Sutari – sestry hlasu, vody a svobody na Maratonu hudby Brno

Sutari – sestry hlasu, vody a svobody na Maratonu hudby Brno

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.

Vedle několika silných vlastních alb máte na svém kontě také zajímavou spolupráci s instrumentální, čistě mužskou kapelou Bastarda na albu Tamoj z roku 2022. Jak k této spolupráci došlo?

Skupina Bastarda nás pozvala, abychom něco udělali společně. Líbila se jim naše hudba a opravdu moc chtěli s námi spolupracovat. A je pravda, že jsme okamžitě našli společný jazyk. Zjistily jsme, že naše hlasy krásně ladí k jejich nástrojům. Byla to oboustranná radost, že jsme mohli společně natočit album s tématem, které je pro nás všechny důležité. To téma souvisí se situací na polsko-běloruské hranici a s migrační krizí.

Co vás na této spolupráci kromě tématu bavilo?

Podobné spolupráce máme rády. Rády potkáváme jiné hudebníky a pracujeme s nimi. Při každém takovém projektu se musíme otevřít a přemýšlet, čím můžeme společnému dílu přispět. Pánové z kapely Bastarda v tomto případě přinesli úžasný svět svých nástrojů, svou hudbu, své pocity, to, jak oni rozumí hudbě. My jsme se k nim přidaly se svými hudebními postupy – a bylo to pro nás opravdové dobrodružství. Zatímco oni většinou hrají instrumentální hudbu, my naopak pracujeme pouze s hlasy. Krásně to tedy k sobě sedlo a naše přístupy vytvořily rovnováhu.

Pojďme se teď chvíli věnovat vašim samostatným projektům. Jste tři ženy, všechny zpíváte. Jak si mezi sebe při vystoupení nebo při natáčení dělíte role?

Je to určitý proces. I uvnitř naší skupiny se snažíme najít rovnováhu mezi našimi hlasy tak, aby to prospělo celkovému zvuku tria. Velká část naší hudby vzniká z improvizace. Takže ano, samotný proces, jak naše hudba vzniká, je pro nás velmi důležitý, i když na pódiu vidíte pouze výsledek této naší snahy. Hodně pracujeme s příběhy a je pro nás důležité, aby každá z nás rozuměla každému příběhu, každé písni, každému textu. Snažíme se také v každé písni najít prostor pro naše vlastní příběhy. Každý z hlasů, které naše trio tvoří, je jiný, ale důležité je, abychom hovořili společným jazykem.

sutari_nataceni-rozhovoru_brno

Vycházíte mimo jiné z polského folkloru, ale vaše hudba není striktně lidová. Co si tedy přesně z folkloru půjčujete?

Z lidové hudby přejímáme prvotní nápady. Velmi se inspirujeme polským folklorem a používáme některé lidové nástroje. Naše písně stojí také na lidových rytmech. Ale například na nejnovějším albu už hodně pracujeme s vlastními melodiemi. Snažíme se psát autorskou hudbu, která by vyvolávala podobné pocity jako hudba lidová. Také jsme začali hledat inspiraci v jiných kulturách. Na nejnovějším albu máme například litevskou melodii. Nové je také to, že na toto album jsme si pozvali několik hostů, ženy, které reprezentují jiné kultury jako ukrajinskou nebo íránskou. Takové setkání různých světů je pro nás důležité. Jeho prostřednictvím můžeme přinášet globální témata.

Album se jmenuje #kołysankidlaświata a jeho tématem jsou ukolébavky. Proč jste si vybraly toto téma?

Myslíme si, že nejen děti potřebují ukolébavky. Zvlášť v těchto těžkých dobách, kdy velmi blízko, kousek od našich hranic zuří válka. V takovém čase potřebuje každý z nás píseň, která jej pohladí, utiší a přinese mu klid. Ukolébavky jsou také svým způsobem magické. Dokážou vykouzlit lepší svět nejen našim dětem, ale i nám samotným. Proto jsme si toto téma vybraly.

Říkáte: „Vykouzlit lepší svět.“ Opravdu může hudba udělat svět lepším?

Ano, hudba dělá svět lepším. Cítíme se lépe, když můžeme s druhými komunikovat prostřednictvím hudby. Můžeme si díky tomu najít společný prostor. Někdy je těžké komunikovat slovy a díky hudbě se můžeme potkat a být spolu. Je to také otázka zranitelnosti. Pouštíme ji mezi sebe a sami se odhalujeme jako zranitelné bytosti. Zbavujeme se strachu, který je faktorem většiny problémů. S hudbou překračujeme hranice. Při provozování hudby se můžeme navzájem potkat a sdílet, a je jedno, jaké máme politické názory, kde žijeme, jakým jazykem mluvíme, jaké máme kořeny. Hudba je krásné místo, kde můžete začít měnit svět.

Zajímavé téma má také vaše album Siostry rzeki z roku 2020.

To je naše třetí album. S každým dalším albem více a více zkoušíme psát vlastní texty. A v tomto případě jsme si řekly, že nastal ten správný čas, abychom samy za sebe něco řekly o přírodě, o klimatické změně a o tom, jak se musíme starat o životní prostředí. Proto jsme si zvolily za téma řeku jako symbol něčeho divokého, co musíme chránit. V Polsku stále ještě máme „divoké“ řeky. Voda je ta nejzákladnější věc, kterou musíme ochraňovat, a snažit se tak odvrátit hrozící katastrofu. Navíc v Polsku vznikla krásná iniciativa, hnutí umělkyň, které si říkají River Sisters, Sestry řeky, a které si daly za cíl ochranu řek. I proto jsme se rozhodly, že se svými hlasy připojíme k tomuto hnutí.

A jak vzpomínáte na své úplné začátky, na album Wiano z roku 2014, které jste nedávno vydaly v reedici?

Nahrávání prvního alba pro nás bylo velké dobrodružství. Vůbec jsme nevěděly, jak to udělat, co přesně k tomu budeme potřebovat, kam máme jít a podobně. Chtěli jsme naše skladby zaznamenat na CD úplně stejně, jako když je hrajeme na koncertě. Ale ve skutečnosti to byl velmi dlouhý a náročný proces, dostat naši hudbu na album. Trvalo to dlouho, ale zároveň jsme přitom cítily skutečnou svobodu. Když chcete něčeho dosáhnout a nevíte, jak na to, jdete za tím a děláte přesně to, co cítíte. Když se tedy ohlížíme za naším prvním albem, vybavíme si především velkou svobodu, kterou nám hudba přináší.

 Sutari/ foto Iwona Bandzerewicz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější

Kritika

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více