Aktuálně: Za týden začíná Maraton hudby Brno. Přinese desítky koncertů na dvaadvaceti místech města

Aktuálně: Za týden začíná Maraton hudby Brno. Přinese desítky koncertů na dvaadvaceti místech města

Čtyři srpnové dny, dvaadvacet hudebních stanovišť, desítky koncertů a vystoupení, stovky účinkujících a tisíce diváků. To slibuje mezinárodní festival Maraton hudby Brno 2019, který vypukne přesně za týden, tedy 8. srpna 2019. Koncerty v ulicích a náměstích budou přístupné zdarma, vystoupí například Jana Kirschner, Khoiba, Motionhouse a NoFit State Circus, Monika Bagárová, Jan P. Muchow & The Antagonists, Progres 2, Žamboši nebo Pacora trio s Denisou Kopačkovou. Buskeři zahrají v bytových pokojích na ulicích, flašinetáři v rámci svého 10. mezinárodního setkání. Do Brna zavítá také DJ Jon Hopkins, známý spoluprací s kapelou Coldplay, přijede Cirk La Putyka, Pokáč a Lázně Rašínova obsadí operní zpěváci a akvabely. Hrát se bude také v podzemí, v pasáži, v kostelích, v hotelu či na radnici.

Zahájení největšího hudebního festivalu v centru Brna bude předcházet ve čtvrtek 8. srpna 2019 na Radnické ulici alegorický průvod performerů z Amanitas Fire Theatre v kostýmech ozvláštněných pyrotechnickými efekty. Okřídlené bohyně, ďáblové a andělé diváky za doprovodu autorsky mixované hudby s živým ženským zpěvem zavedou na Jakubské náměstí, kde proběhne neformální buskerské zahájení festivalu. Ujmou se jej beatboxer Endru či Ritmo Factory se svou moderní bubenickou show.

Známá brněnská výtvarnice Kateřina Šedá díky Bezuličnímu buskingu už třetím rokem přináší během tohoto festivalu živou hudbu nejen do centra Brna, ale především na netradiční místa. V minulosti tak bylo možné slyšet hudebníky na balkonech, v podzemí, i na jezdících schodech. Loni se hrálo ve žlutém mercedesu, na přechodu pro chodce i v koruně stromu.

Letošní ročník nabídne bytové koncerty přímo na ulicích. Čtyři otevřené pokoje (obývák, ložnice, koupelna a kuchyň) prostřednictvím buskerů zprostředkují posluchačům neopakovatelný zážitek – na ulici budou jako doma. Vystoupí například Crazy Accordion Trio (Polsko), Steve Aruni (Velká Británie), Mário Bihári, Schizzle Orchestra, ke kterým se stejně jako loni připojí flašinetáři z celého světa. Novinkou letošního festivalu bude účast umělců ze dvou dalších kreativních měst hudby UNESCO (město Brno získalo tento prestižní titul v roce 2017) – přijede zpěvačka Tinatin Tsereteli z německého Hannoveru a houslista Nicola Manzanim z italské Boloně, a uskuteční se i velký Jam buskerů v sobotu 10. srpna večer na Dominik stage.

Na nově zrekonstruovaném Dominikánském náměstí bude postavena velká Dominik stage, která nabídne mix žánrů: alternativu, art rock, elektroniku, filmovou hudbu, hudbu pro děti, jazz, pop a rock. Jejím klidnějším protipólem se stane Guest centrum na nádvoří Staré radnice. To nabídne oázu klidu a informací o festivalu, ale také dobré jídlo a pití. Vše za doprovodu krátkých koncertů různých žánrů, mezi kterými opět nebudou chybět vystoupení pro děti.

Lidové hudbě bude patřit Folklor stage na Biskupském dvoře, folku Orlí stage na terase u divadla, alternativě Kabinet stage v známém brněnském klubu, romské muzice Django stage na Malinovského náměstí a reprodukované chilloutové hudební produkci doprovázené stylovou gastronomií Brunch 'n' Park stage na náměstí Moravském.

Funkcionalistickou Alfa pasáž rozezní Pianoštafeta, Jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie zase Nekonečné varhany u Jezuitů. Klasice bude patřit také Sněmovní sál Nové radnice, do kterého Barbara Maria Willi & friends vnese například šarm skotských písní či sílu ukrajinského folkloru, a Mincmistrovský sklep, který rozezní duo Pavel Fischer & Jakub Jedlinský svým strhujícím spojením world music, klasiky a jazzu.

Čeští i zahraniční buskeři to letos rozbalí ve čtyřech pouličních pokojích – na České, Jakubském náměstí, u OD Letmo a v tzv. Myší díře, flašinetáři v centru, u Hotelu Slavia či v Červeném kostele a nejvýraznějšímu písničkáři nové generace, který si říká Pokáč, bude zase patřit Letní terasa hradu Špilberk.

Náměstí Svobody bude hostit kromě flašinetářů představení BLOCK britských Motionhouse a NoFit State pořádané ve spolupráci s festivalem Na prknech, dlažbě i trávě, Sono Centrum díky spolupráci s Letní Letnou představí Cirk La Putyka. Na Flédě se odehraje taneční večírek Jona Hopkinse a do Lázní Rašínova jsou posluchači zváni na operu Poslední pólo.

Místa hudební produkce:

Dominik stage

Dominikánské náměstí

Mix žánrů

9. a 10. 8.

Guest centrum

nádvoří Staré radnice

živá hudba, infocentrum a gastronomie

8. – 11. 8.

Bezuliční busking

Jakubské náměstí, Česká, OC Letmo, Myší díra a centrum města

„pokoje“ výtvarnice Kateřiny Šedé

10. Mezinárodní setkání flašinetářů

10. – 11. 8.

Kabinet stage

Kabinet Múz

alternativa, elektronika, jazz, rock

9. a 10. 8.

Orlí stage

Divadlo na Orlí

folk

9. 8.

Folklor stage

Biskupský dvůr

folklor

10. 8.

Nekonečné varhany u Jezuitů

Jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie

klasika

Pianoštafeta v Alfa pasáži

Palác Alfa

klasika, pop

Django stage

Malinovského náměstí

romská muzika

9. 8.

Brunch 'n' Park stage

Moravské náměstí

chillout a gastronomie

9. 8.

Mincmistrovský sklep

Dominikánské náměstí

Pavel Fischer & Jakub Jedlinský

10. 8.

Sněmovní sál Nové radnice

Dominikánské náměstí

Barbara Maria Willi & friends

11. 8.

Hotel Slavia

Solniční

10. MS flašinetářů – zahájení

11. 8.

Červený kostel

Komenského náměstí

10. MS flašinetářů – zakončení

11. 8.

Letní terasa hradu Špilberk

Špilberk

Pokáč + Aleš Petržela

8. 8.

Sono Centrum

Cirk La Putyka / Isole

8. – 10.8.

Lázně Rašínova

Hausopera / Poslední pólo

9. a 10. 8.

Fléda

Jon Hopkins / DJ set

9. 8.

náměstí Svobody

Motionhouse, NoFit State / BLOCK

10. a 11. 8.

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA

Aktuální informace na festivalovém webu a Facebooku.

Vstup na většinu akcí je zdarma.

Foto archiv Maraton hudby 2018

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vydá-li kapela nové album po deseti letech a nazve je Dej si čas, zavání to sympatickou sebeironií. Jenže co je to deset let proti prodlevám u jiných kapel, jejich fanoušci na novinku čekali osmnáct (AG Flek) nebo dokonce třicet let (Progres 2). U Mošen to prý bylo navíc tak, že nové album začalo vznikat už před pár lety, ale skupina na ně chtěla zařadit některé úplně nové písně, které potřeboval docvičit a docizelovat.  více

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný, přínosný i významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A  konečně: v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu ještě opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více