Adam Plachetka, Andreas Scholl a koncertní provedení oratoria Saul

Adam Plachetka, Andreas Scholl a koncertní provedení oratoria Saul

Sólista Metropolitní opery New York Adam Plachetka, světově uznávaný kontratenor Andreas Scholl a soubor Czech Ensemble Baroque vystoupí společně na jednom podiu. Zazní česká premiéra koncertního provedení oratoria Saul od Georga Friedricha Händela. Koncert řídí Roman Válek.

Händelovo tříaktové oratorium Saul bylo poprvé uvedeno v Královském divadle v Londýně 16. ledna 1739, v Brně tedy zazní přesně po 280 letech. Spolu s Adamem Plachetkou a Andreasem Schollem se v doprovodu Czech Ensemble Baroque představí sopranistky Natalie Rubis, Kristýna Vylíčilová, polský tenorista Krystian Adam a další pěvci. Libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí, konkrétně První knihy Samuelovy. Příběh Saula, prvního krále Izraele a Davida, který se měl stát jeho nástupcem. V příběhu se objevují také mytické postavy čarodějnice z Endoru a duch proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Součástí oratoria jsou také, pro Händela typická, velká sborová čísla. Obecně Saul patří k tomu nejdramatičtějšímu, co Händel napsal.

Koncert proběhne 16. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě.

Adam Plachetka a CEB/ foto Jolana Halalová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

G. F. Händel: Saul

16.1.2019, 19:30 / Besední dům

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější