Zpravodajství
Dirigentem roku je podle Opus Klassik Jakub Hrůša
Brněnský rodák, dirigent Jakub Hrůša byl jmenován Dirigentem roku při udílení prestižních německých cen Opus Klassik za rok 2023. více
Brno Contemporary Orchestra otevře dvanáctou sezonu Vavřínovým věnečkem
Brno Contemporary Orchestra připravuje zahajovací koncert své 12. sezony, kterou dle tvůrců spojuje kino – pitevna – modlitebna - školící středisko výzkumného ústavu – poliklinika a vodojem. Posluchači tak mohou od října 2023 do května 2024 spolu se souborem navštívti šest rozličných budov, které už nejsou tím, čím byly či mohly být. více
Mezinárodní hudebněvědné kolokvium o československé meziválečné operní avantgardě proběhne v Brně
V Brně se uskuteční už 57. ročník Mezinárodního hudebněvědného kolokvia, letos pod názvem New Paths in Opera. Jeho pořadateli jsou Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (FFMU) společně s Operou Národního divadla a Státní operou prostřednictvím projektu Musica non grata. Světové osobnosti z řad muzikologů, dirigentů, operních režisérů, intendantů, dramaturgů a zástupců hudebních nakladatelství zde budou diskutovat o avantgardním hudebním divadle 1. poloviny 20. století s důrazem na „Entartete Musik“. Konference bude živě streamována na platformách Musica non grata a FFMU. Součástí projektu je zahajovací koncert sezony Brno Contemporary Orchestra. více
Už zítra v Brně začne konference pro hudební profesionály ReConnect
Konference ReConnect je součástí klubového festivalu Batch. Do Brna se na tři dny sjede rozmanitá plejáda hudebních profesionálů, aby zde diskutovali o klíčových tématech a problémech v hudební branži. více
Cena Thálie putuje do Brna. Získal ji Jaroslav Březina
Cenu Thálie získal Jaroslav Březina za roli Heroda v opeře Salome. více
Jakobín zahájí sezonu věnovanou české hudbě
Dvě následující sezony Janáčkovy opery NdB se budou nést v duchu Roku české hudby 2024. Letošní první premiéra proto bude patřit české opeře Jakobín Antonína Dvořáka. Operní inscenace v režii Martina Glasera se dostane díky projektu OperaVision mezi diváky do celého světa. Česká televize zaznamená představení pro ČT ART. více
Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ připravuje nábor členů do externí skupiny
Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ nabírá členy do všech složek externí (amatérské) skupiny. Tedy do taneční skupiny, dívčího sboru, orchestru lidových nástrojů i technické skupiny. více
NdB chystá předpremiérové kukátko k opeře Jakobín
Předpremiérové kukátko v Janáčkově divadle představí chystanou premiéru Dvořákova Jakobína. V rámci kukátka se mohou diváci seznámit s inscenačním týmem a sólisty. Janáčkova opera NdB uvede novou operní inscenaci v režii Martina Glasera a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. V hlavních rolích se představí David Szendiuch, Roman Hoza, Tadeáš Hoza, Jan Šťáva, Aleš Briscein, Petr Levíček, Pavla Vykopalová, Lucie Kaňková a Eva Esterková. více
Moravský podzim zahájí světelný klavír
Mezinárodní hudební festival Moravský podzim začíná příští neděli a otevře ho Heinrichovo dílo s názvem Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle. Skladbu „Amerického Beethovena“ Anthonyho Philipa Heinricha budou následovat díla Beethovena, Pärta a Skrjabina – jeho Prometheus pro světelný klavír. Sólového partu se ujme klavíristka Polina Osetinskaja, pořádající Filharmonii Brno doplní Slovenský filharmonický sbor a večer povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. více
Český filharmonický sbor Brno zahájí novou sezonu koncertem v Besedním domě
Český filharmonický sbor Brno zahajuje svoji 33. koncertní sezonu a současně i 18. ročník Cyklu abonentních koncertů. První abonentní koncert této sezony se uskuteční v neděli v Besedním domě v Brně. Na programu koncertu je Symfonie g-moll Wolfganga Amadea Mozarta a Missa solemnis Ludwiga van Beethovena. více
Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor. více
Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudby. více
Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu. více
Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí. více
Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínská. více