Andělé smutku za účasti Kančeliho rodiny. Dnes a zítra v Besedním domě

Andělé smutku za účasti Kančeliho rodiny. Dnes a zítra v Besedním domě

„Moji andělé smutku jsou s křídly, přesněji vždy byli a budou s křídly,“ řekl o své skladbě gruzinský skladatel Gija Kančeli. Autor, který zemřel před třemi lety, v ní vychází z obrazu válečného ničení, během kterého vojáci urazili sochám andělů křídla. Právě tato skladba a mnohé další zazní dnes a zítra v Besedním domě v podání Filharmonie Brno a pěveckého sboru Kantiléna se sbormistrem Michalem Jančíkem. Koncert proběhne za účasti jeho Kančeliho pozůstalých – manželky Luly a syna Sandra.

„Ve čtvrtek a pátek nás čeká koncert, který je v současné situaci opět až bolestně aktuální, Kančelimu totiž předchází ještě kajícná kantáta vycházející z Bacha. Když jsme provedení Kančeliho skladby museli v říjnu 2020 kvůli pandemii zrušit, sotva kdo mohl tušit, že přesun na letošní jaro získá na ještě větší naléhavosti,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Oba večery navštíví Kančeliho žena Lula a syn Sandro a také gruzínská velvyslankyně Mariam Rakviašvili. Koncerty proběhnou dnes a zítra, tedy 26. a 27. května 2022 v Besedním domě od 19:00.

Posluchače čeká v Besedním domě pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese mimořádně spirituálně laděný program. Otevřou ho Stavinského Symfonie dechových nástrojů věnované památce Clauda Debussyho. „Připomínají obřad, ve kterém si skupiny stejnorodých nástrojů předávají krátké modlitební popěvky. Hudební tok, vnitřně členěný do čtyř náladově odlišných oddílů ústí do závěrečného chorálu,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš o skladbě autora, který bývá pokládán za jednoho z největších revolucionářů evropské hudby 20. století. 

Následuje Mozartova Symfonie č. 39 Es dur udivující obsahovou hloubkou vycházející z vášnivého dramatismu Dona Giovanniho a mistrovskou instrumentací. Mozart v ní využil plného obsazení dobového orchestru včetně nově začleněných klarinetů nahrazujících hoboje. „Patří mezi jeho poslední tři symfonie, které navzdory bídě komponoval bez objednávky a záruky veřejného provedení, žádnou z nich také nikdy neslyšel,“ podotkl Mikeš.

Druhou půli večera zahájí aria O Mensch bewen dein´ Sünde gros (Ach člověče oplakávej svoji velkou vinu), původně varhanní chorální předehra Johanna Sebastuiana Bacha upravená roku 1915 německým skladatelem Maxem Regnerem pro smyčcový orchestr. „Zachází do velice vzdálených tónin, čímž podtrhuje kající charakter,“ doplnil Mikeš.

Kančeliho tvorbu uvádí Filharmonie Brno systematicky. Když 2. října 2019 zemřel, ihned zařadila na program Moravského podzimu jeho skladbu Amao omi. Skladatel patřil k blízkým přátelům šéfdirigenta Daviese, který je významným propagátorem jeho hudby. Ta je zakořeněna v tradicích evropské hudby a gruzínského folkloru. Pracuje s tichem a velmi pomalým tempem jako výraznými kompozičními složkami. Text skladby Andělé smutku tvoří samostatná gruzínská slova a skladatelem vymyšlené „sumerské neologismy“, dále anglická a ukrajinská ukolébavka, které společně navozují atmosféru večera, konce dne, přechodu od bdění ke spánku, dětských nočních modliteb. „Nemohu zůstat lhostejný k nekonečným projevům bezcitnosti a násilí, což je možná důvod, proč v mé hudbě převládá smutek a žal. V rámci svých schopností jsem se snažil použít nevinné hlasy dětí a nejjednodušší melodické struktury, abych vyjádřil svůj postoj k síle lidského ducha – neochvějné síle, která povyšuje ducha nad nemorální režim,“ popsal své dílo Kančeli. Filharmonii Brno v něm doplní pěvecký sbor Kantiléna se sbormistrem Michalem Jančíkem.

Koncerty jsou věnovány oslavám 104. výročí nezávislosti Gruzie, které připadají na čtvrtek 26. května, a konají se pod záštitou gruzinské velvyslankyně Mariam Rakviašvili, která je navštíví. Ve foyer bude instalována výstava První gruzínská republika s restrospektivou unikátních fotografií této země a jejích událostí. 

Kantiléna a Michal Jančík/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Andělské symfonie

26.5.2022, 19:00 / Besední dům

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější