Bachův varhanní podzim: Renata Bauer, Barbara M. Willi, Martin Jakubíček, Petr Kolař a další

Bachův varhanní podzim: Renata Bauer, Barbara M. Willi, Martin Jakubíček, Petr Kolař a další

Podtitulem letošního ročníku festivalu je Bach napříč krajem. Hudba Johanna Sebastiana Bacha a jeho současníků bude proto putovat přes území osmi krajů České republiky. V rámci festivalu proběhne celkem 21 koncertů varhanní nebo komorní hudby v prostředí kostelů a zámků.

Oproti minulým ročníkům se festival rozšířil z Brna a jižní Moravy do dalších krajů České republiky. Na festival byli pozváni jak přední čeští umělci, tak zahraniční hosté: varhanní přehlídku zahájí slovinská varhanice, profesorka Renata Bauer; na oblíbené varhany v jezuitském kostele v Brně zahraje německý profesor Martin Schmeding. Pražské publikum jistě ocení ambiciózního rakouského varhaníka Petera Frisée. Dramaturgyní a rezidenční umělkyní festivalu je česko-německá cembalistka, profesorka JAMU Barbara Maria Willi, která spojí síly se dvěma výraznými českými umělci, hobojistou Vilémem Veverkou a houslistou a šéfdirigentem Jihočeské filharmonie Janem Talichem. Festival si klade za cíl učinit varhanní hudbu přístupnou i pro ucho nezkušeného posluchače. Letošní dramaturgie odvážně překračuje hranice žánrů: vedle osvědčených barokních skladeb zazní i tituly filmové hudby pro čtyři fagoty, do dobrodružných vod Knihy džunglí se pustí housle a cembalo. Festival bude probíhat od 5. do 30. října 2016.

Program festivalu:

5. 10. Brno RENATA BAUER (Slovinsko) – varhany

6. 10. Zlín–Štípa PETR KOLAŘ – varhany

7. 10. Jihlava MARTIN JAKUBÍČEK – varhany

8. 10. Český Krumlov ROBERT HUGO – varhany

9. 10. Doubravník PAVEL KOHOUT – varhany

11. 10. Brno MARTIN SCHMEDING (Německo) – varhany

12. 10. Olomouc ONDŘEJ HORŇAS – varhany

13. 10. Slavkov u Brna BRNO BAROQUE TRIO

14. 10. Liberec JOSEF ZIMKA – trubka, MAREK PAĽA – varhany

15. 10. Jablonec nad Nisou KATT – KATEŘINA CHROBOKOVÁ – varhany

16. 10. Mikulov VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI – cembalo

17. 10. Praha PETER FRISÉE (Rakousko)– varhany

18. 10. Brno DAVID POSTRÁNECKÝ – varhany

19. 10. Brno JAN TALICH – housle, B. M. WILLI – varhanní pozitiv

20. 10. Žďár nad Sázavou VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI – cembalo

21. 10. České Budějovice JAN TALICH – housle, B. M. WILLI cembalo

22. 10. Pardubice VILÉM VEVERKA – hoboj, B. M. WILLI cembalo

23. 10. Valtice BARBORA ŠANCOVÁ – soprán, PETRA KUJALOVÁ – varhany

26. 10. Brno PRETO FAGOTTO fagotové kvarteto

29. 10. Třebíč JAN TALICH – housle, B. M. WILLI – cembalo

30. 10. Brno KONVIČKA, URBÁNEK, KORMAN TRIO – jazzové trio

Barbara Maria Willi/ foto Jiří Sláma

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější