Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Aktuálně: Dnes začínají přednášky estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších

Dnes začíná cyklus přednášek estonského skladatele Toivo Tuleva a dalších hostů, kteří vystoupí v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Přednášky jsou veřejně přístupné.

Skladatel Toivo Tulev (Estonská hudební a divadelní akademie, Tallin, bývalý vedoucí oddělení kompozice) bude ve dnech 10. a 11. dubna dvakrát přednášet v rámci kurzu Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region. Intenzivní výukový program počítá vedle přednášek (představení klíčových osobností soudobé hudby z Pobaltí s akcentem na duchovní tvorbu) a seminářů (poslech děl, diskuse) a také s případnou návštěvou světové premiéry skladby Toivo Tuleva (Brno, 14. dubna 2019, katedrála sv. Petra a Pavla, 19.00) v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.

Přednášky začínají dnes, tedy 10. dubna, poslední proběhne v pátek 12. dubna 2019. Přednášky jsou veřejně přístupné.

V dílech estonského skladatele Toivo Tuleva (*1958) převažuje jednoznačně duchovní tematika, často přímo v souvislosti s katolicismem, či spíše univerzálněji s hlubokou mystikou. Tulevův hudební jazyk bývá označován jako neoexpresionistický. Na rozdíl od mnoha jeho současníků je Tulevova hudba silně emocionální, intenzivně promlouvá k posluchači, aniž by však postrádala racionální strukturu. Ostatně právě umění propojit důmyslnou vnitřní strukturu díla s jeho zvukovou krásou bylo vždy výsadou největších tvůrců nejen duchovní hudby (Josquin Desprez, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Maurice Duruflé). Mezi Tulevovy učitele patřili Eino Tamberg a švédský skladatel Sven-David Sandström; k podstatným zkušenostem však náleželo také jeho studium elektroakustické hudby v Kolíně nad Rýnem v roce 1996. Za určující považuje sám skladatel také vliv děl Tõnu Kaljuste či Erkki-Sven Tüüra a podstatně jej ovlivnilo také působení v řadě ansámblů staré hudby včetně pařížského Choeur Gregoriaen, právě studium chorálu hrálo rozhodující roli v jeho hudební formaci.

Program:

středa 10. dubna 10.00-12.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vítězslav Mikeš, Ph. D. (muzikolog, dramaturg Filharmonie Brno):

Hudba Pobaltí 20. a 21. století

středa 10. dubna 14.00-16.00, N 43 (Janáčkovo náměstí 2a)

Toivo Tulev, autorská přednáška a diskuse

Contemporary sacred and spiritual music in the Baltic Region (v anglickém jazyce)

čtvrtek 11. dubna 14.00-16.00, čítárna Filosofické fakulty 
(A. Nováka 1, přístup přes vrátnici a nádvoří fakulty)

Toivo Tulev, autorská přednáška s ukázkami z tvorby v anglickém jazyce

pátek 12. dubna 10.00-12.00, N 21 (Janáčkovo náměstí 2a)

Mgr. Vojtěch Dlask, Ph. D. (skladatel):

Současná hudba Estonska

Toivo Tulev/ foto archiv umělce

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více