Beseda u Bigbítu: International Teachers of Pop, The Kill Devil Hills, Algiers a další

Beseda u Bigbítu: International Teachers of Pop, The Kill Devil Hills, Algiers a další

27. ročník Besedy proběhne tradičně v Tasově u Veselí nad Moravou. Festival reprezentuje nezávislou hudební scénu a hostí kapely z celého světa. Mezi nejočekávanějšími skupinami letošního roku jsou třeba britští International Teachers of Pop, australští The Kill Devil Hills a Algiers z Atlanty.

Festival Beseda u Bigbítu vytváří platformu pro konfrontaci profesionálů a začínajících umělců. Dramaturgie podporuje menšinové žánry a je jednou z největších kulturních akcí svého druhu na jižní Moravě. Multižánrové zastoupení hudebníků se střídá na dvou festivalových pódiích. Uslyšíte zde rock, jazz, blues, elektroniku, metal, world music, folk nebo alternativu.

Známá jména aktuální české a slovenské scény na festivalu zastoupí producent Tomáš Dvořák alias Floex, který s britským hudebníkem a skladatelem Tomem Hodgem představí Andělem oceněnou desku A Portrait of John Doe, a Čáry života Jana Boroše, jenž za album Stínítko obdržel cenu Apollo. Nominováni v různých cenách byly i počiny dalších umělců v programu, WWW Neurobeat, Manon Meurt nebo společné album Katarzie a producenta Pjonino Antigona. Elektronickou tvorbu na Besedě s novou nahrávkou zastoupí obnovená Khoiba, Subject Lost, Himalayan Dalai Lama nebo další projekt Jonatána (Pjoniho) Pastirčáka Isama Zing. Po šesti letech se do Tasova vrátí také Boris Carloff a po deseti letech zde zahrají  minus123minut.

Britští International Teachers of Pop vznikli sice teprve před rokem, ale za relativně krátkou dobu si podmanili mnoho koutů hudebního světa. Kapela pocházející z industriálního Sheffieldu umí napsat chytlavý popový hit. „International Teachers of Pop v Čechách skoro nikdo nezná, svůj debut vydali minulý měsíc. Na první dobrou zní jako parádní taneční pop, tahle kapela ale klame tělem. Na vidle tradicionalistů si tak po loňském angažmá Zoly Jesus s radostí nabíháme znovu. Tahle kapela je prostě skvělá a vystoupí u nás v české premiéře,“ říká ředitel festivalu a zároveň jeden z dramaturgů Pavel Uretšlégr, který si považuje také účasti The Kill Devil Hills. Kapela ze západního pobřeží Austrálie vznikla v roce 2003 a od té doby vydala čtyři desky. Mezi další zahraniční jména patří také Algiers. Jsou považováni za jednu nejlepších koncertních kapel vůbec. Předloni vydali oceňované album The Underside of Power a v Tasově už představí i skladby z připravované třetího desky. Ačkoli se s jejich jménem nejčastěji skloňuje škatulka post-punku, v jejich hudbě se dají nalézt i stopy jižanského rapu, funku, IDM nebo gospelu.

Programové bloky Besedy nabídnou třeba jedenáctý ročník Soutěže písničkářů a tzv. Apollónova návštěva. „Reagujeme na aktuální vývoj společnosti a program se tomu snažíme přizpůsobit. O potřebě a přínosech digitálního detoxu povypráví Karolína Presová, na nebezpečí dezinformací a manipulací upozorní autor Nejlepší knihy o fake news Miloš Gregor, poetické naopak bude vystoupení básníka Petra Hrušky,“ říká kurátorka Apollónovy návštěvy Olga Petrová. Soutěž písničkářů proběhne opět během sobotního dopoledne. „Prozradit už teď můžu, že se k nám chystá např. Will Eifell nebo Jiří Hilčer s novým projektem Jerky,“ uzavírá organizátor soutěže Petr „Pecan“ Podrazil.

Beseda u Bigbítu s pověstným výhledem na Bílé Karpaty je ohlášena na 2. a 3. srpna 2019 v Tasově.

Algiers/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější