Barokní opery v Divadle na Orlí

Barokní opery v Divadle na Orlí

Dvě nepříliš uváděná operní díla z období baroka uvede v jednom večeru Komorní opera Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Studenti hudební fakulty JAMU nejprve nabídnou klasicistní komickou zpěvohru Erat unum Cantor bonus (Bylť jest jednou kantor dobrý) od Františka Xavera Brixiho a po přestávce operu The Tempest (Bouře) významného anglického hudebního skladatele Henryho Purcella. Premiéra se uskuteční v sobotu 22. března v 19 hodin ve školním Divadle na Orlí.

Brixiho dílo je původně takzvaná školská hra parodující výuku zpěvu. Mladí inscenátoři v čele s režisérkou Vendelínou Osvaldovou však operu přenesli do současnosti, konkrétně do filmového studia. „V našem vyznění je tento titul satirickým příběhem o ‚velkých‘ lidech s malými charaktery, kteří jsou ochotní udělat prakticky cokoliv na cestě za slávou a prestiží,“ sdělila režisérka. Hlavní hrdina se v jejím pojetí ocitne nahrávacím studiu, které si může sám zaplatit. Ke kantorovi se přidávají dvě zpívané a tři mluvené role.

Větší část večera ovšem zabere Purcellova Bouře. Tato barokní semiopera na motivy poslední hry Williama Shakespeara je výrazně zkrácená a zpřehledněná. „Vznikla vlastně nová divadelní hra,“ podotkla režisérka Renata Fraisová, která maximálně zachovala hudbu originálu a zkrátila činoherní pasáže. Na jevišti se zhmotní postavy z antické mytologie, které zasáhnou do osudů italských králů 16. století. Bouře je první světový barokní operní titul, který uvede Komorní opera HF JAMU na scéně Divadla na Orlí a pro Fraisovou jde zároveň o magisterský absolventský výkon v oboru Operní režie. Inscenace bude uvedena se zpěvními party v anglickém originále proloženými českými dialogy Renaty Fraisové. Velký bude podíl dobových barokních tanců v podání souboru Alla Danza. „Barokní tanec je nádherná záležitost. Je velmi často opomíjen, přestože máme vynikající taneční soubory,“ podotkla režisérka. Podle vlastních slov usilovala o zachování barokního způsobu myšlení a jevištního projevu. „V Bouři rozehráváme příběhy bratrské msty a znovunalezení pošlapané pradávné moudrosti,“ říká režisérka Fraisová.

Obě inscenace mají kontrastní kostýmy i scénografii. Zatímco postavy v Brixiho dílku budou oblečeny moderním až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby. Podle produkčního Přemysla Halase se na celém dvojprogramu podílí více než stovka studentů a budoucích adeptů operního umění. Zpěváky kupříkladu doprovodí devítičlenný orchestr. Po sobotním premiérovém uvedení v Divadle na Orlí jsou od pondělka 24. března plánovány čtyři dny po sobě jdoucí reprízy taktéž se začátky v 19 hodin.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

22.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

24.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

25.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

26.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

27.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

V Divadle na Orlí byl minulý týden uzavřen Týden staré hudby. Připravila jej Hudební fakulta JAMU pod záštitou evropského projektu Eur-text: zpět do budoucnosti! Heslo zpět do budoucnosti bylo tentokrát naplněno lépe než při minulém ročníku – závěrečný koncert sestával ze čtyř klasicistních až raně romantických skladeb a jejich reinterpretací současnými mladými autory.  více

Šestnáctý ročník festivalu Setkávání nové hudby Plus, který se zaměřuje na současnou akustickou a elektronickou hudbu a multimediální projekty, a který v Brně probíhá od konce října, byl završen dvojkoncertem v pátek 13. prosince. Jakkoli je třináctka tradičně poslem neštěstí, zakončení festivalu přinesla jen opak.  více

Brněnské publikum mělo včera v Mozartově sále Reduty první příležitost setkat se s inscenací barokní opery, i když uvedení bylo nakonec opatrně anoncováno jako „poloscénické“. Inscenace byla položená především na poctivém hudebním základu.  více


Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více