4 Elements: Čtyři choreografie o ženách, mužích, řádu a živelnosti

7. březen 2018, 1:00

4 Elements: Čtyři choreografie o ženách, mužích, řádu a živelnosti

Blíží se premiéra moderního baletu v zastoupení světových choreografů. 4 Elements se skládá z choreografií Jiřího Kyliána, Nacho Duata a Lukáše Timuláka.

Hidden Order je dílem Lukáše Timuláka, ve kterém se spojují elementy tance, hudby a vizuálního umění. Jeho choreografie poukazuje na to, že žijeme ve strukturovaném světě, obklopeném viditelnými i méně viditelnými vzory. Historicky se lidé snažili porozumět těmto vzorům, aby lépe porozuměli světu, v němž žijeme. Choreograf se zde snažil vytvářet vzorce nové a připomenout ty přítomné.

Další částí představení je choreografie Jiřího Kyliána s názvem Falling Angels. Jde o dílo pro osm tanečnic, pojaté jako humorná pocta umělkyním. Hudba Steva Reicha ponechává svobodu pro choreografii a emocionální vyjádření. Choreograficky tento kus pojednává o dvou nejvíce protichůdných vlastnostech jakékoliv umělecké práce, což jsou disciplína a svoboda.

Kyliánova choreografie pokračuje i ve třetí části představení, ve které se snaží hledat základní odpovědi na dětskou otázku: Proč?

Poslední částí je choreografie Nacho Duata Gnawa. Tento název označuje zvláštní etnikum, kulturní, náboženské a hudební tradice černé diaspory v Maroku. V roce 1992 ve svém domovském městě Valencia odpremiéroval Nacho Duato dílo Mediterrania, zkoumající hlouběji jeho kořeny a předky, jeho pocit sounáležitosti s oblastí Středozemního moře. V Gnawě, premiérované v podání Hubbard Street Dance Chicago v roce 2005, pokračoval uznávaný choreograf v cestě, kterou se vydal v díle Mediterrania. Sugestivní partitura plná španělských a severoafrických zvuků zaujme svou všestrannou silou a smyslnou elegancí, která kombinuje spiritualitu a organický rytmus Středomoří.

Premiéra je ohlášena na 9. března 2018 od 19:00 v Mahenově divadle.

Gnawa/ foto Ctibor Bachratý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více