Zpravodajství

První ročník třídenního festivalu slibuje balkánskou hudbu, pokrmy, zvyky a kulturu v areálu Malé Ameriky. Z hudebních kapel vystoupí například Boban Marković Orkestar, Musica Balkanika nebo Šaćir Ameti.  více

Oprava historického nástroje a celého kostelního kůru nyní probíhá v loretánské kapli v Minoritské ulici. Nákladný projekt stále hledá prostředky na financování.  více

Brněnský technologický institut CEITEC hledá aktivní profesionální hudebníky ve věku 18–30 let, kteří by se do studie chtěli zapojit. Za odměnu je čekají snímky jejich mozku. Veřejná prezentace výzkumu proběhne již tento týden v Univerzitním kině Scala.  více

Dílo Martina Sládečka popisuje životní osudy Alfréda Radoka, které provází kantáta Otvírání Studánek Bohuslava Martinů. V režii Jana Antonína Pitínského se v hlavních rolích představí Dušan Hřebíček, Eva Novotná a Václav Veselý. Na inscenaci spolupracuje také brněnský pěvecký sbor Kantiléna.  více

Univerzitní kino Scala uvede v rámci Uměnovědného biografu FF MU Slováckou suitu režiséra Jiřího Šindara. Vystoupí také Horňácká muzika Petra Mičky a po produkci proběhne beseda s tvůrci filmu.  více

Tradiční akce brněnské umělecké školy je letos zaměřená na elektro, indie a experiment.  více

Muzikálový příběh podle stejnojmenného románu Jamese Krüsse uvede v režii Petra Gazdíka MdB. V hlavních rolích se představí Jan Brožek a Martin Havelka.  více

Květnový festival v parku Lužánky slibuje tři dny plné hudby, divadla, sportu a programu pro děti. Festival nyní můžete podpořit v rámci kampaně na HitHitu.  více

Premiéru nového muzikálu Petra Štěpána a Miroslava Ondry uvede dnes Divadlo na Orlí. Autorem hudby je Lukáš Janota.  více

Hosty Filharmonie Brno a Kantilény ve funkcionalistickém sálu Stadionu budou sólisté Pavla Vykopalová, Tomáš Kořínek a Jiří Sulženko a Kühnův dětský sbor.  více

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější