60. výročí dětského sboru Kantiléna

60. výročí dětského sboru Kantiléna

Šlapanický dětský sbor - Kantiléna oslaví své výročí koncertem duchovní hudby. Účinkuje Filharmonie Brno a Jakub Janšta pod vedením sbormistrů Jakuba Kleckera a Michala Jančíka. V rámci programu zazní i premiéra skladby soudobého skladatele Víta Zouhara.

Posluchači se mohou těšit na Mši C dur KV 317 Korunovační Wolfganga Amadeuse Mozarta nebo díla mistrů renesanční polyfonie jako Giovanni Pierluigi da Palestrina, Tomas Luis de Victoria, Hans Leo Hassler, Orlando di Lasso, Francis Poulenc nebo Felix Mendelssohn Bartholdy. Během koncertu zazní i premiéra skladby soudobého skladatele Víta Zouhara.

Slavnostní koncert proběhne 24. září od 19:00 v kostele Nanebevzetí Panny Marie (u Jezuitů).

Kantiléna vznikla před šedesáti lety jako Šlapanický dětský sbor v čele se zakladatelem a pozdějším dlouholetým uměleckým vedoucím Ivanem Sedláčkem. Sbor na sebe poprvé upozornil v okresním kole soutěžě v březnu 1957, odkud si přivezl první cenu a v dalších letech následovala stejná ocenění i z krajských kol a nakonec z ústředního kola v Bratislavě. Roku 1967 se Kantiléna stala výběrovým tělesem s nynějším názvem a od roku 1984 působí při brněnské filharmonii. Za dobu své existence provedla víc než 1500 koncertů doma, v 17 evropských zemích, v USA, Kanadě, Japonsku a Rusku. Její repertoár sahá od skladeb renesanční polyfonie až po tvorbu soudobou; s pořady duchovní hudby vystoupila už ve více než 250 chrámech u nás, v evropských metropolích i v New Yorku. V řadě inscenací spolupracovala s Národním divadlem Brno. Absolutních vítězství dosáhla na soutěžích v italském Arezzu (1981) a belgickém Neerpeltu (1984 a 2006), na světových sborových olympijských hrách ve Štýrském Hradci (2008) získala 2 zlaté medaile, ve švýcarském Montreux (2009) Cenu publika a diplom „Excellent“, ve velšském Llangollenu (2013) 1. a 2. místo a v německém Magdeburgu (2015) zase absolutní vítězství. Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno, má v současné době tři oddělení (přípravné Magdalenku a Kantilénku a koncertní Kantilénu), která navštěvuje okolo 130 zpěváků ve věku 5 až 19 let. Magdalenka nese jméno po bývalé člence sboru Magdaleně Kožené.

Kantiléna/ foto archiv sboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slavnostní koncert duchovní hudby

24.9.2016, 19:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější