Aktuálně: Jakub Hrůša je absolutním vítězem cen International Classical Music Award v kategorii Symfonická hudba

18. leden 2023, 9:45

Aktuálně: Jakub Hrůša je absolutním vítězem cen International Classical Music Award v kategorii Symfonická hudba

Dirigent Jakub Hrůša uspěl se svojí nahrávkou, kterou pořídil s Bamberskými symfoniky v loňském roce u společnosti Deutsche Grammophon. Podle šéfredaktorů světových hudebních časopisů a zástupců mezinárodních kulturních institucí je nahrávka nejlepší v kategorii Symfonická hudba.

Ve finále se nahrávka hudby Hanse Rotta Symfonie č. 1 E dur, Gustava Mahlera Blumine a Antona Brucknera Symfonické preludium, utkala s konkurencí dalších dvou nominovaných nahrávek: Filharmonie Oslo a jejího Sibelia také České filharmonie se Semjonem Byčkovem s Pátou Mahlerovou symfonií.

Porota International Classical Music Award své rozhodnutí odůvodnila následovně: „Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové sice Rottovu symfonii E dur přímo neobjevili – jiní ji nahráli dříve – ale jejich interpretace je tak přesvědčivá, že můžeme říci, že nikdo jiný zatím nezprostředkoval Rottovu hudbu v tak hluboké podobě jako interpreti na této nahrávce. Díla Brucknera a Mahlera, kteří oba obdivovali Rottovu práci, skvěle doplňují toto skvělé CD.“

Brněnský rodák Jakub Hrůša, který nyní působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent v České filharmonii a také hlavní hostující dirigent Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, se od září roku 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Londýně. Doposud stál v čele této instituce pouze jediný Čech a to Rafael Kubelík, který ji krátce vedl v padesátých letech minulého století. Hrůša svým nástupem vystřídá Antonia Pappana, který od sezony 2024/2025 pnastoupí na místo šéfdirigenta u Londýnského symfonického orchestru.

 

Jakub Hrůša/ foto Andreas Herzau

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější