Aktuálně: Za týden začíná Maraton hudby Brno. Přinese desítky koncertů na dvaadvaceti místech města

Aktuálně: Za týden začíná Maraton hudby Brno. Přinese desítky koncertů na dvaadvaceti místech města

Čtyři srpnové dny, dvaadvacet hudebních stanovišť, desítky koncertů a vystoupení, stovky účinkujících a tisíce diváků. To slibuje mezinárodní festival Maraton hudby Brno 2019, který vypukne přesně za týden, tedy 8. srpna 2019. Koncerty v ulicích a náměstích budou přístupné zdarma, vystoupí například Jana Kirschner, Khoiba, Motionhouse a NoFit State Circus, Monika Bagárová, Jan P. Muchow & The Antagonists, Progres 2, Žamboši nebo Pacora trio s Denisou Kopačkovou. Buskeři zahrají v bytových pokojích na ulicích, flašinetáři v rámci svého 10. mezinárodního setkání. Do Brna zavítá také DJ Jon Hopkins, známý spoluprací s kapelou Coldplay, přijede Cirk La Putyka, Pokáč a Lázně Rašínova obsadí operní zpěváci a akvabely. Hrát se bude také v podzemí, v pasáži, v kostelích, v hotelu či na radnici.

Zahájení největšího hudebního festivalu v centru Brna bude předcházet ve čtvrtek 8. srpna 2019 na Radnické ulici alegorický průvod performerů z Amanitas Fire Theatre v kostýmech ozvláštněných pyrotechnickými efekty. Okřídlené bohyně, ďáblové a andělé diváky za doprovodu autorsky mixované hudby s živým ženským zpěvem zavedou na Jakubské náměstí, kde proběhne neformální buskerské zahájení festivalu. Ujmou se jej beatboxer Endru či Ritmo Factory se svou moderní bubenickou show.

Známá brněnská výtvarnice Kateřina Šedá díky Bezuličnímu buskingu už třetím rokem přináší během tohoto festivalu živou hudbu nejen do centra Brna, ale především na netradiční místa. V minulosti tak bylo možné slyšet hudebníky na balkonech, v podzemí, i na jezdících schodech. Loni se hrálo ve žlutém mercedesu, na přechodu pro chodce i v koruně stromu.

Letošní ročník nabídne bytové koncerty přímo na ulicích. Čtyři otevřené pokoje (obývák, ložnice, koupelna a kuchyň) prostřednictvím buskerů zprostředkují posluchačům neopakovatelný zážitek – na ulici budou jako doma. Vystoupí například Crazy Accordion Trio (Polsko), Steve Aruni (Velká Británie), Mário Bihári, Schizzle Orchestra, ke kterým se stejně jako loni připojí flašinetáři z celého světa. Novinkou letošního festivalu bude účast umělců ze dvou dalších kreativních měst hudby UNESCO (město Brno získalo tento prestižní titul v roce 2017) – přijede zpěvačka Tinatin Tsereteli z německého Hannoveru a houslista Nicola Manzanim z italské Boloně, a uskuteční se i velký Jam buskerů v sobotu 10. srpna večer na Dominik stage.

Na nově zrekonstruovaném Dominikánském náměstí bude postavena velká Dominik stage, která nabídne mix žánrů: alternativu, art rock, elektroniku, filmovou hudbu, hudbu pro děti, jazz, pop a rock. Jejím klidnějším protipólem se stane Guest centrum na nádvoří Staré radnice. To nabídne oázu klidu a informací o festivalu, ale také dobré jídlo a pití. Vše za doprovodu krátkých koncertů různých žánrů, mezi kterými opět nebudou chybět vystoupení pro děti.

Lidové hudbě bude patřit Folklor stage na Biskupském dvoře, folku Orlí stage na terase u divadla, alternativě Kabinet stage v známém brněnském klubu, romské muzice Django stage na Malinovského náměstí a reprodukované chilloutové hudební produkci doprovázené stylovou gastronomií Brunch 'n' Park stage na náměstí Moravském.

Funkcionalistickou Alfa pasáž rozezní Pianoštafeta, Jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie zase Nekonečné varhany u Jezuitů. Klasice bude patřit také Sněmovní sál Nové radnice, do kterého Barbara Maria Willi & friends vnese například šarm skotských písní či sílu ukrajinského folkloru, a Mincmistrovský sklep, který rozezní duo Pavel Fischer & Jakub Jedlinský svým strhujícím spojením world music, klasiky a jazzu.

Čeští i zahraniční buskeři to letos rozbalí ve čtyřech pouličních pokojích – na České, Jakubském náměstí, u OD Letmo a v tzv. Myší díře, flašinetáři v centru, u Hotelu Slavia či v Červeném kostele a nejvýraznějšímu písničkáři nové generace, který si říká Pokáč, bude zase patřit Letní terasa hradu Špilberk.

Náměstí Svobody bude hostit kromě flašinetářů představení BLOCK britských Motionhouse a NoFit State pořádané ve spolupráci s festivalem Na prknech, dlažbě i trávě, Sono Centrum díky spolupráci s Letní Letnou představí Cirk La Putyka. Na Flédě se odehraje taneční večírek Jona Hopkinse a do Lázní Rašínova jsou posluchači zváni na operu Poslední pólo.

Místa hudební produkce:

Dominik stage

Dominikánské náměstí

Mix žánrů

9. a 10. 8.

Guest centrum

nádvoří Staré radnice

živá hudba, infocentrum a gastronomie

8. – 11. 8.

Bezuliční busking

Jakubské náměstí, Česká, OC Letmo, Myší díra a centrum města

„pokoje“ výtvarnice Kateřiny Šedé

10. Mezinárodní setkání flašinetářů

10. – 11. 8.

Kabinet stage

Kabinet Múz

alternativa, elektronika, jazz, rock

9. a 10. 8.

Orlí stage

Divadlo na Orlí

folk

9. 8.

Folklor stage

Biskupský dvůr

folklor

10. 8.

Nekonečné varhany u Jezuitů

Jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie

klasika

Pianoštafeta v Alfa pasáži

Palác Alfa

klasika, pop

Django stage

Malinovského náměstí

romská muzika

9. 8.

Brunch 'n' Park stage

Moravské náměstí

chillout a gastronomie

9. 8.

Mincmistrovský sklep

Dominikánské náměstí

Pavel Fischer & Jakub Jedlinský

10. 8.

Sněmovní sál Nové radnice

Dominikánské náměstí

Barbara Maria Willi & friends

11. 8.

Hotel Slavia

Solniční

10. MS flašinetářů – zahájení

11. 8.

Červený kostel

Komenského náměstí

10. MS flašinetářů – zakončení

11. 8.

Letní terasa hradu Špilberk

Špilberk

Pokáč + Aleš Petržela

8. 8.

Sono Centrum

Cirk La Putyka / Isole

8. – 10.8.

Lázně Rašínova

Hausopera / Poslední pólo

9. a 10. 8.

Fléda

Jon Hopkins / DJ set

9. 8.

náměstí Svobody

Motionhouse, NoFit State / BLOCK

10. a 11. 8.

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA

Aktuální informace na festivalovém webu a Facebooku.

Vstup na většinu akcí je zdarma.

Foto archiv Maraton hudby 2018

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější