Bachův varhanní podzim: Samuel Kummer, Julian Gembalski, Schola Gregoriana Pragensis

25. září 2018, 3:00
Bachův varhanní podzim: Samuel Kummer, Julian Gembalski, Schola Gregoriana Pragensis

Festival se zaměřuje na varhanní a komorní hudbu. Letošní ročník tematicky odkazuje ke 100. výročí založení Československa. Součástí programu je devět koncertů předních protagonistů varhanního světa, čtyři z nich proběhnou v Brně.

Festival vstupuje do 9. ročníku. Letos ho zahájí koncert drážďanského varhaníka Frauenkirche Samuela Kummera. Koncert s programem německých romantiků se uskuteční v úterý 2. října v 19:00 v kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí v Praze. První z řady čtyř brněnských koncertů provede ve středu 3. října polský varhaník, improvizátor a pedagog Julian Gembalski, který rozezní varhany jezuitského kostela Nanebevzetí Panny Marie. Stálice české varhanní scény Irena Chřibková pak usedne za nedávno rozšířené varhany v brněnském kostele sv. Tomáše ve čtvrtek 11. října. Neděle 14. října bude patřit v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Martinu Moudrému, který se specializuje na dílo romantického skladatele Maxe Regera. Brněnský program nabídne také koncert Davida Ebena a jeho souboru Schola Gregoriana Pragensis, který spojí varhany a sborový mužský zpěv. Dále zazní  liturgické zpěvy Petra Ebena z poloviny 20. století, a to 21. října v 19:00.

Festival bude probíhat od 2. do 28. října 2018.

Jako každoročně je varhanní program doplněn o jeden komorní koncert – tentokrát s houslistou Janem Talichem a pianistou Martinem Kasíkem. Ti v Českých Budějovicích 18. října provedou díla B. Smetany, L. Janáčka a samozřejmě J. S. Bacha.

Festival zavítá také do Žďáru, kde 20. října vystoupí mladá varhanice Petra Kujalová, a do Prostějova, kde se 9. ročník festivalu slavnostně uzavře koncertem titulárního varhaníka brněnské katedrály Petra Kolaře. Tento poslední koncert připadá na den 100. výročí vzniku Československé republiky, tedy 28. října 2018.

Koncerty:

2. 10. Samuel Kummer (varhany), Praha

3. 10. Julian Gembalski (varhany), Brno

7. 10. Aneta Ručková (soprán) a Josef Kratochvil (varhany), Doubravník

11. 10. Irena Chřibková (varhany), Brno

14. 10. Martin Moudrý (varhany), Brno

18. 10. Jan Talich (housle) a Martin Kasík (klavír), České Budějovice

20. 10. Petra Kujalová (varhany), Žďár nad Sázavou

21. 10. Schola Gregoriana Pragensis (um. vedoucí David Eben), Tomáš Thon (varhany), Brno

28. 10. Petr Kolař (varhany), Prostějov

Julian Gembalski/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více