Zimour: Jsme rádi, že máme co nabídnout

17. červen 2013, 0:00

Zimour: Jsme rádi, že máme co nabídnout

Na sobotu 15. června chystala brněnská country kapela velký koncert ke svému 30. výročí. Necelý týden před plánovanou akcí měl bohužel basista Pavel Putna vážnou nehodu na motocyklu a skončil v nemocnici. „Slavit třicet let bez Pavla nám nepřipadá moc vhodné, počkáme, až bude zase fit,“ uvedli zbylí členové Zimouru. Podle nejnovějších zpráv by se zakládající člen skupiny měl zotavit bez vážnějších následků. Nenastanou-li tedy žádné komplikace, mohl by se odložený výroční koncert konat v září, i když o přesném datu je ještě předčasné hovořit. Následující rozhovor vznikal ve studiu Radia Proglas v pondělí 3. června. Zimour zastupovali Tomáš Drtílek (mandolína), Petr Horák (stálý host; kytara, harmonika, zpěv) a právě Pavel Putna (baskytara).

Skupina Zimour letos slaví 30 let od svého vzniku, ale na internetu uvádíte začátek kapely už v roce 1982. Jak to tedy přesně je?
Putna: Dnes to už přesně nikdo nespočítá. Původně jsme si říkali Koukol, ale to bylo jen jednu sezónu. Zimour pod tímto názvem vznikl zhruba před těmi třiceti lety. A jen o málo později, v roce 1984, k nám přišel tady Petr Horák.

Proč jste se rozhodli právě pro country?
Putna: To je jednoduché, byla to pro nás jasná cesta, už známý brněnský zpěvák Olda Veselý říkal, že lidé, kteří nemají peníze na dobrý aparát, hrají country a bluegrass. Dali jsme nějak dohromady kytary a já jsem si sehnal klasický dřevěný kontrabas. Ovšem Jindra Kameníček, jeden ze zakládajících členů, byl v tomto žánru už tenkrát kovaný.

Začala pro vás ta „jasná cesta“ přebíráním cizích hitů, nebo jste měli od počátku autorské ambice?
Putna: Právě díky osobě Jindry Kameníčka jsme se od začátku snažili o původní tvorbu. Doplňovali jsme ji však písněmi od naší nejslavnější kapely tohoto žánru, Greenhornů/Zelenáčů. To byl vzor pro nás všechny.

Měli jste nějaký vzor nebo spřízněnou kapelu i na brněnské scéně?
Putna: Naším největším vzorem tady v Brně byli samozřejmě Poutníci, na ně jsme rádi a často chodili.
Horák: Ale Zimour se i v rámci Brna vždy vyčleňoval, nepatřili jsme do té takzvané brněnské plotny. Šli jsme si vlastní cestou.
Putna: Snažili jsme se totiž do své tvorby zapojovat humor. Říkali jsme tomu crazy country, ale známý moderátor Jirka Brabec si z nás dělal legraci a nazýval to grizzly country.

Jak vůbec na tuto dobu, na 80. léta, vzpomínáte. Co se vám podařilo?
Putna: Především se nám podařilo alespoň tady v Brně etablovat. Měli jsme několik úspěšných komponovaných pořadů jako Hodný strýček Kameníček nebo Profesor Horák mlčí.
Horák: Vystupovali jsme snad každý měsíc na vysokoškolských kolejích, úspěšně jsme hrávali také v Ernově sále.
Putna: V té době byly v kursu také country bály a my jsme vystupovali minimálně jednou týdně. Hráli jsme tenkrát ještě akusticky, jen na přizvučení jsme si vyrobili vlastní aparát.

Co znamená název Zimour?
Drtílek: V 80. letech běžela populární televizní soutěž Šest ran do klobouku a v ní se toto slovo objevilo. Správná odpověď na otázku, co je to zimour, byla, že jde o nářeční výraz pro husí kůži. Ovšem nikdy jsme nezavítali do kraje, kde by tak husí kůži opravdu říkali. Jestli je to tedy pravda, bude muset asi ověřit někdo jiný.

Zimour několikrát změnil obsazení. Kolik hráčů skupinou prošlo?
Putna: Odhadem dvanáct nebo třináct, víc to nebude…
Horák: Ono to nebylo tak, že by lidé pravidelně odcházeli a přicházeli. Spíš šlo o jednorázový třesk, kdy odešla část kapely, a místo těchto muzikantů jsme přijali jiné. Momentálně má Zimour šest nebo sedm členů a to je dost. Sedmičlenných kapel moc není.
Putna: Musím vysvětlit, proč šest nebo sedm. Zde přítomný Petr Horák, dlouholetý člen Zimouru, totiž ze Zimouru odešel a založil si kapelu Johnny Cash Revival. Dnes už obojí dokáže skloubit, a tak se vrátil a dnes je stálým hostem Zimouru.

Ovšem ten „jednorázový třesk“, o kterém Petr mluvil, proběhl dříve, přibližně před dvaceti lety. Tehdy se ze Zimouru vyčlenila skupina Mour.
Drtílek: Ano, to souvisí se mnou. V době, kdy se Československo rozdělilo na Českou a Slovenskou republiku, se na dvě části rozdělil i Zimour – na Zimour a Mour. Odešli tři členové, zpěvačka a dva muzikanti, protože chtěli dělat jinou muziku. Zimour hledal náhradu a přes Petra jsem se dostal do Zimouru já a spolu s naším bubeníkem Jirkou Kůtem.
Horák: Já jsem tehdy s Tomášem zpíval ve sboru. Řekl jsem mu, že ho vezmeme do kapely, než seženeme sólového kytaristu. A tak je Tomáš už dvacet let členem Zimouru jako náhradník. Ovšem dnes už žádného sólového kytaristu nehledáme.

Tomáši, vy současně stojíte v čele kapely Black Uganda Choir…
Drtílek: Ano, ta vznikla také před dvaceti lety. Přibližně stejnou dobu jsou tedy tato dvě uskupení mými hlavními hudebními aktivitami. Daří se mi je skloubit, navíc mě obojí baví, protože jde o různé žánry, různé písničky různý styl zkoušení.

Zmínili jsme tedy rozdělení na Zimour a Mour před dvěma lety, dále odchod Petra Horáka a vznik jeho Johnny Cash Revivalu. V dubnu 2006 pak ze Zimouru odešel už zmíněný Jindra Kameníček a založil novou kapelu Starý fóry.
Putna: Já bych ještě doplnil, že Petr Horák s sebou do Johnny Cash Revivalu načas odvedl i bubeníka s banjistou. Ale brzy je nahradil jinými muzikanty, takže nakonec zůstali v Zimouru. Pokud jde o Jindru Kameníčka, ten se před sedmi lety rozhodl, že se bude věnovat jiným projektům než my. Chtěl spolupracovat se známými country muzikanty, především s Jindrou Šťáhlavským. Odešel tedy ze Zimouru a my jsme místo něj našli kytaristu a zpěváka Martina Sajdu.

Aktuální sestavu tedy tvoříte vy tři (z toho Petr jako stálý host), dále Martin Sajda, bubeník Jiří Kůt, banjista Stanislav Křivánek a zpěvačka Markéta Kopečková. Letos v dubnu jste si v této sestavě zaznamenali country bál ve Společenském centru v Brně-Bystrci a z této nahrávky jste sestavili své nové koncertní CD. Co obsahuje?
Putna: Je to průřez naším současným repertoárem s větším důrazem na novější písně, Mimo jiné proto, abychom dostatečně představili Martina jako našeho nového zpěváka. Ale nahráli jsme celý country bál, několik desítek písní, a z nich jsme vybírali ty nejhezčí a technicky nejpovedenější.

Zatím poslední studiové album vám vyšlo v roce 1998. Proč tak dlouhá pauza?
Drtílek: Cédéčka už pro nás dnes nejsou tak zajímavá jako dříve. Dnes už nehrozí, že by se dnes díky cédéčku rozšířil zájem o kapelu po celé republice a že by si lidé album kupovali po stovkách. Spíše nám tedy jde o zachycení jistého momentu, o uchování toho, jak kapela dnes hraje, jaký má zvuk. Ten se totiž za ta léta změnil a my zatím nemáme žádné nahrávky se současným kytaristou. A k natočení alba nás také přimělo to naše výročí. I kvůli němu jsme rádi, že máme co nabídnout.
Putna: Natočit kvalitní studiové cédéčko dnes stojí docela dost peněz, drahá je také distribuce. Budeme tedy album nabízet na našich akcích věrným fanouškům.
Horák: Ale neříkejme pořád, že v dnešní době už nemá smysl točit cédéčka. Jen je dobré dodat, že v současném Zimouru není už tak důležitá vlastní tvorba, a i proto jsme necítili dlouho potřebu něco nového vydat.

Přestože původní tvorby ubylo, váš repertoár je rozsáhlý. Říkali jste, že na zmíněném country bálu v Bystrci zaznělo několik desítek písní. Kolik skladeb tedy zvládnete zahrát?
Putna: Máme dvě verze klasického bálového playlistu, s Petrem Horákem a bez něj. Odhadoval bych to celkem na osmdesát až sto písniček, které jsme schopni hned zahrát, a na dalších třicet bychom si asi povzpomínali.
Horák: Ten playlist ale hrajeme vždycky od začátku, takže s jeho druhou bych si nebyl tak jistý…

Ptal jsem se vás už na 80. léta. Na co nejraději vzpomínáte z let devadesátých?
Putna: K našim nejhezčím zážitkům patřily na začátku 90. let dva zájezdy stařičkým autobusem na festival do francouzského Belfortu.
Drtílek: Tím festivalem žilo celé město, hrálo tam několik desítek kapel všech možných žánrů. Mohli jsme si to užívat, přecházet mezi scénami, ničím jsme se neomezovali.
Putna: Navíc se kapela tím zájezdem hodně stmelila. Dobrý byl také výjezd do holandského Utrechtu, což je partnerské město Brna.

Jak vypadá váš koncertní život v současné době?
Putna: Snažíme se minimálně jednou dvakrát do roka udělat koncert, většinou v Brně na Leitnerce. Kromě toho máme každý rok ve Společenském centru v Bystrci pět nebo šest bálů, i když je country v útlumu. Dobrou polovinu hraní v současné době absolvujeme na firemních večírcích.
Drtílek: Občas, jednou dvakrát do roka, máme také možnost zahrát si na nějakých městských slavnostech nebo při jiné veřejné akci někde na náměstí. Na to se vždycky velmi těšíme.

Říkáte, že country je dnes v útlumu. Je tedy vůbec ještě pro koho hrát?
Horák: Například mladí lidé dnes vnímají country podobně jako dechovku, téměř je odmítají. Ale pořád existují lidé, kteří tento žánru poslouchají.
Putna: My jsme kdysi začali hrát country a asi s ním už i skončíme. Je v nás zakořeněné, nic tak dobře neumíme.

Má dnes Zimour ještě ambice psát vlastní písně?
Horák: Je to problém, protože já jsem nikdy nepsal hudbu, pouze texty. Založil jsem si svou kapelu, psal jsem texty pro ni, na melodie Johnnyho Cashe, ale pak jsem zjistil, že Cashe chtějí lidé poslouchat anglicky. A tak jsem s textováním skončil. Teď ale přemýšlím, že bych pro Zimoury zase začal něco psát.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zdeněk Němeček prošel brněnskou hudbou od hard rocku v kapele Dogma Art přes folk rocková sdružení Jiřího Vondráka až ke své současné hrad rockové sestavě Quanti Minoris. Její album Balady nejen Villonovy vyšlo před několika dny.  více

Sólové album Petra Ulrycha Bratr sestry vyšlo koncem minulého roku, mluvili jsme tedy o jeho uvedení do života. Názvy jednotlivých písní nás ale v rozhovoru přivedly spíše k obecnějším úvahám.  více

Michal Šimíček je dramaturgem Café Práh. Tréninková kavárna žije jakoby stranou brněnského klubového života, její program je ale překvapivě pestrý. V těsném sousedství nákupního centra Vaňkovka je kulturní centrum, o němž jste možná do této chvíle nevěděli.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce