BezoBratři natočili nové album

BezoBratři natočili nové album

Hudba inspirovaná lidovou poetikou – tak by se dalo charakterizovat nové album brněnské skupiny Bezobratři. Nahrávka nese název Desátý den trní a kapela zde uplatnila daleko více ze svého autorského potenciálu, než jak tomu bylo na předchozích albech. Až na jednu výjimku opatřili Bezobratři vlastní hudbou jak lidové, tak autorské texty. Tematicky skladby oscilují mezi láskou a smrtí. Svůj materiál také v několika písních čerpali Bezobratři z výboru Františka Halase a Vladimíra Holana nesoucí název právě název Láska a smrt. Kapela nadále zůstává věrná akustickým nástrojům. Inspiraci nehledá jen na Moravě a Slovensku, ale také v Čechách, na Ukrajině, v Bosně, Srbsku a Chorvatsku. Předchozí album Bezobav získalo v roce 2010 cenu Anděl v žánrové kategorii world music.

Bezobratři prošli za čtyři roky od vydání předchozího alba, nejen několika personálními změnami, ale změn doznal i přístup k tvorbě písní. „Nadále jsme zůstali věrní akustickým nástrojům, velký důraz jsme začali klást na pěvecký projev, sbory, vícehlasy. V nových písních se objevují čtyři sóloví zpěváci. Zároveň nás však lákala větší svoboda v tvoření, proto jsme si z lidového prostředí, kterým byla naše předchozí alba prodchnuta v mnohem větší míře, odnesli do nového CD především texty. K nim jsme domýšleli vlastní hudbu takovou, aby co nejvíce podpořila atmosféru, kterou v sobě tyto texty nesou.“ přibližuje Pavel Císarík nové album. Některé texty jsou přímo lidové, jiné v lidovém duchu napsané. Texty všech písní obsahuje digipack.

Kapela Bezobratři proslula také díky hojnému užívání bezových píšťal. Kromě názvu kapely na to odkazovaly i názvy alba, BezcelerBezobav. Nové album nese název Desátý den trní a Bezobratři tím avizují i změnu ve zvuku. To potvrzuje i Pavel Císarík: „Píšťaly u nás již tak velkou roli nehrají, a to zejména z důvodu jejich omezených melodických možností, proto jsme doplnili instrumentář o plně chromatické chalumeau. Nicméně jelikož jsme Bezobratři, rozhodně se nechceme připravit o nástroje vyrobené z černého bezu, a tak samozřejmě na CD uslyšíme fujaru i různé píšťalky, stejně jako pro nás v minulosti typické brumle.“ V kapele došlo k mnoha změnám, odešli dva zakládající členové, violoncello bylo nahrazeno kontrabasem.

Nové dvanáctipísňové album vychází právě dnes, brněnský křest proběhne 26. února ve Staré Pekárně.

Foto Jakub Gottwald

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bezobratři

26.2.2014, 20:00 / Stará Pekárna

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více