Benefiční Koncert pro Brno. Vystoupí Soňa Červená, Josef Špaček, Ivo Kahánek a další

Benefiční Koncert pro Brno. Vystoupí Soňa Červená, Josef Špaček, Ivo Kahánek a další

Koncert pro Brno má za cíl podpořit výstavbu varhan do nového koncertního sálu. V přímém přenosu ho odvysílá Česká televize a Český rozhlas. V rámci večera se na pódiu představí houslista Josef Špaček, klavírista Ivo Kahánek, B-Side Band nebo legendární operní pěvkyně Soňa Červená.

Brno nemá v současné době moderní a plnohodnotný koncertní sál. Do Besedního domu se vejde jen polovina orchestru Filharmonie Brno. Z těchto důvodů jej také míjí špičkoví umělci, nemohou totiž vystoupit v doprovodu velkého orchestru. Brno se proto chystá stavět novou koncertní síň, která se stane důstojným domovem Filharmonie Brno a taky místem pro kulturní akce. Bude mít dostačující jeviště, kapacitu 1 250 míst a varhany. Nový sál projektuje mezinárodní tým s akustikem Yasuhisu Toytou ze společnosti Nagata Acoustics, který má na svém kontě přes šedesátku špičkových sálů po celém světě. „Naší vizí je vytvoření příjemného otevřeného hudebního komplexu, kdy v srdci Brna vznikne místo plné hudby. Klíčové pro nás je, aby nežilo jen večer, ale i přes den. Chceme se co nejvíce otevřít lidem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Se stavbou nového sálu pomůže i slavnostní benefiční Koncert pro Brno, který se koná v Besedním domě v sobotu 17. září od 20:15. Výtěžek koncertu, který bude živě přenášet Česká televize a Český rozhlas, totiž poputuje na nové varhany do chystaného koncertního sálu. „Galakoncert odvypráví příběh Brna jako kulturní metropole, kde se vždy rodily talenty a setkávaly různé vlivy, styly a žánry. To se promítne do dramaturgie, která během koncertu představí to nejlepší nejen z klasické hudby,“ říká Pavel Smutný, president nadačního fondu Bohemian Heritage Fund, který koncert pořádá spolu s Nadací Leoše Janáčka. Vystoupí například houslista Josef Špaček, klavírista Ivo Kahánek nebo dirigent Dennis Russell Davies, ale také legendy brněnské hudební scény basista Richard Novák či zpěvačka a herečka Soňa Červená, která svou operní kariéru v Brně začala. Společně představí výběr z české hudby, převážně z díla Leoše Janáčka, ale také Antonína Dvořáka.

Program koncertu:
LEOŠ JANÁČEK Sinfonietta (Fanfáry)
ANTONÍN DVOŘÁK Mazurek pro housle a orchestr e moll op. 49
LEOŠ JANÁČEK Suita pro smyčce (1. věta, Moderato)
JAN NOVÁK Gloria
BOHUSLAV MARTINŮ Petrklíč H 348
LEOŠ JANÁČEK Sonáta pro klavír (2. věta, Ballada)
LEOŠ JANÁČEK Moravská lidová poezie (Láska)
LEOŠ JANÁČEK Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého povídky
„Kreutzerova sonáta“ (1. věta, Adagio. Con moto), úprava pro housle a
violoncello
LEOŠ JANÁČEK Pohádka (3. věta, Allegro)
ANTONÍN DVOŘÁK Poetické nálady op. 85 (Rej skřítků)
ANTONÍN DVOŘÁK Biblické písně (č. 5, Bože! Bože! Píseň novou, č. 7, Při
řekách babylónských)
JIŘÍ ČERVENÝ Písnička z mládí (na text Eduarda Basse)
LEOŠ JANÁČEK Glagolská mše (Postludium), úprava pro dvě marimby
JAROMÍR HNILIČKA Jazzová mše (výběr)
 
Josef Špaček housle
Ivo Kahánek klavír
Soňa Červená zpěv
Richard Novák zpěv
Tomáš Jamník violoncello
Petr Nekoranec zpěv
Alexander Klement klavír
Karel Košárek klavír
Milan Paľa housle
Katarína Paľová klavír
Martin Opršál, Martin Švec marimba
 
 
členové Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies

Varhany – Sál pro Brno/ vizualizace

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější