Barokní opery v Divadle na Orlí

Barokní opery v Divadle na Orlí

Dvě nepříliš uváděná operní díla z období baroka uvede v jednom večeru Komorní opera Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Studenti hudební fakulty JAMU nejprve nabídnou klasicistní komickou zpěvohru Erat unum Cantor bonus (Bylť jest jednou kantor dobrý) od Františka Xavera Brixiho a po přestávce operu The Tempest (Bouře) významného anglického hudebního skladatele Henryho Purcella. Premiéra se uskuteční v sobotu 22. března v 19 hodin ve školním Divadle na Orlí.

Brixiho dílo je původně takzvaná školská hra parodující výuku zpěvu. Mladí inscenátoři v čele s režisérkou Vendelínou Osvaldovou však operu přenesli do současnosti, konkrétně do filmového studia. „V našem vyznění je tento titul satirickým příběhem o ‚velkých‘ lidech s malými charaktery, kteří jsou ochotní udělat prakticky cokoliv na cestě za slávou a prestiží,“ sdělila režisérka. Hlavní hrdina se v jejím pojetí ocitne nahrávacím studiu, které si může sám zaplatit. Ke kantorovi se přidávají dvě zpívané a tři mluvené role.

Větší část večera ovšem zabere Purcellova Bouře. Tato barokní semiopera na motivy poslední hry Williama Shakespeara je výrazně zkrácená a zpřehledněná. „Vznikla vlastně nová divadelní hra,“ podotkla režisérka Renata Fraisová, která maximálně zachovala hudbu originálu a zkrátila činoherní pasáže. Na jevišti se zhmotní postavy z antické mytologie, které zasáhnou do osudů italských králů 16. století. Bouře je první světový barokní operní titul, který uvede Komorní opera HF JAMU na scéně Divadla na Orlí a pro Fraisovou jde zároveň o magisterský absolventský výkon v oboru Operní režie. Inscenace bude uvedena se zpěvními party v anglickém originále proloženými českými dialogy Renaty Fraisové. Velký bude podíl dobových barokních tanců v podání souboru Alla Danza. „Barokní tanec je nádherná záležitost. Je velmi často opomíjen, přestože máme vynikající taneční soubory,“ podotkla režisérka. Podle vlastních slov usilovala o zachování barokního způsobu myšlení a jevištního projevu. „V Bouři rozehráváme příběhy bratrské msty a znovunalezení pošlapané pradávné moudrosti,“ říká režisérka Fraisová.

Obě inscenace mají kontrastní kostýmy i scénografii. Zatímco postavy v Brixiho dílku budou oblečeny moderním až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby. Podle produkčního Přemysla Halase se na celém dvojprogramu podílí více než stovka studentů a budoucích adeptů operního umění. Zpěváky kupříkladu doprovodí devítičlenný orchestr. Po sobotním premiérovém uvedení v Divadle na Orlí jsou od pondělka 24. března plánovány čtyři dny po sobě jdoucí reprízy taktéž se začátky v 19 hodin.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

22.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

24.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

25.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

26.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

BYLŤ JEST JEDNOU KANTOR DOBRÝ / BOUŘE

27.3.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

V Divadle na Orlí byl minulý týden uzavřen Týden staré hudby. Připravila jej Hudební fakulta JAMU pod záštitou evropského projektu Eur-text: zpět do budoucnosti! Heslo zpět do budoucnosti bylo tentokrát naplněno lépe než při minulém ročníku – závěrečný koncert sestával ze čtyř klasicistních až raně romantických skladeb a jejich reinterpretací současnými mladými autory.  více

Šestnáctý ročník festivalu Setkávání nové hudby Plus, který se zaměřuje na současnou akustickou a elektronickou hudbu a multimediální projekty, a který v Brně probíhá od konce října, byl završen dvojkoncertem v pátek 13. prosince. Jakkoli je třináctka tradičně poslem neštěstí, zakončení festivalu přinesla jen opak.  více

Brněnské publikum mělo včera v Mozartově sále Reduty první příležitost setkat se s inscenací barokní opery, i když uvedení bylo nakonec opatrně anoncováno jako „poloscénické“. Inscenace byla položená především na poctivém hudebním základu.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více