Zpravodajství

Pořadatelé festivalu JazzFestBrno přicházejí s prvním jménem z podzimního programu. Začátkem listopadu vystoupí v Sono Centru jedna z nejkultovnějších osobností současné jazzové scény, americký saxofonista Kamasi Washington. Půjde o jeho jediný tuzemský koncert. Do Brna přijede tento hudebník v rámci turné k novému albu Fearless Movement, které vychází 3. května. Kamasi Washington.  více

Dramaturgie dalšího výletu do Neviditelného města se souborem Brno Contemporary Orchestra je věnována matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů – dnešní kavárně v Černých Polích.  více

Návrat k tradičnímu festivalu artificiální hudby pod staronovým názvem Olomoucké hudební jaro je výsledkem spolupráce Moravské filharmonie Olomouc a Olomouckých barokních slavností. Společný projekt, který staví na festivalové historii sahající až do roku 1958, přinese jak tradiční velké symfonické koncerty s klasicko-romantickým repertoárem, tak novodobé premiéry a poučenou interpretaci tzv. staré hudby, zejména renesance a baroka. Festival zahrnuje sedm unikátních koncertů, které se uskuteční v Olomouci. Pomyslný novodobý nultý ročník začíná 19. dubna koncertem s podtitulem Milovník krásyvíce

Rok 2024 není jen Rokem české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, ale také rokem, ve kterém své významné jubileum oslaví Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno. Dva dny po svých osmdesátých narozeninách, které připadají na 16. dubna, vystoupí Davies se svou uměleckou i životní partnerkou Maki Namekawou v Besedním domě, aby společně – jako klavírní duo – vzdali hold zakladateli české národní hudby. Zahrají Mou vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír.  více

Festival hudebního divadla Dokořán bude tradičně uzavírat uměleckou sezonu. Letos festival slaví 10 let a v Brně představí průřez aktuálním děním v oblasti hudebního divadla na českých i zahraničních scénách.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a kulturních akcí v Brně.  více

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům.  více

Vašulka Kitchen Brno pořádá ve spolupráci s Domem umění koncert s názvem Hranice experimentu, vystoupí argentinský hudebník a stavitel elektronických nástrojů Leandro Barzabal. Akce se uskuteční v Domě umění města Brna.  více

Premiéra vizualizovaného oratoria Bastard proběhla v Městském divadle Brno v roce 1993. Společné dílo Zdenka Merty a Stanislava Moši se tedy na prkna MdB vrací po více než třiceti letech. Nová inscenace vzniká v režii Petra Gazdíka. V titulní roli se představí Dušan Vitázek, dále Jan Apolenář v roli Ducha svatého a Viktória Matušovová jako Satan.  více

Hudební fakulta JAMU ve spolupráci s kreativním hubem KUMST pořádají již 10. ročník Symposia: Umění | Hudba | Management. Jde o mezinárodní setkání studentů, pedagogů a odborníků se zaměřením na oblast hudebního managementu a produkce. Letošní program se soustředí na digitalizaci, zavádění inovací nebo udržitelnost nejen v hudbě.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější