Tomáš Koláček a jeho tři hudební světy

13. srpen 2021, 16:00
Tomáš Koláček a jeho tři hudební světy

Na letošním ročníku Maratonu hudby zítra vystoupí a pokřtí své CD také Tomáš Koláček. Ve folklorním světě je známý jako kontráš a basista. Jak ho vlastně napadlo natočit album jako sólový zpěvák a proč ho pojmenoval 3 světy?

Jak se stane, že kontráš natočí CD jako sólový zpěvák?

To je docela záhada. Já jako kontráš skoro nikdy nezpívám. Když hraju, stylizuji se do role hodného hráče, který tzv. drží hubu a krok. Je to tedy spíš pozůstatek mého dětského zpívání. Účastnil jsem se soutěží Zpěváček od lokálních, přes regionální, po krajská a celostátní kola. Potom jsem začal aktivně hrát. Byla to věc, která mě tou dobou hodně zajímala. Zpěv jsem si nechával jen na speciální příležitosti. Vždycky jsem se chtěl soustředit buď na jedno nebo na druhé. Vše jde skloubit, ale abych byl uvědomělý kontráš, tak se musím soustředit na to, co hraju. Abych byl uvědomělý zpěvák, tak se musím soustředit nejen na to, abych vše odezpíval, ale abych do toho dal i něco navíc. Posluchač si pak řekne, že to bylo dobré. Kontráš pořád hraje a sem tam zpívá. Ale já mám štěstí, že mě lidi začali ve zpěvu poznávat.

Stál za tím nějaký konkrétní člověk?

Na festivalu ve Strážnici za mnou došla cimbalistka Magda Múčková a celé to vlastně způsobila. Informovala mě o možnostech prvovýroby v Rozhlase. Potom, když už jsme točili, seděl u všeho i Jirka Kokmotos. A nakonec z toho vzniklo album.

Takže na albu 3 světy nehraješ, ale soustředíš se jen na zpěv?

V jedné písničce z Hrochoti jsem si udělal radost a popřel jsem všechno, co jsem právě řekl. A jako správný kontráš jsem si zahrál basu.

Kteří muzikanti tam teda hrají?

V každém ze tří světů je jiná sestava. V prvním tzv. podlužáckém světě hraje jako doprovod CM Lália. Prim Martin Čech, terc Vašek Matulík, cimbál Míša Grombiřík, na kontru hraje Libor Kilián a na basu Pavel Osička.

Ve druhé, slovenské části jsme se pokusili dát dohromady fragmenty naší staré polaňácké sestavy, se kterou jsem se potkával na pařbách v brněnském folklorním podhoubí. Takže jsme nakonec byli v seskupení, které mi je velmi blízké - Maťo Janšto prim, Mišo Janšto terc, Peťa Gablas na cimbál, kontra Jožka Klobučník a na basu Kamil Kristen.

Třetí svět byl takový experiment. Nějakou dobu jsem se sám přemlouval a nakonec jsem kontaktoval Drahoše Banga, který byl mojí klavírní inspirací. Ač nejsem klavírista, mám tento mám moc rád. Líbí se mi, jak spojuje tradiční budapešťský kavárenský repertoár s klasikou, hráčským uměním, znalostí harmonie. Tak jsem mu napsal. Bylo to ještě v době, kdy studoval na JAMU v Brně. Teď působí na akademii v Bratislavě. On souhlasil. Takže jsem si splnil jeden hudební sen.

Jak jste písničky vybírali?

Je to vlastně o mojí folklorní cestě. Seznamovat s folklorem jsem se začal jako malé děcko v cimbálce při základní škole, potom při ZUŠ v Mikulově, v Pálavánku, Pálavěnce, Pálavě. Tak jsem si pokryl ten prostor jihomoravského folkloru. Už tehdy jsem začínal vnímat, že existuje něco jiného. Pálava byla dlouho zafixovaná jako kultura moravských Chorvatů. Od toho byl jen krůček dělat jakoukoliv jinou kulturu. Potom jsem měl to štěstí, že jsem dostal možnost začít aktivně hrát v Polaně, vytvořit si vlastní kapelu. Tak jsem se vlastně dostal do druhého světa. Díky Polaně jsem do všeho pronikal hlouběji a mohl se dostat na místa, která jsem znal jen z písniček. A taky jsem se díky tomu dostal mezi romské muzikanty. V Brně toho času přebýval Marek Balog, kterému můžu poděkovat, že mi ukázal zevnitř svět romských hudebníků. Tak jsem nějak bruslil mezi všemi třemi světy. Jednou jsem hrál podlužácké hody, potom jsem hrál na festivalu na Čierném Balogu, večer jsem šel hrát do kavárny nějaké operetky a do toho jsem hrál muzikál Cikáni jdou do nebe. Po všem mi zůstaly nejvýrazněji tyto tři vzpomínky. A říkal jsem si, že dokud to všechno nezapomenu, tak vše nahraju.

Kdybys měl z celého alba nalákat na jednu jedinou písničku, co by to bylo?

Spousta lidí o mně ví, že jsem velký fanoušek diskotékového stylu. Světla, mlha a stroboskopy mi nejsou úplně cizí. Proto jsem si strašně přál někdy natočit takový úlet, který bude taková didžina. Člověk si to pustí v autě, stáhne okýnko, vyndá ruku a pomalu pojede někam po lokální silnici. To se povedlo. Track je nazvaný Magyár DISCO, ve stylu Váradi roma café a dalších podobných maďarských i slovenských kultovních kapel. Touto věcí se na albu hodně bavím.

A druhá písnička, kterou musím zmínit taky není úplně folklorní. Je to ploužák, který jsem si sám otextoval pro svoji ženu. Je to původně rocková balada, která je “přefoklorovaná”. Já ji ještě posunuju do kavárenské ploužákové podoby. Takže je to už její třetí reedice.

Já jsem vše samozřejmě komunikoval přímo s maďarskou kapelou. Jejich manažerka mi napsala, že jim sice čeština přijde strašně směšná, ale když si přečetla ten překlad, tak ji to dojalo k slzám.

Co chystáš na léto, kromě ježdění autem se staženým okýnkem?

To ježdění mi zabere opravdu hodně času. Ale jinak bych chtěl všechny pozvat na křest alba 14. srpna ve 20 hodin v Huse na provázku. Pozvání přijali víceméně všichni muzikanti, kteří na albu hrají. Kdo mě zná, možná v bookletu cédéčka bude marně hledat jistého člověka, kterým je můj celoživotní hudební souputník Vašek Mach. Hudebně i lidsky si ho velmi vážím. Na CD bohužel nemohl být. Ale podařilo se mi ho přemluvit a na křtu bude. Mám velkou radost. 17. září budu mít koncert ještě na festivalu Třebovický koláč v Ostravě, kde jsem zase mohl oslovit své ostravské přátel.

Chystáš se v budoucnu natočit nějaké další album?

Inspirace mám pořád plnou hlavu a potřeboval bych ji někam ukládat. Část se promítla do CD, 3 světy ale část pořád zůstala nevyužita. Takže uvidíme.

Tomáš Koláček/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Nejčtenější

Kritika

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více