Aktuálně: Czech Ensemble Baroque dnes uvede mystickou kantátu Musikalische Exequien

Aktuálně: Czech Ensemble Baroque dnes uvede mystickou kantátu Musikalische Exequien

V podání souboru Czech Ensemble Baroque dnes zazní mystická kantáta Musikalische Exequien největšího skladatele předbachovské éry Heinricha Schütze. Toto dílo bude na koncertě konfrontováno s jiným dvojsborovým motetem, tentokrát však autora takřka neznámého, Johannese Schimracka, neboli Jána Šimráka. Koncert proběhne v kostele sv. Michala.

Mystické pohřební moteto nejslavnějšího německého předbachovského hudebního skladatele Heinriche Schütze v protikladu k jeho dnes již zcela zapomenutému slovenskému současníkovi Jánu Šimrákovi – to bude druhý koncert 8. brněnské sezony Bacha na Mozarta!. Skladby zazní v provedení Czech Ensemble Baroque Choir se sbormystriní Terezou Válkovou a hostujícího slovenského souboru Le nuove musiche s uměleckým vedoucím Jakubem Mitríkem. Jako sólisté vystoupí Pavla Radostová, Lucie Netušilová Karafiátová, Martin Ptáček, Jakub Kubín, Tomáš Kočan, Filip Novotný, Jiří Miroslav Procházka, na theorbu zahraje Jakub Mitrík, na varhany Marek Čermák, na violu da gamba Mateusz KowalskiKoncert se uskuteční dnes, tedy 16. října od 19:30 v kostele sv. Michala.

Heinrich Schütz složil toto slavné dílo pro významnou příležitost, kterou byl pohřeb jeho panovníka Heinricha Posthumuse Reußa. Ze tří částí, které mají být zařazeny do tří různých částí zádušní mše, je první založena na četných pasážích Bible, následuje dvojsborové moteto vztahující se k textu kázání a vyznání Simeonovy víry „Pane, nyní můžeš svého služebníka propustit v míru“, kterému vzdálený sbor – jakoby z nebe – odpovídá „Blahoslavení mrtví“.

Ján Šimrák je slovenský skladatel 1. poloviny 17. století. Již v době svého působení ve Spišském Podhradí byl uznávaným komponistou a dobové prameny jej chválí i jako vynikajícího organistu. Koncem 17. století, po násilné rekatolizaci, však jeho dílo upadlo v zapomnění a oživily ho až moderní muzikologické výzkumy. Mezi 54 skladeb, které se zachovaly do dnešní doby patří především rozsáhlejší vícehlasá díla pro 8, 12 až 20ti hlasé vokální nebo vokálně instrumentální tělesa. Takové je i moteto Jauchzet dem Herren.

Czech Ensemble Baroque Choir/ foto Jana Šuplerová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější