Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Avishai Cohen a Filharmonie Brno na jedné scéně

Unikátní projekt An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music s velkolepým zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí společně v Brně a Vídni.

Izraelský kontrabasista Avishai Cohen ve spolupráci s uznávaným aranžérem Robertem Sadinem upravil své autorské i převzaté skladby pro více než padesátičlenný orchestr. Evropské turné startuje na podzim, jeden z prvních koncertů je v brněnském Bobycentru. O dva dny později se koncertní program s Filharmonií Brno představí v prestižním vídeňském Konzerthausu. Brněnský koncert se uskuteční 30. listopadu od 19:30 v sále Bobycentra.

Umělecký ředitel a dramaturg festivalu JazzFest Vilém Spilka o novém projektu řekl: „Cohen napsal a nechal zaranžovat své vlastní skladby, jež proplétají nejrůznější vrstvy rytmů či hudebních vlivů, mísí sefardské zpěvy s klezmerem, jazzem i tepající brazilskou bossa novou. Vedle toho si vybral oblíbené skladby z Velkého amerického zpěvníku, jimž vždy dodá nezfalšovatelné razítko svého vlastního stylu, o Cohenovi je dobře známo, že umí skloubit virtuositu, hudební kvalitu i nevtíravou show. Jen málokdo umí takto vkusně míchat špičkové umění a zábavu“.

Prestižní magazín Down Beat nazývá Cohena vizionářem světového měřítka a časopis Bass Player ho zařadil mezi stovku nejvlivnějších basistů 20. století. Pochází z hudební rodiny, od dětství hrál na klavír. Ve čtrnácti letech poprvé uslyšel nahrávky legendy jazzové baskytary Jaca Pastoria a rozhodl se pro změnu nástroje. Po dvou letech strávených povinnou službou v armádě, kterou Cohen absolvoval jako kontrabasista vojenské kapely, se roku 1992 vydal do New Yorku. Tady sbíral pět let zkušenosti hraním na ulici, v metru a jazzových barech. Navštěvoval lekce na New School v New York City, mimo jiné po boku Brada Mehldaua. Průlom v jeho kariéře přišel nastal roku 1997, kdy si jeho talentu všiml dnes již dvaadvacetinásobný držitel Grammy, pianista Chick Corea. V různých Coreových kapelách Avishai figuroval až do roku 2003. Paralelně s hraním u Chicka Corey vydával sólová alba. První se jmenovalo Adama a vyšlo v roce 1998. Spolupracoval například s Bobbym McFerrinem, Royem Hargrovem, Kurtem Rosenwinkelem, Danilem Perezem, Nneenou Freelon či Herbiem Hancockem. Věnoval se i studiové práci pro interprety pohybující se na pomezí R&B, jazzu a popu, nahrával například s  Alicí Keys.  Své poslední album, již patnácté album From Darkness vydal letos. 

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější