Beseda u Bigbítu: International Teachers of Pop, The Kill Devil Hills, Algiers a další

Beseda u Bigbítu: International Teachers of Pop, The Kill Devil Hills, Algiers a další

27. ročník Besedy proběhne tradičně v Tasově u Veselí nad Moravou. Festival reprezentuje nezávislou hudební scénu a hostí kapely z celého světa. Mezi nejočekávanějšími skupinami letošního roku jsou třeba britští International Teachers of Pop, australští The Kill Devil Hills a Algiers z Atlanty.

Festival Beseda u Bigbítu vytváří platformu pro konfrontaci profesionálů a začínajících umělců. Dramaturgie podporuje menšinové žánry a je jednou z největších kulturních akcí svého druhu na jižní Moravě. Multižánrové zastoupení hudebníků se střídá na dvou festivalových pódiích. Uslyšíte zde rock, jazz, blues, elektroniku, metal, world music, folk nebo alternativu.

Známá jména aktuální české a slovenské scény na festivalu zastoupí producent Tomáš Dvořák alias Floex, který s britským hudebníkem a skladatelem Tomem Hodgem představí Andělem oceněnou desku A Portrait of John Doe, a Čáry života Jana Boroše, jenž za album Stínítko obdržel cenu Apollo. Nominováni v různých cenách byly i počiny dalších umělců v programu, WWW Neurobeat, Manon Meurt nebo společné album Katarzie a producenta Pjonino Antigona. Elektronickou tvorbu na Besedě s novou nahrávkou zastoupí obnovená Khoiba, Subject Lost, Himalayan Dalai Lama nebo další projekt Jonatána (Pjoniho) Pastirčáka Isama Zing. Po šesti letech se do Tasova vrátí také Boris Carloff a po deseti letech zde zahrají  minus123minut.

Britští International Teachers of Pop vznikli sice teprve před rokem, ale za relativně krátkou dobu si podmanili mnoho koutů hudebního světa. Kapela pocházející z industriálního Sheffieldu umí napsat chytlavý popový hit. „International Teachers of Pop v Čechách skoro nikdo nezná, svůj debut vydali minulý měsíc. Na první dobrou zní jako parádní taneční pop, tahle kapela ale klame tělem. Na vidle tradicionalistů si tak po loňském angažmá Zoly Jesus s radostí nabíháme znovu. Tahle kapela je prostě skvělá a vystoupí u nás v české premiéře,“ říká ředitel festivalu a zároveň jeden z dramaturgů Pavel Uretšlégr, který si považuje také účasti The Kill Devil Hills. Kapela ze západního pobřeží Austrálie vznikla v roce 2003 a od té doby vydala čtyři desky. Mezi další zahraniční jména patří také Algiers. Jsou považováni za jednu nejlepších koncertních kapel vůbec. Předloni vydali oceňované album The Underside of Power a v Tasově už představí i skladby z připravované třetího desky. Ačkoli se s jejich jménem nejčastěji skloňuje škatulka post-punku, v jejich hudbě se dají nalézt i stopy jižanského rapu, funku, IDM nebo gospelu.

Programové bloky Besedy nabídnou třeba jedenáctý ročník Soutěže písničkářů a tzv. Apollónova návštěva. „Reagujeme na aktuální vývoj společnosti a program se tomu snažíme přizpůsobit. O potřebě a přínosech digitálního detoxu povypráví Karolína Presová, na nebezpečí dezinformací a manipulací upozorní autor Nejlepší knihy o fake news Miloš Gregor, poetické naopak bude vystoupení básníka Petra Hrušky,“ říká kurátorka Apollónovy návštěvy Olga Petrová. Soutěž písničkářů proběhne opět během sobotního dopoledne. „Prozradit už teď můžu, že se k nám chystá např. Will Eifell nebo Jiří Hilčer s novým projektem Jerky,“ uzavírá organizátor soutěže Petr „Pecan“ Podrazil.

Beseda u Bigbítu s pověstným výhledem na Bílé Karpaty je ohlášena na 2. a 3. srpna 2019 v Tasově.

Algiers/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vydá-li kapela nové album po deseti letech a nazve je Dej si čas, zavání to sympatickou sebeironií. Jenže co je to deset let proti prodlevám u jiných kapel, jejich fanoušci na novinku čekali osmnáct (AG Flek) nebo dokonce třicet let (Progres 2). U Mošen to prý bylo navíc tak, že nové album začalo vznikat už před pár lety, ale skupina na ně chtěla zařadit některé úplně nové písně, které potřeboval docvičit a docizelovat.  více

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný, přínosný i významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A  konečně: v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu ještě opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více