Zpravodajství

Festival iberoamerické kultury Ibérica slaví dvacet let a do Česka opět přiveze španělské hvězdy flamenka. Festival letos zavítá do Prahy, Vyškova, Zdounek, Čech pod Kosířem a Velkých Opatovic, jeho centrem bude však jako obvykle Brno. Součástí akce bude i gastronomická část na nádvoří brněnské Staré radnice.  více

V Moravské zemské knihovně dnes začíná multimediální výstava věnovaná životu a dílu Vratislava Bělského – významného brněnského muzikologa a předního znalce interpretace staré hudby.  více

Festival představuje večerní program v šesti městech, jež zahrnuje necelou třicítku multižánrových eventů, představení, koncertů, improvizací a studentských prezentací. V Brně uvede například multižánrovou jevištní adaptaci kultovní knihy Báry Basikové, komorní recitál šansoniérky Nadi Válové a operní pěvkyně Kateřiny Beranové, prezentace festivalových dílen tance a Martina Kyšperského spolu s tanečními lektory ProART Festivalu.  více

Závěr brněnské operní sezony patří Salome Richarda Strausse. Dílo založené na stejnojmenné hře britského dramatika Oscara Wilda se na brněnské jeviště vrací po třiadvaceti letech. Tvůrcem čtvrtého brněnského zpracování tohoto titulu je režisér David Radok. Po inscenaci Brittenova Petera Grimese se tak vrací spolu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, kostýmní výtvarnicí Zuzanou Ježkovou a nově Draganem Stojčevskim jako scénografem a Andreou Miltnerovou coby choreografkou. V titulních rolích vystoupí Linda Ballová, Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Birger Radde.  více

Přesně za týden začíná Expozice nové hudby. Její 35. ročník nese podtitul MUSIA FALSA I MUSICA VERA. Festival příští úterý otevře experimentální klarinetové psycho-akustické duo The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Posluchačům představí svůj nejnovější projekt Just None of Those Things. Expozice nabídne celkem šest koncertů v Besedním domě a netradiční projekt v brněnské Kamenné kolonii.  více

Na půdě Národního divadla Brno vzniká nový projekt s názvem European Dance Competition Brno 2023 – mezinárodní taneční soutěž určená pro studenty tanečních konzervatoří a profesionálních baletních škol z celé Evropy ve věku od 12 let do ukončení studia. Cílem soutěže je stát se platformou pro objevování, podporu a propagaci nových nadějných tanečních talentů.  více

Soubor Czech Ensemble Baroque dnes v katedrále sv. Petra a Pavla představí český program, coby poslední koncert 11. sezony cyklu Bacha na Mozarta!. Hlavním hostem večera bude světově uznávaný kontratenorista Andreas Scholl. V novodobé světové premiéře zazní moteta českého kapelníka Františka Ignáce Tůmy, s jehož dílem se Scholl setkává úplně poprvé ve své kariéře.  více

Zítra, tedy ve čtvrtek 1. června 2023, proběhne na piazzettě před Janáčkovým divadlem oslava Mezinárodního dne dětí. Akce je určena pro děti od 4 let.  více

28. ročník festivalu Concentus Moraviae připomene, jaký byl hudební život mezi Kroměříží a Vídní v 17. a 18. století. Koncerty tradičně proběhnou na nádvořích a v salónech zámků, v sále hradu, v lavicích bazilik, kostelů nebo synagog. Post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus Wien. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí právě tento soubor pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Netopila.  více

Mezinárodní big band Cotatcha Orchestra oslaví 100 let od narození amerického trumpetisty Thada Jonese a 110 let od narození amerického jazzového klarinetisty Woodyho Hermana koncertem v brněnském prostoru Cabaret Des Péchés. Sólových partů Thada Jonese se ujme jeden z nejetablovanějších nizozemských trumpetistů Jan van Duikeren, který má na svém kontě spolupráci Candy Dulfer, Dr. Johnem, Joem Bonamassou, Lionelem Richiem a mnoha dalšími. Součástí koncertu bude také provedení Ebony Concerto Igora Stravinského, které bylo napsáno pro big band Woodyho Hermana.  více

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější