Zpravodajství

Tvorba skladatelky a multiinstrumentalistky Báry Zmekové se pohybuje na pomezí jazzu, folku a elektroniky. Zmeková nyní vydává album Lunaves, na kterém spolupracovali hudebníci jako Oskar Török, Michal Mihok, Viktor Dořičák a další.   více

Slavnostní koncert proběhne v předvečer narozenin Tomáše G. Masaryka. Během večera vystoupí Symfonický orchestr a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením dirigenta Martina Mazánka.  více

Skladatel klasické hudby František Chaloupka tvoří pod pseudonymem Iszek Baraque konceptuální rocková alba. Loni vydal stejnojmenné sólové album. V lednu tohoto roku vznikl k téměř hodinovému písňovému albu i filmový portrét. O tento auto-portrét se postaral multimediální umělec Panáčik, který s Chaloupkou autorsky spolupracuje také na jeho skladbách či operách.  více

Brněnský fašank pořádá Slovácký soubor Šafrán Brno ve spolupráci s TIC Brno. Den před Popeleční středou projdou městem lidé v krojích a maskách. Následovat bude beseda u cimbálu a „pochování basy“. Vystoupí cimbálová muzika Lučina Brno - folklorní soubor a Folklorní soubor Jánošíček.  více

Vedení Národního divadla Brno vypisuje konkurz na místo koncertního mistra violoncell orchestru opery (celý pracovní úvazek).  více

Děj muzikálu vychází z knihy Bez sítě. Můj půlrok offline německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho. Offline! líčí zkušenosti člověka, který se na půl roku dobrovolně vzdal internetu. Muzikál nastudoval absolvující ročník studentů muzikálu z Divadelní fakulty JAMU. Inscenace je autorským počinem dramaturga Martina Sládečka a hudebního skladatele Maria Buzziho, režie se ujal Lukáš Kopecký.  více

Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno 30. prosince 1938 (v Mahenově divadle, tehdejší Divadlo Na hradbách) v choreografii Iva Váni Psoty. Aktuální uvedení bude již sedmou premiérovou inscenací od roku 1938. Balet NdB uvede inscenaci v režii Martina Glasera a choreografii Mária Radačovského. O hudební nastudování se postaral dirigent Pavel Šnajdr.  více

Mezinárodní jazzový festival JazzFestBrno, který letos trvá od března do května, rozšiřuje svůj dosavadní program o elektro-jazzový večer Tension v klubu Praha v Brně, workshopy pro děti JazzFestBrno dětem v Café Práh a koncerty v Kyjově, Tišnově a Miroslavi.  více

Brněnského basistu Richarda Nováka doprovodí v rámci jeho recitálu Kostiantyn Tyshko a Vladimír Krátký. Zazní Die schöne Magelone od Johannese Brahmse.  více

7. díl projektu Folklor a city proběhne opět v brněnské kavárně Era. Hostem večera bude horňácká cimbálová muzika Kubíci.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější