i divadlo.

Předpokládám, že aparatura tam bude napevno zabudovaná – co to bude za vybavení a kdo ho bude ovládat?
DG: Bude to PA systém L-Acoustics a velká chlouba bude mixážní pult Neve, který se používá ve studiích a na veřejné akce jej nemají nikde v republice. Těší se na to i Marek Eben a svolil odmoderovat úvodní koncert. Tým zvukařů sestavujeme, jsou na to různé názory ze všech stran a já se snažím dát dohromady ty nejlepší zvukaře, se kterými jsem kdy spolupracoval. Zvukaři ze Sono Records budou dělat výjimečné koncerty, hlavně ty, které se budou nahrávat. V klubu bude i zvuková režie, budou tam výborné podmínky pro živé nahrávky, klavír Steinway, takové to základní vybavení opravdu na slušné úrovni.

Počítá se v Sono Centru i s koncerty bez ozvučení – hodil by se jeho akustika třeba pro smyčcové kvarteto nebo komorní orchestr?
DG: Za to já teď nejvíc lobbuju, abychom byli vhodní i pro filharmonii, rád bych tam dostal Expozici nové hudby. Obávám se, že se tam vždy bude muset mírně dozvučovat, protože ta koule přináší svá specifika. Vychytávání těchto záludností se bude věnovat celý leden. Všechny stěny sálu budou utlumené sametovými panely, ale ty budou odnímatelné. Takže si myslím, že by se daly příležitostně i sejmout, aby to nebylo tak zatlumené, aby tam vznikl přirozený dozvuk. Filharmonickému zvuku vlastně vadí i polstrovaná sedadla. Primárně nebo aspoň prioritně to ale bude opravdu zameřené na ozvučené věci.

Několik klubů už jste v Brně provozoval nebo zakládal – Bumerang, Harlem, Flédu, naposledy Muzejku, v devadesátých letech jste byl také moderátor Radia Hády v jeho prvních, velmi nezávislých letech. Jaký je vlastně váš osobní hudební vkus?
DG: Nejraději mám funky, hraji ho i jako DJ. Líbí se mi přesahy do latiny, hlavně mám rád brazilskou hudbu, i tu moderní jako Nu Brazil. Potom mám rád jazz, už od začátku JazzFestuBrno se snažím s ním nějak spolupracovat – někdy míň, někdy víc, ale chci být u toho.

Jak se daří skloubit osobní preference s nutností plnit publikem luxusní místo s luxusní produkcí?
DG: Určitě, moje hudební ambice se slučují s těmi, které tam budou muset být. Navíc je ale nutné se od svých preferovaných stylů nějak odpoutat a mít nadhled. To musí být tak univerzální prostor i program, že si tam každý najde svoje. Uvědomuji si, že musíme mít co nejširší záběr, moje oblíbené věci se do něj určitě vejdou, ale jinak tam bude od Heleny Vondráčkové po Kronos Quartet všechno. Ten prostor je ale hlavně nutné uchopit a provozovat jako klub, aby to nebyl prázdný kulturák, kde skončí koncert a lidi odejdou. My je tam budeme potřebovat udržet, aby se tam dál bavili, utráceli na barech, využili místní restauraci, ubytovali se v hotelu…

Nebude to sál především pro fanoušky hi-fi, kteří si doma leští své reprodukční supersestavy se zlatými kábly a konektory?
DG: To ne, bude to pro lidi. Sál působí impozantně, má dva prostorné balkóny, budou tam čtyři bary, obložení sametem může působit luxusně, ale proč ne. Proč nemít čisté prostředí, kde se budou všichni dobře cítit, budou tam bezvadné toalety a všechno bude fungovat tak, jak by mělo. Lidé prostě nebudou mít pocit, že jsou v zahulené díře, protože se tam nebude ani kouřit, bude tam i výborná vzduchotechnika. My tam musíme hlavně vytvořit atmosféru a útulné prostředí, kde bude každému dobře.

Já jsem pár takových hi-fi fandů potkal a měl jsem z nich dojem, že víc posuzují technické parametry, než poslouchají hudbu…
: Myslím, že to tak není. Já jsem náruživý posluchač hudby, mám doma dokonce akusticky vytlumenou místnost se špičkovým aparátem. Jsou tam bedny JBL K2, čtyři výkonové zesilovače, zdroj je DVD nebo CD. Přesně ale vím, jakou muziku chci poslouchat a chci ji v odpovídající kvalitě. A také chci, abych měl rezervu pro poslech při vyšší hlasitosti. Že by mi bylo jedno, jakou hudbu poslouchám, hlavně že hraje dobře, tak to ne. Je pravda, že na tom aparátu hrozně moc poznám, které desky jsou nahrány dobře a které ne. A člověk by se divil, že i u světových interpretů někdy úroveň nahrávky není až taková sláva.

