64. sezona Filharmonie Brno začne s Elisabeth Leonskou

64. sezona Filharmonie Brno začne s Elisabeth Leonskou

Filharmonie Brno již tento čtvrtek zahájí 64. koncertní sezonu. Hostem večera bude pianistka Elisabeth Leonskaja, koncert řídí šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Zazní dílo Johannese Brahmse, Bély Bartóka a Joe Hisaishiho.

Na úvod zahajovacího večera je připravena Brahmsova První symfonie, která se rodila dlouhých čtrnáct let. Nezapře přímou souvislost s Beethovenem, někdy se o ní mluví jako o brahmsovské transformaci jeho Osudové či dokonce jako o Beethovenově Desáté. „Ve finále se v lesních rozích rozezní téma označované jako pozdrav Claře Schumannové, k níž Brahms choval hluboký cit, a poté se objevuje téma silně připomínající melodii ze závěrečné věty Deváté,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Zahajovací koncert se koná 19. září v 19:00 v sále Stadionu v Kounicově ulici.

Po pauze zazní Bartókův Klavírní koncert č. 3, jedno z jeho nejjasnějších, nejvyrovnanějších a posluchačsky nejvstřícnějších děl. „Bartók jim chtěl vzdát hold své ženě Dittě a zároveň ji koncertem zaopatřit. Pomýšlel na to, že Ditta bude koncert hrát a tím si zlepší finanční situaci. Tomu odpovídá i pojetí sólového partu, jenž svou niterností a noblesou stojí v kontrastu k barbarskému stylu předchozích klavírních koncertů a vrací se k vyváženému využití klavíru jako nástroje melodického, rytmického a virtuózního,“ uvedl Mikeš. Koncert přednese Elisabeth Leonskaja, která patří několik dekád k nejceněnějším osobnostem pianistického umění. Jako sólistka vystoupila prakticky se všemi nejvýznamnějšími orchestry světa, vydala řadu nahrávek, za které byla bezpočtukrát oceněna. Její CD Paris vybrala porota International Classical Music Awards jako Sólovou nahrávku roku 2014.

Na závěr večera zazní česká premiéra. Skladba DA. MA. SHI. E od Joe Hisaishiho. „Je velmi veselá a pozitivní, utkána z kombinací osmi modelů vygenerovaných z úvodního motivu prvních houslí. Proměny barvy zvuku vyvolávají přechody mezi tóninami A dur a H dur, zvýrazněné intenzivními vpády žesťových nástrojů. Ve druhé polovině skladby se k tkáni motivů přidává chorál v žesťových nástrojích, který dodává závěru patřičný tah,“ popsal svoje dílo Hisaishi, který proslul zejména jako autor filmové hudby. Je podepsán pod zhruba osmi desítkami snímků, přičemž na výsluní jej vynesla spolupráce s legendárním tvůrcem anime filmů Hayaem Miyazakim, například ve filmech Naušika z Větrného údolí, Můj soused Totoro, Princezna Mononoke, Cesta do  fantazie a další. K dalším globálně ceněným snímkům s Hisaishiho hudbou patří kreslený Příběh o princezně Kaguje Ohňostroj či Akunin. Za svou tvorbu pro film získal autor četná významná ocenění.

Elisabeth Leonskaja/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahájení s Elisabeth Leonskou

19.9.2019, 19:00 / Kulturní centrum Babylon

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější