Zdeněk Král: Důležitý je prvotní nápad, rozpracování už je rutina

Zdeněk Král: Důležitý je prvotní nápad, rozpracování už je rutina

Skupina Minach s herečkou a šansoniérkou Marianou Chmelařovou. Album Out Of The Blue(s) se smyčcovým Indigo Quartetem. Spolupráce s další zpívající herečkou Andreou Buršovou. Skladby pro divadelní představení. Nová akustická hudba skupiny KK Band (mj. s mandolinistou Martinem Krajíčkem). Alba lidových a „logopedických“ písniček pro děti. Kniha Drakouni. Televizní pořad Hýbánky. Alba pro sólový klavír. To je – zdaleka ne úplný – výčet aktivit brněnského pianisty a skladatele Zdeňka Krále. Sešli jsme se u příležitosti vydání jeho nového klavírního alba Nahá, ale pochopitelně jsme nezůstali jen u něj.

Zdeňku, osm let po albu Expectation jsi vydal novou nahrávku pro sólové piano. Obsahuje CD Nahá improvizace, nebo napsané skladby?
Já jsem se sice v minulosti hodně zabýval improvizací, ale zrovna toto CD je napsané do poslední noty. Dokonce je v notách i mám. Kdyby si je chtěl tedy někdo podle not zahrát, můžu mu některé poslat. Všechny skladby jsem napsal během jednoho týdne v červenci u svých rodičů. Skládal jsem je u klavíru, na který jsem hrával jako dítě.

A co tě k těm skladbám inspirovalo? Domácké prostředí? Nebo právě ten klavír?
Ani klavír, ani prostředí. Spíše vnitřní pocity. Jsou to milostné skladby, taková malá vyznání.

S tím pochopitelně může souviset název Nahá, ale já za ním cítím ještě jeden význam, aranžérskou obnaženost alba. Na celém CD ses obešel bez košatých aranží, i když bych si je tam možná dokázal představit.
Ano, říkáš to přesně. Je to taková obnažená hudba, něco prostého. Všechno další by bylo nadbytečné. Je to takové moje otevření se: Podívejte se, tady mě máte s mými pocity. Toto říkám, ale nevyjadřuji se slovy, ale hudbou.

Tvorbě pro sólový klavír se věnuješ už mnoho let, ale tvůj hudební pravěk – to byl kontrabas, že?
To je opravdu hudební pravěk (smích). Pocházím z Nového Boru, kde byl sklářský průmysl, a rodiče zpočátku chtěli, abych i já byl sklářem. Mně ale bylo u pece špatně a chtěl jsem se věnovat hudbě. Přál jsem si jít na konzervatoř na klavír, ale místo toho, abych doma dřel stupnice a akordy, přehrával jsem si své vlastní skladby, filmové melodie a písničky. Podle svého tehdejšího učitele jsem tím pádem neměl potřebnou techniku. A tak jediná možnost, která mi zbyla, abych zůstal u hudby, bylo přihlásit se ke studiu kontrabasu, protože kontrabasistů bylo málo. Při přijímačkách mi sice řekli, že jsem měl jít na klavír, protože měli málo kluků klavíristů, ale to už bylo pozdě. Studoval jsem tedy kontrabas a přestup do klavírní třídy mi byl umožněn až po čtyřech letech. Ovšem mezitím jsem neměl ke klavíru ve škole moc přístup, nemohl jsem cvičit, a tak jsem se příliš neposunul. A pak už jsem neměl tu píli a vůli přinutit se k tomu, abych dosáhl správné techniky na úrovni konzervatoře. Nicméně nakonec jsem se k tomu sám vrátil, techniku podstatně vylepšil a dnes se hrou na klavír v podstatě živím. Vystudoval jsem tedy na konzervatoři hru na kontrabas, ale hned po absolventském koncertě jsem kontrabas prodal a od té doby se věnuji jen klavíru.

Pak jsi ale ještě absolvoval kompozici na JAMU, jsi tedy vystudovaný skladatel. Jak komponuješ? Zapisuješ nápady do not a pak si je přehráváš, nebo improvizuješ u klavíru a nápady si potom zaznamenáváš?
Je to různé, ale většinou mě v duchu napadne motiv, který si na klavíru ověřím a zapíšu si ho. Když mám tedy čas, zkouším vymyslet třeba tři motivy, které pak rozpracovávám. Důležitý je prvotní nápad, rozpracování už je rutina. První nápad potřebuje nějaké vnitřní pnutí nebo inspiraci. V poslední době inspirace přicházela, a já jsem tedy neměl problém psát. Témata přicházela sama.

Mluvíš o motivech, které jsou na počátku tvých skladeb. Máš na mysli motivy melodické, nebo harmonické?
Je to kombinace všeho, zhmotněný pocit, který může být rytmický, harmonický i melodický. Nemusí to být vyloženě silná melodie, může to být i minimalistické téma. Taková je ostatně většina skladeb na novém CD.

Album jsi tedy složil u klavíru, na který jsi hrával jako kluk. Natočil jsi je však na jiný nástroj…
Ano, chtěl jsem, aby zvuk společně s hudbou přenášel mé pocity, a barva klavíru pro to byla důležitá. Snažil jsem se najít dobrý nástroj. Nakonec jsem natáčel na klavír Steinway a jsem moc rád, že se to podařilo. Na koncertě se dá použít i elektrický klavír, ale Steinway má něco, co se elektronicky nedá nahradit.

Někteří špičkoví hráči ze světa, kteří u nás koncertují, značku Steinway přímo vyžadují. A pořadatelé koncertů pak tyto nástroje někdy i složitě shánějí. Dokázal bys vyjádřit slovy, čím je právě tento nástroj tak výjimečný?
Má hloubku, jeho zvuk je „široký“. Je to možná pocitová věc, ale alikvóty se u něj tvoří tak, že zvuk je hutný, je ho tam hodně a v člověku to rezonuje.

Když posloucháš nějakou klavírní nahrávku, poznáš typ nástroje?
Někdy ano. Vedle Steinwaye mám rád také Bösendorfer, který má jemnější, sametovější zvuk. Petrof je ostřejší, zvlášť ve výškách, ale je to pro mě také dobrá značka, i ten mi vyhovuje. Občas se ale někde objeví například pianino značky Hlucháň a ten název už mluví sám za sebe. To většinou moc dobře nehraje.

Hráváš skladby z alba Nahá i živě?
S Tomášem Matonohou a Vendulou Příhodovou hráváme hudební kabaret Inspektor Kluzó. V jeho rámci mám svoje okénko, kde hraji většinou dvě skladby z tohoto alba. Volím pravidelně skladbu Nahá 02. Říkám publiku, že když si člověk pustí cédéčko, poslechne si zpravidla jen první skladbu. A tak živě přidám ještě tu druhou… (smích)

V rámci kabaretu ty skladby dostávají nový rozměr…
Ano, v kabaretu Nahá funguje tak, že po humoristickém čísle zklidní náladu a nabídne nějaký protipól. Ale chystám – se supervizí Tomáše Matonohy – sólový klavírní recitál, do jehož programu chci mimo jiné zařadit i ukázky z CD Nahá. Budou tam ale i skladby, které jsem složil už dříve, nějaké soundtracky, jazz i vážná hudba.

Vedle sólového piana a kabaretu máš spoustu dalších aktivit. Spolupracoval jsi se smyčcovým kvartetem a s několika zpěvačkami. A nedávno proběhla dokonce premiéra tvé missy brevis.
Projektů je hodně a někdy člověk musí opustit staré pro nové. Bohužel. Co se týká mše, dostal jsem nabídku od pěveckého sboru Kantila ze Křtin pod vedením Lukáše Sotoláře, abych napsal missu brevis pro baryton, soprán, smíšený sbor a malý orchestr. Zadání jsem dostal přibližně před rokem, skladbu jsem psal asi dva měsíce a premiéru měla v březnu na zámku v Mikulově. Podle ohlasů myslím, že to dopadlo dobře. Já sám jsem se skladbou spokojený. Někteří autoři po premiéře vezmou noty a začnou škrtat. I já jsem měl pocit, že bych pár taktů oželel… Někdy až při živém provedení zjistíte, zda je některý takt nadbytečný. Asi to souvisí s konkrétní interpretací.

Měl jsi už předtím nějaké zkušenosti s duchovní hudbou?
Přímo s duchovní hudbou ne, spíše s dětskými sbory. Nevím, nakolik je duchovní třeba Carmina burana, z které jsme si s kolegou Petrem Čenským vzali jiné texty, než které zpracoval Carl Orff, a napsali jsme Carmina burana 2 – O lidské duši. Byly tam jak texty duchovního charakteru, tak verše o alkoholu a jiných světských radovánkách.

Mě hlavně zajímalo, jestli psaní Missy brevis vyžadovalo jiný typ soustředění a hledání inspirace.
Myslím, že ano. Člověk k duchovnímu textu, který má nějaký konkrétní obsah, musí přistupovat s respektem. To neznamená, že bych tam nemohl použít třeba prvky jazzové nebo rockové hudby, ale právě kvůli tomu respektu nemohu překročit určitou hranici. Ani ne tak hudební nebo výrazovou, jako spíš vnitřní.

Natočil jsi také několik písňových alb pro děti, ale dětem se věnuješ i v televizním pořadu.
Kromě logopedických písniček Žvaní žabák u louže a několika dětských zpěvníků lidových písní je asi nejviditelnější mé působení v pořadu Hýbánky, který už dva a půl roku televize vysílá. To je taková radostná týmová práce, na které se podílím společně s herečkou, zpěvačkou a tanečnicí Kristýnou Štarhovou a s režisérem Pavlem Šimákem. Scénáře vytváříme společně. Pořad si získal docela velkou fanouškovskou základnu ze strany dětí i rodičů a má velmi vysokou sledovanost.

Je ti bližší role introvertního pianisty na sólovém albu, nebo úloha klauna v Hýbánkách?
Obě polohy jsou mi blízké a vzájemně se doplňují. Mám rád spojení humoru a romantického klavíru. Vzorem je mi už zesnulý dánský pianista Victor Borge, průkopník stand-up comedy u klavíru. Cesta, kterou mi ukázal, se mi moc líbí. Jinak ale humor pro děti se mi dělá snadno. Sám mám doma děti a mám to na nich nacvičené. I vymýšlení scénářů je zábavná práce, kterou si užívám. Další poloha v mé tvorbě pro děti jsou úpravy lidových písniček. Ty znám od své maminky, která pochází ze Strání, a ty písničky mně a bráchovi zpívala, když jsme byli malí.

Jsi držitelem několika ocenění. Například v roce 2000 jsi na festivalu Zahrada dostal cenu pořadatelů jako člen skupiny K+K Band. Ale máš i jiné zajímavé trofeje…
Ano, nějaké ceny jsem získal za své vážné skladby. V roce 1998 byla například moje skladba Bariéry prezentována v Paříži na Tribuně mladých skladatelů. V poslední době jsem obdržel jednu cenu, které si hodně vážím. Za scénickou hudbu k představení Deník Anny Frankové jsem získal Cenu komediantů v divadle v Uherském Hradišti.

To byla, předpokládám, také „vážná“ záležitost?
Tak napůl. Scénická hudba opravdu vážná byla, ale kromě ní tam byly i písničky.

Jsi soutěživý tvor? Jsou pro tebe ocenění důležitá?
Každá cena určitě potěší. Je to ale hodně subjektivní. Záleží na tom, kdo to posuzuje a jak k tomu pohlíží. Někdy vidím nějakou soutěž, nadchnu se a začnu psát skladbu. Ale pak mě to přejde a říkám si, že je to vyhozený čas. Člověk má čas investovat do toho, co je jisté, a ne jej ztrácet tím, že píše pro nějakou porotu, jejíž pocit může být subjektivní. Ale když člověk cenu dostane, stejně si říká, že to asi je objektivně dobré. (smích)

Zájemci mohou tvé aktivity sledovat na facebookové stránce Romantický klavír Zdeňka Krále a především na webu www.zdenek-kral.cz. Prozraď ale, čím v současné době umělecky nejvíc žiješ?
Stále žiju Hýbánkami, připravuji nové klavírní album, dostal jsem nabídku napsat novou knížku pro děti. Připravuji sólový klavírní recitál Čtvero ročních dob, zkoušíme a hrajeme s Tomášem Matonohou a Vendulou Příhodovou v Inspektoru Kluzó, hraji představení Nekorektní skeče z autorské dílny Luboše Baláka, se kterým zároveň chystáme hru podle knížky Tati, ty mě přivedeš do hrobu. Máme už scénáře a teď k nim píšeme písničky.

To je kniha výroků tvého syna, že?
Ano. Jsou to průpovídky jako „Tati, kdy bude oběd? Už dlouho nebyl“. Z podobných mouder jsme sestavili divadelní hru. Pojednává o otci, který chce vychovávat své děti. Moc mu to nejde a on cítí, že ho v podstatě přivedou do blázince nebo do hrobu…

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více