Zdena Schinzelová: Entuziasmus tu je, ale život je o něčem jiném

Zdena Schinzelová:  Entuziasmus tu je, ale život je o něčem jiném

Moderní gymnastika je sport, který kombinuje prvky baletu, gymnastiky, divadelního tance a akrobacie, a to jak s náčiním, tak bez něj – tolik encyklopedická definice. S představou, že u takového sportu musí hrát významnou roli i hudba, jsme se vydali za Zdenou Schinzelovou – trenérkou české reprezentace moderních gymnastek a také gymnastek SK TART Moravská Slavia Brno. Blíží se totiž mezinárodní seriál závodů Grand Prix, který mívá svou zastávku i v Brně.

Jak je to s tou encyklopedickou definicí – souhlasí?
To je přesně pravda a v současné době všechny komponenty, hlavně výraz a spojení s hudbou, mají i samostatnou známku v hodnocení, takže se na to klade velký důraz.

Jaký je vlastně rozdíl mezi moderní gymnastikou a baletem, případně divadelním tancem?
Po hudební stránce vlastně žádný rozdíl není. Záleží, jaký si závodnice vybere žánr, jestli klasický nebo je teď hodně populární filmová hudba. Máme čtyři až pět náčiní a záleží na tom, jak která hudba ke kterému jde. Míče jsou takové lyričtější, většinou na klasickou hudbu, pak máme švihadla a kužely, ty jsou většinou na něco dynamičtějšího a potom ještě stuhu – tam záleží hodně na závodnici. Starší už si ji vybírají spíš samy, konzultují s námi, jestli je vhodná nebo ne. Potom je ale důležité ji ztvárnit, dát sestavě myšlenku. Tak jako v baletu, kde se odehrává nějaký děj, tak i gymnastická sestava by měla nějaký mít a vyjádřit obsah použité hudby.

Musí se do sestavy vejít i nějaké povinné kroky jako třeba v krasobruslení?
Teď je to dost striktně dané. Známka má dvě hodnoty: jedna je za provedení podle toho, jaké děláte chyby, a druhá je za to, že tam musí být baletní prvky. Říká se tomu prvky obtížnosti a to jsou obraty, rovnováhy, skoky, risky, podobně jako v baletu. A potom ještě přibyla nová známka na taneční kroky, které musí mít osm vteřin, což je docela dlouho, a můžete je mít v sestavě třikrát nebo čtyřikrát. Podle toho, jak je dynamická hudba nebo cvičenka. A taneční kroky musí vyjadřovat charakter hudby, není to jen chození. Když se jedná o folklor, musí být podle toho, když použijete Labutí jezero, tak mu zase musí odpovídat. A jestliže vyjádření chybí, tak jsou za to srážky.

Jak se těch osm sekund z hudby vybírá, aby do nich ještě seděly nějaké kroky?
To není tak jednoduché a záleží na hudebním cítění cvičenky. My teď hodně spolupracujeme s choreografy, kteří nám pomáhají dopracovávat charakter sestavy. My jsme přece jen gymnastky a abychom docílily souladu s hudbou je velice těžké. K tomu přibývá ještě práce s náčiním, která má také svoje prvky – ty jsou výběhem kroků a musíte je používat. To dělá sestavu fyzicky hodně náročnou. Každý řekne „sláva, jsou tam taneční kroky“, ale když jich máte v sestavě udělat třikrát po osmi vteřinách, tak je to hodně.

V sále jsem si všiml, že společně cvičí gymnastky i baletky, se kterými je tam sólista brněnského baletu Ivan Popov…
Součástí našeho výcviku je baletní příprava. Dřív to bývalo pravidelně a teď jsme získali Ivana i s jeho ženou, která tančí v divadle Odettu i Odilii, tak jsme rádi, protože už nám to scházelo. Nejlepší by bylo, kdyby tu byl i klavír a kdybychom měli i korepetitora. Teď se používají nahrávky, ale s korepetitorem to bývalo nejideálnější.

Nepřecházejí občas děvčata z baletu do gymnastiky a naopak z gymnastiky do baletu?
S tou první variantou jsem se snad nikdy nesetkala. Nevzpomínám si, že by sem někdy někdo přišel z baletu. Ale že jdou děti z gymnastiky do baletu, to ano.

Kdysi se cvičilo se živým hudebním doprovodem…
To jsem cvičila ještě já a ta možnost je pořád zachovaná, ale cvičení s klavírem se teď nepoužívá. Co je plus, tak dřív nesměl být v hudbě hlas ani text, což už je teď možné. Čili jedna sestava z těch čtyř může být třeba operní árie s Pavarottim. A druhá sestava třeba beze slov s hlasem a potom něco jen instrumentálního, v tom je nějaký pokrok.

Ano, ale chtěl jsem se zeptat, jestli to se živým doprovodem nebylo veselejší. A to včetně rizika, že klavírista bude přizpůsobovat gymnastce tempo, přihrávat jí pod nohy?
Ty nahrávky zahrnou přece jen širší škálu žánrů a když si vyberete hudbu, kterou diváci znají, tak u nich máte i o něco větší úspěch.

Na jakou hudbu sportovci rádi cvičí, jsou něčím omezovaní, mohli by cvičit třeba na metal nebo nějakou tvrdou elektroniku?
To určitě, ale když už je to moc extrémní, tak je korigujeme, aby nedocházelo k nějakým vulgaritám. Sestava se na takovou hudbu i dost těžko vytváří. Teď budeme dělat společnou skladbu na Labutí jezero. Ony jsou společné skladby a jednotlivkyně, společné mají dvě a půl minuty a individuální jeden a půl minuty, což je dost velký rozdíl. Já mám ty společné skladby ráda a míváme s nimi i úspěch, i když teď se nám na mistrovství světa moc nezadařilo. To ale nebylo hudbou, ale chybami. Prostě selhal lidský faktor.

Cvičili nebo snad cvičí moderní gymnastiku i muži?
Cvičí, viděla jsem to v Japonsku, ale že by zasahovali do soutěží, to ne. Zatím.

Byl jsem překvapený, jak je moderní gymnastika mladý sport. Ustanovil se až někdy začátkem 20. století, první světové šampionáty byly v šedesátých letech a na program olympiád se dostal až v roce 1984 v Los Angeles. Jak je na tom s popularitou?
Je to malý sport… ale krásný. Kdo si ho oblíbí a kdo se na něj dívá nedokáže často ani ohodnotit, jak je obtížný. Když netrénujete ráno a odpoledne, tak nemůžete vůbec soutěžit s mezinárodní špičkou – je to časově strašně náročné. Je v tom i ekvilibristika a na koordinaci všech složek je potřeba strašně moc času. To se nezdá, ale je to hrozně těžké. Tělo vyžaduje extrémní pohyblivost a flexibilitu, to není žádný přirozený pohyb a je to ještě horší než v baletu. Tam ty amplitudy musí také být, ale ne do takové míry jako u nás.

Na přelomu října a listopadu bude v Brně Grand Prix v moderní gymnastice. Jak se Brno dostalo například mezi Moskvu a Berlín, kde seriál také probíhal?
My teď sice nemáme nejlepší výsledky, ale máme jakousi tradici a úroveň, takže jsme sami projevili zájem. Dali jsme si za úkol, že se tím zviditelníme. Zažádali jsme před 9 lety organizační výbor GP o uspořádání v našem městě, podmínky pro přijetí byly složité, ale byli jsme vybraní, dokonce se pyšníme ohodnocením nejlepší GP, a to je, myslím, zásluhou výborné organizace a našeho gala. Všechny gymnastky také uvidí světovou elitu, což má vliv na jejich výkon, poznají, jak si světové gymnastky vybírají hudbu. My jsme tím chtěli vstoupit do světové gymnastiky i po organizační stránce. Je to finančně hodně náročné, přispívá nám na to město i kraj. Sami bychom to vůbec nezvládli, ale nakonec je to i prezentace Brna – všechny špičky už máme přihlášené, že přijedou.

Součástí Grand Prix je vždy galashow, která v Brně mívá ústřední téma. Můžete prozradit, jaké bude letos?
Letos to bude Svět hudby, tance a gymnastického umění. Skláda se ze tří částí – první blok bude Čajkovský, kde by mohl mít svůj blok Ivan Popov se svojí ženou, to uvidíme, jestli vyjde. Potom tam bude Květinový valčík a Francouzský tanec z Louskáčka, choreografii dělá Zdeněk Prokeš. Potom bude Janáček – výběr ze Sinfonietty, Lašských tanců a Lišky Bystroušky, malé děti budou dělat lištičky. A poslední blok bude národní, bude ho zahajovat naše nejlepší gymnastka Monika Míčková, které dělal Ivan choreografii na Macejko, Macejko, to bude světová premiéra. A na konci bude Prodaná nevěsta. Většinu choreografie vytváří pan Prokeš, něco Ivan a taky paní Šeneklová, ta je taky z baletu. A závěr děláme všichni společně. A režisérka je Věrka Staňková, ona je vždycky duší našeho gala. Je to samá klasická a národní hudba a budou se na tom podílet všechny děti z našeho klubu, takže je to i příprava pro jejich vystupování.

Kolik dětí tu v oddíle cvičí?
Kolem šedesáti od malých po velké.

Jak dlouho se věnujete moderní gymnastice vy sama?
To nepište… napište dlouho, legenda… napište dlouholetá pracovnice.

Jak na tom celkově gymnastika je, potřebuje něco, co by jí pomohlo?
Já jsem začala s profesionální gymnastikou ve Středisku vrcholového sportu a to si myslím, že pokud se nevrátí, tak budeme pořád takoví poloamatéři. Zvláště u malých sportů, kde přísun peněz není takový, a my těm děvčatům skoro nemáme co dát. Jak sem bude třiadvacetiletá holka chodit jen proto, že bude vystupovat na nějakém mistrovství. Některá třeba ano, ale stejně už potřebuje nějaký zdroj peněz a ten tady nezíská. Klub jí žádný plat nemůže dávat, takže děvčata odcházejí, někde třeba zapinklují a něco si vydělají. Tady jenom dřou a nedostanou nic. My jsme v tom středisku měli maséry, psychologa, dnes by ta děvčata potřebovala stejné zázemí. Tak jak to mají velké sporty. Entuziasmus tu je, ale život je nakonec o něčem jiném.

Jakého úspěchu si v kariéře nejvíc ceníte, ať už jako závodnice nebo trenérka?
Já jsem měla moc velké štěstí, že jsem kápla na dva dobré závodníky. To byla Lenka Oulehlová, ta byla osmá na olympiádě, a nesmím zapomenout na Janičku Šrámkovou, protože ta byla šestnáctá, to bylo taky moc pěkné. Té éry si nejvíc vážím a bylo to nejšťastnější období mé trenérské kariéry. Neříkám, že potom už úspěchy nebyly, ale olympiáda je olympiáda a to vám nikdo nevezme. Nevím, jestli se to v současné české moderní gymnastice podaří, ať už mně nebo někomu jinému. Moc tomu nevěřím.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.  více

Tento týden se na galavečeru v Janáčkově divadle rozloučí s aktivní kariérou primabalerína baletu ND Brno Jana Přibylová. Bude to její večer, jejímu umění se přijdou „poklonit“ kolegové i diváci. Sama ale říká, že se spíš bude klanět ona jim. Mluvili jsme spolu nejen o konci kariéry, ale také o úplných začátcích, o volném čase tanečníka, až nespravedlivě krátkém profesním životě a proč vlastně nikdy neopustila brněnskou scénu. Když jsme odcházeli z Bohémy, ze stěny se na nás dívala velká fotografie její učitelky Kateřiny Gratzerové.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce