Aktuálně: Do Brna dnes přijel akustický model sálu Janáčkova kulturního centra

Aktuálně: Do Brna dnes přijel akustický model sálu Janáčkova kulturního centra

Zmenšená, ale naprosto věrná kopie Janáčkova kulturního centra v měřítku 1 : 10 prověří zvukové parametry projektu. Model dnes dorazil do Brna na výstaviště, kde na něm bude tým světově uznávaného akustika Yasuhisy Toyoty provádět akustická měření a ověřovat své výpočty.

Zmenšenina sálu Janáčkova kulturního centra v poměru 1 : 10 vznikala od loňského podzimu v Mnichově Hradišti, v dílně specializované na akustické modely. Kromě akustiků se na něm podíleli projektanti, architekti, modeláři, stolaři a truhláři. Objekt má rozměry 5 metrů x 3,5 metru a výšku 3 metry,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: „Převzetí modelu je velkým milníkem na cestě tohoto strategického projektu města. Uvažujeme o tom, že jakmile v něm skončí všechna měření a přebere jej investor, zpřístupnili bychom ho, minimálně po dobu výstavby, veřejnosti. Ideálně i s prezentací tématu nového sálu pro Brno a s průběžně aktualizovanými informacemi o postupu prací a s tím spojenými zajímavostmi. Nyní hledáme vhodnou plochu pro jeho následné umístění.

Model slouží k přesnému měření akustických parametrů v sále. „Hermeticky utěsněný model sálu se celý naplní dusíkem, jehož vlastností je, že se v něm zvuk šíří v odpovídajícím poměru vůči měřítku modelu, tedy přesně desetkrát pomaleji než ve vzduchu. Cílem měření je ověřit, že vypočtený tvar sálu a použité materiály zajišťují dokonalou akustiku. Uvnitř modelu bude během měření umístěno přes 1200 figurek z extrudovaného polystyrenu, které simulují akustickou pohltivost posluchačů. To proto, že i samotná přítomnost lidí mění akustické parametry prostoru,“ vysvětlil náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný

janackovo_kulturni_centrum_modelModel zevnitř

Objekt je vytvořen ze dřeva, a to tak, aby přesně kopíroval vlastnosti zamýšlených materiálů – například vhodnými laky nebo jejich vrstvením. „Klíčovými faktory jsou přitom jejich odrazivost, pohltivost, útlum a doba dozvuku. Cílem měření to, abychom dosáhli dokonalých parametrů na každém jednotlivém sedadle. Zjednodušeně řečeno, aby bylo z každého jednotlivého místa slyšet stejně,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

„Příprava a práce s akustickým modelem je v České republice naprosto ojedinělá. Jeho vznik byl od začátku projektu jednou z jeho podmínek. Akustika se bude testovat přibližně tři měsíce. Na základě výsledků měření se poté verifikují akustické vlastnosti sálu a případně upraví jeho parametry,“ doplnil radní pro kulturu Marek Fišer.

„Model je založen na akustické výhodnosti architektonického řešení, které vzešlo z týmové spolupráce Ateliéru Brno díky invenci architekta Davida Přikryla a vzniklo na principu vlastnosti Voroného diagramu (podle matematického principu diagramu Gregorie Feodosjeviče Voroného), který dostává zdánlivě chaotické uspořádání akustických ploch do matematického a geometrického řádu. Tento princip nadšeně přijal akustický tým Yasuhisy Toyoty a je v modelu již realizován,“ přiblížil Petr Hrůša z projekčního týmu Janáčkova kulturního centra.

Aktuálně je také odevzdána další část dokumentace pro provedení stavby, a to specifikace koncertních varhan, aby mohla začít příprava výběru jejich zhotovitele.  Během letních prázdnin by měla začít příprava soutěže na zhotovitele stavby, samotné výběrové řízení by mělo navazovat na odevzdání a kontrolu kompletní dokumentace pro provedení stavby, a začne tedy během listopadu 2021. Předpokládaný termín zahájení stavby je závěr první poloviny roku 2022. Brněnští zastupitelé minulý týden schválil podání žádosti o 600 milionů korun z podprogramu Podpora reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností. Právě touto částkou by se měl na stavbě podílet stát. „Samo město jako žadatel o dotaci by se mělo podílet na úhradě více než 48 % veškerých nákladů, což znamená přes 960 milionů, v předpokládané struktuře vynaložených finančních prostředků také figurují Brněnské komunikace, jejich podíl na financování je 17 %, tedy více než 330 milionů – jedná se o peníze, které byly vynaloženy na takzvanou první etapu, tedy na podzemní parkoviště,“  upřesnila již dříve primátorka Markéta Vaňková s tím, že pokud vše půjde podle plánu, mohla by se stavba otevřít na konci roku 2024.

Janáčkovo kulturní centrum

  • Nová koncertní síň vyroste na rohu Besední a Veselé. Před ní vznikne nové prostranství, které městská část Brno-střed doporučila pojmenovat jako náměstí Ludvíka Kundery – po brněnském klavíristovi a muzikologovi, žákovi Leoše Janáčka a prvním rektorovi Janáčkovy akademie múzických umění. V červnu 2020 název schválilo Zastupitelstvo města Brna.
  • Vedení statutárního města Brna se k výstavbě koncertního sálu přihlásilo už v programovém prohlášení Rady města Brna pro volební období 1998 až 2002. V roce 2002 byla vyhlášena otevřená veřejná mezinárodní architektonická soutěž. Z 80 účastníků vybrala mezinárodní porota jednomyslně návrh autorů Jakuba Havlase, Jana Hájka a Pavla Joby z Atelieru M1 architekti.
  • Příprava a realizace celého projektu JKC byla poté z finančních důvodů rozdělena na 2 věcné a časové etapy, tj. na výstavbu podzemního třípodlažního objektu parkovacích garáží – I. etapa, a výstavbu nadzemního šestipodlažního objektu s koncertním sálem a provozními plochami k tomuto sálu – II. etapa.
  • Stavební povolení pro I. etapu bylo vydáno v roce 2014 a stavba byla zahájena v únoru 2015. 
  • V roce 2018 byla podepsána smlouva o zpracování projektové dokumentace a o výkonu autorského dozoru s týmem ve složení Tomasz Konior (generální projektant), Yasuhisa Toyota (hlavní akustik) a Petr Hrůša (projektant stavební části).
  • Koncem roku 2018 přípravu stavby zbrzdila žaloba Atelieru M1 architekti. Ten měl za to, že projekční tým Tomasz Konior, Yasuhisa Toyota a Petr Hrůša, který zajišťoval dokumentaci pro stavební povolení, neúměrně zasahoval do jejich autorských práv. Za přispění vedení města se v roce 2019 podařilo najít cestu ke smírnému řešení – v Dohodě o narovnání jsou zakotveny klíčové principy, kterými se bude další příprava stavby řídit. Základem je, že projekt respektuje vítěznou podobu JKC, která vzešla z architektonické soutěže, a bude v souladu s územním rozhodnutím a licenční smlouvou. Případná zlepšení týkající se kvality sálu i samotné stavby centra se projektanti zavázali řešit ve spolupráci s autory. 
  • Nadzemní část budovy Janáčkova kulturního centra získala 16. června 2020 stavební povolení.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější