Björk a Biophilia jedenkrát v kině Scala

Björk a Biophilia jedenkrát v kině Scala

Kino Scala uvede záznam z turné Biophilia. Film se po uvedení na festivalu v Karlových varech chystá na turné po ČR a v Brně se zastaví jen na jeden večer.

Pouze po 7 dní v týdnu od 20. do 26. října 2014 budou mít diváci jedinečnou možnost zhlédnout snímek vizionářské umělkyně Björk: Biophilia Live, který bude uveden v téměř 40 kinech v ČR a ve 2 kinech na Slovensku. Sedmidenní turné Biophilie začne 20. října v kině Nadsklepí v Kroměříži, celorepubliková cesta bude zakončena v olomouckém kině Metropol v neděli 26. října. Režiséři Nick Fenton a Peter Strickland natočili zpěvačku na předposlední zastávce jejího turné k multižánrovému multimediálnímu projektu Biophilia. Výsledkem je neobvyklý dokumentární film kombinující živé provedení písní z posledního zpěvaččina alba s animacemi a kolážemi obrazů z oblasti přírody a vědy.

Záznam koncertu z londýnského Alexanda Palace s úvodem Davida Attenborougha

Těžištěm samotného snímku Björk: Biophilia Live je živé provedení všech písní z alba Biophilia. Záznam je natočen na předposledním koncertě zpěvaččina turné, v londýnském sále Alexandra Palace. Kromě zpěvačky a její doprovodné kapely se na scéně objevuje islandský sbor a řada neobvyklých hudebních nástrojů, vytvořených speciálně pro toto turné. Režie se ujal Peter Strickland. Druhým členem režisérského tandemu je Nick Fenton, který v minulosti spolupracoval mimo jiné s kapelou Sigur Rós.

Koncert je ve filmu dokreslován kolážemi tektonických desek, DNA, Měsíce, hub a dalších obrazů. Začátek snímku je doplněn komentářem přírodovědce a moderátora Davida Attenborougha, který se s Björk již dříve setkal v dokumentu zkoumajícím propojení přírody a hudby When Björk met Attenborough.

Film měl evropskou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2014 a od počátku je provázen nadšenými recenzemi hudebních a filmových publicistů. Hollywood Reporter jej označil za „svébytné imaginativní dílo“ a magazín Variety se o něm vyjádřil jako o „úchvatném záznamu nezaměnitelné umělkyně na vrcholu jejích sil“. Originalitu samotného provedení koncertu poté The Guardian komentoval slovy: „Neexistuje mnoho umělců, kteří dovedou zkombinovat životní cyklus medúzy s breakbeatem tak, aby to fungovalo. Tohle je však naprosto jedinečné dílo, které bychom možná měli nazývat spíše operou, a Björk a bubeník Manu Delago jsou zde na vrcholu tvůrčích sil. Je to naprosto praštěné a zároveň dojemné – obzvláště ona podivná milostná píseň provázející video mutujícího viru. Tohle dílo by měl povinně zhlédnout každý, kdo se chystá přehradit ledovcovou řeku kvůli výrobě hliníku.“

Biophilia – první „app-album“

Historie Biophilie se datuje již do roku 2010. Její zamýšlená podoba byla tehdy „3D vědecký muzikál“, který měl natočit francouzský režisér Michel Gondry. Ze spolupráce s Gondrym nakonec sešlo, unikátní Biophilia ale žila dál. Fascinována možnostmi, které nově přinášely dotykové displeje tabletů, se Björk ve spolupráci s firmou Apple rozhodla vytvořit první album na světě vydané jako aplikace pro iPad. Její dlouhodobá snaha propojit ve své tvorbě prvky přírody, technologie a umění zde dosáhla vrcholu. Každá píseň z alba má svoji samostatnou aplikaci, jejímž prostřednictvím může posluchač interaktivně zkoumat témata, která se v písních objevují.

Björk, narozena v roce 1965 na Islandu, je všestrannou umělkyní. Po hudebních začátcích v kapele Sugarcubes se vydala na sólovou dráhu a během své více než dvacetileté kariéry vydala osm studiových alb, které jí vynesly celkem 4 Brit Awards, 4 MTV Video Music Awards a 13 nominací na ocenění Grammy. Mimo kariéry zpěvačky si také vyzkoušela herectví a to ve snímku Larse von Triera Tanec v temnotách. Za ztvárnění československé emigrantky Selmy Ježkové si odnesla z Cannes ocenění za nejlepší ženský herecký výkon. Inovativní přístup k tvorbě, originální videoklipy a neobyčejný hlas, to vše dělá z Björk jednu z nejvýraznějších hudebnic současnosti.

Foto a zdroj: Aerofilms

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více