Pokud jsem zaslechl, uspořádání sálu má být jaksi otevřené, umožňovat volnější procházení, jak to bude vypadat?
: My máme několik variant uspořádání. Když tam budou židle, tak toho místa nebude až tolik, protože se budeme snažit využít kapacitu na maximum. Bude tam i možnost sezení u stolků nebo barových stolků, stání, bude záležet na tom, o jakou akci půjde. Je to velkorysé, jeviště i hlediště mají jakýsi rozlet.

Co na tuto neobvyklou stavbu vmáčknutou do proluky říkali sousedé z druhé strany než je Platinium?
: Tam jsou kanceláře a máme s nimi nadstandardní vztahy, protože chtějí přes Sono průjezd, na čemž jsme se domluvili. A v případě večerních akcí nám zase vypomůžou svými garážemi, když bude potřeba. Obecně jsme se na této stavbě zdrželi z důvodu odhlučnění, protože jedna věc jsou normy, ale druhá věc opravdu nerušit okolí. Navrhli jsme zvláštní plášť, je to kombinace čedičové vaty, vzduchu, dřeva a betonu, ta vrstva by měla utlumit 90 dB. Problém by mohla dělat vzduchotechnika, normálně se dává jeden filtr, my máme čtyři. Ale v březnu budeme všechno ještě zkoušet, budeme tam mít kapelu, která bude hrát nahlas, abychom všechno doladili a neměli potom problémy s hlukovou vyhláškou.

Proč stavíte Sono Centrum právě v Brně?
: Z prostého důvodu – bydlím tady. Mám aktivity i jinde, ale už deset let zjišťuju, že tu moc není kam jít. Já jezdím po koncertech od útlého věku, svého času jsem viděl Freddieho Mercuryho v Budapešti. A dospěl jsem k názoru, v němž mě utvrdil koncert U2 v Cardiffu. Je to jedna z největších kapel, na koncertě bylo snad osmdesát tisíc lidí a dovolím si říct, že ten správný vjem a efekt mělo tak deset až patnáct procent přítomných. Nevěřím, že velké arény přenesou tu energii, a řekl jsem si, že to chce klub určité velikosti. Mohla by to být i hala, ale tu by mělo postavit spíš město. Zažil jsem pár produkcí kapel, které hrály na malém prostoru u nás ve studiu a řekl jsem si, že se tu musí zrealizovat něco, co by přineslo ten zážitek. Hotel a ty ostatní věci už byly sekundární. Šlo mi o místo, kde bych mohl nejen já vychutnat kvalitní kulturní akce.

Co publikum v Sono Centru najde neobvyklého a nového – Helena Vondráčková tu byla, Kronos Quartet sice ne, ale jiná vynikající kvarteta ano, co bude to zvláštní?
DG: Přinese to zkvalitnění klubového života a výjimečný prostor. Když jsme vytvářeli Flédu, tak jsme se taky snažili, aby z toho byl fenomén a chtěli jsme i interiér udělat tak, aby byl využitelný pro všechny. třeba i pro movitější firmy na firemní večírky, ale také na party a tak. Investovali jsme do toho ale stokrát míň než teď do Sono Centra. Ještě nikdy tady nebyla příležitost vytvořit klubový prostor na takové úrovni, jako se teď děje. A co se týká dramaturgie, budeme určitě odvážnější, protože by to měl být magnet, první rok, dva budou lidé zvědaví, jak to vypadá, jaký je tam zvuk a akustika. Musíme využít toho, že tam budou chtít jít, uchopit je a udržet pro příští léta. Musí to vzít za své, ze Sono Centra se také musí stát fenomén.

Komentáře

Reagovat
  • Mira

    31. leden 2014, 20:03
    po čem hovno to musí bejt v brně!!! Aneb další stavba za miliony! jak kdyby se nedalo investovat do smysluplnějších věcí!

Dále si přečtěte

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Vysvětlovat lidem, že nemají pít přes míru a nemají brát drogy, je dost nevděčný úkol. Vysvětlovat jim to uprostřed rozjetého večera na Flédě se zdá být prakticky nemožné. O tom, jak se taková věc dá dělat s úspěchem, jsme se bavili s Jiřím Valnohou ze Sdružení Podané ruce.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce