Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Dnes začíná cyklus přednášek estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších hostů, kteří vystoupí v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Přednášky jsou veřejně přístupné.

Skladatel Toivo Tulev (Estonská hudební a divadelní akademie, Tallin, bývalý vedoucí oddělení kompozice) bude ve dnech 10. a 11. dubna dvakrát přednášet v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region. Intenzivní výukový program počítá vedle přednášek (představení klíčových osobností soudobé hudby z Pobaltí s akcentem na duchovní tvorbu) a seminářů (poslech děl, diskuse) a také s případnou návštěvou světové premiéry skladby Toivo Tuleva (Brno, 14. dubna 2019, katedrála sv. Petra a Pavla, 19.00) v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.

Přednášky začínají dnes, tedy 10. dubna, poslední proběhne v pátek 12. dubna 2019. Přednášky jsou veřejně přístupné.

V dílech estonského skladatele Toivo Tuleva (*1958) převažuje jednoznačně duchovní tematika, často přímo v souvislosti s katolicismem, či spíše univerzálněji s hlubokou mystikou. Tulevův hudební jazyk bývá označován jako neoexpresionistický. Na rozdíl od mnoha jeho současníků je Tulevova hudba silně emocionální, intenzivně promlouvá k posluchači, aniž by však postrádala racionální strukturu. Ostatně právě umění propojit důmyslnou vnitřní strukturu díla s jeho zvukovou krásou bylo vždy výsadou největších tvůrců nejen duchovní hudby (Josquin Desprez, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Maurice Duruflé). Mezi Tulevovy učitele patřili Eino Tamberg a švédský skladatel Sven-David Sandström; k podstatným zkušenostem však náleželo také jeho studium elektroakustické hudby v Kolíně nad Rýnem v roce 1996. Za určující považuje sám skladatel také vliv děl Tõnu Kaljuste či Erkki-Sven Tüüra a podstatně jej ovlivnilo také působení v řadě ansámblů staré hudby včetně pařížského Choeur Gregoriaen, právě studium chorálu hrálo rozhodující roli v jeho hudební formaci.

Program:

středa 10. dubna 10.00-12.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vítězslav Mikeš, Ph. D. (muzikolog, dramaturg Filharmonie Brno):

Hudba Pobaltí 20. a 21. století

středa 10. dubna 14.00-16.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Toivo Tulev, autorská přednáška a diskuse

Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region (v anglickém jazyce)

čtvrtek 11. dubna 14.00-16.00, čítárna Filosofické fakulty 
(A. Nováka 1, přístup přes vrátnici a nádvoří fakulty)

Toivo Tulev, autorská přednáška s ukázkami z tvorby v anglickém jazyce

pátek 12. dubna 10.00-12.00, N 21 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vojtěch Dlask, Ph. D. (skladatel):

Současná hudba Estonska

Toivo Tulev/ foto archiv umělce

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný či významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více