Zpravodajství

Bigbandové těleso B-Side Band se vydává na dosud neprobádaná území výhradně autorské tvorby a představuje své album Tam a zpět. Nová éra osmnáctičlenného uskupení vychází dnes, tedy 18. ledna 2024.  více

První operní premiéra v Roce české hudby 2024 proběhne začátkem února. Inscenace má mezinárodní hvězdné obsazení. V rámci Předpremiérového kukátka vystoupí britský režisér David Pountney, dirigent Tomášem Hanusem a sólisté. Inscenace vzniká v koprodukci s Welsh National Opera.  více

Letošní ročník mezinárodního projektu České sny, který je věnovaný propagaci české hudby, se zaměřuje na dílo Bedřicha Smetany, od jehož narození uplyne 200 let. Záštitu celému projektu udělili Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle. Slavnostní zahájení se uskuteční zítra v Louisiana Museum of Modern Art v dánském Humlebæku.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a kulturních akcí v Brně.  více

Operní sezona pokračuje v duchu oslav Roku české hudby 2024. Zároveň si připomene 200 let od narození skladatele Bedřicha Smetany.  více

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno – to je nejen oslava příchodu nového roku, ale také narozenin. Orchestr byl totiž ustaven k 1.lednu 1956, letos tedy slaví své osmašedesátiny. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese představí česko-americký program v rytmu jazzu. Koncert v Janáčkově divadle začíná poněkud netypicky už v 19:00, tedy o hodinu dříve než v předešlých letech.  více

Mezinárodní porota v soutěži Evropské hlavní město Vánoc jednomyslně rozhodla o udělení tohoto titulu pro rok 2024 v kategorii měst nad 100 000 obyvatel městu Brnu. V hodnocení je město Brno nazýváno kreativním vánočním drahokamem, který dává vysoký apel na sociální a ekonomické dopady na městskou strukturu.  více

Brno Contemporary Orchestra uvede ve světové premiéře kompozici ARBOR (Strom) od Maria Buzziho. Koncert s názvem Nové mysterium aneb „Vyprávění o hudbě, která neumí kázat“ je 3. dílem z cyklu Neviditelné město.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a kulturních akcí v Brně.  více

Brněnský rodák, dirigent Jakub Hrůša se dostal do nejužšího finále prestižních International Classical Music Awards – kategorie Operní video. Hrůša do finále postoupil se záznamem produkce opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová pořízenou s Vídeňskými filharmoniky na Salcburském festivalu.  více

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější