Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Album Moravské hlasy zachycuje fenomén jihomoravské zpěvnosti

Jiří Plocek právě vydává CD Moravské hlasy. Album představuje ojedinělý fenomén jihomoravské zpěvnosti skrze soubor písní v podání různých zpěváků a sborů z různých míst jižní Moravy.

Zpěv je jeden z dominantních rysů moravské tradiční kultury. Charisma a bohatství moravských hlasů jsou jedinečné i v mezinárodním kontextu. Nové CD představuje obsáhlou ukázku současného regionálního zpívání z jižní Moravy. Jsou zde zastoupeni zpěváci různého věku, z různých míst (od Hanáckého Slovácka přes Kyjovsko, Podluží až po Horňácko) a v různém počtu - od sólistů po sbory. Například mužské sbory z Kyjova, z Charvatské Nové Vsi, z Velké nad Veličkou, Zpěvulenky z Čeložnic, bratři Varmužovi ze Svatobořic-Mistřína, zpěvačky Jana Otáhalová, Kateřina Markytánová, Kamila Šošovičková, zpěváci Jiljí Herzán, Michal Janošek či Martin Čambal.

Zpěv byl natočen bez instrumentálního doprovodu v místech sakrálního původu s přirozenou akustikou: V synagóze v Břeclavi, v evangelickém kostele v Javorníku nad Veličkou a v kapli sv. Josefa v Kyjově. Nejstaršímu zpěvákovi, Oldřichu Krejčímu ze Svatobořic, bylo v době natáčení 103 let (narozen 1914) a nejmladšímu, Ondrovi Maňákovi z Velké nad Velkou nad Veličkou 3 roky (narozen 2014).

moravske_hlasy_booklet

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější