Amálka Třebická za okny rychlíku

Amálka Třebická za okny rychlíku

Nové album Za okny rychlíku natočila Amálka K. Třebická. Po nahrávce Nešišlej! určené dětem se tentokrát představuje jako zpěvačka na pomezí šansonu a jazzu.

Když se vám za okny vlaku míhá předjarní krajina, může vás napadnout leccos. A proč ne zrovna titulní skladba k novému albu? Přesně to se přihodilo Amálce K. Třebické, skladatelce, textařce, klavíristce a interpretce. Na nové nahrávce Za okny rychlíku najdeme osobní výpověď formou čtrnácti autorských písní na pomezí šansonu, jazzu a avantgardy. Po albu pro děti Nešišlej! plném rozpustilých, bláznivých a občas i trochu morbidních textů s logopedickým podtextem se tak Amálka K. Třebická představuje v úplně jiné, niternější rovině.

Přestože titulní píseň vznikla skutečně v jídelním voze, jde spíše o symbolické vyjádření pohledu na život a zážitky uvnitř nás i na okolní svět a osudy, které kolem ubíhají. V textech, které vznikaly několik let, se setkáme se sebeironickým nadhledem, ale například i bezvýchodnými pocity normalizačního dětství nebo bezmocí stáří v domově pro seniory. Album je velmi osobní, jak potvrzuje Amálka K. Třebická: „Texty jsou výpovědí o mé realitě – o mém prožitém a vidění světa. Jediným záměrem bylo co nejvěrněji toto zachytit.“

 

Stejně jako texty je osobní i hudba, která je odrazem hudebního vnímání světa Amálky K. Třebické. „Vše, co dělám, je srdeční záležitost. Vyrostla jsem nejvíc na jazzu a šansonu, proto asi žánrově tíhnu tímto směrem, přestože jsem studovala spíše klasickou skladbu.“

Album Za okny rychlíku se nahrávalo ve Střelickém nahrávacím studiu, část pak v brněnském Studiu Indies. Na výsledném zvuku desky se také výrazně podílí osobní i muzikantská souhra Amálky s jejím spoluhráčem na bicí a spoluautorem aranží Vladimírem Třebickým, jehož hlas lze na nahrávce také slyšet v několika písních, které tím dostávají nový rozměr. Nejvíce v závěrečném duetu Pavel (30. 6. 1987 – 15. 9. 2013). Je věnován Amálčině sestře Johaně, které tragicky před očima zahynul partner. Johana zde hraje i violoncellový part.

Atmosféru desky doplňují fotografie Simony Amiridu i autorskou rukou psaný booklet. Album vyšlo u Indies Scope.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více


Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více