Andreas Scholl dnes v Brně přednese moteta skladatele F. I. Tůmy

Andreas Scholl dnes v Brně přednese moteta skladatele F. I. Tůmy

Soubor Czech Ensemble Baroque dnes v katedrále sv. Petra a Pavla představí český program, coby poslední koncert 11. sezony cyklu Bacha na Mozarta!. Hlavním hostem večera bude světově uznávaný kontratenorista Andreas Scholl. V novodobé světové premiéře zazní moteta českého kapelníka Františka Ignáce Tůmy, s jehož dílem se Scholl setkává úplně poprvé ve své kariéře.

Kompozice českého barokního mistra ve stylové interpretaci na dobové nástroje v podání souboru Czech Ensemble Baroque a dirigenta Romana Válka vyslechnou posluchači v Brně den po debutu souboru na festivalu Pražské jaro. Poté budou všechna díla natočena také pro prestižní Francouzské vydavatelství Evidence Classic. Koncert je ohlášený na dnešní večer, tedy 1. června 2023, od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Kapelnické angažmá na vídeňském dvoře královny Alžběty Kristýny Brunšvické, matky Marie Terezie a vdovy po císaři Karlu VI., bylo zlatým obdobím v tvorbě českého barokního skladatele Františka Ignáce Tůmy (1704–1774). Mezi stovkami skladeb chrámových i světských vynikají velká duchovní moteta pro sólové hlasy a velký ansámbl. Výsadní postavení v Tůmových motetech zaujímají kompozice pro sólový alt. Znovuobjevené skladby nám Tůmu ukazují jako svrchovaného mistra vrcholně barokní chrámové hudby. Notové materiály jeho děl jsou nově spartovány týmem muzikologů z materiálů knihoven a archivů ve Vídni, Berlíně, Praze a Drážďanech. Aby na koncertním pódiu hudba mohla nově ožít. Altového partu se ujme Andreas Scholl, který posledních dvacet let patří mezi nejvýše ceněné světové kontratenoristy. „Náš projekt si klade velký úkol: představit hudební i odborné veřejnosti Tůmu jako skladatele vzešlého z českého prostředí, plně však integrovaného ve Vídni, která byla epicentrem austro-německé hudby pod italským vlivem, nikterak nepotlačující výjimečnost českých kořenů. V působení kontextu skladatelů jeho doby bychom chtěli jednoznačně prokázat osobitost Tůmovy chrámové hudby, která díky jeho výjimečnému talentu snese srovnání např. s J. D. Zelenkou, nebo dokonce s J. S. Bachem.“ říká o mimořádném autorovi dirigent Roman Válek.

Andreas Scholl/ foto Felsnerartist

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější