4 Elements: Čtyři choreografie o ženách, mužích, řádu a živelnosti

7. březen 2018, 1:00

4 Elements: Čtyři choreografie o ženách, mužích, řádu a živelnosti

Blíží se premiéra moderního baletu v zastoupení světových choreografů. 4 Elements se skládá z choreografií Jiřího Kyliána, Nacho Duata a Lukáše Timuláka.

Hidden Order je dílem Lukáše Timuláka, ve kterém se spojují elementy tance, hudby a vizuálního umění. Jeho choreografie poukazuje na to, že žijeme ve strukturovaném světě, obklopeném viditelnými i méně viditelnými vzory. Historicky se lidé snažili porozumět těmto vzorům, aby lépe porozuměli světu, v němž žijeme. Choreograf se zde snažil vytvářet vzorce nové a připomenout ty přítomné.

Další částí představení je choreografie Jiřího Kyliána s názvem Falling Angels. Jde o dílo pro osm tanečnic, pojaté jako humorná pocta umělkyním. Hudba Steva Reicha ponechává svobodu pro choreografii a emocionální vyjádření. Choreograficky tento kus pojednává o dvou nejvíce protichůdných vlastnostech jakékoliv umělecké práce, což jsou disciplína a svoboda.

Kyliánova choreografie pokračuje i ve třetí části představení, ve které se snaží hledat základní odpovědi na dětskou otázku: Proč?

Poslední částí je choreografie Nacho Duata Gnawa. Tento název označuje zvláštní etnikum, kulturní, náboženské a hudební tradice černé diaspory v Maroku. V roce 1992 ve svém domovském městě Valencia odpremiéroval Nacho Duato dílo Mediterrania, zkoumající hlouběji jeho kořeny a předky, jeho pocit sounáležitosti s oblastí Středozemního moře. V Gnawě, premiérované v podání Hubbard Street Dance Chicago v roce 2005, pokračoval uznávaný choreograf v cestě, kterou se vydal v díle Mediterrania. Sugestivní partitura plná španělských a severoafrických zvuků zaujme svou všestrannou silou a smyslnou elegancí, která kombinuje spiritualitu a organický rytmus Středomoří.

Premiéra je ohlášena na 9. března 2018 od 19:00 v Mahenově divadle.

Gnawa/ foto Ctibor Bachratý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podtitulem Bohatýrsko-milostná hudební komedie o dvanácti obrazech označilo svoji nejnovější inscenaci Tři mušketýři Městské divadlo Brno, které tímto titulem zároveň zahájilo provoz letní scény v Biskupském dvoře. Není třeba se kočkovat o žánrové vymezení této ponejvíce hry se zpěvy. Důležitější je, co tato open air produkce divákovi nabízí…  více

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.  více

Nazpívat album notoricky známých jazzových standardů v překladech do češtiny a přitom si nejen nevylámat zuby, ale dokonce působit přirozeně a v rámci možností i originálně je mimořádně náročná disciplína. Darku Neumannovi, „takové té brněnské figurce“ (jak stojí v bookletu alba) se to povedlo. Na tom, že se zdárně pohybuje na samé hraně sentimentu a bluesové ryzosti, mají velkou zásluhu i texty Ester Kočičkové.  více

Mandolinista Martin Krajíček hraje v kapelách různých žánrů. Má vlastní akustické trio, je členem tria Jitky Šuranské, působí v „mexické“ kapele Mariachi Espuelas a v Cimbal Classicu, hraje klezmer a hru na mandolínu také vyučuje. Od loňského roku je také pořadelem Mandolínového festivalu v Boskovicích. Letošní ročník se bude konat od 8. do 10. června.  více

Skupina D.N.A. Brno, vítěz finále Porty z roku 2011, vydala po čtyřech letech nové album. Vedle nového příjmení baskytaristky (ale stále je to tatáž Barbora, která před lety – tehdy ještě dívčí a dětskou – kapelu spoluzakládala) došlo v sestavě k důležité změně. Novým členem se stal Ondra Bojanovský (syn kapelník FT Primu Aleše Bojanovského), který ovládá rytmické nástroje. Bývalá perkusistka Lenka Ručková se tím pádem mohla naplno přesunout ke klavíru. Jinak zůstává vše zdánlivě při starém: D.N.A. jsou skupina mladých lidí, z větší části klasicky vzdělaných, kteří mají vedle klasické hudby rádi folk. Ten hrají po muzikantské stránce mistrně – k jejich zručnosti, kterou v jednotlivých písních dávají najevo, nelze mít výhrad. Samotný repertoár už na minulém albu vyrostl z dětských let a novinka je pochopitelně i v tomto ohledu ještě o kus dospělejší. Kapela vlastně nepřekvapila nějakým nečekaným posunem. Ale výsledek je o kus vyzrálejší a sebevědomější. A přibylo také vážných, a přitom důvěryhodně podaných témat.  více