Adam Plachetka, Andreas Scholl a koncertní provedení oratoria Saul

Adam Plachetka, Andreas Scholl a koncertní provedení oratoria Saul

Sólista Metropolitní opery New York Adam Plachetka, světově uznávaný kontratenor Andreas Scholl a soubor Czech Ensemble Baroque vystoupí společně na jednom podiu. Zazní česká premiéra koncertního provedení oratoria Saul od Georga Friedricha Händela. Koncert řídí Roman Válek.

Händelovo tříaktové oratorium Saul bylo poprvé uvedeno v Královském divadle v Londýně 16. ledna 1739, v Brně tedy zazní přesně po 280 letech. Spolu s Adamem Plachetkou a Andreasem Schollem se v doprovodu Czech Ensemble Baroque představí sopranistky Natalie Rubis, Kristýna Vylíčilová, polský tenorista Krystian Adam a další pěvci. Libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí, konkrétně První knihy Samuelovy. Příběh Saula, prvního krále Izraele a Davida, který se měl stát jeho nástupcem. V příběhu se objevují také mytické postavy čarodějnice z Endoru a duch proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Součástí oratoria jsou také, pro Händela typická, velká sborová čísla. Obecně Saul patří k tomu nejdramatičtějšímu, co Händel napsal.

Koncert proběhne 16. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě.

Adam Plachetka a CEB/ foto Jolana Halalová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

G. F. Händel: Saul

16.1.2019, 19:30 / Besední dům

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více