Aktuálně: Czech Ensemble Baroque dnes uvede mystickou kantátu Musikalische Exequien

Aktuálně: Czech Ensemble Baroque dnes uvede mystickou kantátu Musikalische Exequien

V podání souboru Czech Ensemble Baroque dnes zazní mystická kantáta Musikalische Exequien největšího skladatele předbachovské éry Heinricha Schütze. Toto dílo bude na koncertě konfrontováno s jiným dvojsborovým motetem, tentokrát však autora takřka neznámého, Johannese Schimracka, neboli Jána Šimráka. Koncert proběhne v kostele sv. Michala.

Mystické pohřební moteto nejslavnějšího německého předbachovského hudebního skladatele Heinriche Schütze v protikladu k jeho dnes již zcela zapomenutému slovenskému současníkovi Jánu Šimrákovi – to bude druhý koncert 8. brněnské sezony Bacha na Mozarta!. Skladby zazní v provedení Czech Ensemble Baroque Choir se sbormystriní Terezou Válkovou a hostujícího slovenského souboru Le nuove musiche s uměleckým vedoucím Jakubem Mitríkem. Jako sólisté vystoupí Pavla Radostová, Lucie Netušilová Karafiátová, Martin Ptáček, Jakub Kubín, Tomáš Kočan, Filip Novotný, Jiří Miroslav Procházka, na theorbu zahraje Jakub Mitrík, na varhany Marek Čermák, na violu da gamba Mateusz KowalskiKoncert se uskuteční dnes, tedy 16. října od 19:30 v kostele sv. Michala.

Heinrich Schütz složil toto slavné dílo pro významnou příležitost, kterou byl pohřeb jeho panovníka Heinricha Posthumuse Reußa. Ze tří částí, které mají být zařazeny do tří různých částí zádušní mše, je první založena na četných pasážích Bible, následuje dvojsborové moteto vztahující se k textu kázání a vyznání Simeonovy víry „Pane, nyní můžeš svého služebníka propustit v míru“, kterému vzdálený sbor – jakoby z nebe – odpovídá „Blahoslavení mrtví“.

Ján Šimrák je slovenský skladatel 1. poloviny 17. století. Již v době svého působení ve Spišském Podhradí byl uznávaným komponistou a dobové prameny jej chválí i jako vynikajícího organistu. Koncem 17. století, po násilné rekatolizaci, však jeho dílo upadlo v zapomnění a oživily ho až moderní muzikologické výzkumy. Mezi 54 skladeb, které se zachovaly do dnešní doby patří především rozsáhlejší vícehlasá díla pro 8, 12 až 20ti hlasé vokální nebo vokálně instrumentální tělesa. Takové je i moteto Jauchzet dem Herren.

Czech Ensemble Baroque Choir/ foto Jana Šuplerová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více