Aktuálně: Festival Janáček Brno získal ocenění

Aktuálně: Festival Janáček Brno získal ocenění

Současná koncepce a realizace festivalu Janáček Brno získala ocenění českých operních profesionálů. Výbor Jednoty hudebního divadla, který pořádá festival Opera, udělil festivalu Janáček cenu za významný počin v oblasti hudebního divadla. Ocenění převezmou ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser a umělecký šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman. Cenu ředitelky festivalu Opera získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha.

„Myslím, že tu cenu by si zasloužil i náš zřizovatel, tedy město Brno. Bez zásadního impulsu v podobě adekvátního rozpočtu festivalu, bychom se do první ligy zkrátka nedostali. V umění je to totiž s náklady podobné jako ve sportu,“ říká ředitel NdB Martin Glaser a pokračuje: „Janáčka nám ovšem nikdo nevezme, leda bychom se o obrovské možnosti, které jsou s jeho jménem spojeny, připravili sami vlastní nečinností. Věřím, že úžasný program festivalového ročníku 2018, který zveřejníme příští týden, dokáže, že náš festival získal ocenění právem.“

NdB zveřejní program 6. ročníku festivalu Janáček Brno 2018 v pondělí 13. listopadu 2017 v divadle Reduta před koncertem z cyklu Preview. Zazní díla od Igora Stravinského, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se spolu s Brno Contemporary Orchestra a dirigentem Pavlem Šnajdrem představí klavíristé Jan Jiraský, Daniel Weisner a herci Soňa Červená, Štěpán Kaminský a Petr Bláha.

Do Brna putovala také Libuška - Cena ředitelky festivalu, kterou získal Ensemble Opera Diversa. Čaroděj a jeho sluha je pátou celovečerní komorní operou dvojice Drábek – Kyas. Ředitelka festivalu Lenka Šaldová tímto zároveň ocenila jejich programové hledání soudobého operního jazyka, a to v přímém kontaktu se spřízněnými operními interprety, kterým spolupráce s Ensemble Opera Diversa zjevně prospívá i při vstupu na „velká“ operní jeviště.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější